Σχέδιο διδακτικής
προσέγγισης
α)Γλωσσική και νοηματική
προσπέλαση του κειμένου και αξιολόγηση της ενότητας.
β)Εμπλουτισμός της
λεξιμάθειας των μαθητών .
Μέθοδος και φάση διδασκαλίας
: Αναλυτικοσυνθετική (ανάλυση-σύνθεση-ανακεφαλαίωση).
Μορφή διδασκαλίας :
Διαλογική:διάλογος καθηγητή και μαθητών.
Εποπτικά μέσα:Χάρτες του
διδακτικού βιβλίου και της σχολικής αίθουσας.
Από την προηγούμενη ενότητα
με καίριες φράσεις-προτάσεις:
α)<<Αλκιβιάδης κατιδών
.... παρήνει εις Σηστόν μεθορμίσαι>>.
β)<<Οι στρατηγοί .....
απιέναι αυτόν εκέλευσαν>>
γ)<<Λύσανδρος
είπε..... αποπλέοντας....αραι ασπίδα.>>
Το απόσπασμα εντάσσεται στο
κεφάλαιο της ολοκληρωτικής συντριβής των Αθηναίων και στο θρίαμβο του Λυσάνδρου.
Εμφανή στοιχεία(τόπος ,
χρόνος ,πρόσωπα ,κύρια ενέργεια ).
Καταστροφή Αθηναϊκόυ στόλου
από Λύσανδρο-Διαφυγή του Κόνωνα.
ΙV.Ανάλυση
Δομή των ενοτήτων με βάση τα
θεματικά κέντρα:
α)<<Λύσανδρος
....τειχύδρια >>:Συμφορά και αιχμαλωσία Αθηναίων.
β)<<Κόνων....γεγονότα>>:Αναχώρηση
Κόνωνα για Κύπρο.
Επισήμανση σκηνών και
καταγραφή ρηματικών τύπων.
α)<<εσήμανε
–έλαβε-συνέλεξε>>,β)<<εσήμανεν
–ανήχθησαν>>,γ)<<έφυγον-έλαβεν-απέπλευσε>>.
Ανάλυση ενότητας ,σε
συσχέτιση μορφής και περιεχομένου:
1.Λεξιλογική(<<σημαίνω,επίπλους,μονόκροτος-δίκροτος-τειχύδρια>>)
2.Σημασιολογική(ναυτική
ορολογία: <<ναυς,πλέω,ιστία>>.
3.Συντακτική(δευτερεύουσα
πρόταση-γενικές απόλυτες).
4.Αισθητική (επιμερισμός:αι
μέν ,αι δέ>> υπερβατό, ασύνδετο, πολυσύνδετο)
5.Πραγματολογική (Πάραλος
,Κόνων, Ευαγόρας)
6.Συναισθηματική-Ιδεολογική
(αιφνιδιασμός και πανικός των Αθηναίων –Αποτελέσματα καταστροφής-Υπαινιγμός για
προδοσία αθηναϊκών δυνάμεων)
-Ανάλυση ύφους (απλή αφήγηση των δρώμενων από τον ιστορικό με ενέργεια ,παραστατικότητα ,χωρίς δραματικό τόνο).
-Μετάφραση από μαθητές- Τελική μετάφραση από τον
καθηγητή
V.Ανακεφαλαίωση-Ολοκλήρωση
Κύρια νοήματα με βάση τη δομή στον πίνακα.
Γενική
αξιολόγηση:Τερματισμός Πελοποννησιακού πολέμου με άδοξο τέλος για τους
Αθηναίους (αμαχητί παράδοση-απώλεια ναυτικού ερείσματος).