Γεράνεια: Ντάρτιζα - Μακρυπλάγι και κατάβαση από το δυτικό αυχένα

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή αυτή μας ανεβάζει στην ψηλότερη κορυφή των Γερανείων, το Μακρυπλάγι, σε υψόμετρο 1369 μ. Η διαδρομή είναι αρκετά δύσκολη, τόσο στην ανάβαση όσο και στην κατάβαση, καθώς, σε αντίθεση με το υπόλοιπο βουνό, τα μονοπάτια στην περιοχή της κορυφής είναι ασαφή και η σήμανση σχεδόν ανύπαρκτη. Επιπλέον, τα πολλά πεσμένα δέντρα από την κακοκαιρία του τελευταίου χειμώνα (2010) δυσκολεύουν αρκετά την όδευση στο πρώτο κομμάτι της διαδρομής. Η θέα όμως από την κορυφή μας αποζημιώνει για την προσπάθεια. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι περίπου 10 χλμ και η υψομετρική ανάβαση 720 μ. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα σημεία προορισμού (waypoints) του αντίστοιχου αρχείου καταγραφής του GPS.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από τη θέση Ντάρτιζα, σε υψόμετρο περίπου 650 μ. Για να φτάσουμε στο σημείο αυτό με αυτοκίνητο ερχόμενοι από Αθήνα:

Στη θέση Ντάρτιζα, ξεκινά στα δεξιά μας χωματόδρομος που οδηγεί σε μικρή εκκλησία στις πλαγιές πάνω από τη ρεματιά. Εμείς δεν τον ακολουθούμε και λίγο μετά από αυτόν, κάνουμε δεξιά σε άλλο μικρότερο χωματόδρομο (DIADEX), ο οποίος οδεύει προς τον κοίτη, στοχεύοντας να μπούμε μέσα στη ρεματιά (REMATIA).
  • Η ανάβαση μπορεί να γίνει είτε μέσα από την κοίτη της ρεματιάς είτε από μονοπάτι που υπάρχει παραπλεύρως αυτής. Το μονοπάτι όμως δεν έχει ούτε συνέχεια ούτε σήμανση, οπότε θα αναγκαστούμε πολλές φορές να οδεύσουμε στην κοίτη.
  • Μετά από 600 μ ανάβασης μέσα από τη ρεματιά, αρχίζουν οι δυσκολίες (PESMENA). Το χειμώνα του 2010 πολλά δέντρα έπεσαν τόσο στην κοίτη όσο και στο παράπλευρο μονοπάτι καθιστώντας την ανάβαση αρκετά δυσκολότερη.
  • Μετά από περίπου 100 μ δυσκολιών, θα βρούμε στα αριστερά του ρέματος μονοπάτι λίγο ψηλότερα από αυτό, το οποίο θα ακολουθήσουμε για λίγο.

Η κατάβαση μπορεί να γίνει ακολουθώντας την ίδια διαδρομή, το οποίο και συστήνουμε. Εμείς όμως αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε μια διαφορετική διαδρομή, συνεχίζοντας να ακολουθούμε την κορυφογραμμή. Ακολουθήσαμε μια διαδρομή που αποτυπώνεται στο χάρτη της Ανάβασης, η οποία όμως όπως αποδείχθηκε παρουσιάζει πολλές δυσκολίες τόσο λόγω κλίσης όσο και λόγω βλάστησης. Τα καταφέραμε όμως και την περιγράφω στη συνέχεια, όσο μπορεί κάτι τέτοιο να περιγραφεί...
  • Από την ψηλότερη κορυφή συνεχίζουμε να οδεύουμε πάνω στην κορυφογραμμή προς την επόμενη κορυφούλα. Εκεί όμως που αρχίζει να ανηφορίζει ο αυχένας της, "πέφτουμε" δεξιά και βρίσκουμε κάτι που μοιάζει με μονοπάτι. Είναι αρκετά φαρδύ στην αρχή και μάλλον είναι παλίο μονοπάτι ρητινοσυλλογής καθώς στην πορεία βρήκαμε κάποια σκουριασμένα κύπελλα ρητινοσυλλογής. Η κατεύθνση του αρχικά είναι στις 260ο αλλά στη συνέχεια στρέφεται σταδιακά σε νοτιοδυτική.
  • Σε απόσταση περίπου 500 μ από το ξεκίνημα του μονοπατιού, φτάνουμε σε ζώνη με σάρες (SARES) τις οποίες πρέπει να κατέβουμε λίγο για να εντοπίσουμε τη συνέχεια του μονοπατιού. Καθώς κατηφορίζουμε το μονοπάτι γίνεται όλο και λιγότερο σαφές.

• Μετά τις σάρες και για μια απόσταση περίπου 500 μ, το μονοπάτι παίρνει κατεύθυνση νοτιοανατολική, την οποία διατηρεί για περίπου άλλα 500 μ.
  • Στη συνέχεια, το μονοπάτι στρέφεται στις 240ο αλλά καθώς πλέον το υψόμετρο έχει χαμηλώσει, η βλάστηση είναι πολύ πυκνή και για μια απόσταση περίπου 300 μ οδεύουμε χωρίς κανένα μονοπάτι μέσα από πολύ πυκνή βλάστηση με χαμηλά πεύκα και πουρνάρια. Αυτά είναι και τα δυσκολότερα μέτρα της διαδρομής...
  • Στη συνέχεια αρχίζουμε να συναντάμε κόκκινα σημάδια στις πέτρες (SIM) και λίγο χαμηλότερα το μονοπάτι ξεκαθαρίζει ακολουθώντας πορεία περίπου στις 200ο. Το μονοπάτι για τα τελευταία 600 μ πριν την κατάληξή του στο χωματόδρομο είναι φαρδύ, σαφές και με πυκνά κόκκινα σημάδια στις πέτρες.
  • Καταλήγοντας στο χωματόδρομο, τον ακολουθούμε δεξιά (XOMDEXIA) και ανηφορίζοντας για περίπου 1,2 χλμ καταλήγουμε στην Ντάρτιζα.
Ομολογουμένως, αν δεν είχαμε το GPS, στην κατάβαση θα πηγαίναμε στο γάμο του Καραγκιόζη. Προσωπικά δε θα συνιστούσα να ακολουθήσετε την κατάβαση όπως περιγράφεται εδώ αν δεν έχετε τη διαδρομή περασμένη στο GPS, καθώς υπάρχει πιθανότητα κανείς να μπερδευτεί και να κατέβει υπερβολικά γρήγορα στην αρχή, πέφτοντας στη ζώνη με τα απότομα βράχια πάνω από τη Λάκκα Παππά.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: geraneia_makriplagi.kmz