ΣΤΑΥΡΟΛΟΓΓΟΣ - ΚΥΨΕΛΗ

ΓΕΝΙΚΑ
Ο Σταυρολόγγος (ηφαιστειακή καλδέρα, υψομ. 540 μ) είναι ένα κομβικό σημείο για τα πεζοπορικά μονοπάτια των Μεθάνων. Εκεί καταλήγει το κεντρικότερο μονοπάτι, το οποίο ξεκινά από τον Άγιο Χαράλαμπο. Από το Σταυρολόγγο ο πεζοπόρος έχει πολλές εναλλακτικές επιλογές για να ολοκληρώσει μια κυκλική διαδρομή ή μια διάσχιση: την κλασική πορεία προς Καμμένη Χώρα με ανάβαση στο Ηφαίστειο, την πορεία προς Παναγίτσα - Μεγαλοχώρι με δυνατότητα ανάβασης στην κορυφή Χελώνα καθώς και τις λιγότερο γνωστές πορείες προς Μεγαλοποτάμι και Κυψέλη.  Την τελευταία αυτή διαδρομή περιγράφουμε εδώ. Είναι μια πάρα πολύ όμορφη διαδρομή, αν και κάπως υποτιμημένη, που μας προσφέρει πολύ όμορφη θέα της ηφαιστειακής καλδέρας του Σταυρολόγγου αλλά και μοναδική θέα προς την Αίγινα, τον Πόρο, το Αγκίστρι και τα παράλια της Αττικής. Η διαδρομή δεν περπατιέται αρκετά και σε κάποια σημεία πάει να κλείσει από τη βλάστηση (Μάιος 2009). Ο προσανατολισμός της όμως είναι σταθερός και δε θα συναντήσετε προβλήματα ακόμα και με πυκνή βλάστηση. Το μήκος της διαδρομής είναι 3.9 χλμ και η υψομετρική διαφορά κατάβασης είναι 370 μ. Η διαδρομή μπορεί να συνδυαστεί με επίσκεψη στην αρχαία ακρόπολη Όγα.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Η περιγραφή της διαδρομής ξεκινά από το Σταυρολόγγο, από τη διακλάδωση που οδηγεί στον Άγιο Αθανάσιο. Η πορεία από τα Μέθανα ως το σημείο αυτό περιγράφεται αναλυτικά στις διαδρομές Μέθανα - Σταυρολόγγος - Ηφαίστειο και Μέθανα - Χελώνα - Μεγαλοχώρι. Σε παρένθεση αναφέροντα τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου ψηφιακού αρχείου GPS.
  • Στη διακλάδωση προς Άγιο Αθανάσιο (004) κάνουμε δεξιά ακολουθώντας στενό ασφαλτόδρομο.
  • Σε 160 μ συναντάμε στα δεξιά μας εγκαταλειμμένο χωματόδρομο (005) τον οποίο δεν ακολουθούμε και συνεχίζοντας την πορεία μας στην άσφαλτο καταλήγουμε στη μικρή εκκλησία του Αγίου Αθανασίου (006).
  • Συνεχίζουμε στο χωματόδρομο που αποτελεί συνέχεια του δρόμου που καταλήγει στον Άγιο Αθανάσιο. Σε 80 μ από την εκκλησία συναντάμε ίχνη παλιάς περίφραξης (007).

