Το μονοπάτι του Μαλιμπάρδι: Λουτρά - Ρήγμα - Μαλιμπάρδι - Δριτσαίικα

ΓΕΝΙΚΑ
Μαλιμπάρδι σημαίνει στα αρβανίτικα "το άσπρο βουνό". Το χαμηλό αυτό ύψωμα ονομάστηκε έτσι καθώς είναι  ένα από τα δύο σημεία της χερσονήσου των Μεθάνων με ασβεστολιθικά ("άσπρα") πετρώματα. Το άλλο σημείο είναι ο κάβος της Κρασοπαναγιάς. Σε όλη την υπόλοιπη χερσόνησο των Μεθάνων τα πετρώματα είναι ηφαιστειακά. Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ είναι μια κυκλική πορεία γύρω από το ύψωμα του Μαλιμπάρδι. Αν και πιο "ταπεινή" από άλλες, προσφέρει σημεία με πραγματικά μοναδική θέα προς την Αίγινα, τον Πόρο, το Γαλατά (!) αλλά και τον κόλπο της Επιδαύρου, την πεδιάδα Θρονί και την Κρασοπαναγιά. Επίσης, μας προσφέρει την ευκαιρία να επισκευθούμε το ελάχιστα γνωστό ρήγμα των Μεθάνων. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι 6.4 χλμ και η υψομετρική διαφορά ανάβασης μόλις 297 μ. Η σήμανση στο ανηφορικό κομμάτι της διαδρομής είναι πολύ καλή ενώ στο κατηφορικό σχεδόν ανύπαρκτη. Χρειάζεται όμως προσοχή σε όλο το μήκος της διαδρομής καθώς η βλάστηση έχει στενέψει πολύ το μονοπάτι σε αρκετά σημεία. Για το λόγο αυτό συστήνεται να φοράτε μακρύ παντελόνι όση ζέστη και να κάνει!

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της περιγραφής γίνεται από το λιμάνι των Μεθάνων (PORT). Σε παρένθεση αναφέροντα τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου ψηφιακού αρχείου GPS.
  • Από το λιμάνι κατευθυνόμαστε αριστερά, περνάμε την πλατεία με το Ηρώο (001) όπου στη διακλάδωση κάνουμε δεξιά, και μετά από 300 μ φτάνουμε στα λουτρά (002).
  • Συνεχίζουμε να κινούμαστε στον ασφαλτόδρομο, όπου λίγα μέτρα μετά την πρώτη του στροφή συναντάμε στα δεξιά μας μικρό χωματόδρομο, τον οποίο και ακολουθούμε.
  • Μετά από λίγα μέτρα ο χωματόδρομος περνά μπροστά από ένα καλύβι με τσιμεντόλιθους. Αν και δεν υπάρχει φανερό μονοπάτι, συνεχίζουμε να κινούμαστε στην ίδια κατεύθυνση. Ακολουθώντας την πορεία αυτή, κατηφορίζουμε προς την κοίτη του ρέματος ακριβώς πίσω από το κτίριο των λουτρών.
  • Εκεί βρίσκουμε και το πρώτο σημάδι της διαδρομής μας, τη χαρακτηριστική ξύλινη ταμπέλα με το μπλέ τετράγωνο και το γράμμα Ε.

• Σε 55 μ μετά την πεζούλα φτάνουμε σε σημείο όπου το μονοπάτι στενεύει πολύ για λίγα μέτρα από πουρνάρια (POURN).
  • Μετά από άλλα 190 μ το μονοπάτι εισέρχεται σε ελαιοπερίβολο με πεζούλες (PERIBPEZ). Το κτήμα φαίνεται να καλλιεργείται ακόμα (Μάιος 2009). Εκεί χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς υπάρχουν στις πέτρες διάφορα σημάδια. Τα κόκκινα σημάδια στις πέτρες οριοθετούν την ιδιοκτησία και δεν τα ακολουθούμε. Εμείς διασχίζουμε σχεδόν κάθετα τη ζώνη με τις πεζούλες ακολουθώντας τα -κάπως αραιότερα πλέον- μπλέ σημάδια.
  • Έχοντας διανύσει περίπου 130 μ στη ζώνη με τις πεζούλες, συναντάμε πέτρα με σημάδια σε τρία χρώματα (COLORS). Αυτή η πέτρα δείχνει το τέλος του κτήματος και πάνω σε αυτή υπάρχει βέλος το οποίο δείχνει προς τα αριστερά.
  • Μετά από 50 μ το μονοπάτι αρχίζει να γίνεται έντονα ανηφορικό (ANIF). Από το σημείο αυτό και μέχρι το δρόμο θα συνατήσουμε αρκετά ανηφορικά περάσματα όπου χρειάζεται λίγη προσοχή.
  • Πλησιάζοντας σε χωματόδρομο τον οποίο ήδη διακρίνουμε μπροστά μας τα σημάδια αραιώνουν κάπως αλλά το μονοπάτι διαγράφεται καθαρό.
  • Καταλήγουμε σε χωματόδρομο και τον ακολουθούμε δεξιά (XOMDEX). Στο σημείο αυτό υπάρχει και η χαρακτηριστική ξύλινη ταμπέλα της σήμανσης.

