Ξεκινώντας από τα Μέθανα το μονοπάτι κερδίζει απότομα ύψος.

Το μονοπάτι εκτός από σήμανση παρέχει και links...

Το μονοπάτι κατά τόπους είναι πολύ φαρδύ.

Στην άνοδο προς Μούσκα.

Θέα προς το Αγκίστρι.

Ένα από τα πάρα πολλά μικρά λειβάδια.

Τυπικό τοπίο από τα Μέθανα.

Θέα προς το Βαθύ.

Στη Στέρνα του Γαμπρού.

Προς ηφαίστειο...

Κοπάδι κοντά στην Καμμένη Χώρα.

Ο οικισμός Καμμένη Χώρα στους πρόποδες του Ηφαιστείου.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΔΙΛΙΤΗΡΙΑ ΕΙΜΑΙ ΑΝΕΥΘΗΝΟΣ

Στη διαδρομή από Βαθύ προς Μέθανα
ΔΙΑΣΧΙΣΗ ΤΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ ΤΩΝ ΜΕΘΑΝΩΝ
Μέθανα - Ηφαίστειο Καμμένης Χώρας - Βαθύ - Μέθανα

ΓΕΝΙΚΑ

Τα Μέθανα, αν και είναι γνωστά στους περισσότερους μόνο για τα λουτρά τους, προσφέρουν πάρα πολλές δυνατότητες για πεζοπορία σε ένα εκτεταμένο και καλά σηματοδοτημένο δίκτυο μονοπατιών και χωματόδρομων. Διαθέτουν επίσης όμορφες και καθαρές παραλίες, είναι πολύ κοντά στην Αθήνα (περίπου 2 ώρες με πλοίο και 2.5 οδικώς από το νέο δρόμο Επιδαύρου - Καλλονής)  ενώ απουσιάζει εντελώς ο συνωστισμός που παρατηρείται το καλοκαίρι στα γειτονικά νησιά του Αργοσαρωνικού. Στα Μέθανα θα βρείτε επίσης μεγάλο πλήθος από ενδιαφέρουσες αρχαιότητες καθώς και έντονα σημάδια ηφαιστειακής δραστηριότητας σε όλη την έκταση της χερσονήσου: υπάρχουν 32 κρατήρες διάσπαρτοι σε όλη την έκταση της! Η χερσόνησος των Μεθάνων, παρότι η έκτασή της είναι μικρή, είναι ένα μέρος που αξίζει κάτι πολύ περισσότερο από μια βιαστική επίσκεψη!

Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ, έχει μήκος περίπου 23 χλμ και υψομετρική διαφορά ανάβασης περίπου 600 μέτρα. Ξεκινάει από το λιμάνι των Μεθάνων και διασχίζει τη χερσόνησο με κατεύθυνση σχεδόν βόρεια. Περνά από το Σταυρολόγγο, από τις απότομες πλαγιές πάνω από το Βαθύ, απ' όπου η θέα είναι καταπληκτική, και συνεχίζει προς το ηφαίστειο της Καμμένης Χώρας. Η διαδρομή στο σύνολό της μπορεί να πραγματοποιηθεί σε 6-7 ώρες. Από τα 23 χλμ της διαδρομής, τα τελευταία 13 χλμ. της διαδρομής (όπου ουσιαστικά επιστρέφουμε από την Καμμένη Χώρα στο Βαθύ και τα Μέθανα) είναι σε ασφαλτόδρομο και μπορείτε να τα αποφύγετε αν οργανωθείτε καλύτερα και χρησιμοποιήσετε ταξί ή κάποιο από τα λιγοστά δρομολόγια λεωφορείων.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

