Πεντέλη: Δροσιά - Αγ. Λουκάς - Λατομεία - παλιός σταθμός Διονύσου

ΓΕΝΙΚΑ
Οι περισσότεροι κάτοικοι του λεκανοπεδίου πιστεύουν ότι η Πεντέλη είναι ένα βουνό ξερό, ένας κρανίου τόπος, που δεν προσφέρεται για πεζοπορία και αναψυχή. Όμως η Πεντέλη, αν και λαβωμένη από τις δεκάδες πυρκαγιές των τελευταίων 30 ετών, έχει ακόμα να μας προσφέρει ευκαιρίες για μικρές αποδράσεις. Μία από αυτές είναι η διαδρομή που περιγράφεται εδώ: οδεύει σε πολύ όμορφο μονοπάτι μέσα σε πυκνό (ακόμα) πευκοδάσος, περνά από τρία πολύ όμορφα εξωκλήσια (Πρ. Ηλίας, Αγ. Νικήτας, Αγ. Λουκάς) καθώς και από τα παλιά λατομεία του Διονύσου. Καταλήγει στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό του Διονύσου, όπου μπορούμε να θαυμάσουμε μια υπαίθρια έκθεση γλυπτών. Το συνολικό μήκος της διαδρομής (συμπεριλαμβανομένης και της επιστροφής στο σημείο εκκίνησης) είναι 6,2 χλμ και η υψομετρική διαφορά ανάβασης είναι περίπου 300 μ. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα waypoints του αρχείου για GPS.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από το τέρμα της οδού Αμαδρυάδων στη Δροσιά. Εκεί μπορεί κανείς να φτάσει και με αστική συγκοινωνία: με το λεωφορείο 536 από Κηφισιά κατεβαίνουμε στη στάση Αμαδρυάδων και ανεβαίνουμε την οδό Αμαδρυάδων (1ος δρόμος δεξιά, κάθετη στη Λ. Διονύσου) ως το τέρμα της.
  • Ακολουθούμε την οδό Αμαδρυάδων ως το τέρμα της. Εκεί στενεύει, γίνεται χωματόδρομος και οδεύει στα αριστερά μιας μάντρας ενός σπιτιού. Μετά το τελείωμα της μάντρας συνεχίζει ως ανηφορικό μονοπάτι.
  • Μετά από 140 μ το μονοπάτι στενεύει αρκετά (STEN).
  • Μετά από 400 μ ανηφορικής πορείας συναντάμε το πρώτο από τα τρία εκκλησάκια: τον Προφήτη Ηλία (ARISTEKKL).
  • Για να συνεχίσουμε στο μονοπάτι από τον Προφήτη Ηλία, οδεύουμε στα αριστερά της εκκλησίας μέχρι να συναντήσουμε ένα μεγάλο μεταλλικό σταυρό μετά από 50 μ (STAVROS). Εκεί κάνουμε δεξιά ανηφορίζοντας σε πετρώδες έδαφος μέχρι να συναντήσουμε τη συνέχεια του μονοπατιού.
  • Μετά από 30 μ το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει (KATIF) και μετά από άλλα 50 μ περνά από ένα μικρό ρέμα (REMA).
  • Μετά από 100 μ καταλήγουμε σε διασταύρωση όπου κάνουμε δεξιά (DIASTDEX).

Όλες οι φωτογραφίες στο Picassa (κάντε κλικ για επισκόπηση του πλήρους άλμπουμ)

