ΓΕΡΑΝΕΙΑ
Πίσια - Πίντιζα - Ράχη Κουκουνάρι - Φανερωμένη - Πίσια

Στο ξεκίνημα του μονοπατιού.

Ανηφορίζοντας αρχικά...

Πεσμένος κορμός.

Στην πηγή Γκούρα..

Στο βάθος η κορυφή μεγάλη Ντουσκιά

Υπέροχη θέα στον Κορινθιακό.

Θέα προς την είσοδο της διώρυγας και την πόλη της Κορίνθου.

Ένα από τα πολλά λειβάδια που συναντάμε.

Κατηφορίζοντας στη ράχη Κουκουνάρι.

Στο τελευταίο τμήμα του μονοπατιού.

ΓΕΝΙΚΑ

Τα Γεράνεια είναι το ιδανικό βουνό για μια μονοήμερη πεζοπορική απόδραση από την Αθήνα. Παρότι μάλλον υποτιμημένο από τους ορειβάτες, το βουνό αυτό έχει πανέμορφα δάση από πεύκα και έλατα στο μεγαλύτερο τμήμα του, αρκετά σηματοδοτημένα μονοπάτια, πολλά λειβάδια στο ανατολικό τμήμα του και υπέροχη θέα τόσο προς τον Κορινθιακό όσο και τον Σαρωνικό. Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ είναι κυκλική και διατρέχει το ανατολικό τμήμα του βουνού. Έχει μήκος 11 χλμ και μπορεί να πραγματοποιηθεί ως αυτοτελής διαδρομή (σε 4 ώρες συμπεριλαμβανομένων των στάσεων) ή να αποτελέσει έναρξη για μια ανάβαση στις κορυφές "Ντουσκιές" από μερικώς σηματοδοτημένο αλλά φανερό μονοπάτι. Για ένα σχεδιάγραμμα της διαδρομής κάντε κλικ εδώ. Στην περιγραφή της διαδρομής αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) του αντίστοιχου αρχείου του προγράμματος ψηφιακού χάρτη OziExplorer.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

