Όρος Πατέρας:
Άγιος Γεώργιος - Ερένεια - Λεοντάρι - Μύλος - Κολοσούρα

Ο Πατέρας είναι ένα βουνό άγνωστο στους περισσότερους και εντελώς παραμελημένο από τους ορειβάτες και τους συλλόγους. Μέχρι την εφιαλτική πυρκαγιά του 1985, η οποία ξεκίνησε από τα Βίλλια και έφτασε ως τη θάλασσα έξω από το Μεγάλο Πεύκο, ο Πατέρας ήταν κατάφυτος από πεύκα ενώ από τα 800 μ και πάνω είχε έλατα. Η πυρκαγιά αυτή ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία της Αττικής, με πρώτη εκείνη του 2009. Η διάβρωση του εδάφους που ακολούθησε, έκανε το έδαφος δύσβατο και έσβησε τα παλιά μονοπάτια. Επιπλέον, κυριάρχησε η χαμηλή βλάστηση, όπως τα πουρνάρια, κάνοντας τα πράγματα ακόμα δυσκολότερα... Έκτοτε ο Πατέρας έπαψε να είναι πεζοπορικός προορισμός. Σήμερα, μετά από 25 χρόνια, το πευκοδάσος έχει αρχίσει να αναγεννάται. Αναζητώντας το ίχνος των παλιών πεζοπορικών διαδρομών, έχοντας ως "εργαλείο" το Google Earth και ένα GPS, προσπαθήσαμε να πραγματοποιήσουμε μια κυκλική διαδρομή που να περιτρέχει τον ορεινό όγκο του Πατέρα ακολουθώντας κατά το δυνατό μονοπάτια ή χωματόδρομους.

Το εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία, καθώς η διαδρομή που πραγματοποιήσαμε ήταν πολύ όμορφη, περνά από τοποθεσίες μεγάλου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος ενώ προσφέρει όμορφη θέα προς το Σαρωνικό και τον Κορινθιακό. Οι τοποθεσίες αρχαιολογικού ενδιαφέροντος είναι το φρούριο της αρχαίας Ερένειας, η ακρόπολη της αρχαίας Ερένειας καθώς και ένας οχυρωματικός πύργος στη θέση Μύλος. Δυστυχώς, οι αρχαιότητες βρίσκονται παραμελημένες και δύσκολα προσβάσιμες, χωμένες κυριολεκτικά μέσα στη θαμνώδη βλάστηση και θα χρειαστεί λίγη προσπάθεια για να τις ανακαλύψετε... Έτσι, η διαδρομή αυτή είναι κάπως διαφορετική από τις υπόλοιπες που περιγράφονται εδώ καθώς είναι προϊόν δημιουργικού αυτοσχεδιασμού... Έχει μήκος  13.2 χλμ, εκ των οποίων περίπου 2 χλμ σε μονοπάτι, 3.5 χλμ  χωρίς μονοπάτι σε πετρώδεις αλλά βατές πλαγιές, 4 χλμ σε χωματόδρομους και 3.7 χλμ σε ασφαλτόδρομο. Η συνολική υψομετρική διαφορά ανάβασης είναι περί τα 600 μ.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από τον οικισμό Άγιος Γεώργιος της Μάνδρας. Εκεί φτάνουμε ακολουθώντας την εθνική οδό Ελευσίνας - Θήβας, την οποία μπορούμε να πάρουμε είτε από την αττική οδό (κόμβος Μάνδρας) είτε από το κέντρο της Ελευσίνας. Ακολουθώντας το δρόμο αυτό, σε απόσταση 13.1 χλμ από τον κόμβο Μάνδρας της αττικής οδού, συναντάμε διασταύρωση όπου ταμπέλες δείχνουν προς "Άγιο Γεώργιο" και "Ακρόπολη αρχαίας Ερένειας". Εκεί κάνουμε αριστερά, και μετά από 8 χλμ φτάνουμε στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου (AG GEORGIO). Από εκεί ξεκινά η πεζοπορική μας διαδρομή. Σε παρένθεση αναφέρονται τα waypoints του αρχείου καταγραφής του GPS.

