Πάρνηθα: Μον Παρνές - Μόλα - Παλιομίλεσι - Σφενδάλη

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή αυτή είναι μία σχετικά εύκολη διάσχιση της Πάρνηθας από νότο προς βορρά. Είναι μια ιδανική πρόταση για ημερήσια εκδρομή από την Αθήνα. Το μήκος της διαδρομής είναι περίπου 16 χλμ αλλά η υψομετρική διαφορά ανάβασης είναι σχετικά μικρή: από τα 1070μ του Μον Παρνές στα 1260μ και στη συνέχεια κατάβαση στα 310 μ στο σιδηροδρομικό σταθμό της Σφενδάλης (Μαλακάσα). Στο ξεκίνημα της διαδρομής (Μον Παρνές) μπορούμε να φτάσουμε είτε με το αστικό λεωφορείο 714 από το κέντρο της Αθήνας είτε με το τελεφερίκ. Είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε μέσο μαζικής μεταφοράς για την πρόσβαση εκεί καθώς η διαδρομή δεν είναι κυκλική.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το τμήμα της διαδρομής από το Μον Παρνές ως τη Μόλα επικαλύπτεται διαδρομή Μον Παρνές - Μόλα - Θρακομακεδόνες - Τελεφερίκ και περιγράφεται αναλυτικά εκεί. Εδώ συνεχίζουμε την περιγραφή από τη Μόλα στη Σφενδάλη. Σε παρένθεση αναφέρονται τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου αρχείου για GPS.
  • Φτάνοντας στη Μόλα -και αφού κάνουμε την απαραίτητη στάση στο εκκλησάκι του Αγίου Πέτρου (APETROS)- ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο αριστερά σε πορεία περίπου 3200. Μετά από 100 μ περίπου συναντάμε στα δεξιά μας χωματόδρομο στον οποίο μπαίνουμε (DIAKDEX). Στην αρχή του χωματόδρομου και στα δεξιά μας, φεύγει μονοπάτι  με κατεύθυνση σχεδόν βόρεια. Δεν ακολουθούμε το χωματόδρομο αλλά αυτό το μονοπάτι.
  • Μετά από 200 μ πορείας στο μονοπάτι, συναντάμε χωματόδρομο (XOM1) τον οποίο και διασχίζουμε συνεχίζοντας ευθεία σε σχεδόν βόρεια πορεία (3500). Διασχίζουμε ένα μεγάλο λειβάδι - χώρο αναψυχής που περιβάλλεται από ξύλινους φράχτες.

• Σε 50 μ συναντάμε άλλο ξέφωτο στο οποίο επίσης συνεχίζουμε ευθεία (XEF2EFT).
  • Σε 150 μ συναντάμε κι άλλο ξέφωτο στο οποίο επίσης κρατάμε την ίδια πορεία (XEF3).
  • Μετά από 600 μ εισερχόμαστε σε περιοχή με κατηφορικό έδαφος και χαλίκι (XALIKI). Στο σημείο αυτό χρειάζεται προσοχή.
  • Μετά από 100μ συναντάμε καλώδια (!) που κρέμονται από το δέντρα χωρίς να υπάρχουν κολώνες τριγύρω (KALODIA). Δεν είναι πάντως ηλεκτροφόρα, μπορείτε να πιαστείτε από αυτά...
  • Το μονοπάτι στη συνέχεια γίνεται κάπως απότομο (APOT) και σε 300 μ μετά τα καλώδια συναντάμε μια μικρή πηγή στα αριστερά μας. Καθώς κατηφορίζουμε, και σε μικρή απόσταση από την πρώτη πηγή, συναντάμε κι άλλες πηγές στα δεξιά μας. Αυτές τροφοδοτούν το ρέμα Παλιομίλεσι στα αριστερά του οποίου πορευόμαστε.
  • Σε 100 μ μετά την πηγή το μονοπάτι στενεύει αρκετά και γίνεται σα νεροφάγωμα (NEROFAG).
  • Μετά από άλλα 200 μ το μονοπάτι διασχίζει το ρέμα (DIASXREM). Αφού περάσουμε το ρέμα μπαίνουμε σε ευχάριστο επικλινές πλάτωμα (PLAT3) και συνεχίζουμε την πορεία μας παράλληλα στο ρέμα αλλά από τα δεξιά του.

