Άγιος Ιωάννης Κυνηγός - μονοπάτι "10" - σπήλαιο Λιονταριού - 'Αγιος Ιωάννης Κυνηγός

Η κυκλική αυτή έχει μήκος 10 χλμ και υψομετρική διαφορά ανάβασης 465 μ. Αρχικά, σκοπός της εξόρμησής μου ήταν να καταγράψω το πρόσφατα επανασηματοδοτημένο μονοπάτι που συνδέει το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη κυνηγού με το κεντρικό μονοπάτι "10" του Υμηττού, μια πολύ βολική σύνδεση για το ξεκίνημα διαδρομών από την Αγία Παρασκευή. Τελικά, κατέληξα να κάνω μια όμορφη κυκλική πορεία και να επισκεφθώ το σπήλαιο του Λιονταριού, ένα πολύ όμορφο και εύκολο στην πρόσβαση σπήλαιο στην ανατολική πλευρά του Υμηττού. Το μονοπάτι που συνδέει το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη με το "10" είναι πολύ φανερό και με καλή σήμανση, με εξαίρεση ίσως ένα μικρό του τμήμα λίγο πριν την κατάληξή του στο χωματόδρομο. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου αρχείου καταγραφής του GPS.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
  • Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από το μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη Κυνηγού (AGIANNIS). Για να φτάσουμε εκεί, παίρνουμε τα λεωφορεία 407 (από το σταθμό Νομισματοκοπείου) ή Β5, 406, 408 (από την πλατεία Αγίας Παρασκευής, απένταντι απο το "Εverest"). Κατεβαίνουμε στην πλατεία Αγίου Ιωάννου (στάση 9η Αγίας Παρασκευής), ανεβαίνουμε την οδό Αγ. Ιωάννου ως το τέρμα της, στη συνέχεια κάνουμε αριστερά και μετά από 400 μ κάνουμε δεξιά και ανηφορίζουμε σε ασφαλτόδρομο προς τον Υμηττό. Μετά από 1,3 χλμ φτάνουμε στο μοναστήρι.
  • Από το μοναστήρι, ο ασφαλτόδρομος συνεχίζει να ανηφορίζει. Λίγο μετά το μοναστήρι υπάρχουν απαγορευτικές πινακίδες. Λίγα μέτρα μετά τις πινακίδες, φεύγουμε από τον ασφαλτόδρομο και κάνουμε αριστερά ακολουθώντας μονοπάτι σηματοδοτημένο με κόκκινους κύκλους. Μετά από 10 μέτρα, το μονοπάτι μας βγάζει σε εγκαταλειμμένο χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά (XOMDEX).
  • Μετά από 220 μ. συναντάμε διακλάδωση όπου ακολουθούμε το δεξιό κλάδο (DIADEX).
  • Λίγα μέτρα μετά τη διακλάδωση, συναντάμε στα δεξιά μας εισόδους στοών στο έδαφος (TRUPES) ενώ μετά από 40 μ. συναντάμε ένα εγκαταλειμμένο και ερειπωμένο κτίσμα (KTISMA).
  • Κατά την πορεία μας συναντάμε στα δεξιά μας πολλές τρύπες στο έδαφος, πιθανότητατα εισόδους στοών που οδεύουν παράλληλα με το δρόμο.
  • Σε απόσταση 195 μ από το κτίσμα, ο χωματόδρομος αρχίζει να στενεύει και να γίνεται μονοπάτι (MONOPATI).
  • To μονοπάτι είνα καθαρό και αρκετά καλά σηματοδοτημένο. Η παλαιά σήμανση είναι μικρές κόκκινες τελείες στα βράχια και κορδέλες στα δέντρα. Η νέα σήμανση είναι κόκκινοι κύκλοι σε τετράγωνο άσπρο πλαίσιο. Το μονοπάτι οδεύει αρχικά σχεδόν νότια ενώ σιγά σιγά στρίβει αποκτώντας πορεία 250ο την οποία και διατηρεί μέχρι το τελείωμά του.
  • Σε απόσταση 445 μ. μετά το στένεμα του δρόμου, φτάνουμε σε διακλάδωση όπου ακολουθούμε το δεξιό και ανηφορικό κλάδο (ANIFDEX).
  • Μετά από άλλα 85 μ., και ενώ ανηφορίζουμε σε πετρώδες έδαφος, συναντάμε διακλάδωση με άλλο μικρότερο μονοπάτι όπου και κάνουμε δεξιά (DIAKDEX1).
  • Μετά από 185 μ. ανάβασης σε πετρώδες έδαφος σε κατεύθυνση περίπου 250ο, καταλήγουμε σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (XOMARI1).