• Από τον Άγιο Γεώργιο ακολουθούμε το δρόμο που ανηφορίζει με κατεύθυνση νότια και οδηγεί στο φρούριο της Ερένειας (υπάρχει ταμπέλα).
  • Μετά από 240 μ ο δρόμος έχει μπροστά του μία μάντρα και στρίβει αριστερά κατά 900. Μετά από 65 μ ένας μικρός χωματόδρομος φεύγει δεξιά και ανηφορίζει (001). Για να επισκεφθούμε τα απομεινάρια του φρούριου της αρχαίας πόλης Ερένειας που βρίσκονταν εκεί (FROURIO), ανηφορίζουμε για 30 μέτρα το χωματόδρομο αυτό. Εκεί, βρισκόμαστε πολύ κοντά στο φρούριο αλλά δεν το βλέπουμε. Πρέπει εκεί να κάνουμε δεξιά ακολουθώντας μονοπάτι πνιγμένο στη βλάστηση για περίπου  60 μ.
  • Αφού επισκεφθούμε το φρούριο κατηφορίζουμε το χωματόδρομο και επιστρέφουμε στον ασφαλτόδρομο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά. Εκεί υπάρχουν δύο σπίτια. Το δεύτερο από αυτά είναι πραγματικά τεράστιο, με τρείς ορόφους και πέτρινη επένδυση (ανήκει σε γνωστό δημοσιογράφο!). Αφού περάσουμε μπροστά από αυτό, λίγα μέτρα μετά το τέλος της περίφραξής του, ξεκινά μικρός στενός ανηφορικός χωματόδρομος δεξιά, τον οποίο ακολουθούμε. Ο δρόμος αυτός σύντομα στενεύει και γίνεται φαρδύ μονοπάτι.