• Μετά από 200 μ διασχίζουμε ξανά το ρέμα και περνάμε στα αριστερά του (DIASXREM2).
  • Μετά από 800 μ διασχίζουμε το ρέμα για τρίτη φορά (DIASXREM3).
  • Μετά από 150 μ φτάνουμε ξανά στην κοίτη του ρέματος (KOITH). Εκεί μπορούμε είτε να βαδίσουμε για λίγο μέσα σε αυτή είτε να ακολουθήσομε μονοπάτι που ανηφορίζει ελαφρά στα δεξιά της.
  • Όποια και να είναι η επιλογή μας, σε 300 μ καταλήγουμε σε χωματόδρομο πάνω σε μία στροφή του (XOMDEX). Ακολουθούμε το χωματόδρομο προς τα δεξιά.
  • Μετά από 100 μ συναντάμε άλλο χωματόδρομο αλλά δεν τον ακολουθούμε και συνεχίζουμε ευθεία στην ίδια κατεύθυνση (XXEFT).
  • Μετά από άλλα 2850 μ πορείας στο χωματόδρομο ο δρόμος που ακολουθούμε καταλήγει σε άλλο χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε αριστερά (XOMARI).
  • Σε 100 μ μετά τη διασταύρωση συναντάμε εκκλησάκι στα αριστερά μας (EKKLISAKI).
  • Μετά από 300 μ συναντάμε διακλάδωση όπου ακολουθήσαμε τον αριστερό κλάδο (DIAKAR1) αλλά η επιλογή δεν έχει σημασία καθώς οι κλάδοι ξαναενώνονται μετά από λίγο.
  • Μετά από 200 μ συναντάμε πάλι διακλάσωση (DIAKARI2) όπου ακολουθούμε και πάλι τον αριστερό κλάδο.
  • Μετά από 170 μ συναντάμε τα πρώτα σπίτια του οικισμού της Μαλακάσας.
  • Συνεχίζοντας την πορεία μας στον ίδιο δρόμο, ο δρόμος γίνεται ασφαλτόδρομος και μετά από 500 μ καταλήγει στο σιδηροδρομικό σταθμό της Σφενδάλης (STATHMOS). Από εκεί μπορούμε να επιστρέψουμε στην Αθήνα χρησιμοποιώντας το τρένο.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ
Καθώς το λεωφορείο 714 δεν είναι τακτικό (2 δρομολόγια την ημέρα Δευτέρα - Σάββατο και 4 τις Κυριακές) μπορούμε να φτάσουμε στο τελεφερίκ χρησιμοποιώντας το λεωφορείο 724 (Θρακομακεδόνες - Αχαρνές - Νέα Ιωνία) και περπατώντας για περίπου 1100 μ επιπλέον. Από το σταθμό του ΗΣΑΠ στη Νέα Ιωνία ακολουθούμε τον πεζόδρομο κάθετα στις γραμμές και καταλήγουμε στη λεωφόρο Ηρακλείου. Από εκεί, στο ρεύμα ανόδου, βρίσκουμε τη στάση από όπου παίρνουμε το 724. Μετά από μια μεγάλη διαδρομή (47 στάσεις!) καταλήγουμε στους Θρακομακεδόνες και κατεβαίνουμε στη στάση "2η Ημαθίας". Εκεί, σε μια στροφή του δρόμου λίγο πριν τη στάση υπάρχει ένα τσιμεντένιο τοιχείο. Πίσω από αυτό ξεκινά μονοπάτι -αρκετά απότομο και δυσδιάκριτο στην αρχή- που κατηφορίζει προς το ρέμα της Χούνης. Περνώντας το ρέμα συναντάμε το κεντρικό μονοπάτι της Χούνης το οποίο ακολουθούμε αριστερά κατηφορίζοντας. Μετά από 200 μ  το μονοπάτι καταλήγει σε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε στην ίδια κατεύθυνση. Απο εκεί, στον επόμενο χωματόδρομο που θα συναντήσουμε κάνουμε δεξιά. Σε 400 μ περίπου ο χωματόδρομος τελειώνει πάνω σε τσιμεντόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε αριστερά. Ακολουθώντας το δρόμο αυτό, μετά από 250 μ καταλήγουμε στο χώρο στάθμευσης του τελεφερίκ.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: mola-sfendali.kmz