Στο ξεκίνημα της διαδρομής από τις Ερυθρές.

Οι ταμπέλες της σήμανσης του "22".

Παρότι τέλη Μαρτίου υπήρχε αρκετό χιόνι.

Χιονισμένη πλαγιά, διακρίνονται τα σημάδια του μονοπατιού.

Στο κατέβασμα προς τη "βρύση Τσιάς".

Ο όρμος των Αιγοσθένων.

Η κατάληξη του τείχους στο Πόρτο Γερμενό.

Η παραλία στο Πόρτο Γερμενό με φόντο το χιονισμένο Κιθαιρώνα.

ΚΙΘΑΙΡΩΝΑΣ: Ερυθρές - Πόρτο Γερμενό

ΓΕΝΙΚΑ

Η διαδρομή αυτή στον Κιθαιρώνα έχει μήκος περίπου 23 χλμ. και μικρή σχετικά υψομετρική διαφορά ανάβασης (λιγότερο από 600 μέτρα). Ξεκινάει έξω από τις Ερυθρές (Κριεκούκι), διασχίζει το βουνό από το πέρασμα Φίχθι και καταλήγει στο Πόρτο Γερμενό. Συνδυάζει με ιδανικό τρόπο βουνό και θάλασσα, μπορεί να πραγματοποιηθεί σε λιγότερο από 6 ώρες και επομένως είναι ιδανική για ημερήσια εκδρομή από την Αθήνα. Ο προσανατολισμός είναι εύκολος και τα μονοπάτια πολύ καλά σηματοδοτημένα. Κοντά στο Πόρτο Γερμενό υπάρχει αξιόλογο κάστρο, η ακρόπολη των αρχαίων Αιγοσθένων.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

• Η διαδρομή ξεκινά από το νότιο άκρο των Ερυθρών, όπου υπάρχει ανισόπεδος κόμβος της παλαιάς εθνικής οδού Αθήνας - Θήβας. Από το σημείο αυτό ξεκινάει ασφαλτόδρομος ο οποίος με πορεία σχεδόν δυτική είναι παράλληλος για 200 μέτρα περίπου με την εθνική οδό. Σε απόσταση 800 μέτρα περίπου από τη γέφυρα, συναντάμε διασταύρωση όπου κάνουμε αριστερά σε χωματόδρομο. Ο χωματόδρομος περνά δίπλα από ένα μαντρί και συνεχίζει σα μονοπάτι. Από το σημείο εκείνο αρχίζει η σήμανση, με σιδερένιες ταμπέλες (22) ή με κόκκινα σημάδια στις πέτρες.
  • Το μονοπάτι περνά δίπλα από την περίφραξη στρατιωτικής περιοχής και για ένα διάστημα βαδίζουμε παράλληλα με κολώνες της ΔΕΗ. Η σήμανση είναι πολύ καλή και συνεπής. Συνεχίζουμε ακολουθώντας τα σημάδια "22" και μετά από απόσταση 4 περίπου χλμ. βγαίνουμε σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά.
  • Μετά από λίγο φτάνουμε στο πέρασμα Φίχθι. Εκεί συναντάμε διακλάδωση όπου φεύγουν τρείς χωματόδρομοι. Ακολουθούμε τον αριστερότερο ο οποίος μετά από 800 μέτρα περίπου καταλήγει σε πηγή με δεξαμενή. Από το σημείο αυτό συνεχίζει σα μονοπάτι κάτω από τη δεξαμενή, κατηφορίζει κάπως απότομα στην αρχή, και μετά από απόσταση 1.5 περίπου χλμ. καταλήγει σε πηγή ("βρύση Τσιάς") με μεγάλη δεξαμενή όπου συναντάει την άσφαλτο από τα Βίλλια.
  • Ακολουθούμε την άσφαλτο δεξιά και αμέσως μετά στη διασταύρωση ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο προς Πόρτο Γερμενό (υπάρχουν ταμπέλες). Μετά από 2 περίπου χλμ., και αφού περάσουμε διασταύρωση με ταμπέλες "προς Άγιο Νεκτάριο", φεύγει στα δεξιά χωματόδρομος τον οποίο ακολουθούμε.
  • Ο χωματόδρομος πηγαίνει σχεδόν δυτικά περνώντας μέσα από πυκνό πευκοδάσος. Μετά από 4 περίπου χλμ. πορείας στο χωματόδρομο, συναντάμε διακλάδωση στην οποία εμείς συνεχίζουμε ευθεία. ΠΡΟΣΟΧΗ: η διακλάδωση αυτή οδηγεί σε μαντριά και δε σημειώνεται στον -κατά τα άλλα πολύ καλό- χάρτη που χρησιμοποιήσαμε (εκδ. Ανάβαση). Μετά από 1 περίπου χλμ. συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά, και μετά από άλλο 1 περίπου χλμ. πορείας σε χωματόδρομο συναντάμε την άσφαλτο προς Πόρτο Γερμενό.
  • Ακολουθούμε την άσφαλτο δεξιά. Μετά από 1.5 περίπου χλμ. συναντάμε το δασοφυλάκειο, όπου υπάρχει χώρος αναψυχής με τραπεζάκια. Μετά από 1 ακόμη χλμ., στην είσοδο του Πόρτο Γερμενό, συναντάμε διχάλα στην οποία κάνουμε αριστερά.
  • Πριν φτάσουμε στην παραλία του Πόρτο Γερμενό αξίζει να γίνει μια παράκαμψη για να επισκευθούμε το κάστρο! (Υπάρχουν ταμπέλες).

ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

• Στις Ερυθρές μπορεί κανείς να πάει εύκολα με λεωφορείο από τη Θησείο. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 1.5 ώρες. Για επιστροφή από το Πόρτο Γερμενό, υπάρχει λεωφορείο το απόγεμα για Βίλλια, το οποίο έχει ανταπόκριση με άλλο λεωφορείο για Αθήνα. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 2 ώρες.
  • Στον Κιθαιρώνα υπάρχουν πολλές διαδρομές που θα μπορούσε κανείς να ακολουθήσει, αναλόγως χρόνου, διάθεσης και φυσικής κατάστασης... Η κυριότερη είναι η διαδρομή "22" από Ερυθρές (ή Βίλλια) προς Φίχθι (όπως περιγράφεται εδώ) και στη συνέχεια για τα καταφύγια και το χωριό Καπαρέλλι. Στον Κιθαιρώνα υπάρχουν δύο (!) ορειβατικά καταφύγια. Χάρτης του βουνού σε κλίμακα 1:25000 υπάρχει από τις εκδόσεις Ανάβαση.

Στο σχεδιάγραμμα που ακολουθεί μπορείτε να πάρετε μια ιδέα για την προτεινόμενη διαδρομή. Προσοχή: δεν είναι ακριβές, ούτε και στη σωστή κλίμακα. Κάντε κλίκ για πιο μεγάλη εικόνα.

Φωτογραφίες από το κάστρο των Αιγοσθένων
(οι τοιχογραφίες είναι από μικρή εκκλησία που υπάρχει μέσα στο κάστρο)