• Μετά από 165 μ συναντάμε διακλάδωση χωματόδρομων όπου και ακολουθούμε το δεξιό κλάδο (DIAKLDEX).
  • Σε 220 μ μετά τη διακλάδωση συναντάμε ξύλινο υπόστεγο απέναντι από το οποίο υπάρχει πέτρινο εγκαταλειμμένο κτίσμα (KIOSK2).
  • Σε 150 μ μετά το υπόστεγο συναντάμε στα δεξιά μας τη χαρακτηριστική ξύλινη ταμπέλα της σήμανσης (SIMADEX). Εκεί χρειάζεται προσοχή καθώς η ταμπέλα είναι κυριολεκτικά χωμένη στη βλάστηση και τίποτε άλλο στο σημείο αυτό δε μαρτυρά ότι απο εκεί ξεκινά μονοπάτι. Από το σημείο αυτό και εξής η σήμανση είναι πρακτικά ανύπαρκτη (πολύ ξεθωριασμένα αραιά κόκκινα σημάδια στις πέτρες).
  • Στο σημείο αυτό αφήνουμε το χωματόδρομο και κατηφορίζουμε δεξιά κάθετα προς αυτόν μέσα σε πεζούλες. Αφού διασχίσουμε κάθετα δύο πεζούλες, καταλήγουμε σε μία τρίτη (τη φαρδύτερη) πάνω στην οποία περπατάμε προς τα αριστερά.
  • Μετά από λίγα μέτρα (στη δεύτερη ελιά), υπάρχει σκαλί από το οποίο κατεβαίνουμε στην αμέσως πιο κάτω πεζούλα στην οποία συνεχίζουμε να κινούμαστε στην ίδια κατεύθυνση.
  • Μετά από 65 μ συναντάμε στα αριστερά μας μικρό πέτρινο κτίσμα (LAMARINA) με σκεπή από λαμαρίνα. Το μονοπάτι περνά 3-4 μέτρα δεξιότερα του κτίσματος. Είναι αρχικά πολύ στενό από τα πουρνάρια αλλά στη συνέχεια ξεκαθαρίζει και ακολουθεί πορεία γύρω στις 300.
  • Σε 250 μ μετά το κτίσμα με τη λαμαρίνα φτάνουμε σε ράχη όπου έχουμε πολύ όμορφη θέα τόσο προς Αίγινα και Πόρο όσο και προς τον κόλπο της Επιδαύρου και το ακρωτήρι της Κρασοπαναγιάς (VIEWEPID).
  • Μετά από λίγα μέτρα συναντάμε χαρακτηριστική πέτρα με γούβα (TRYPIAPETR, βλ. φωτογραφία). Μετά την πέτρα αυτή και για 170 μ το μονοπάτι ακολουθεί πορεία περίπου 300 ενώ στη συνέχεια στρέφεται σε πορεία σχεδόν βόρεια κατηφορίζοντας ομαλά προς το μικρό οροπέδιο Θρονί.
  • Σε απόσταση 680 μ από την πέτρα με τη γούβα το μονοπάτι περνά πάνω από κτήμα, το οποίο ο ιδιοκτήτης του συστηματικά καθαρίζει πετώντας τα κλαριά στο μονοπάτι, εξ' ου και το όνομα του waypoint (MALAKAS). Εκεί το  μονοπάτι είναι για περίπου 100 μ κάπως πιο δύσβατο λόγω των κλαριών.
  • Αμέσως μετά το κτήμα αυτό, συναντάμε στα αριστερά μας πέτρινη μάντρα (MANDRARI).
  • Το μονοπάτι στη συνέχεια στενεύει, πορεύεται ανάμεσα σε πουρνάρια και μοιάζει κάπως με νεροφάγωμα (NEROFAG).
  • Μετά από άλλα 180 μ το μονοπάτι πλησιάζει προς τα σπίτια και εισέρχεται σε ελαιώνα στην περιοχή Δριτσαίικα. Εκεί κατηφορίζει ανάμεσα σε πεζούλες και περνά στα δεξιά μιας πέτρινης μάντρας ακολουθώντας τη γωνία της.
  • Από εκεί το μονοπάτι για λίγα μέτρα είναι κάπως ασαφές αλλά έχουμε σχεδόν φτάσει στον ασφαλτόδρομο: ακολουθώντας για λίγα μέτρα μια μικρή ρεματιά (MIKREMARI) καταλήγουμε σε ασφαλτόδρομο.
  • Στη σημείο όπου φτάνουμε στον ασφαλτόδρομο υπάρχει η ξύλινη ταμπέλα της σήμανσης σε μάλλον κακή κατάσταση. Ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο δεξιά κατηφορίζοντας προς τα Μέθανα.
  • Μετά από 570 μ ο ασφαλτόδρομος που ακολουθούμε καταλήγει σε άλλον τον οποίο ακολουθούμε δεξιά συνεχίζοντας την κατηφορική μας πορεία.
  • Μετά από άλλα 520 μ περνάμε από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας και συνεχίζοντας την κατηφορική μας πορεία για άλλα 330 μ καταλήγουμε στο λιμάνι των Μεθάνων.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

• Αρχείο σημείων προορισμού (waypoints): malibardi.wpt
  • Αρχείο διαδρομής: malibardi.plt (651 σημεία)
Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: malibardi.kmz