• Ξεκινάμε από τα Μέθανα και βγαίνοντας από το λιμάνι ακολουθούμε τον παραλιακό δρόμο προς τα δεξιά. Στο δρόμο μετά την "πιάτσα" των ταξί (οδός Αγίας Παρασκευής) κάνουμε αριστερά και ανηφορίζουμε σε ασφαλτόδρομο. Μετά από 2 δρόμους, ο δρόμος δείχνει να τελειώνει αλλά συνεχίζει λίγο πιο δεξιά. Ανεβαίνοντας στην οδό Αγίας Παρασκευής περνάμε από τη μικρή εκκλησία της Αγίας Παρασκευής και ανηφορίζουμε έχοντας ένα ρέμα στα δεξιά μας. Φτάνουμε στην εκκλησία του Αγίου Χαράλαμπου και εκεί βρίσκουμε το μονοπάτι στην απέναντι πλευρά του ρέματος. Το μονοπάτι αυτό (παλιός μουλαρόδρομος) είναι το κυριότερο μονοπάτι των Μεθάνων και οδηγεί στον οικισμό Μούσκα (Παλαιά Λουτρά).
  • Στην αρχή χρειάζεται λίγη προσοχή: ακολουθούμε τις ξύλινες ταμπέλες με το γράμμα Α. Το μονοπάτι κινείται στα δεξιά του ρέματος και κερδίζει ύψος αρκετά γρήγορα. Μην κινηθείτε στην κοίτη του ρέματος γιατί η ανάβαση σύντομα θα γίνει δύσκολη και θα αναγκαστείτε τελικά να ανηφορίσετε προς το μονοπάτι. Υπάρχει συνεπής σήμανση με κόκκινα σημάδια στα βράχια, καθώς και με ξύλινες ταμπέλες.
  • Σε 2.1 χλμ από τον Άγιο Χαράλαμπο αφήνουμε στα δεξιά μας μικρή αγροικία (AGR1) και συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση, σε 200 μ το μονοπάτι στενεύει αρκετά και αφού αφήσουμε στα δεξιά μας μια συστάδα με κουμαριές (KOUMARIES, και καλή όρεξη...) καταλήγουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (XOMARI).
  • Περνάμε στα αριστερά ενός περιφραγμένου χωραφιού και σε 250 μ καταλήγουμε σε τσιμεντόδρομο. Βρισκόμαστε στην περιοχή Σταυρολόγγος.
  • Εκεί ακολουθούμε λοξά αριστερά τον τσιμεντόδρομο , ο οποίος ανηφορίζει προς την άσφαλτο.
  • Στην άσφαλτο κάνουμε δεξιά (ASFDEX). Αφού περπατήσουμε στην άσφαλτο για περίπου 250 μ., συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά (DIAKLARI1).
  • Μετά από 650μ. συναντάμε διακλάδωση με χωματόδρομο στα δεξιά μας. Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας στον αριστερό κλάδο. Ο δεξιός καταλήγει στη μικρή εκκλησία του Αγίου Αθανασίου.
  • Ανηφορίζοντας, η άσφαλτος τελειώνει και σε μία απότομη αριστερή στροφή του δρόμου συναντάμε ένα ξύλινο κιόσκι.
  • Σε 200μ. από το κιόσκι συναντάμε διακλάδωση στην οποία ακολουθούμε τον αριστερό (και φαρδύτερο) κλάδο, και σε 200μ. μετά τη διακλάδωση αυτή, σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου, ξεκινά στα αριστερά του δρόμου το μονοπάτι για το την κορυφή και το Μεγαλοχώρι (MONAR1). Εμείς συνεχίζουμε να ακολουθούμε τον χωματόδρομο.
  • Μετά από άλλα 700 μ. πορείας, καταλήγουμε σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (XOMARI2). Ο δεξιός κλάδος οδεύει προς Μακρύλογγο, Παλιά Λουτρά (Μούσκα) και Κουνουπίτσα.
