Από την Προσύμνη στις Μυκήνες στα ίχνη του μυκηναϊκού δρόμου

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή αυτή ακολουθεί τα ίχνη ενός αρχαίου Μυκηναϊκού δρόμου που συνέδεε την ακρόπολη των Μυκήνων με το λεκανοπέδιο της Προσύμνης, από όπου περνούσε η συντομότερη οδός (Κοντοπορεία) που συνέδεε το Άργος με την Κόρινθο.Η διαδρομή περνά από πολλά σημεία μεγάλου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος: ελληνιστικός πύργος κοντά στην Προσύμνη, ρωμαϊκά λουτρά και δεξαμενή, μια πολύ περίεργη εκκλησούλα δίπλα στα λουτρά, θολωτός μυκηναϊκός τάφος, ερείπια μυκηναϊκού οικισμού στο λόφο Μαστό και στο τέλος της διαδρομής η ακρόπολη των Μυκήνων. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι 11,1 χλμ ενώ η υψομετρική ανάβαση δεν ξεπερνά τα 230 μ. Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από την Προσύμνη, ένα γραφικό χωριό στο ψηλότερο σημείο μικρού λεκανοπεδίου, το οποίο χωρίζεται από τον κάμπο του Άργους με το στενό φαράγγι της Κλεισούρας.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από την Προσύμνη. Ο λόγος που ξεκινήσαμε από την Προσύμνη και όχι από τις Μυκήνες είναι ότι στην επιστροφή, για να φτάσουμε στο χώρο στάθμευσης των Μυκήνων θα χρειάζονταν να διασχίσουμε τον αρχαιολογικό χώρο σε ώρα που εκείνος θα ήταν κλειστός. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των waypoints του αρχείου καταγραφής του GPS.
Ο πύργος αυτός χρονολογείται από τον 3ο αιώνα π.Χ. και επέβλεπε είτε τον οικισμό στα νότια είτε την Κοντοπορεία οδό. Μετέπειτα χρησιμοποιήθηκε για παραγωγή και αποθήκευση αγροτικών προϊόντων πριν καταστραφεί από πυρκαγιά στις αρχές του 7ου αιώνα μ.Χ.
Τα λουτρά πιθανότατα αποτελούσαν τμήμα εκτεταμένης αγροτικής έπαυλης με σιδηρουργείο, ελαιοτριβείο και πιθανώς χώρο λατρείας, πάνω στον οποίο είναι χτισμένη η παρακείμενη μικρή εκκλησία του Αγ. Ιωάννη (AGIOAN). Αξίζει μια επίσκεψη στην εκκλησούλα καθώς αυτή είναι σχεδόν υπόγεια (βλ. και φωτογραφίες). Κοντά στην εκκλησία βρίσκεται μεγάλη πέτρα, απομεινάρι πιθανώς του ελαιοτριβείου.

• Μετά από 280 μ φτάνουμε σε διασταύρωση (DIAST) όπου συνεχίζουμε ευθεία.
  • Μετά από 70 μ περνάμε ένα ρέμα και αμέσως μετά ακολουθούμε στενό χωματόδρομο δεξιά (REMADEX) ο οποίος μας οδηγεί στη βάση του Μαστού όπου υπάρχουν ερείπια μυκηναϊκού οικισμού. Μπορούμε ακολουθώντας το χωματόδρομο να περιτρέξουμε το λόφο ή με λίγη δυσκολία (λόγω βλάστησης) να ανέβουμε σε αυτόν.
Στην περιοχή του Μαστού έχουν βρεθεί ίχνη κατοίκησης ήδη από τη νεολιθική εποχή. Ο οικισμός άκμασε κατά την υστεροελλαδική περίοδο ενώ φαίνεται να ακολούθησε την παρακμή των Μυκήνων μετά την κάθοδο των Δωριέων. Αρχαιολογικά ευρήματα από το Μαστό εκτίθενται στο αρχαιολογικό μουσείο του Ναυπλίου.
  • Επιστρέφουμε στην τελευταία διασταύρωση που συναντήσαμε (DIAST) και ακολουθούμε το χωματόδρομο αριστερά.
  • Μετά από 250 μ καταλήγουμε στην άσφαλτο (ASFEFTH), την οποία και διασχίζουμε ακολουθώντας χωματόδρομο βορείως αυτής. Στο σημείο αυτό υπάρχουν ταμπέλες προς "μυκηναϊκό δρόμο".
  • Μετά από 150 μ φτάνουμε σε διακλάδωση όπου μικρότερος χωματόδρομος φεύγει στα δεξιά μας. Εμείς συνεχίζουμε αριστερά στον κύριο χωματόδρομο (DIAKARI).
  • Μετά από 1 χλμ πορείας σε ελαφρά ανηφορικό χωματόδρομο συναντάμε ξανά ταμπέλα και ο δρόμος μας στρίβει αριστερά ακολουθώντας πορεία σχεδόν δυτική.
  • Ο δρόμος συνεχίζει να ανηφορίζει κάνοντας τρεις φουρκέτες και σε απόσταση 990 μ από την τελευταία ταμπέλα, φτάνουμε σε διακλάδωση του χωματόδρομου. Εκεί πρέπει να κάνουμε λίγο αριστερά για να συναντήσουμε την αρχή του διατηρημένου τμήματος του μυκηναϊκού δρόμου (MYKDROMOS). Στο σημείο αυτό υπάρχει ταμπέλα.
  • Ο μυκηναϊκός δρόμος με κατεύθυνση βορειοδυτική οδεύει σε σταθερό ύψος προς ένα ρέμα. Κατά μήκος του δρόμου θα δούμε καλά διατηρημένα τοιχία αντιστήριξης με αγωγούς αποροής νερού ενώ θα συναντήσουμε και γέφυρες.
  • Μετά από 290 μ φτάνουμε σε μια γέφυρα κατασκευασμένη από εντυπωσιακά μεγάλους ογκόλιθους (GEFYRA1).
  • Μετά τη γέφυρα ο δρόμος γίνεται στενό μονοπάτι (STENO) αλλά ξαναφαρδαίνει οδεύοντας νότια - νοτιοδυτικά σχεδόν ισουψώς στους πρόποδες του όρους Κοντοβούνι.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Περισσότερα στοιχεία για την πλούσια ιστορία, γεωγραφία και λαογραφία της Προσύμνης μπορεί κανείς να βρει στην πολύ καλή ιστοσελίδα του συναδέλφου Παναγιώτη Ψύχα όπου υπάρχει πλήθος πληροφοριών για την Προσύμνη, την ιστορία της καθώς και την Κοντοπορεία οδό. Αξίζει κανείς να επισκεφθεί τα πολύ γραφικά γειτονικά χωριά Λίμνες, Αγιονόρι και Στεφάνι. Στο Αγιονόρι υπάρχει μάλιστα αξιόλογο μεσαιωνικό κάστρο.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: prosymni-mikines.kmz