Χάνια - Πορταριά

Το καλντερίμι κοντά στο ξεκίνημά του στο Χάνι του Ζήση.

Θέα προς τον Παγασητικό.

Θέα προς τον ορεινό όγκο του Πηλίου.

Ξύλινα κάγκελα σε ένα επικίνδυνο σημείο.

Το μονοπάτι φαρδαίνει και καταλήγει σε εγκαταλειμμένο δρόμο.

Σήμανση ακόμα και με καπάκι μαρμελάδας...

Θέα προς τον Άγιο Λαυρέντιο.

Το χωριό Δράκεια βρίσκεται ακριβώς από κάτω μας.

Θέα προς το Βόλο.

Η διαδρομή αυτή έχει μήκος 8.5 χλμ και υψομετρική διαφορά κατάβασης 550μ. Είναι πολύ ξεκούραστη, ειδικά αν πραγματοποιηθεί ως κατάβαση, διασχίζει σημεία με πολύ πυκνή βλάστηση αλλά και καταπληκτική θέα στον Παγασητικό και το Βόλο. Σε αρκετά σημεία της διαδρομής υπάρχουν βρύσες με πόσιμο νερό. Τη διαδρομή αυτή την κατέγραψα το καλοκαίρι του 2008. Ήμουν τυχερός καθώς λίγες μόλις μέρες πριν είχε πραγματοποιηθεί αγώνας ποδηλάτου βουνού στο μονοπάτι με αποτέλεσμα να συναντήσω ένα μονοπάτι τέλεια καθαρισμένο. Για το μονοπάτι αυτό κάτι τέτοιο δεν είναι ο κανόνας: στενεύει συνήθως κατά τη διάρκεια του χρόνου σε αρκετά σημεία από τη βλάστηση και χρειάζεται λίγη προσοχή. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναγράφονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) των αντίστοιχων αρχείων για GPS.
  • Ξεκινάμε από τον κεντρικό δρόμο Βόλου - Χανίων, σε υψόμετρο 1200μ. Φτάνουμε εκεί με λεωφορείο του ΚΤΕΛ από το Βόλο, το οποίο μας αφήνει κοντά στο "Χάνι του Κοκκίνη".
  • Στο σημείο που μας αφήνει το λεωφορείο υπάρχει διασταύρωση (001) όπου φεύγει δεξιά του κεντρικού δρόμου στενότερος ασφαλτόδρομος. Εκεί υπάρχουν ταμπέλες για το "Χάνι του Κοκκίνη". Ο δρόμος αυτός στρίβει αριστερά και πάνω στη στροφή του, λίγα μόλις μέτρα από τον κεντρικό δρόμο, ξεκινά τσιμεντόδρομος ο οποίος περνά πίσω από το Χάνι.
  • Συνεχίζοντας σε αυτό τον τσιμεντόδρομο, μετά από 200μ καταλήγουμε σε άσφαλτο (002). Εκεί κάνουμε δεξιά και μετά από 100μ φτάνουμε στο "Χάνι του Ζήση" (ZISIS).
  • Αμέσως πριν το κτίριο του Ζήση, φεύγει αριστερά καλντερίμι το οποίο σύντομα στρίβει δεξιά και οδεύει προς ένα μικρό ρέμα (REMA).
  • Μετά το ρέμα αρχίζει ασφαλτόδρομος (ASFSTART) τον οποίο και ακολουθούμε. Μετά από 30 περίπου μέτρα συναντάμε διακλάδωση όπου ακολουθούμε τον αριστερό κλάδο (DIAKLARI1).
  • Περπατώντας στο χωματόδρομο, αφήνουμε μικρότερο δρόμο στα δεξιά μας, και καταλήγουμε σε γήπεδα τα οποία βρίσκονται στα αριστερά μας (GIPEDA). Λίγο μετά τα γήπεδα βλέπουμε στα δεξιά μας το μονοπάτι να ανηφορίζει. Το μονοπάτι, το οποίο και ακολουθούμε, έχει στοιχεία καλντεριμιού.
  • Από το σημείο αυτό και για αρκετά μεγάλη απόσταση δε θα συναντήσουμε διακλαδώσεις. Χρειάζεται όμως λίγη προσοχή γιατί το μονοπάτι σε αρκετά σημεία κλείνει συχνά από φτέρες.
  • Σε 850μ από το ξεκίνημα του μονοπατιού διασχίζουμε ένα μικρό ρέμα (REMA2) και σε άλλα 350μ περνάμε από σημείο όπου στα αριστερά μας υπάρχουν ξύλινα κάγκελα (KAGELA). Αυτά είχαν τοποθετηθεί για τον αγώνα ποδηλάτου βουνού το 2008 και κανείς δεν εγγυάται ότι θα τα βρείτε εκεί...
  • Μετά από άλλα 300μ διασχίζουμε μικρό ρέμα (REMA3) και μετά από άλλα 300μ συναντάμε μικρή πηγή στα δεξιά μας (PIGI).
  • Συνεχίζοντας την πορεία μας στο μονοπάτι συναντάμε στα αριστερά μας ένα κτήμα (KTIMA) και μετά ένα καλύβι (KALYBI). Μετά το καλύβι οδεύουμε σε εγκαταλειμμένο δρομο διατηρώντας την ίδια κατεύθυνση. Ο δρόμος σύντομα μετατρέπεται σε μονοπάτι το οποίο όμως κατά τόπους είναι πολύ φαρδύ.
  • Σε απόσταση 700μ από το κτήμα με το καλύβι, συναντάμε μικρή πηγή (PIGOULA) με εμφανή παλιά έργα υδρομάστευσης γύρω από αυτή (YDROMAST).
  • Μέσα στο μονοπάτι συναντάμε ίχνη καλντεριμιού (IXNKLD) και περνάμε μέσα από κτήματα με μηλιές (MILIES).