  • Μετά από άλλα 700 μ. πορείας, συναντάμε διασταύρωση όπου κάνουμε δεξιά (XOMDEX). Εκεί υπάρχει κι ένα ξύλινο υπόστεγο. Αξίζει όμως να προχωρήσουμε ευθεία για μερικές εκατοντάδες μέτρα στο χωματόδρομο, ο οποίος τελειώνει απότομα σε γκρεμό πάνω από το Βαθύ. Η θέα από το σημείο αυτό είναι πολύ όμορφη!
  • Μετά από άλλα 1.6 χλμ πορείας, φεύγει στα αριστερά μας στενότερος χωματόδρομος ο οποίος οδηγεί στον οικισμό Μεγαλοποτάμι (XOMDEX2). Εμείς συνεχίζουμε ευθεία στο φαρδύ χωματόδρομο.
  • Μετά από άλλα 300 μ. κατάβασης στο χωματόδρομο, συναντάμε στα δεξιά μας φαρδύ πετρόχτιστο μονοπάτι το οποίο οδηγεί στο εγκαταλειμμένο χωριό της Στέρνας του Γαμπρού (GAMBROS). Μπορούμε είτε να το ακολουθήσουμε είτε να συνεχίσουμε από το χωματόδρομο.
  • Μετά από άλλα 3.4 χλμ πορείας στο χωματόδρομο φτάνουμε στο σημείο όπου ξεκινά η άσφαλτος. Εκεί υπάρχει και ένα ξύλινο υπόστεγο. Από το σημείο αυτό ξεκινά το μονοπάτι για το ηφαίστειο (VOLCPATH).
  • Το μονοπάτι κινείται αρχικά στη βάση του λόφου. Είναι αρκετά ταλαιπωρημένο από τις κατολισθίσεις και χρειάζεται προσοχή. Στη συνέχεια κερδίζει ύψος απότομα και ανεβαίνει στην κορυφή του ηφαιστείου. Στο τέλος του μονοπατιού, βρίσκουμε έναν εντυπωσιακό σπηλαιοειδή σχηματισμό που συχνά αναφέρεται ως "κρατήρας" χωρίς να είναι. Λίγο πριν φτάσουμε στον κρατήρα, η ανάβαση γίνεται από απότομα βράχια και χρειάζεται λίγη προσοχή. Η θέα από το σημείο αυτό είναι μοναδική!
  • Κατεβαίνουμε από την ίδια διαδρομή και ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο προς Καμμένη Χώρα και Βαθύ. Από το Βαθύ μπορούμε να συνεχίσουμε για Μέθανα (8 χλμ.) με λεωφορείο, με ταξί ή με τα πόδια. Η διαδρομή, αν και σε ασφαλτόδρομο, είναι πολύ όμορφη και χωρίς μεγάλες κλίσεις (προτιμήστε να τη διανύσετε αργά το απόγεμα).
Στην Καμμένη Χώρα, δίπλα ακριβώς από την ταβέρνα "το Ηφαίστειο" ξεκινά ένας χωματόδρομος ο οποίος έχει μήκος περίπου 2 χλμ και αξίζει να τον ακολουθήσετε αν έχετε χρόνο. Η διαδρομή σε αυτόν προσφέρει θέα στο ηφαίστειο από τα νότια όσο και στον λεγόμενο "μαύρο κάβο".  Αυτός είναι ένα τμήμα ξηράς το οποίο έχει δημιουργηθεί καθώς η λάβα κυλούσε προς τη θάλασσα  κατά την τελευταία έκρηξη του ηφαιστείου μεταξύ 276 και 239 π.Χ. Ο χωματόδρομος συνεχίζει κατηφορίζοντας προς τη θάλασσα προσφέροντας υπέροχη θέα στο Αγκίστρι και τα γύρω νησάκια. Λίγο πριν φτάσει στην θάλασσα κάνει μια απότομη δεξιά "φουρκέτα". Από το σημείο αυτό ξεκινά μονοπάτι το οποίο συνεχίζει ευθεία, και μάλιστα στην αρχή του υπάρχουν παλαιά ίχνη διαμόρφωσης (μικρά σκαλοπάτια με κορμούς). Στη συνέχεια έχει προβλήματα βατότητας κυρίως λόγω της βλάστησης αλλά η διαδρομή στο παραθαλάσσιο μονοπάτι αυτό είναι υπέροχη. Μετά από 500 περίπου μέτρα από το χωματόδρομο το μονοπάτι δείχνει να τελειώνει και υπάρχουν ίχνη λίθινων κτισμάτων. Πιθανώς το μονοπάτι να συνεχίζει προς το ακρωτήριο της Κρασοπαναγιάς αλλά δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τη συνέχειά του.

ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

• Στα Μέθανα υπάρχουν πολλές ακόμα διαδρομές τις οποίες μπορεί κανείς να βρεί εύκολα ακολουθώντας μέχρι κάποιο σημείο τη διαδρομή που περιγράφεται εδώ.
  • Η σήμανση, αν και είναι πολύ καλή, χρειάζεται λίγη προσοχή. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν δύο τρόποι σήμανσης! Ο ένας είναι με χρωματιστά σημάδια πάνω στις πέτρες και ο άλλος με ξύλινες ταμπέλες οι οποίες φέρουν ένα από τα γράμματα Α, Β, Γ και Δ. Οι ξύλινες ταμπέλες φέρουν και χρώματα αντίστοιχα με τα γράμματα, στις περισσότερες όμως έχουν ξεθωριάσει. Ακολουθώντας μια διαδρομή φροντίστε να ακολουθείτε πάντα σημάδια του ίδιου είδους!
  • Απ' όσο γνωρίζουμε, δεν υπάρχει στο εμπόριο πεζοπορικός χάρτης για τα Μέθανα. Χρήσιμες πληροφορίες για τα Μέθανα μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.methana.com .Εκεί θα βρείτε και ένα χάρτη με όλες τις πεζοπορικές διαδρομές. Τα χρώματα στο σχεδιάγραμμα αντιστοιχούν στη σήμανση με ξύλινες ταμπέλες.
  • Η διαδρομή η οποία περιγράφεται εδώ προσφέρεται για μονοήμερη εκδρομή από την Αθήνα. Αν όμως προτιμάτε χαλαρότερους ρυθμούς πεζοπορίας είναι καλύτερα να την πραγματοποιήσετε σε δύο ημέρες, έχοντας έτσι χρόνο για να εξερευνήσετε περισσότερες διαδρομές και παραλίες. Ενδεικτικά μπορείτε να επισκεφθείτε το Μυκηναϊκό ιερό, το κάστρο του Φαβιέρου, την κορυφή Χελώνα (που είναι το ψηλότερο σημείο της χερσονήσου), την ακρόπολη Όγα, την ακρόπολη Παλαιόκαστρο και το σπήλαιο των περιστεριών. Οι τρείς πρώτες από αυτές τις διαδρομές (Κάστρο Φαβιέρου, Μυκηναϊκό ιερό, ανάβαση στη Χελώνα) περιγράφονται εδώ. Οι άλλες δύο προγραμματίζονται για το πολύ προσεχές μέλλον.
  • Πολλές ακόμα φωτογραφίες από τα Μέθανα μπορείτε να βρείτε στα album μου στο Facebook: φωτογραφίες από τα Μέθανα, φωτογραφίες από το ηφαίστειο.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

• Αρχείο σημείων προορισμού (waypoints): methana-kammeni-waypoints.wpt
  • Αρχείο διαδρομής, μέρος 1 (Μέθανα - ξεκίνημα μονοπατιού Χελώνας): methana_kammeni_p1.plt (419 σημεία)
  • Αρχείο διαδρομής, μέρος 2 (ξεκίνημα μονοπατιού Χελώνας - Ηφαίστειο): methana-kammeni_p2.plt (81 σημεία)
Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: methana_kammeni.kmz

Ο λόφος του ηφαιστείου της Καμμένης Χώρας.

Ανάβαση προς το ηφαίστειο.

Η στενή δίοδος προς τον "κρατήρα".

Θέα μέσα από τον "κρατήρα".

"Θέα" μέσα στον κρατήρα.

Χωράφι στην Καμμένη Χώρα.

"Οινοθεραπευτήριο το Ηφαίστειο" στην Καμμένη Χώρα (προσέξτε την αγχόνη στο δέντρο...)