• Το μονοπάτι αφού οδεύσει για 80 μ καθαρό και σαφές, εισέρχεται ξανά σε περιοχή με πυκνή βλάστηση (014). Το μονοπάτι εκεί οδεύει ακριβώς κάτω από μια πεζούλα μέσα σε πυκνούς θάμνους. Το ίχνος του μονοπατιού στο έδαφος είναι εμφανές αλλά η βλάστηση μας δυσκολεύει κάπως.
  • Μετά από 50 μ σχεδόν ανατολικής πορείας στην πυκνή βλάστηση, το μονοπάτι ξεκαθαρίζει συνεχίζοντας να οδεύει στο όριο της πεζούλας (015).
  • Μετά από 150 μ το μονοπάτι σταματά να οδεύει στο όριο της πεζούλας και φαρδαίνει πολύ (016).
  • Το μονοπάτι γίνεται χωματόδρομος (017) και στα αριστερά μας ξεκινά άλλος μικρότερος χωματόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε. Ο χωματόδρομος αυτός στρίβει και οδεύει αρχικά σχεδόν παράλληλα με το χωματόδρομο που αφήσαμε. Στο ξεκίνημα του χωματόδρομου συναντάμε μικρό μπλέ σημάδι σε πέτρα.
  • Σε 110 μ από το ξεκίνημα του χωματόδρομου, ο δρόμος είναι για ένα μικρό διάστημα τσιμενταρισμένος (019) και λίγο πιο κάτω συναντάμε στα δεξιά μας δύο εγκαταλειμμένα σπίτια.

• Μετά από άλλα 210 μ πορείας στον κατηφορικό χωματόδρομο, καταλήγουμε σε στενό ασφαλτόδρομο (020) τον οποίο και ακολουθούμε προς τα αριστερά. Αν τον ακολουθήσουμε προς τα δεξιά καταλήγουμε ξανά στο Σταυρολόγγο.
  • Ο ασφαλτόδρομος κατηφορίζει με συνεχείς απότομες στροφές (φουρκέτες) προς την Κυψέλη. Στην πρώτη του στροφή συναντάμε ξύλινο κιόσκι και τη χαρακτηριστική κίτρινη ξύλινη ταμπέλα της σήμανσης.
  • Αφού έχουμε περπατήσει για 1150 μ στον ασφαλτόδρομο, και σε απόσταση 70 μ μετά την τρίτη φουρκέτα, συναντάμε στα δεξιά μας μονοπάτι (021). Στο σημείο αυτό υπάρχει κίτρινη ξύλινη ταμπέλα. Το μονοπάτι φεύγει λοξά δεξιά από τον ασφαλτόδρομο και κατηφορίζει. Στο ξεκίνημά του συναντάμε μάλιστα και ένα μπλέ σημάδι σε πέτρα.
  • Μετά από 400 μ πορείας σε σαφές κατηφορικό μονοπάτι, συναντάμε ξύλινη κολώνα της ΔΕΗ (022). Εκεί το μονοπάτι οδεύει  σε όμορφη ξερολιθιά.
  • Σε απόσταση 40 μ από την κολώνα της ΔΕΗ φτάνουμε σε διακλάδωση όπου ακολουθούμε τον αριστερό κατηφορικό κλάδο (023).
  • Το μονοπάτι συνεχίζει να κατηφορίζει και μετά από 60 μ φτάνουμε στα πρώτα σπίτια της Κυψέλης.
  • Συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση καταλήγουμε σε πλακόστρωτο δρόμο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά και στον πρώτο δρόμο κάνουμε αριστερά, καταλήγοντας έτσι στην εκκλησία της Κυψέλης, πάνω στον κεντρικό ασφαλτόδρομο που έρχεται από τα Μέθανα.
  • Μπορούμε να επιστρέψουμε στα Μέθανα είτε ακολουθώντας τον ασφαλτόδρομο δεξιά από το σημείο αυτό (5 χλμ) είτε να κατηφορίσουμε προς την αρχαία ακρόπολη Όγα. Για να φτάσουμε στην ακρόπολη Όγα, ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο δεξιά για 40 μ και αφού περάσουμε το αγροτικό ιατρείο κάνουμε αριστερά σε πλακόστρωτο δρομάκι. Η συνέχεια περιγράφεται στο 2ο μέρος της διαδρομής Κυψέλη - Ακρόπολη Όγα - Κυψέλη.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: stavrologgos-kypseli.kmz