  • Μετά τα κτήματα με τις μηλιές αφήνουμε στα αριστερά μας δεξαμενή με αγροικία και κατηφορίζοντας καταλήγουμε στην άσφαλτο μετά από 180μ καταλήγουμε στην άσφαλτο όπου κάνουμε δεξιά (ASFDEXIA).
  • Μετά από 900μ ανηφορικής πορείας στην άσφαλτο συναντάμε στα αριστερά μας πλάτωμα με κεραίες. Εκεί ο ασφαλτόδρομος κάνει μια απότομη δεξιά στροφή. Εμείς δεν ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο αλλά αναζητούμε το καλντερίμι το οποίο από το σημείο εκείνο ακολουθεί πορεία δυτική. Είναι πολύ καλά διατηρημένο αν και η σήμανση σε εκείνο τη σημείο είναι ελλιπής.
  • Καθώς το καλντερίμι κατηφορίζει συναντάμε διασταύρωση με άλλο μονοπάτι όπου μια ταμπέλα γράφει "Ιάσων" (IASON). Αυτό είναι το όνομα ενός πρόσφατα διανοιγμένου μονοπατιού που οδεύει περιμετρικά της Πορταριάς. Δεν το ακολουθούμε και συνεχίζουμε στο καλντερίμι.
  • Το καλντερίμι κατηφορίζει με αρκετά ζιγκ-ζαγκ και μετά από 300μ φαίνεται να σταματάει (KALDSTOP). Εκεί το μονοπάτι χωρίζεται και ακολουθούμε τον αριστερότερο κλάδο.
  • Από εκεί συνεχίζει ως μονοπάτι με κατά διαστήματα ίχνη καλντεριμιού, και περνά από μια πολύ μεγάλη ποτίστρα (POTISTRA). Το καλντερίμι συνεχίζει αριστερά αμέσως μετά τη βρύση της ποτίστρας σε πορεία περίπου 3000.
  • Σε απόσταση 650μ από την ποτίστρα περνάμε ανάμεσα σε περιφραγμένα κτήματα με μηλιές (KTIMATA).
  • Μετά από 100μ καταλήγουμε σε χωματόδρομο στον οποίο κάνουμε αριστερά και αμέσως δεξιά στο μονοπάτι (MXARIDEX).
  • Σύντομα περνάμε ένα ρέμα (REMA4) και μετά από 400μ ένα άλλο μεγαλύτερο (REMA5).
  • Μετά από άλλα 300 μ το καλντερίμι φαρδαίνει και μετατρέπεται σε φαρδύ χωματόδρομο (FARDXOM) ο οποίος μετά από λίγο καταλήγει σε ξύλινο κιόσκι. Εκεί ακολουθούμε το καλντερίμι που φεύγει δεξιά (υπάρχει κίτρινο σημάδι).
  • Μετά από 200 μ συναντάμε στα δεξιά μας τσιμεντόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε.
  • Ο τσιμεντόδρομος οδηγεί σε σπίτι (SPITIARI) αλλά το μονοπάτι φεύγει αριστερά από την αυλόπορτα του σπιτιού.
  • Σε 250μ από το σπίτι έχουμε στα δεξιά μας εγκαταλειμμένα κτίσματα ενώ στα αριστερά μας στο σημείο αυτό το καλοκαίρι του 2008 συνάντησα μπουλντόζες που ανέσκαπταν το χώρο (BULDOZES). Προφανώς εκεί σύντομα θα ανεγερθεί κάποιο σπίτι.
  • Συνεχίζοντας την ίδια πορεία, σε άλλα 250μ συναντάμε κατασκήνωση στα αριστερά μας (KATASK), καταλήγουμε σε άσφαλτο και την ακολουθούμε. Ακολουθώντας την άσφαλτο φτάνουμε στα πρώτα σπίτια της Πορταριάς.
  • Ο ασφαλτόδρομος που ακολουθούμε κάνει μια απότομη αριστερή στροφή και πάνω στη στροφή αυτή φεύγει ευθεία το καλντερίμι. Είμαστε πλέον μέσα στον οικισμό της Πορταριάς, σε ένα από τα πιό γραφικά σημεία του.
  • Μετά από 150μ συναντάμε βρύση στην οποία κάνουμε αριστερά και κατηφορίζοντας διασχίζουμε έναν ασφαλτόδρομο (DIASXASF) και καταλήγουμε στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου (AGNIKOLAS).
  • Από εκεί ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο που κατηφορίζει δεξιά και μετά από 300μ καταλήγουμε στην πλατεία της Πορταριάς (PLATPORT).
Από το σημείο αυτό μπορείτε είτε να επιστρέψετε στο Βόλο είτε, αν έχετε το κουράγιο, να περπατήσετε ως τη Μακρινίτσα (2.5 χλμ σε ασφαλτόδρομο) για να ακολουθήσετε τη διαδρομή "Μακρινίτσα - Κουκουράβα - Άνω Βόλος". Για να φτάσετε στη Μακρινίτσα κατηφορίζετε τον κεντρικό ασφαλτόδρομο από την πλατεία της Πορταριάς και στην πρώτη διασταύρωση που συναντάτε κάνετε δεξιά. Περπατώντας στην άσφαλτο καταλήγετε στο χώρο στάθμευσης της Μακρινίτσας.

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: xania-portaria.kmz