(κάντε κλικ για πιο μεγάλη εικόνα)
  • Μετά από 140 μ το μονοπάτι στενεύει αρκετά (STEN).
  • Μετά από 100 μ καταλήγουμε σε διασταύρωση όπου κάνουμε δεξιά (DIASTDEX).
  • Μετά από άλλα 180 μ καταλήγουμε στο δεύτερο εκκλησάκι, τον Άγιο Νικήτα (AGNIKITAS).
  • Μετά από 70 μ συναντάμε ένα μικρό ξέφωτο (XEFOTAKI).
  • Μετά από 60 μ, συναντάμε ένα άλλο μονοπάτι να φεύγει λοξά αριστερά μας. Δεν το ακολουθούμε καθώς μας επιστρέφει στον Άγιο Νικήτα. Συνεχίζουμε δεξιά (DEXIA).
  • Μετά από 60 μ φτάνουμε στην εκκλησία του Αγίου Λουκά. Εκεί υπάρχει πετρόκτιστη κρήνη με νερό (KRINIAGLOUKAS). Στο νερό αυτό οφείλεται η ύπαρξη ενός λειβαδιού, το μοναδικό πλέον στην Πεντέλη, ακριβώς κάτω από το πλάτωμα του Αγίου Λουκά. Ο Άγιος Λουκάς είναι ένα ιδανικό σημείο για στάση και ανεφοδιασμό.
  • Για να συνεχίσουμε από τον Άγιο Λουκά, οδεύουμε στα αριστερά της εκκλησίας (ARIST) και ακολουθούμε το μονοπάτι. Υπάρχουν και μονοπάτια που κατευθύνονται στα δεξιά μας, όμως δεν τα ακολουθούμε καθώς όλα συγκλίνουν σε ένα μονοπάτι που ανεβαίνει προς την κορυφογραμμή της Πεντέλης (φαίνεται καθαρά στην εικόνα αριστερά).

• Το μονοπάτι που ακολουθούμε δεν ανηφορίζει πλέον απότομα και οδεύει πλέον σχεδόν ισουψώς.
  • Μετά από 140 μ συναντάμε "σκαλάκια" από πέτρες στο μονοπάτι (SKALAKIA).
  • Μετά από 250 μ συναντάμε στα αριστερά μας ένα μικρό πέτρινο οίκημα. Έχουμε εισέλθει πλέον στην περιοχή των λατομείων. Στην περιοχή υπάρχουν διάφορα οικήματα διάφορων χρήσεων: σιδεράδικο, κατοικίες εργατών και κατοικία του αρχιεργολάβου.
  • Μετά από 300 μ συναντάμε διακλάδωση όπου κάνουμε αριστερά. Εκεί, λίγο μετά τη διακλάδωση υπάρχει πέτρινη σκάλα που μας οδηγεί σε μονοπάτι που ανεβαίνει μέσα στο παλιό λατομείο και στα οικήματα των εργατών (SKALA). Επίσης, μπορούμε να φτάσουμε και σε ένα ειδικά διαμορφωμένο σημείο θέασης, με πολύ όμορφη θέα (THEA).
  • Συνεχίζουμε επιστρέφοντας από τη σκάλα και ακολουθούμε το δρομάκι που αφήσαμε. Σε απόσταση 70 μ από την αρχή της σκάλας, φτάνουμε στην ονομαζόμενη "κατρακύλα": την πορεία που ακολουθούσαν τα μάρμαρα πάνω σε βαγονέτα προς το σημείο της φόρτωσής τους (KATRAKYLA). Οι ράγες πλέον δεν υπάρχουν και η κατρακύλα είναι πλέον ένα πάρα πολύ κατηφορικό μονοπάτι.
  • Κατηφορίζουμε την κατρακύλα (προσέχοντας να μην κατρακυλήσουμε) για 50 μ ως να συναντήσουμε ένα χωματόδρομο.
  • Ακολουθούμε το χωματόδρομο αυτό δεξιά (DROMDEXIA).
  • Μετά από 130 μ φτάνουμε σε ένα δεύτερο τμήμα του λατομείου (LATOM2), όπου και πάλι υπάρχουν οικήματα καθώς και μια ανάγλυφη πινακίδα από μάρμαρο που μας πληροφορεί για το έργο της αποκατάστασης των λατομείων.

Ο χάρτης της διαδρομής στο Wikiloc (κάντε κλικ για περισσότερες πληροφορίες και κατέβασμα)

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: Dionysos-Ekklisies-Latomeia.kml