ΜΕΘΑΝΑ: ΜΥΚΗΝΑΪΚΟ ΙΕΡΟ - ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΡΟ

Θέα προς τα Μέθανα καθώς ανηφορίζουμε αρχικά.

Η παραλία της Λιμνιώνας από ψηλά.

Θέα προς την Αίγινα.

Λιθόστρωτο μονοπάτι κοντά στο Μυκηναϊκό ιερό.

Ο χωματόδρομος που οδηγεί στο λιθόστρωτο μονοπάτι.

Θέα προς τον Πόρο καθώς ανηφορίζουμε.

Η εκκλησία των Αγ. Κων/νου και Ελένης όπως φαίνεται από τα ελαιοπερίβολα της Τσονάκας.

Ανεβαίνοντας στην Τσονάκα.

Θέα από την Τσονάκα προς τον Πόρο.

Στο Μυκηναϊκό ιερό.

Η πορεία που περιγράφουμε εδώ είναι μια σύντομη πορεία γύρω από τα Μέθανα, η οποία όμως περνά από μια από τις σημαντικότερες αρχαιότητες των Μεθάνων: το μυκηναϊκό ιερό που ανακαλύφθηκε το 1990 στα θεμέλια της μικρής εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης, σε απόσταση περίπου 1.7 χλμ από την πόλη των Μεθάνων. Η ανασκαφή έφερε στο φως πολλά ειδώλια και κοσμήματα τα οποία σήμερα εκτίθενται στο αρχαιολογικό μουσείο του Πειραιά. Η πορεία μας περνά επίσης από ψήγματα αρχαίου λιθόστρωτου μονοπατιού, από ελαιοπερίβολα με πεζούλες και καταλήγει στην ακτή, κάτω από τον λόφο-κρατήρα της Κοσσόνας, όπου υπάρχουν επίσης αρχαιότητες. Η παραλία αυτή αναφέρεται και από τους ντόπιους ως Προ. Κάποιες διακλαδώσεις της διαδρομής περιγράφονται σε μπλέ πλαίσιο για να μη διασπάται η ενότητα του κειμένου. Επίσης, στην περιγραφή της διαδρομής αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) του αντίστοιχου προγράμματος ψηφιακού χάρτη Ozi Explorer.

Η διαδρομή μας ξεκινά από το λιμάνι των Μεθάνων, όπου κάνουμε δεξιά ακολουθώντας τις ταμπέλες προς Κυψέλη και Αγ. Γεώργιο. Ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο και μετά από 350 μέτρα συναντάμε διασταύρωση (ASFCROSS) όπου κάνουμε αριστερά. Στην διασταύρωση αυτή υπάρχουν ταμπέλες προς Κυψέλη και Αγ. Γεώργιο. Εκεί περίπου αρχίζει και η διαδρομή στο αρχείο plt.

Αν συνεχίσουμε ευθεία μετά από 1 χλμ περίπου διαδρομής σε ασφαλτόδρομο θα καταλήξουμε στην όμορφη και αμμουδερή παραλία της Λιμνιώνας.

Ο δρόμος που ακολουθούμε ανηφορίζει απότομα με συνεχείς στροφές, η θέα όμως προς τον Πόρο και την Αίγινα μας αποζημιώνει... Σε 1.3 χλμ από την τελευταία διασταύρωση, φεύγει στα αριστερά μας στενός τσιμεντόδρομος (TSIMCROSS) τον οποίο και ακολουθούμε. Αμέσως (20-30 μέτρα) συναντάμε στα δεξιά μας μικρό χωματόδρομο (EXC-CROSS2) τον οποίο και ακολουθούμε. Αυτός οδεύει αρχικά παράλληλα με την άσφαλτο αλλά μετά ξεμακραίνει και γίνεται λιθόστρωτο μονοπάτι, το οποίο μετά από 200 μέτρα περίπου μας οδηγεί στις μυκηναϊκές ανασκαφές(EXCAV). Εκεί υπάρχει και η εκκλησία των αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, στα θεμέλια της οποίας βρέθηκε ένα από τα σημαντικότερα μυκηναϊκά ιερά στην Ελλάδα. Συνεχίζοντας την πορεία μας στην ίδια κατεύθυνση, συναντάμε χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε. Μετά από 100 μ. ο χωματόδρομος τελειώνει σε διασταύρωση (EXC-CROSS) στην οποία κάνουμε δεξιά ακολουθώντας μικρό χωματόδρομο.

Αν στη διασταύρωση αυτή κάνουμε αριστερά, μπορούμε να επιστρέψουμε στα Μέθανα ακολουθώντας μια διαδρομή διαφορετική από εκείνη που χρησιμοποιήσαμε για να έλθουμε. Κάνοντας αριστερά, μετά από 150 μ. καταλήγουμε σε τσιμεντόδρομο (TSIMCROSS2) τον οποίο ακολουθούμε για λίγα μέτρα δεξιά και μετά ξανακάνουμε αριστερά. Μετά από 250 μ. περίπου συναντάμε δρόμο ο οποίος φεύγει λοξά δεξιά προς τα πίσω (CRELLOX).
Αν τον ακολουθήσουμε, θα οδηγηθούμε σε πολύ όμορφο λιθόστρωτο μονοπάτι (ROADEND1), το οποίο διατρέχει τις πεζούλες με ελιές που υπάρχουν σε όλη την έκταση της πλαγιάς του ηφαιστειακού λόφου της Τσονάκας. Η θέα από εκεί είναι πολύ όμορφή και μια παράκαμψη αξίζει τον κόπο.
Συνεχίζοντας ευθεία, βλέπουμε τα Μέθανα από ψηλά και έχουμε καταπληκτική θέα προς τον Πόρο. Μετά από 650 μ. ο δρόμος που ακολουθούμε γίνεται άσφαλτος (ASFSTART) και μετά από άλλα 450μ. περνάμε από μικρό γεφυράκι και καταλήγουμε στον οικισμό του Αγίου Χαράλαμπου. Ο δρόμος που ακολουθήσαμε τελειώνει εκεί. Αν κάνουμε αριστερά, κατηφορίζουμε προς τα Μέθανα, διανύοντας ακόμη 950 μ. περίπου. Στην πορεία μας συναντάμε και το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής(EKKL1). Αν κάνουμε δεξιά καταλήγουμε στην εκκλησία του Αγ. Χαράλαμπου, απ' όπου ξεκινά το μονοπάτι προς Μούσκα και ηφαίστειο Καμμένης Χώρας. Η διαδρομή που περιγράφεται στο πλαίσιο αυτό, αναφέρεται ως "διαδρομή επιστροφής" στα δεδομένα για GPS.

