Σχέδιο διδακτικής προσέγγισης

(Από τον Αναστάσιο Στέφο)

(     Β , Ι ,28-29 )

 

Ι.Στόχοι

α)Γλωσσική και νοηματική προσπέλαση του κειμένου και αξιολόγηση της ενότητας.

β)Εμπλουτισμός της λεξιμάθειας των μαθητών .

Μέθοδος και φάση διδασκαλίας : Αναλυτικοσυνθετική (ανάλυση-σύνθεση-ανακεφαλαίωση).

Μορφή διδασκαλίας : Διαλογική:διάλογος καθηγητή και μαθητών.

Εποπτικά μέσα:Χάρτες του διδακτικού βιβλίου και της σχολικής αίθουσας.

ΙΙ. Αφόρμηση-Ένταξη

Από την προηγούμενη ενότητα με καίριες φράσεις-προτάσεις:

α)<<Αλκιβιάδης κατιδών .... παρήνει εις Σηστόν μεθορμίσαι>>.

β)<<Οι στρατηγοί ..... απιέναι αυτόν εκέλευσαν>>

γ)<<Λύσανδρος είπε..... αποπλέοντας....αραι ασπίδα.>>

Το απόσπασμα εντάσσεται στο κεφάλαιο της ολοκληρωτικής συντριβής των Αθηναίων και στο θρίαμβο του Λυσάνδρου.

ΙΙΙ.Καθορισμός θέματος

Ανάγνωση –σιωπηρή διεργασία-χρήση λεξιλογίου διδακτικού βιβλίου.

Εμφανή στοιχεία(τόπος , χρόνος ,πρόσωπα ,κύρια ενέργεια ).

Καταστροφή Αθηναϊκόυ στόλου από Λύσανδρο-Διαφυγή του Κόνωνα.

ΙV.Ανάλυση

Δομή των ενοτήτων με βάση τα θεματικά κέντρα:

α)<<Λύσανδρος ....τειχύδρια >>:Συμφορά και αιχμαλωσία Αθηναίων.

β)<<Κόνων....γεγονότα>>:Αναχώρηση Κόνωνα για Κύπρο.

Επισήμανση σκηνών και καταγραφή ρηματικών τύπων.

α)<<εσήμανε –έλαβε-συνέλεξε>>,β)<<εσήμανεν –ανήχθησαν>>,γ)<<έφυγον-έλαβεν-απέπλευσε>>.

Ανάλυση ενότητας ,σε συσχέτιση μορφής και περιεχομένου:

1.Λεξιλογική(<<σημαίνω,επίπλους,μονόκροτος-δίκροτος-τειχύδρια>>)

2.Σημασιολογική(ναυτική ορολογία: <<ναυς,πλέω,ιστία>>.

3.Συντακτική(δευτερεύουσα πρόταση-γενικές απόλυτες).

4.Αισθητική (επιμερισμός:αι μέν ,αι δέ>> υπερβατό, ασύνδετο, πολυσύνδετο)

5.Πραγματολογική (Πάραλος ,Κόνων, Ευαγόρας)

6.Συναισθηματική-Ιδεολογική (αιφνιδιασμός και πανικός των Αθηναίων –Αποτελέσματα καταστροφής-Υπαινιγμός για προδοσία αθηναϊκών δυνάμεων)

-Ανάλυση ύφους (απλή αφήγηση των δρώμενων από τον ιστορικό με ενέργεια ,παραστατικότητα ,χωρίς δραματικό τόνο).

-Μετάφραση  από μαθητές- Τελική μετάφραση από τον καθηγητή

V.Ανακεφαλαίωση-Ολοκλήρωση

Κύρια νοήματα  με βάση τη δομή στον πίνακα.

Γενική αξιολόγηση:Τερματισμός Πελοποννησιακού πολέμου με άδοξο τέλος για τους Αθηναίους (αμαχητί παράδοση-απώλεια ναυτικού ερείσματος).

 

 

               I.      Πηγή : «Φιλολογική»