• Οδεύουμε στο χωματόδρομο και μετά από 40 μ στα δεξιά μας, ξεκινά εγκαταλειμμένος χωματόδρομος (XOMDEX1) που ανηφορίζει προς έναν πυλώνα της ΔΕΗ.
  • Αμέσως μόλις περάσουμε τον πυλώνα, κάνουμε αριστερά σε μονοπάτι (PYLONARI). Στο σημείο αυτό έχουμε συνδεθεί με το κεντρικό μονοπάτι "10" του Υμηττού.
  • Ανηφορίζουμε στο μονοπάτι "10" που είναι πολύ καλά σηματοδοτημένο με κόκκινα σημάδια στις πέτρες καθώς και με κίτρινους κύκλους. Μετά από 310 μ. σχεδόν νότιας πορείας, καταλήγουμε σε χωματόδρομο (XOMARI2). Στο σημείο αυτό, αν θέλουμε να συνεχίσουμε στο "10" πρέπει να κάνουμε δεξιά στο χωματόδρομο και σε 10 μέτρα θα συναντήσουμε στα αριστερά μας τη συνέχεια του μονοπατιού. Ακολουθώντας την πορεία αυτή μπορούμε να συνδεθούμε με τη διαδρομή Χολαργός - Κεραίες - Κορωπί - Ηλιούπολη. Εμείς όμως δε θα ακολουθήσουμε την πορεία αυτή: θα κάνουμε αριστερά στο χωματόδρομο, για να εντάξουμε στη διαδρομή μας το εντυπωσιακό σπήλαιο του Λιονταριού.
  • Οδεύουμε στο χωματόδρομο, και σε 680 μ. συναντάμε στα δεξιά μας το μονοπάτι που οδηγεί στη σπηλιά . Στο ξεκίνημά του υπάρχουν κόκκινα σημάδια και μικρή ξύλινη ταμπέλα (MONDEX).
  • Μετά από 70 μ. συναντάμε στα δεξιά μας ερειπωμένο κτίσμα (EREIPIO).
  • Μετά από 30 μ. συναντάμε στα δεξιά μας το ξεκίνημα του μονοπατιού προς τη σπηλιά (MONDEX1). Το ακολουθούμε και μετά από 30 μ. φτάνουμε στη σπηλιά.

Το  σπήλαιο έχει  ύψος γύρω  στα 10 μ., μήκος ( βάθος ) 50 μ. και  πλάτος 20 μ. παρουσιάζει  δε δύο μεγάλες σταλαγμιτικές σειρές καθώς και έναν ομπρελοειδή σχηματισμό από τους λίγους στον ελληνικό χώρο. Έχει πάρει την ονομασία Λεοντάρι, σύμφωνα μ'ένα παλιό θρύλο, από ένα φοβερό λιοντάρι που έμενε στη σπηλιά και προξενούσε μεγάλες καταστροφές στις γύρω περιοχές. Το  λιοντάρι  αυτό, σύμφωνα  πάντα  με  το  θρύλο, το  σκότωσε  ο Αγ.Νικόλαος και  το  μαρμάρωσε  μπροστά στην εκκλησία του Αγ.Νικολάου  της Κάντζας. Ένα  τεράστιο (1,40 x 0,70 μ. και 1,50 μ. ύψος ) μαρμάρινο άγαλμα λεονταριού (πιθανόν του 6ου αι.π.Χ .), βρίσκεται σήμερα μπροστά στην εκκλησία του Αγ. Νικολάου, δίπλα στο μεγάλο σταθμό της  ΔΕΗ  στη  θέση  που  ήταν για πολλούς αιώνες θαμμένο (από το 1966 μέχρι  το 1969 ήταν στο προαύλιο του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών). Το σπήλαιο του Λεονταριού περιγράφεται αναλυτικά  στο  Δελτίο  της  Ελληνικής  Σπηλαιολογικής Εταιρείας  (ΕΣΕ) τευχ.1 του 1979 (άρθρο Λ. Χατζηλαζαρίδη  με  τίτλο  "Καρστικά φαινόμενα του Κορακοβουνίου Υμηττού" ). Σε ανασκαφές που έγιναν το 1926, βρέθηκαν οστά λιονταριού, αρκούδας των σπηλαίων ηλικίας 250.000 χρόνων, ύαινας και λύκου. Το σπήλαιο ενδέχεται να αποτελούσε το καταφύγιο των τελευταίων λιονταριών που έζησαν στην Αττική. (Πηγή: http://users.otenet.gr/~mictop/cav01.htm)

• Αφού επισκεφθούμε στη σπηλιά, επιστρέφουμε στο μονοπάτι που αφήσαμε, το οποίο ανηφορίζει σε κατεύθυνση 210ο. Το μονοπάτι είναι γενικά σαφές, με καλή σήμανση (κοκκινα σημάδια στις πέτρες) εκτός από ένα σημείο όπου το έδαφος είναι πετρώδες (PETRODES).
