Σιδηροδρομικός σταθμός Διακοπτού.

Στο ξεκίνημα της διαδρομής, περίπου 1.5 χλμ από το Διακοπτό.

Τα "δόντια" που βοηθούν το τρένο στις ανηφόρες.

Στο φαράγγι υπάρχουν πολλοί τέτοιοι μικροί καταρράκτες.

Σιδερένια γέφυρα πάνω από το Βουραικό.

Ένα από τα πιό στενά σημεία του φαραγγιού.

Τα νερά του Βουραικού λίγο πριν τις "πόρτες".

Λίγο μετά το μοναστήρι του μεγάλου σπηλαίου η θέα είναι μοναδική!

Περπατάμε σε πυκνό δάσος μέχρι το λειβάδι Λουκά!

Το λειβάδι Λουκά από ψηλά

Περπατώντας στον Ξερόκαμπο. Στο βάθος φαίνεται το "Αυγό".

Άλλη άποψη του "Αυγού". Διακρίνεται και το χιονοδρομικό κέντρο.

Στην κάθοδο αρχίζουν να διακρίνονται τα Καλάβρυτα.

Σημάδια του Ε4 έξω από τα Καλάβρυτα.

Ο σιδηροδρομικός σταθμός των Καλαβρύτων.

ΧΕΛΜΟΣ: Διακοπτό - Μονή Μεγάλου Σπηλαίου - Λειβάδι Λουκά - Ξερόκαμπος - Καλάβρυτα

ΓΕΝΙΚΑ

Η διαδρομή αυτή έχει μήκος περίπου 35 χλμ. και υψομετρική διαφορά ανάβασης 1700 μ. Ακολουθώντας το Ε4 και τη σιδηροδρομική γραμμή Διακοπτού - Καλαβρύτων διασχίζει το φαράγγι του ποταμού Βουραικού, περνά από το μοναστήρι του Μεγάλου Σπηλαίου και ακολουθώντας ένα πολύ όμορφο, φανερό και σηματοδοτημένο μονοπάτι, περνά μέσα από πυκνό δάσος κατεβαίνοντας στην κοιλάδα του Λαδοπόταμου. Στη συνέχεια περνά από τον τοποθεσία λειβάδι Λουκά, τον Ξερόκαμπο και ακολουθώντας παλιό μουλαρόδρομο φτάνει στα Καλάβρυτα. Λόγω της μεγάλης υψομετρικής διαφοράς αλλά και του μεγάλου μήκους, είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί σε μια μέρα. Εναλλακτικά μπορεί κανείς να πάρει το τρένο από το Διακοπτό μέχρι το Μεγάλο Σπήλαιο γλιτώνοτας έτσι τρείς ώρες πεζοπορίας και αυξάνοντας τις πιθανότητες να προλάβει να πραγματοποιήσει τη διαδρομή σε μια μέρα (χάνοντας όμως μέρος της μαγείας της διαδρομής...).