• Κατευθυνόμαστε προς Λουτράκι και συνεχίζουμε προς Περαχώρα και Πίσια. Τα Πίσια απέχουν από το Λουτράκι 16 χλμ. Στην είσοδο του χωριού ο δρόμος διακλαδίζεται και ακολουθούμε το δεξί κλάδο. Ακολουθώντας τις ταμπέλες "προς Πλάτανο" καταλήγουμε σε πλακόστρωτο δρόμο που περνά μπροστά από μια κρήνη (KRINI1). Αν έρθετε με αυτοκίνητο είναι καλύτερα να το αφήσετε εκεί καθώς ο χώρος στάθμευσης της ταβέρνας "ο Πλάτανος" δεν είναι και πολύ φιλόξενος όπως μπορείτε να δείτε εδώ. Σε περίπτωση που έρθετε με λεωφορείο, τα Πίσια συνδέονται με το Λουτράκι με 5 δρομολόγια ημερησίως τις καθημερινές (τηλ. ΚΤΕΛ 27440 22262).
  • Ανεβαίνουμε από τον πλακόστρωτο δρόμο περνώντας από μια δεύτερη κρήνη (KRINI2). Μετά από μια στροφή του δρόμου συναντάμε διασταύρωση και κάνουμε δεξιά, ακολουθώντας τις ταμπέλες "προς Πλάτανο" (PLATANOS). Το μονοπάτι ξεκινά περίπου στην είσοδο του χώρου στάθμευσης του "Πλάτανου" και αρχικά ανηφορίζει απότομα.
  • Μετά από λίγα μέτρα συναντάμε πράσινο κτίσμα, πιθανώς αντλιοστάσιο. Εκεί το μονοπάτι διακλάδίζεται και ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο ο οποίος κατηφορίζει ελαφρά στην αρχή. Ο δεξιός κλάδος ακολουθεί παράλληλη σχεδόν πορεία αλλά είναι πιο ανηφορικός.
  • Το μονοπάτι στη συνέχεια ανηφορίζει, περνά από έδαφος με χαλίκι και συναντά πεσμένους κορμούς οι οποίοι όμως παρακάμπτονται πολύ εύκολα. Η σήμανση είναι πολύ καλή με κίτρινα τετράγωνα.
  • Το μονοπάτι γίνεται φαρδύ σα χωματόδρομος ακολουθώντας την όδευση αγωγού που κατεβάζει νερό από την πηγή Γκούρα.
  • Περνώντας την πηγή Γκούρα (PIGIGURA) αρχίζουμε να έχουμε θέα στον Κορινθιακό από τα αριστερά μας.
  • Περνάμε ένα μικρό ξέφωτο και φτάνουμε σε ένα λειβάδι. Εκεί το μονοπάτι οδεύει σε κατεύθυνση περίπου 210 μοιρών στα όρια του λειβαδιού.
  • Περνάμε απο ένα σημείο όπου στα δεξιά μας υπάρχει γκρεμός (GREMTHEA) με πολύ ωραία θέα προς τα Πίσια και τον Κορινθιακό. Εκεί μάλλον χρειάζεται προσοχή όταν υπάρχει χιόνι.
  • Διασχίζουμε μικρό ρέμα (REMA1) και συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση.
  • Περνάμε πλάτωμα όπου το μονοπάτι στρίβει ελαφρώς αριστερά και κινείται σε κατεύθυνση περίπου 210 μοιρών.
  • Στη συνέχεια ανεβαίνουμε παράλληλα με ρέμα και φτάνουμε σε κτίσμα (KATAFYGIO) το οποίο στο χάρτη μας αναφέρεται ως ξενώνας Γαλανόπουλου. Στην περιοχή αυτή τα κίτρινα σημάδια έχουν ξεθωριάσει (Μάιος 2007) και είναι πλέον άσπρα.
  • Οδεύουμε παράλληλα με την περίφραξη του κτίσματος και στη συνέχεια οδεύουμε παράλληλα με μικρό αγωγό νερού.
  • Στη συνέχεια το μονοπάτι εισέρχεται σε μεγάλο λειβάδι. Εκεί δεν υπάρχει σήμανση παρά μόνο κάποιες μικρές πέτρες βαμμένες κίτρινες. Συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση καταλήγουμε σε σημείο όπου έχουμε απεριόριστη θέα στον Σαρωνικό και την Πελλοπόνησο. Εκεί είναι η κορυφή Πίντιζα (PINDIZA, υπάρχει τριγωνομετρικό σημάδι λίγο πιο δεξιά). Αξίζει να φτάσετε στο σημείο αυτό, αλλά είστε λίγο εκτός διαδρομής...
  • Περίπου 60 μέτρα πριν την Πίντιζα υπάρχει διακλάδωση (MONMON1) όπου πρέπει να κάνουμε αριστερά, ακολουθώντας την κοίτη ενός ρέματος που σχηματίζεται εκεί.
  • Το μονοπάτι κατεβαίνει ακολουθώντας την κοίτη του ρέματος. Μετά από 400 περίπου μέτρα κατάβασης στη ρεματιά, συναντάμε μέσα στην κοίτη κόκκινο σημάδι και κούκο που υποδεικνύει ότι πρέπει να αφήσουμε το ρέμα και να κινηθούμε αριστερά (KOUKOI).
  • Από το σημείο αυτό και για μια απόσταση περίπου 350 μέτρων δεν υπάρχει φανερό μονοπάτι ούτε σήμανση. Η κατάσταση αυτή είναι αποτέλεσμα παλαιότερης πυρκαγιάς. Οδεύουμε σε κατεύθυνση 60-70 μοιρών μέσα σε χαμηλή βλάστηση.
  • Καταλήγουμε σε ένα σημείο όπου υπάρχει δάσος και το μονοπάτι γίνεται και πάλι φανερό (FANERO1) και σύντομα συναντά άλλο μονοπάτι (ΜΟΝΜΟΝ2) το οποίο ακολουθούμε δεξιά.