Η ακρόπολη της Ερένειας στο Google Earth.
  • Σημείωση: Εμείς, στο σημείο αυτό ακολουθήσαμε λίγο διαφορετική πορεία, η οποία φαίνεται και στην καταγραφή του GPS. Προχωρήσαμε κι άλλο μετά το μεγάλο σπίτι, οδεύοντας παράλληλα με συρματόπλεγμα για άλλα 180 μ. Μετά κάναμε δεξιά και οδεύοντας κάθετα στην αρχική μας πορεία βρήκαμε το μονοπάτι μετά από 250 μ στο σημείο 003.
  • Ανηφορίζοντας στο μονοπάτι, μετά από 900 μ συναντάμε διακλάδωση, όπου ακολουθούμε το δεξιό κλάδο (004).
  • Μετά από 200 μ φτάνουμε κοντά στην ακρόπολη της αρχαίας Ερένειας (AKROPOLIS). Αν και η ακρόπολη φαίνονταν εντυπωσιακά καθαρά στο Google Earth, είναι δύσκολα επισκέψιμη στην πράξη λόγω πυκνής χαμηλής βλάστησης. Μόνο ένας πύργος της φαίνεται καθαρά από το μονοπάτι, ενώ το τείχος της ακρόπολης απέχει περίπου 100 μ από αυτό.
  • Μετά την ακρόπολη, το μονοπάτι ακολουθεί μια ρεματιά και είναι αρκετά ανηφορικό. Σε απόσταση περίπου 600 μ από την ακρόπολη, το ρέμα αρχίζει να γίνεται απότομο, είναι γεμάτο κορμούς και το μονοπάτι δε διακρίνεται πλέον (005). Εκεί πρέπει να ανηφορίσουμε στη δεξιά πλαγιά του ρέματος. Από το σημείο αυτό δεν υπάρχει πλέον μονοπάτι και πρέπει να κάνουμε ελεύθερη αναρρίχιση στις πλαγιές. Η κατεύθυνσή μας πρέπει να είναι στις 2700 στοχεύοντας στο διάσελο που βρίσκεται μεταξύ των δύο κορυφών που βλέπουμε πάνω μας. Η ανατολική κορυφή είναι η Ντουσκιά και η δυτική το Λεοντάρι (KORIFI1), η ψηλότερη του Πατέρα, με υψόμετρο 1132 μ.
  • Φτάνοντας στο διάσελο, έχουμε το Λεοντάρι στα δεξιά μας. Μπορούμε να ανέβουμε στην κορυφή, από την οποία μας χωρίζουν ελάχιστα μέτρα, ή να την παρακάμψουμε από τα νότια. Αυτό κάναμε εμείς, και περιρέξαμε την κορυφή από τα νότια.
  • Περιτρέχουμε την κορυφή από τα νότια προσπαθώντας να διατηήσουμε όσο γίνεται σταθερό το ύψος μας.
  • Καθώς περιτρέχουμε την κορυφή οδεύοντας δυτικά, πρέπει να ανεβούμε στη ράχη, καθώς ευθεία μπροστά μας ένα συγκρότητα απότομα βράχια μας κόβει το δρόμο.
  • Βγαίνοντας στη ράχη και έχοντας διανύσει περίπου 950 μ από το διάσελο, βλέπουμε μπροστά μας την αμέσως χαμηλότερη κορυφή του Πατέρα, τη "Μεγάλη Κολοσούρα" με υψόμετο 1118 μ. Μία από τις πλαγιές της κορυφής αυτής είναι δασωμένη με έλατα, δίνοντάς μας μια εικόνα για το πως ήταν ο Πατέρας πριν το 1985. Πρέπει να περάσουμε τη ράχη και να αρχίσουμε να ανεβαίνουμε προς την κορυφή αυτή, την οποία θα παρακάμψουμε από τα βόρεια. Κατεβαίνοντας προς το διάσελο που συνδέει τις κορυφές, στο χαμηλότερο σημείο του, συναντάμε υπολείμματα οχυρωματικου πύργου (θέση Μύλος).
  • Η πορεία είναι σαφής: οδεύουμε πάνω στη ράχη χωρίς καμμία παρέκκλιση καθώς δεξιά και αριστερά της υπάρχουν απότομοι γκρεμοί. Ο στόχος μας είναι να φτάσουμε σε ένα μικρό χωματόδρομο κάτω από την κορυφή. Ο χωματόδρομος αυτός είναι ορατός από τη ράχη και καταλήγει σε ένα μαντρί.

• Καταλήγουμε στο χωματόδρομο ακριβώς μπροστά στην πόρτα του μαντριού (006). Η πορεία μας ακολουθεί το χωματόδρομο ο οποίος έχει πορεία δυτική και οδεύει προς μία ακόμη κορυφή του Πατέρα: τη "Μικρή Κολοσούρα" την οποία βλέπουμε ακριβώς μπροστά μας. Φτάνοντας στη βάση της κορυφής, ο χωματόδρομος κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και κατηφορίζει (008).
  • Μετά από 1200 μ, ο χωματόδρομος καταλήγει σε άλλο χωματόδρομο όπου κάνουμε δεξιά (009).
  • Μετά από 120 μ, συναντάμε διακλάδωση, όπου ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο (010).
  • Μετά από 950 μ συναντάμε διακλάδωση, όπου ακολουθούμε πάλι τον αριστερό κλάδο (011).
  • Μετά από 750 μ, καταλήγουμε σε ασφαλτόδρομο πάνω σε μία στροφή του. Ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο δεξιά.
  • Μετά από 3.5 χλμ πορείας στον ασφαλτόδρομο, καταλήγουμε ξανά στον Άγιο Γεώργιο.
ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

• Αρχείο σημείων προορισμού (waypoints): pateras.wpt
  • Αρχείο διαδρομής: pateras.plt (733 σημεία)
Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: pateras.kmz