Ερυθρές - καταφύγιο "Βαγγέλης Τσάκος" - κορυφές

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή αυτή είναι από τις πιο όμορφες ορεινές πεζοπορίες που μπορεί να κάνει κανείς στην Αττική και ίσως η διαδρομή με την ομορφότερη θέα. Το συνολικό μήκος της είναι περί τα 19 χλμ ενώ η υψομετρική διαφορά ανάβασης είναι 950 μ. Το μονοπάτι, στο μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής, είναι φανερό και πολύ καλά σηματοδοτημένο ενώ ο προσανατολισμός είναι εύκολος. Το ξεκίνημα γίνεται από τις Ερυθρές (Κριεκούκι), περνάμε από το πέρασμα (Φίχθι) μεταξύ Βιλλίων και Ερυθρών και ανηφορίζουμε σε πυκνό ελατόδασος προς την κορυφογραμμή. Περνάμε το καταφύγιο "Βαγγέλης Τσάκος" σε υψόμετρο 1090 μ και συνεχίζουμε προς την κορυφογραμμή. Εκεί επισκεπτόμασε εύκολα τη χαμηλή κορυφή (1358 μ) και κάπως πιο δύσκολα την ψηλότερη (1407 μ), όπου υπάρχει εγκαταλειμμένη βάση της αεροπορίας καθώς και ένα μικρό καταφύγιο. Επιστρέφουμε στο καταφύγιο ακολουθώντας ασφαλτόδρομο και από εκεί στις Ερυθρές από το ίδιο μονοπάτι που ανεβήκαμε. Ακολουθεί η αναλυτική περιγραφή της διαδρομής. Σε παρένθεση αναφέροντα τα ονόματα των waypoints του GPS.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ

• Μετά από λίγο διασχίζουμε το ρέμα (DIASXREM). Το μονοπάτι πλέον οδεύει σε κατεύθυνση 220ο.
  • Μετά από 1400 μ το μονοπάτι μας κατεβαίνει στην κοίτη του ρέματος, το οποίο εκεί δείχνει να διακλαδίζεται (DIAKLREMDEX). Ακολουθούμε το δεξιό κλάδο, αν και δεν έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς σε λίγο θα βγούμε στο χωματόδρομο που βρίσκεται λίγα μέτρα πιο πάνω μας.
  • Μετά από 320 μ βγαίνουμε σε χωματόδρομο, το οποίο ακολουθούμε δεξιά, με κατεύθυνση σχεδόν δυτική (DROMOSFIHTI). Βρισκόμαστε στην τοποθεσία Φίχθι, όπου το μονοπάτι "22" διακλαδίζεται. Ο ένας κλάδος οδεύει νότια και οδηγεί στα Βίλλα ενώ εκείνος που ακολουθούμε εμείς οδεύει δυτικά και οδηγεί στην κορυφογραμμή.
  • Οδεύουμε στο χωματόδρομο, ο οποίος κάνει μια αριστερή στροφή. Αμέσως μετά τη στροφή, πρέπει να αφήσουμε το δρόμο και να ανέβουμε την πλαγιά στα δεξιά μας (MONODEXIA). Στην πλαγιά υπάρχουν σημάδια του "22" αλλά όχι ακριβώς στο ξεκίνημα του μονοπατιού. Επίσης στην πλαγιά υπάρχουν κολώνες της ΔΕΗ.
  • Ανηφορίζοντας στην πλαγιά για 280 μ, και αφού περάσουμε δίπλα από μια κολώνα της ΔΕΗ (KOL), φτάνουμε σε μικρό χωματόδρομο (007).Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε στο μονοπάτι ευθεία μπροστά μας.

• Στο σημείο αυτό είμαστε ήδη στην κορυφογραμμή. Ακολουθούμε τη ράχη αριστερά (ανατολικά) και μετά από 200 μ, χωρίς εμφανές μονοπάτι ή σημάδια, φτάνουμε στην πρώτη και χαμηλότερη κορυφή (1358 μ).
  • Για να φτάσουμε στην ψηλότερη κορυφή, επιστρέφουμε και οδεύουμε δυτικά - βορειοδυτικά ακριβώς πάνω στην κόψη της κορυφογραμμής. Στην πορεία θα συναντήσουμε λίγα σημάδια του "22". Η ψηλότερη κορυφή απέχει από την πρώτη 2.2 χλμ αλλά η προσέγγισή της είναι αρκετά κουραστική λόγω του βραχώδους πεδίου και των αρκετών ανεβοκατεβασμάτων της κορυφογραμμής.
  • Μετά από μία περίπου ώρα από την πρώτη κορυφή, και οδεύοντας ακριβώς στην κόψη της κορυφογραμμής, φτάνουμε σε κεραία τηλεφωνίας. Στα αριστερά της κεραίας υπάρχει στενός τσιμεντόδρομος τον οποίο ακολουθούμε. Βρισκόμαστε πλέον στις εγκαταστάσεις μιας εγκαταλειμμένης μονάδας ραντάρ της πολεμικής αεροπορίας.
  • Περνάμε τη μικρή εκκλησούλα του προφήτη Ηλία στα δεξιά μας και καταλήγουμε σε ασφαλτόδρομο. Ακολουθώντας τον ασφαλτόδρομο αριστερά, και αφού περάσουμε δίπλα από το δεύτερο και μικρότερο καταφύγιο του Κιθαιρώνα, καταλήγουμε σε πλάτωμα, όπου λίγα μέτρα ανατολικότερα υπάρχει το τριγωνομετρικό κολωνάκι της ψηλότερης κορυφής του Κιθαιρώνα (υψ. 1407 μ).
  • Για να επιστρέψουμε στις Ερυθρές, επιλέξαμε να κατηφορίσουμε από τον ασφαλτόδρομο μέχρι το καταφύγιο "Βαγγέλης Τσάκος". Η απόσταση ως εκεί μέσω του ασφαλτόδρομου είναι περίπου 5 χλμ. Από το καταφύγιο ακολουθούμε για την επιστροφή μας το ίδιο μονοπάτι που ακολουθήσαμε και στην άνοδο. Η καταγραφή του GPS κατά την επιστροφή
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
Μπορούμε αν θέλουμε να επιστρέψουμε μέσω Βιλλιών. Για να φτάσουμε στα Βίλλια, μπορούμε να ακολουθήσουμε είτε μονοπάτι που οδεύει σχεδόν νότια από το καταφύγιο είτε το "22" από το Φίχθι (βλ. και εδώ). Και τα δύο μονοπάτια υπάρχουν στο χάρτη της Ανάβασης. Επίσης, μπορούμε να συνεχίσουμε στο "22" κατηφορίζοντας από τη δυτική πλευρά της κορυφογραμμής καταλήγοντας είτε στο Καπαρέλι είτε στις Πλαταιές. Τα Βίλλια και οι Ερυθρές εξυπηρετούνται από τα ίδια λεωφορεία του ΚΤΕΛ Αττικής. Περισσότερες πληροφορίες για τον Κιθαιρώνα υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Ορειβατικού Συλλόγου Ελευσίνας.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: erythres-katafygio-koryfes.kml