Χάνια - Κισσός

Στο ξεκίνημα της διαδρομής.

Το μονοπάτι οδεύει σε πυκνό δάσος.

Ίχνη καλντεριμιού υπάρχουν στο μεγαλύτερο μέρος του μονοπατιού.

Εντυπωσιακό καλντερίμι που "πολιορκείται" από τις φτέρες.

Είμαστε πάνω στο καλντερίμι το οποίο έχει καλυφθεί απο φτέρες...

Θέα προς το βουνό.

Υπέροχη θέα προς το Αιγαίο.

Ο Άγιος Ευστάθιος.

Θέα προς το Αιγαίο πλησιάζοντας στον Κισσό.

Η Αγία Μαρίνα στον Κισσό.

Η διαδρομή αυτή έχει μήκος 8.4 χλμ και είναι σχεδόν στο σύνολό της κατάβαση. Ξεκινά από τα Χάνια, σε υψόμετρο 1200μ  και φτάνει στην πλατεία του Κισσού, σε υψόμετρο 660μ. Μπορείτε να φτάσετε στην αφετηρία της διαδρομής με λεωφορείο του ΚΤΕΛ από το Βόλο (δρομολόγιο Βόλος-Ζαγορά ή Βόλος-Αγ. Ιωάννης μέσω Χανίων). Η διαδρομή, αν και λιγότερο όμορφη από πολλές πορείες στο Πήλιο, προσφέρει αρκετές συγκινήσεις. Το μειονέκτημά της είναι ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα οδεύει στο δρομο -πρόσφατα διαπλατυσμένο και ασφαλτοστρωμένο- που συνδέει τα Χάνια με τον Κισσό. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) για GPS.
  • Η διαδρομή μας ξεκινά από τα Χάνια, από τη διασταύρωση που οδηγεί στο χιονοδρομικό κέντρο. Η διασταύρωση αυτή βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο που ενώνει το Βόλο με τη Ζαγορά και μπορούμε να φτάσουμε εκεί με λεωφορείο από το Βόλο.
  • Ακολουθούμε το δρόμο προς χιονοδρομικό (δεξιά του κεντρικού δρόμου) και πορευόμαστε σε άσφαλτο.
  • Σε 700 μ συναντάμε διακλάδωση όπου κάνουμε αριστερά (αυτός είναι ο νέος δρόμος προς Κισσό).
  • Προχωρόντας στο δρόμο αυτό για 2.7 χλμ συναντάμε λοξά στα αριστερά μας το μονοπάτι - καλντερίμι για Κισσό (MONSTART). Ευτυχώς κατά τη διάνοιξη του δρόμου η αρχή του μονοπατιού έμεινε ανέπαφη. Εκεί υπάρχει μια μεγάλη ξύλινη ταμπέλα με χάρτη του Πηλίου καθώς και εμφανής σήμανση πάνω σε δέντρο. Το μονοπάτι οδεύει στο μεγαλύτερο τμήμα του σε πυκνό δάσος και έχει εμφανή στοιχεία καλντεριμιού.
  • Σε 100 μ από το ξεκίνημά του διασχίζεται από έναν τσιμενταύλακα (AULAX) και μετά από λίγα μέτρα συναντάμε ένα κιόσκι (KIOSK1).
  • Σε 230 μ μετά το κιόσκι, το μονοπάτι μας καταλήγει σε άλλο φαρδύτερο (πιθανώς έναν από τους πολλούς εγκαταλειμμένους δρόμους στο δάσος) και εκεί κάνουμε δεξιά (MMDEX).
  • Το μονοπάτι κατεβαίνει με έντονα ζιγκ-ζαγκ (ZIGZAG) και σε 250 μ μετά τη διασταύρωση με τον εγκαταλειμμένο δρόμο συναντάμε ξανά τσιμενταύλακα (AULAX2).
  • Σε άλλα 150 μ συναντάμε δύο φορές εγκαταλειμμένους δρόμους να έρχονται λοξά από αριστερά μας (ERXARIST, ERXARIST1) αλλά δεν τους ακολουθούμε. Σε λίγα μέτρα, στην αμέσως επόμενη διασταύρωση, κάνουμε αριστερά. Στη συνέχεια το μονοπάτι κατηφορίζει με ζιγκ-ζαγκ (ZIGZAG1) και χρειάζεται προσοχή γιατί τα πεσμένα φύλλα γλιστρούν πολύ.
  • Σε 150 μ μετά την τελευταία διασταύρωση καταλήγουμε σε διακλάδωση όπου κάνουμε δεξιά (MMDEX1) και αμέσως μετά ακολουθούμε μονοπάτι που φεύγει λοξά αριστερά μας (MMLOXARI).
  • Σε άλλα 180 μ καταλήγουμε σε διακλάδωση και κάνουμε δεξιά (DIAKLDEX).
  • Σε άλλα 100 μ καταλήγουμε σε διασταύρωση. Δεξιά και αριστερά μας φεύγουν εγκαταλειμμένοι δρόμοι ενώ το μονοπάτι που ακολουθούμε συνεχίζει ευθεία. Στο σημείο αυτό υπάρχει και ταμπέλα (7/2008) όμως μη μπερδευτείτε: κάποιος "έξυπνος" έχει χαράξει πάνω της με κλειδί ένα βέλος προς τα δεξιά...
  • Το μονοπάτι συνεχίζει κατηφορίζοντας και πλέον βλέπουμε προς το Αιγαίο. Καθώς κατηφορίζει είναι σε αρκετά σημεία κλεισμένο από φτέρες. Μην πτοηθήτε, δεν έχει αγκάθια. Εντοπίστε τις πέτρες κάτω από τις φτέρες και συνεχίστε να κατηφορίζετε την πλαγιά. Σε 350 μ από την τελευταία διασταύρωση καταλήγουμε σε χωματόδρομο (ίσως επίκειται ασφαλτόστρωση) και κάνουμε δεξιά (XOMDEX).
