Οίτη: Στο μονοπάτι των σιδηροδρομικών

ΓΕΝΙΚΑ
Στους πρόποδες της Οίτης, πάνω από το φαράγγι του Ασωπού, βρίσκεται ένα πολύ όμορφο μονοπάτι. Το ξεκίνημά του είναι κοντά στο χωριό Ηράκλεια και η κατάληξή του στο σιδηροδρομικό σταθμό του Ασωπού. Το μονοπάτι αυτό ονομάζεται "μονοπάτι των σιδηροδρομικών" γιατί χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά υλικών κατά την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής στα τέλη του 19ου αιώνα. Είναι μια ιδανική πρόταση για εύκολη ημερήσια πεζοπορική διαδρομή από την Αθήνα. Τη διαδρομή την πραγματοποιήσαμε στις 9-10-2011 με το σύλλογο "Βριλησσός". Το συνολικό μήκος της διαδρομής με την επιστροφή είναι 12 χλμ και η υψομετρική ανάβαση είναι μόλις 230 μ. Στην περιγραφή που ακολουθεί, τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου αρχείου GPS εμφανίζονται σε παρένθεση.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από το χωριό Ηράκλεια της Φθιώτιδας, επί της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας. Για να φτάσουμε εκεί με δικό μας μέσο από την Αθήνα, ακολουθούμε την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας ως τον "κόμβο Θερμοπυλών" (ταμπέλες προς Άμφισα και Πάτρα) όπου κάνουμε δεξιά και βγαίνουμε από την εθνική οδό. Εκεί ακολουθούμε παράλληλο προς αυτή παράδρομο με κατεύθυνση προς Λαμία. Μετά από 700 μ ο δρόμος περνά κάτω από την εθνική οδό και συνεχίζει περνώντας μέσα από τα χωριά Δαμάστα, Άνω Δαμάστα και Ηράκλεια. Μετά την Ηράκλεια, και σε συνολική απόσταση περίπου 7 χλμ από τον "κόμβο Θερμοπυλών" ο δρόμος τελειώνει πάνω στην παλαιά εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας. Δεν της φαίνεται αλλά αυτή είναι. Εκεί κάνουμε αριστερά (προς Αθήνα) και μετά από 1,5 χλμ συναντάμε στα αριστερά μας μια εκκλησία (Ζωοδόχος Πηγή) και λίγο μετά βρίσκουμε μια μεγάλη γέφυρα. Μεταξύ της εκκλησούλας και της γέφυρας (περνά πάνω από τον Ασωπό) μπορούμε να αφήσουμε τα οχήματά μας και να ξεκινήσουμε την πεζοπορία. Στο σημείο της εκκίνησης αξίζει να παρατηρήσουμε τα λαξεμένα στο βράχο αρχαία κτίσματα (πιθανώς της αρχαίας Τραχίνος) αλλά και να περπατήσουμε λίγο στο δρόμο με κατεύθυνση προς Αθήνα για να δούμε την παλιά και μισοκατεστραμένη πλέον γέφυρα του Ασωπού.

Απέναντι από την εκκλησούλα, ξεκινά ένας ανηφορικός χωματόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε. Στο ξεκίνημα του χωματόδρομου υπάρχει ταμπέλα με χάρτη της περιοχής καθώς και άλλη ταμπέλα που δείχνει προς το μονοπάτι των σιδηροδρομικών.
  • Ανηφορίζουμε στο χωματόδρομο. Σε απόσταση 230 μ από το ξεκίνημα του μονοπατιού συναντάμε διακλάδωση (DIASTARI) όπου και ακολουθούμε τον αριστερό και ανηφορικό κλάδο.
  • Μετά από 1350 μ ανάβασης στο χωματόδρομο και πάνω σε μια απότομη δεξιά στροφή του, ξεκινά το μονοπάτι (MONSTART). Στο σημείο αυτό υπάρχουν ταμπέλες και είναι αδύνατο κανείς να το χάσει.
  • Το μονοπάτι οδεύει σχεδόν ισουψώς στις πλαγιές του φαραγγιού του Ασωπού, το οποίο καθώς πηγαίνουμε στενεύει και πλησιάζει προς τη σιδηροδρομική γραμμή.
  • Σε απόσταση περίπου 770 μ από το ξεκίνημά του, περνά πάνω από τη σιδηροδρομική γραμμή (και σε αρκετά μεγάλη απόσταση από αυτή) σε ένα σημείο όπου υπάρχει σήραγγα.
  • Το μονοπάτι, ανεξάρτητα από τη σιδηροδρομική γραμμή, είναι από μόνο του ένα σημαντικό τεχνικό έργο: έχει δύο μικρές σήραγγες, την πρώτη από τις οποίες τη συναντάμε σε απόσταση 800 μ από το ξεκίνημά του (TUNNEL1).

(κάντε κλικ για πιο μεγάλη εικόνα)
  • Μετά από 135 μ, το μονοπάτι έχει μία ακόμη μικρή σήραγγα (TUNNEL2).
  • Μετά από 1400 μ, φτάνουμε σε ένα ακόμη σημείο όπου χρειάζεται προσοχή. Το μονοπάτι δεν έχει καταρρεύσει, αλλά λόγω καθίζησης, το έδαφος κάτω από αυτό είναι "κούφιο" και πιθανώς να μην αντέξει το βάρος μας. Στο σημείο αυτό υπαρχουν κλάδιά και μικροί κορμοί που φράζουν το μονοπάτι. Εκεί πρέπει να παρακάμψουμε το σημείο αυτό από τα δεξιά. Το έδαφος είναι πολύ ανηφορικό αλλά υπάρχει ένα σχοινί που μας βοηθά (SKOINI)
  • Μετά από 340 μ το μονοπάτι καταλήγει σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (XOMARI).
  • Ο χωματόδρομος μετά από 110 μ τελειώνει δίπλα στις σιδηροδρομικές γραμμές. Εκεί κάνουμε δεξιά και ακολουθούμε τις γραμμές (GRAMDEX). Στο σημείο αυτό οι γραμμές είναι τρεις, εκ των οποίων η μία (δεξιότερη) δε χρησιμοποιείται.
  • Οδεύοντας στις γραμμές για 300 μ, φτάνουμε στο κτίριο του σταθμού του Ασωπού (ASOPOS).
  • Συνεχίζοντας για 150 μ στην ίδια κατεύθυνση μπορούμε να φτάσουμε σε ένα οίκημα (σπίτι των εργατών της γραμμής) δίπλα από το οποίο υπάρχει πλάτωμα για ξεκούραση και αναψυχή.
  • Η επιστροφή στην αφετηρία μας γίνεται από τα ίδια.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: monopati_sidirodromikon.kmz