ΣΤΑΥΡΟΛΟΓΓΟΣ - ΜΕΓΑΛΟΠΟΤΑΜΙ

ΓΕΝΙΚΑ
Η πορεία αυτή, είναι μία ακόμη εναλλακτική διαδρομή για να κατέβουμε από το Σταυρολόγγο (ηφαιστειακή καλδέρα, υψομ. 540 μ), όπου φτάνουμε ακολουθώντας το κεντρικότερο μονοπάτι των Μεθάνων. Η ανάβαση από τα Μέθανα ως το Σταυρολόγγο περιγράφεται αναλυτικά στις διαδρομές Μέθανα - Ηφαίστειο - Καμμένη Χώρα και Μέθανα - Χελώνα - Μεγαλοχώρι. Η διαδρομή που περιγράφουμε εδώ, αν και κάπως υποτιμημένη και χωρίς σχεδόν καθόλου σήμανση, είναι πολύ όμορφη, οδεύει για μεγάλο της μέρος σε πετρόκτιστο μονοπάτι και προσφέρει πολύ όμορφη θέα προς το Βαθύ, την ακρόπολη "Παλιόκαστρο" και τον κόλπο της Επιδαύρου. Επιπλέον, μας δίνει την ευκαιρία να επισκεφθούμε το εγκαταλειμμένο χωριό "Στέρνα του Γαμπρού". Το μήκος της διαδρομής είναι 6.2 χλμ και η υψομετρική διαφορά κατάβασης 460 μ. Η διαδρομή αυτή μπορεί να συνδυαστεί με κατάβαση στο Βαθύ και επίσκεψη της αρχαίας ακρόπολης (Παλαιόκαστρο), με ανάβαση από το Σταυρολόγγο αλλά και με ανάβαση από το Ηφαίστειο μέσω της "Στέρνας του Γαμπρού". Δε συνίσταται να την πραγματοποιήσετε αντίστροφα (ως ανάβαση δηλαδή από το Μεγαλοποτάμι) καθώς η κλίση της είναι αρκετά μεγάλη. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) για GPS.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Η περιγραφή της διαδρομής ξεκινά από το Σταυρολόγγο, από τη διακλάδωση που οδηγεί στον Άγιο Αθανάσιο. Η πορεία από τα Μέθανα ως το σημείο αυτό περιγράφεται αναλυτικά στις διαδρομές Μέθανα - Σταυρολόγγος - Ηφαίστειο και Μέθανα - Χελώνα - Μεγαλοχώρι. Σε παρένθεση αναφέροντα τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου ψηφιακού αρχείου GPS. Η περιγραφή της διαδρομής επικαλύπτεται μερικά με τη διαδρομή Μέθανα - Σταυρολόγγος - Ηφαίστειο
  • Στη διακλάδωση προς Άγιο Αθανάσιο (001) κάνουμε αριστερά ακολουθώντας χωματόδρομο. Ο χωματόδρομος πιθανώς σύντομα να ασφαλτοστρωθεί (Μάιος 2009).
  • Μετά από 190 μ συναντάμε ένα ξύλινο κιόσκι πάνω σε μια κλειστή αριστερή στροφή του δρόμου (002), και συνεχίζουμε να πορευόμαστε στο χωματόδρομο ανηφορίζοντας ελαφρά.
  • Μετά από 200 μ συναντάμε διακλάδωση (003), όπου ακολουθούμε τον αριστερό (και φαρδύτερο) κλάδο.
Το χωρίο αυτό εγκαταλείφθηκε από τους κατοίκους του γύρω στο 1830. Σχετικά με το όνομα του εγκαταλειμμένου χωριού, ο θρύλος αναφέρει ότι κάποτε ένας υποψήφιος γαμπρός, κάτοικος της Καμμένης Χώρας, ξεκίνησε να πάρει τη νύφη από το Μακρυλόγγο (Πάνω Μούσκα). Στο δρόμο δίψασε και έσκυψε να πιεί νερό από μία στέρνα. Εκεί όμως γλίστρησε, έπεσε στη στέρνα και πνίγηκε. Από τότε λέγεται ότι το χωριό πήρε το όνομα Στέρνα του Γαμπρού.