  • Σε 230 μ καταλήγουμε στο δρόμο Χάνια - Κισσός (προσεχώς άσφαλτος...) και κάνουμε αριστερά (MAINROAD).
  • Μετά από 1 χλμ πορείας στον ασφαλτόδρομο, σε μια κλειστή δεξιά αριστερή στροφή του δρόμου, συντάμε άλλο δρόμο που φεύγει δεξιά μας (οδηγεί επίσης στον Κισσό) αλλά εμείς συνεχίζουμε να κινούμαστε στην κύριο δρόμο (XXARI).
  • Σε 900 μ από τη διασταύρωση αυτή, και αφού περάσουμε ένα μαντρί (MANTRI) συναντάμε στα αριστερά μας διακλάδωση που μας οδηγεί στην εκκλησία του Αγ. Ευσταθίου (AGEYST). Αξίζει να την επισκευθείτε και να θαυμάσετε τη θέα προς το Αιγαίο από τον περίβολό της, ο οποίος επεκτάθηκε πρόσφατα (και υπερβολικά!) με μπάζα από τη διάνοιξη του δρόμου.
  • Σε 160 μ μετά τη διασταύρωση για την εκκλησία συναντάμε στα δεξιά μας το καλντερίμι και το ακολουθούμε (KALDDEXIA).
  • Το καλντερίμι κατηφορίζει για 200 μ περίπου και συναντά τσιμεντόδρομο (ΚΤΕFT). Συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση ευθεία σε άλλο τσιμεντόδρομο που ακολουθεί την πορεία του καλντεριμιού.
  • Σε άλλα 100 μ συναντάμε διασταύρωση όπου κάνουμε δεξιά (TTDEX). Το καλντερίμι συνεχίζει πλέον ως μονοπάτι και μετά από 130 μ φτάνει στην αυλή (!) ενός σπιτιού. Εκεί, πριν περάσουμε το σπίτι κάνουμε δεξιά (SPITIDEX).
  • Σε άλλα 170 μ συναντάμε τσιμεντόδρομο τον οποίο ακολουθούμε δεξιά και μετά από άλλα 100 μ ο δρόμος καταλήγει σε καλντερίμι το οποίο ακολουθούμε δεξιά.
  • Σε άλλα 100 μ φτάνουμε στην πλατεία του Κισσού όπου βρίσκεται η εκκλησία της Αγίας Μαρίνας (PLATEIA).
Φτάνοντας στον Κισσό έχετε τις ακόλουθες δυνατότητες για να συνεχίσετε τη διαδρομή σας.
  • Μπορείτε να ακολουθήσετε τον ασφαλτόδρομο ως τον κεντρικό δρόμο που συνδέει το Βόλο με τον Άγιο Ιωάννη. Η απόσταση είναι περίπου 1,5 χλμ. Από εκεί μπορείτε να επιστρέψετε στο Βόλο με λεωφορείο του ΚΤΕΛ που έρχεται από τον Άγιο Ιωάννη.
  • Από τον κεντρικό δρόμο, ακολουθώντας τον αριστερά, μπορείτε να φτάσετε σε 700 μ στον οικισμό του Αγίου Δημητρίου. Από εκεί μπορείτε να περπατήσετε ως τον Άγιο Ιωάννη ακολουθώντας την περιγραφή της διαδρομής "Χορευτό - Αγ. Ιωάννης - Νταμούχαρη".
  • Τέλος, μπορείτε να περπατήσετε προς το Μούρεσι, τη Νταμούχαρη και τον Άγιο Ιωάννη ακολουθώντας τις περιγραφές των διαδρομών "Κισσός - Μούρεσι" και "Μούρεσι -Νταμούχαρη". Αυτή την τελευταία εναλλακτική σας προτείνουμε αν έχετε το κουράγιο να περπατήσετε ακόμη περίπου 10 χλμ.
Όταν περπάτησα τη διαδρομή αυτή το καλοκαίρι του 2008, ο δρόμος Χάνια - Κισσός ήταν υπό κατασκευή. Ήταν πραγματικά πολύ θλιβερό να βλέπει κανείς τεράστια φορτηγά και μπουλντόζες να γεμίζουν σκόνη και θόρυβο ένα από τα πιό όμορφα δάση στην Ελλάδα και αναρρωτιόμουν για τη χρησιμότητα ενός τέτοιου δρόμου -με πλάτος εθνικής οδού σε ορισμένα σημεία- στην καρδιά του Πηλίου. Πρόκειται για έναν δρόμο που υποβαθμίζει το περιβάλλον χωρίς να έχει καμμία ουσιαστική χρησιμότητα. Η τοπική κοινωνία δε δείχνει να έχει αντιληφθεί τις τεράστιες δυνατότητες του τόπου για εναλλακτικό τουρισμό, θέλουν όλα τα χωριά να πάρουν μερίδιο από την "κονόμα" του χιονοδρομικού, και έχουν αφήσει τα περισσότερα μονοπάτια ασυντήρητα, χωρίς σήμανση και έτοιμα να κλείσουν. Αντί το Πήλιο να γίνει ένας παγκοσμίου βεληνεκούς πόλος έλξης για πεζοπορία και εναλλακτικό τουρισμό, παραδίδεται -με ευθύνη των τοπικών αρχόντων και με κατασπατάληση κοινοτικών κονδυλίων- σε ένα ξεπερασμένο νεόπλουτο τουριστικό πρότυπο.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: xania-kissos.kmz