  • Σύντομα περνάμε από μια μικρή κοιλάδα με θέα στον Κορινθιακό (KOILADA). Εκεί συναντάμε πράσινα σημάδια (PRASINA) που σηματοδοτούν την πορεία προς τη θέση Παλιοβούνα. Από το σημείο αυτό εμείς ακολουθούμε κόκκινα σημάδια.
  • Στη συνέχεια το μονοπάτι διασχίζει ζώνη με πολλά λειβάδια, μπαίνει σε ελατόδασος και ξανά σε ζώνη με λειβάδια. Εκεί το μονοπάτι φαρδαίνει πολύ σε σημείο που να μπορεί να περάσει μοτοσυκλέτα, όπως διακρίνουμε από τα ίχνη στο έδαφος.
  • Παρακάμπτουμε από τα δεξιά στάνη με άλογα και διασχίζουμε μικρό ρέμα (REMA2). Περνάμε ένα πιο βαθύ ρέμα (REMA3) και μετά ποτίστρες, όπου υπάρχει διασταύρωση (MONMON3) στην οποία κάνουμε αριστερά.
  • Αριστερά και δεξιά μας συναντάμε στάνες, οδεύουμε για λίγο παράλληλα με μια περίφραξη και στη συνέχεια κατηφορίζουμε κάπως απότομα.
  • Συναντάμε διακλάδωση (ΜΟΝΜΟΝ4) στην οποία κάνουμε αριστερά και κατηφορίζουμε πάνω στη ράχη Κουκουνάρι.
  • Στην επόμενη διακλάδωση (ΜΟΝΜΟΝ5) ακολουθούμε το δεξί κλάδο, παρότι δείχνει πιο δύσβατος από το αριστερό.
  • Στη συνέχεια το μονοπάτι φαρδαίνει και γίνεται χωματόδρομος (ΜΟΝΧΟΜ1) και καταλήγει σε διασταύρωση. Κάνοντας αριστερά καταλήγουμε στη μικρή εκκλησία της Φανερωμένης (FANEROMEN).
  • Από το σημείο αυτό μπορεί κανείς να πραγματοποιήσει ανάβαση προς τις κορυφές Ντούσκιες ακολουθώντας ένα μερικώς σηματοδοτημένο αλλά φανερό μονοπάτι. Εδώ όμως θα συνεχίσουμε προς Πίσια.
  • Πίσω από την εκκλησία βρίσκουμε ένα αχνό μονοπάτι το οποίο περνά μπροστά από καλύβι και συνεχίζουμε σε πορεία περίπου 30 μοιρών.
  • Από το σημείο αυτό και για 450 μέτρα δεν υπάρχει σαφές μονοπάτι παρά πολλά γιδόστρατα που συγκλίνουν προς μια κοντινή στάνη. Ακολουθώντας την ίδια κατεύθυνση πορείας φτάνουμε σε σημείο όπου το μονοπάτι γίνεται εμφανές (FANERO2) και κατηφορίζει αρχικά απότομα. Το μονοπάτι είναι πολύ φανερό και η σήμανση πολύ πυκνή με κίτρινα σημάδια στις πέτρες και τα δέντρα.
  • Από το σημείο αυτό και για 800 μέτρα περίπου περπατάμε σε ένα πραγματικά πολύ όμορφο μονοπάτι μέσα σε πυκνή βλάστηση από πεύκα και λαδανιές.
  • Μετά από 800 μέτρα συναντάμε μονοπάτι που έρχεται λοξά δεξιά μας και το ακολουθούμε (ΜΟΝΜΟΝ6). Για ένα μικρό διάστημα το μονοπάτι είναι κάπως ασαφές αλλά εμείς ακολουθούμε την ίδια πορεία μέσα στο πευκοδάσος.
  • Μετά από 350 μέτρα το μονοπάτι φαρδαίνει και καταλήγει σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (ΜΟΝΧΟΜ2).
  • Μετά από 200 μέτρα και ακολουθώντας την ίδια κατεύθυνση πορείας συναντάμε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (ΧΟΜΧΟΜ2).
  • Μετά από 400 μέτρα ο χωματόδρομος καταλήγει στην άσφαλτο (XOMASF), την οποία ακολουθώντας αριστερά φτάνουμε στα Πίσια έχοντας κάνει έναν κύλο μήκους περίπου 11 χλμ.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Τα Γεράνεια προσφέρουν πολλές ακόμα δυνατότητες για μεγάλες ή μικρές πεζοπορικές διαδρομές. Ενδεικτικά αναφέρουμε την ανάβαση στις Ντουσκιές και την Παλιοβούνα, την πορεία προς/από τη μονή του Οσίου Παταπίου, καθώς και τη διάσχιση από Αγ. Θεοδώρους προς τις κορυφές Ντάρτιζα, Μακρυπλάγι με κατάληξη στο Αλεποχώρι. Στις ακόλουθες πηγές θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν να οργανώσετε καλύτερα το ταξίδι σας.

1. Ν. Νέζη, Τα βουνά της Αττικής, εκδ. Ανάβαση, 2002.
  2. Χάρτης για τα Γεράνεια σε κλίμακα 1:25000, εκδ. Ανάβαση, 2004.
  3. http://osl-gerania.blogspot.com/  Ιστοσελίδα του ορειβατικού συλλόγου Λουτρακίου με πολλές χρήσιμες πληροφορίες.
  4. http://www.hellaspath.gr/bouna/Gerania/Gerania.htm  Περιγραφές διαδρομών και αρχεία ψηφιακού χάρτη για τα Γεράνεια και όχι μόνο.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: geraneia-pisia.kmz