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

• Η διαδρομή ξεκινά από το σιδηροδρομικό σταθμό του Διακοπτού. Είναι πολύ σημαντικό να σημειώσετε τα δρομολόγια των τρένων ώστε να αποφύγετε μια δυσάρεστη συνάντηση με αμαξοστοιχία σε κάποια σήραγγα η γέφυρα! Ακολουθείτε τη σιδηροδρομική γραμμή προς Καλάβρυτα. Στην πορεία θα συναντήσετε δύο μικρές πηγές. Μετά από 11 χλμ. φτάνετε στο σταθμό του Μεγάλου Σπηλαίου.
  • Λίγο μετά το σταθμό, φεύγει στα αριστερά μονοπάτι που κατευθύνεται προς το μοναστήρι. Μετά από 1.5 χλμ. περίπου φτάνετε σε ασφάλτόδρομο τον οποίο ακολουθείτε αριστερά για 300 μέτρα περίπου. Στη συνέχεια ακολουθείτε δεξιά το δρόμο που μπαίνει στο μοναστήρι, περνάτε μπροστά από αυτό και συνεχίζετε στον ίδιο δρόμο ο οποίος γίνεται χωματόδρομος και στη συνέχεια μονοπάτι.Όλη η διαδρομή είναι σηματοδοτημένη με μπλέ τρίγωνα.
  • Το μονοπάτι συνεχίζει περνώντας μέσα από πυκνό δάσος και φτάνει πάνω από την κοιλάδα του Λαδοπόταμου. Στη διαδρομή θα συναντήσετε ποτίστρες με πόσιμο νερό. Μετά από 8 περίπου χλμ. καταλήγετε σε χωματόδρομο. Μέχρι εδώ έχετε διανύσει συνολικά 20 χλμ.και έχετε φτάσει στην τοποθεσία λειβάδι Λουκά.
  • Αφού διανύσετε 3 χλμ περίπου στο χωματόδρομο, ο δρόμος κάνει μια διχάλα και ακολουθείτε τον δεξί κλάδο. Εδώ βρίσκεστε στην τοποθεσία Ξερόκαμπος. Μετά από άλλα 3 περίπου χλμ φτάνετε στην άσφαλτο του χιονοδρομικού.
  • Σε 100 μ. στα δεξιά φεύγει το μονοπάτι (παλιός μουλαρόδρομος) για Καλάβρυτα. Είναι σηματοδοτημένο με πράσινα τρίγωνα. Διασχίζει τον ασφαλτόδρομο δύο φορές, αλλά η σήμανση είναι συνεπής και δε θα το χάσετε. Μετά από 3 περίπου χλμ περνά στα αριστερά ενός συγροτήματος με ξύλινα σπίτια, γίνεται χωματόδρομος και βγαίνει στον κεντρικό ασφαλτόδρομο για Καλάβρυτα.
  • Από το σημείο αυτό ακολουθούμε την άσφαλτο μέχρι τα Καλάβρυτα, όπου και φτάνουμε σε 1.5 ώρες έχοντας διανύσει άλλα 5 χλμ. Κάπου 2 χλμ έξω από τα Καλάβρυτα μπορεί κανείς (θεωρητικά τουλάχιστο) να ακολουθήσει μονοπάτι που συντομεύει κάπως τη διαδρομή. Ακολουθήστε τα σημάδια του Ε4 (κίτρινα) αλλά από κάποιο σημείο και μετά η σήμανση γίνεται κάπως αραιή. Η παραλλαγή αυτή δε συνίσταται όταν η διαδρομή διανύεται αντίθετα (από Καλάβρυτα προς Ξερόκαμπο).

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

• Σε περίπτωση που θελήσετε να πραγματοποιήσετε μονοήμερη εκδρομή από Αθήνα, μπορείτε απλά να φτάσετε μέχρι τα Καλάβρυτα ακολουθώντας τη γραμμή του τρένου από το Διακοπτό. Η συνολική διάρκεια της πορείας είναι περίπου 8 ώρες. Τα δρομολόγια των τρένων προσφέρονται για μονοήμερη εκδρομή. Προσοχή όμως: τους καλοκαιρινούς μήνες η ζήτηση για εισιτήρια είναι  μεγάλη και καλό είναι να μεριμνήσετε 2-3 μέρες πρίν.
  • Σε περίπτωση που θέλετε να πραγματοποιήσετε τη διαδρομή σε μια μέρα (αποφεύγοντας έτσι τη διανυκτέρευση στο ύπαιθρο) μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το τρένο για να ανέβετε μέχρι το Μεγάλο Σπήλαιο. Αν και το τρένο κινείται αργά και μπορείτε να θαυμάζετε το τοπίο, χάνετε έτσι ένα μεγάλο μέρος από τη μαγεία της διάσχισης του φαραγγιού.
  • Ο Χελμός έχει ένα πολύ μεγάλο δίκτυο μονοπατιών για μικρές και μεγάλες πεζοπορίες, τα περισσότερα σηματοδοτημένα. Χάρτες του βουνού σε κλίμακα 1:50000 υπάρχουν από τις εκδόσεις Ανάβαση.

Στο παρακάτω σχεδιάγραμμα μπορείτε να πάρετε μια ιδέα για τη διαδρομή. Προσοχή: δεν είναι ακριβές ούτε είναι στη σωστή κλίμακα. Κάντε κλικ για μια πιο μεγάλη εικόνα.