• Ο ασφαλτόδρομος κατηφόριζει κάνοντας μια φουρκέτα και σε απόσταση 700 μ από το κιόσκι ξεκινά στα αριστερά μας στενός εγκαταλειμμένος χωματόδρομος που οδηγεί προς το Μεγαλοποτάμι (013). Ακολουθούμε το χωματόδρομο αυτό.
  • Κατηφορίζοντας στο στενό χωματόδρομο, βλέπουμε την πλαγιά στα δεξιά μας να είναι γεμάτη πεζούλες. Οι πεζούλες αυτές εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της Στέρνας του Γαμπρού και μαζί με το χωριό εγκαταλείφθηκαν κι αυτές.
  • Μετά από 700 μ πορείας στο χωματόδρομο, φτάνουμε σε διακλάδωση (014) όπου ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο.
  • Μετά από 60 μ ο χωματόδρομος που ακολουθούμε τελειώνει (015). Στο σημείο αυτό υπάρχει μια στέρνα και κοντά σε αυτή ένα ξύλινο κιόσκι. Στα αριστερά μας υπάρχουν πεζούλες. Από το σημείο αυτό πρέπει να εντοπίσουμε την αρχή του μονοπατιού. Γι' αυτό, στο πηγάδι κάνουμε αριστερά και ανηφορίζουμε κάθετα στις πεζούλες. Η αρχή του μονοπατιού βρίσκεται στην 2η ή 3η πεζούλα, λίγο δεξιότερα, προς το ρέμα. Στο σημείο αυτό υπάρχουν κούκοι (μικρές στοίβες από πέτρες). Το πετρόκτιστο μονοπάτι αρχικά ανηφορίζει λίγο και μετά κατηφορίζει προς το Μεγαλοποτάμι.

• Μετά από 310 μ κατάβασης, το μονοπάτι στενεμένο κάπως από τη βλάστηση, οδεύει στο πάνω μέρος μιας πεζούλας (016). Πάνω από το μονοπάτι και κάτω από αυτό υπάρχουν αρκετές πεζούλες.
  • Μετά από 40 μέτρα ακόμα (017), το μονοπάτι δείχνει να διακλαδίζεται. Ο αριστερός κλάδος, αν και φαρδύτερος, δεν είναι μονοπάτι αλλά η επιφάνεια μιας πεζούλας. Ακολουθούμε το δεξιό κλάδο και κατηφορίζουμε.
  • Το μονοπάτι κατηφορίζει απότομα με ζιγκ-ζαγκ προς την εκκλησούλα της Αη Γιάννη έχοντας δεξιά και αριστερά του πέτρινα τοιχία. Χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς η κλίση του είναι αρκετά μεγάλη.
  • Φτάνουμε στην εκκλησία του Αη Γιάννη (018) και συνεχίζουμε την κατάβασή μας στο μονοπάτι. Από τον Αη Γιάννη, το μονοπάτι συνεχίζει ακριβώς μπροστά από την πόρτα της εκκλησίας.
  • Το μονοπάτι συνεχίζει στην ίδια κατάσταση και σε 350 μ μετά την εκκλησία φαρδαίνει πολύ (019) για ένα διάστημα και μετά ξαναστενεύει. Ήδη πλησιάζουμε στο Μεγαλοποτάμι και βλέπουμε τα πρώτα του σπίτια από πολύ κοντά.
  • Μετά από άλλα 180 μ κατάβασης φτάνουμε στα πιο ψηλά (εγκαταλειμμένα) σπίτια του χωριού (020).
  • Μπαίνουμε στο Μεγαλοποτάμι και κατηφορίζουμε ακολουθώντας το φαρδύτερο κλάδο σε όλες τις διακλαδώσεις που ακολουθούμε. Καταλήγουμε σε ένα σημείο (021) όπου στα δεξιά μας ξεκινά πλακόστρωτο (οδηγεί μέσα στο χωριό) και στα αριστερά μας άσφαλτος. Ακολουθούμε την άσφαλτο.
  • Ακολουθώντας την άσφαλτο για 100 μ φτάνουμε σε μια εκκλησία. Εκεί υπάρχει πλατειούλα με βρύση, ένα καρτοτηλέφωνο και διασταύρωση δρόμων. Αν συνεχίσουμε στην άσφαλτο στην ίδια κατεύθυνση φτάνουμε στο Βαθύ (1 χλμ), όπου μπορούμε να κάνουμε μπάνιο και επσκεφθούμε την αρχαία ακρόπολη (Παλαιόκαστρο) στο νοτιότερο άκρο της παραλίας. Αν στην εκκλησούλα κάνουμε αριστερά, μετά από 800 μ φτάνουμε στο Μεγαλοχώρι.
Στο νοτιότερο άκρο της παραλίας του Βαθιού, εκεί περίπου που βρίσκεται η αρχαία ακρόπολη (Παλαιόκαστρο) βρίσκονταν η αρχαία πόλη των Μεθάνων. Το έδαφος γύρω από το λόφο στον οποίο βρίσκεται η ακρόπολη έχει υποστεί καθίζηση και μεγάλο τμήμα της αρχαίας πόλης βρίσκεται πλέον κάτω από τη θάλασσα. Στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από το λόφο υπάρχουν ορατές υποθαλάσσιες αρχαιότητες, μεταξύ των οποίων και η προβλήτα του αρχαίου λιμανιού. Ανάμεσα μάλιστα στα βυθισμένα κτίρια υπάρχουν και βυζαντινές εκκλησίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι καθιζήσεις συνεχίστηκαν και τα πρώτα μ.Χ. χρόνια. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η αρχαία πόλη των Μεθάνων είχε περίπου 700 σπίτια.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: stavrologgos-megalopotami.kmz