Μετά από 150 μ. ο χωματόδρομος τελειώνει και συνεχίζουμε την πορεία μας σε πολύ όμορφο αρχαίο λιθόστρωτο μονοπάτι το οποίο βρίσκουμε λίγα μέτρα αριστερότερα από το τελείωμα του χωματόδρομου (ROADEND). Το μονοπάτι, το οποίο έχει μήκος περίπου 300 μ., περνά μέσα από πεζούλες με ελιές, συναντά μια μικρή ανάβλυση (SMLFOUNTAI) -εκεί χρειάζεται λίγη προσοχή γιατί λόγω του νερού υπάρχει πυκνή βλάστηση και οι πέτρες γλιστρούν- και καταλήγει στον κεντρικό ασφαλτόδρομο προς Κυψέλη (PATHEND). Εκεί κάνουμε αριστερά και ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο για 200 μ, μέχρι που συναντάμε διασταύρωση (SKOUP-CROS). Στη διασταύρωση υπάρχουν ταμπέλες που δείχνουν αριστερά "προς σκουπιδότοπο". Καλύτερα να μην πάτε προς τα εκεί, για να διατηρήσετε μόνο καλές εικόνες από τα Μέθανα στο μυαλό σας. Στη διασταύρωση κάνουμε δεξιά ακολουθώντας εγκαταλειμμένο αγροτικό δρόμο, ο οποίος κατηφορίζει παράλληλα με μια ρεματιά. Ο δρόμος σταδιακά στενεύει και μετά γίνεται μονοπάτι. Στα 160 μ. συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά.

Αν στη διακλάδωση κάνουμε δεξιά, σε 150 μ. συναντάμε αρχαία στέρνα η οποία έχει ακόμη νερό. Το μονοπάτι συνεχίζει λίγο μετά τη στέρνα και στη συνέχεια κλείνει από την πυκνή βλάστηση.

Το μονοπάτι μετά τη διακλάδωση διασχίζει το ρέμα (CROSSREM) και μετά από άλλα 80 μ. καταλήγει σε πεζούλες με ελιές (ELIES-PEZL). Από εκεί για να συνεχίσουμε προς τη θάλασσα, δεν περνάμε μέσα από τις πεζούλες αλλά από το σημείο όπου συναντάμε την πρώτη πεζούλα αλλάζουμε την πορεία μας από 900 σε 1200 περίπου. Το μονοπάτι είναι πολύ φαρδύ και φανερό και κατεβαίνει προς την ακτή (AKTI). Η παραλία στην οποία καταλήγουμε αναφέρεται από τους ντόπιους ως παραλία Προ. Πίσω μας υψώνεται επιβλητικός ο κρατήρας της Κοσσόνας. Στα 90 μ. από την ακτή, αν κάνουμε δεξιά σε ένα πλάτωμα συναντάμε αρχαιότητες (ARXAIA), στις οποίες περιλαμβάνεται και ένα θολωτό κτίσμα. Τόσο το πλάτωμα αυτό όσο και οι πεζούλες με τις ελιές είναι καλά σημεία για στάση ή κατασκήνωση. Η διαδρομή που περιγράψαμε έχει μήκος περίπου 3 χλμ, αν όμως ακολουθήσουμε την προτεινόμενη επιστροφή και τις διακλαδώσεις της (αρχαία στέρνα και ελαιοπερίβολα Τσονάκας) φτάνει τα 7.6 χλμ. Στο μεγαλύτερο μέρος της η διαδρομή μπορεί να διανυθεί και με ποδήλατο, όπως την πραγματοποίησα στις 8/4/2008.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

• Αρχείο σημείων προορισμού (waypoints): around_methana.wpt
  • Αρχείο διαδρομής: around_methana.plt (155 σημεία)
  • Αρχείο διαδρομής για την προτεινόμενη επιστροφή: return_track.plt (163 σημεία)
Σχεδιάγραμμα διαδρομής σε μορφή εικόνας: around_methana.jpg

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: around_methana.kmz

Στο Μυκηναϊκό ιερό.

Αρχαιότητες στα θεμέλια της εκκλησίας.

Αρχαιότητες γύρω από την Εκκλησία.

Ο κρατήρας της Κοσσώνας όπως φαίνεται από το Μυκηναϊκό ιερό.

Αρχαία στέρνα.

Πλησιάζοντας την ακτή.

Θέα από την παραλία προς τον Πόρο.

Θέα από την παραλία προς την Αίγινα.

Πλησιάζοντας στα Μέθανα, στο βάθος ο Αγ. Χαράλαμπος.

Ο γραφικός συνοικισμός του Αγ. Χαράλαμπου.