  • Σε απόσταση περίπου 580 μ. από το σπήλαιο, το μονοπάτι που ακολουθούμε ξαναβρίσκει το "10", το οποίο και ακολουθούμε αριστερά (10ARIST), σε κατεύθυνση σχεδόν νότια.
  • Μετά από 160 μ. φτάνουμε σε ένα σημείο της ράχης όπου έχουμε ανεμπόδιστη θέα και από τις δύο πλευρές του βουνού: στα δεξιά μας βρέπουμε μέχρι Πειραιά και Σαλαμίνα ενώ στα αριστερά την Εύβοια! (THEA).
  • Μετά από 130 μ. μπαίνουμε σε τμήμα του δάσους που κάηκε το 2008, ενώ ευθεία μπροστά μας είναι μια κορυφούλα (KAMENA). Εκεί τα σημάδια του μονοπατιού αραιώνουν αρκετά. Το μονοπάτι παρακάμπτει την κορυφούλα από τα αριστερά (ανατολικά) χωρίς να ανέβει καθόλου. Καθώς παρακάμπτουμε την κορυφούλα, έχουμε θέα στην κορυφή του Υμηττού.
  • Μετά από πορεία 330 μ. στα καμένα, συναντάμε στα δεξιά μας μονοπάτι που οδηγεί στην κορυφούλα, όπου υπάρχουν και λείψανα πύργου. Εμείς συνεχίζουμε στο "10", το οποίο στο σημείο εκείνο το "10" κάνει μια αριστερή στροφή (ARIST).
  • Μετά από 130 μ.συναντάμε στα δεξιά μας ένα τσιμεντένιο κολωνάκι (KOLONAKI).
  • Μετά από 50 μ. συναντάμε στα δεξιά μας ερειπωμένο κτίσμα (EREIPIO1).
  • Μετά από 255 μ. στα δεξιά μας ξεκινά ένα αρκετά κατηφορικό μονοπάτι, το οποίο και ακολουθούμε για να κλείσουμε τον "κύκλο" της διαδρομής μας αποφεύγοντας τους ασφαλτόδρομους (KUKOSDEX). Το ξεκίνημά του είναι σηματοδοτημένο με έναν μικρό κούκο, ενώ στην πορεία σε αυτό θα συναντήσουμε κι άλλους κούκους οι οποίοι θα μας καθοδηγήσουν.
  • Μετά από 245 μ. κατάβασης σε κατεύθυνση 345ο, φτάνουμε σε ένα σημείο όπου το μονοπάτι διακλαδίζεται (DIAKEFT). Ο ένας κλάδος, στα αριστερά μας, κατεβαίνει απότομα και είναι επίσης σηματοδοτημένος με κούκους. Ο κλάδος που ακολουθούμε συνεχίζει στην ίδια περίπου κατεύθυνση. Υπάρχουν και κάποιοι κούκοι λίγο δεξιότερα, μη σας μπερδέψουν! Στο σημείο της διακλάδωσης υπάρχει μπλέ μπογιά στο βράχο. Από το σημείο αυτό και μετά, πυκνά μπλέ σημάδια στα βράχια θα μας καθοδηγήσουν προς το χωματόδρομο.
  • Μετά από 125 μ. και μια απότομη κατάβαση σε πετρώδες έδαφος, το μονοπάτι στρίβει ελαφρά δεξιά.
  • Μετά από 50 μ., το μονοπάτι κάνει μια στροφή 90 μοιρών και κατηφορίζει πιο απότομα.
  • Για 40 μ. το μονοπάτι κατηφορίζει απότομα σε πετρώδες έδαφος. Στο τέλος της κατάβασης υπάρχει μεγάλη μπλέ γραμμή στο βράχο. Στο σημείο αυτό πρέπει να κάνουμε δεξιά (DEXIA).
  • Το μονοπάτι γίνεται πλέον ομαλό (OMALO) σε χώμα και μετά από 400 μ πορείας καταλήγουμε σε χωματόδρομο (XOΜDEX2) όπου και κάνουμε δεξιά.
  • Μετά από 1650 μ. πορείας στο χωματόδρομο, συναντάμε στα αριστερά μας το μονοπάτι "10" στο σημείο όπου το αφήσαμε ανεβαίνοντας (XOMARI2). Κάνουμε αριστερά ακολουθώντας το μονοπάτι "10" και επιστρέφουμε στο ξεκίνημα της διαδρομής μας από την ίδια διαδρομή.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: agiannis-spilaio.kmz