ΜΕΘΑΝΑ: Άγιος Χαράλαμπος - Χελώνα - Παναγίτσα - Μεγαλοχώρι

Θέα προς τα Μέθανα ανηφορίζοντας το μονοπάτι.

Αμπέλια στο Σταυρολόγγο.

Πεζούλες πάνω από το Σταυρολόγγο.

Αρχαία κτίσματα σε πλάτωμα κοντά στον Σταυρολόγγο.

Θέα προς την Κοσσόνα και τον Πόρο πλησιάζοντας στην κορυφή.

Θέα προς την Αίγινα πλησιάζοντας στην κορυφή.

Μοναδική θέα από την κορυφή: το Μαλιμπάρδι, το Βύδι και η Τροιζήνα.

Μοναδική θέα από την κορυφή: το στενό (μπούκα) Μεθάνων - Πόρου και στο βάθος ο Γαλατάς.

Μοναδική θέα από την κορυφή: η παραλία της Ντάρδιζας και στο βάθος η λιμνοθάλασσα της Ψήφτας.

Πλάτωμα με πολλές στέρνες.

Άριστα διατηρημένες πεζούλες πάνω από την Παναγίτσα.

Ερειπωμένα σπίτια στον εγκαταλειμμένο οικισμό της Παναγίτσας.

Η διαδρομή αυτή προσφέρει μια υπέροχη εικόνα του ορεινού όγκου των Μεθάνων: περνά από σημεία με καταπληκτική θέα, ηφαιστειακούς κρατήρες, αρχαία πετρόκτιστα μονοπάτια, πλαγιές γεμάτες πεζούλες, αρχαίες στέρνες, έναν εγκαταλειμμένο οικισμό καθώς και τη μοναδική βυζαντινή εκκλησία της Παναγίτσας πάνω από το Μεγαλοχώρι. Με μία μικρή παραλλαγή (και λίγη ελεύθερη αναρρίχηση) μπορούμε να φτάσουμε στο ψηλότερο σημείο της χερσονήσου των Μεθάνων, την κορυφή Χελώνα, σε υψόμετρο 740μ.

Ξεκινάμε από την πόλη των Μεθάνων και κατευθυνόμαστε προς την εκκλησία του Αγίου Χαράλαμπου. Πίσω από την εκκλησία, και αφού περάσουμε απέναντι τη ρεματιά συναντάμε το "κεντρικό" μονοπάτι που ανεβαίνει στον ορεινό όγκο των Μεθάνων. Το κομμάτι αυτό της διαδρομής έχει ήδη περιγραφεί στη διαδρομή Μέθανα - Καμμένη Χώρα και είναι κοινό και στις δύο διαδρομές. Για λόγους πληρότητας το περιγράφουμε κι εδώ. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των σημείων προορισμού (waypoints) για GPS.

Μέρος 10: Μέθανα - Σταυρόλογγος - ξεκίνημα μονοπατιού "Χελώνας"

Το κομμάτι αυτό είναι κοινό με τη διαδρομή "Μέθανα - Καμμένη Χώρα" και περιγράφεται και εδώ για λόγους πληρότητας.

• Ξεκινώντας από τον Άγιο Χαράλαμπο το μονοπάτι ανηφορίζει απότομα στα δεξιά της ρεματιάς.
  • Σε 2.1 χλμ από το ξεκίνημα αφήνουμε στα δεξιά μας μικρή αγροικία (AGR1) και συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση, σε 200 μ το μονοπάτι στενεύει αρκετά και αφού αφήσουμε στα δεξιά μας μια συστάδα με κουμαριές (KOUMARIES, και καλή όρεξη...) καταλήγουμε σε χωματόδρομο, τον οποίο ακολουθούμε αριστερά (XOMARI).
  • Περνάμε στα αριστερά ενός περιφραγμένου χωραφιού και σε 250 μ καταλήγουμε σε τσιμεντόδρομο. Βρισκόμαστε στην περιοχή Σταυρολόγγος.
  • Εκεί ακολουθούμε λοξά αριστερά τον τσιμεντόδρομο , ο οποίος ανηφορίζει προς την άσφαλτο.
  • Στην άσφαλτο κάνουμε δεξιά (ASFDEX). Αφού περπατήσουμε στην άσφαλτο για περίπου 250 μ., συναντάμε διακλάδωση στην οποία κάνουμε αριστερά (DIAKLARI1).
  • Μετά από 650μ. συναντάμε διακλάδωση με χωματόδρομο στα δεξιά μας. Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας στον αριστερό κλάδο. Ο δεξιός καταλήγει στη μικρή εκκλησία του Αγίου Αθανασίου. Από εκεί ξεκινά και μονοπάτι για τον οικισμό Κυψέλη.
  • Ανηφορίζοντας, η άσφαλτος τελειώνει και σε μία απότομη αριστερή στροφή του δρόμου συναντάμε ένα ξύλινο κιόσκι.
  • Σε 200μ. από το κιόσκι συναντάμε διακλάδωση στην οποία ακολουθούμε τον αριστερό (και φαρδύτερο) κλάδο, και σε 200μ. μετά τη διακλάδωση αυτή, σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου, ξεκινά στα αριστερά του δρόμου το μονοπάτι (MONAR1). Εδώ χρειάζεται λίγη προσοχή για να μη χάσουμε την αρχή του μονοπατιού. Υπάρχουν εμφανή μπλέ σημάδια. Το μονοπάτι συνεχίζει στην κατεύθυνση που είχε ο δρόμος πριν στρίψει, δηλαδή περίπου 1400.

Μέρος 20: Χελώνα - Παναγίτσα - Μεγαλοχώρι

• Το μονοπάτι αρχικά είναι στενό αλλά στη συνέχεια ξανοίγει. Είναι σημαδεμένο με θαλασσί τετράγωνα (παλιά σήμανση) και πιό πρόσφατα μικρά μπλέ κυκλάκια. Αυτή η σήμανση θα μας ακολουθήσει μέχρι το τέλος του μονοπατιού στο Μεγαλοχώρι.
  • Μόλις 150μ. από το ξεκίνημα του μονοπατιού συναντάμε την πρώτη έκπληξη: ένα μεγάλο πλάτωμα με αρχαία κτίσματα -πιθανώς οχυρωματικά κρίνοντας από το πάχος της τοιχοδομής- και στέρνες. Στο πλάτωμα αυτό τα σημάδια αραιώνουν αλλά ακολουθώντας σταθερή πορεία περί τις 220 συναντάμε ξανά το μονοπάτι.
  • Εκεί όπου το μονοπάτι εγκαταλείπει το πλάτωμα και μπαίνει ξανά στο δάσος συναντάμε έναν "κούκο" (μικρή στήλη από πέτρες που σηματοδοτεί το μονοπάτι, KOUKOS).
  • Στα 100μ. περίπου μετά τον κούκο, συναντάμε διασταύρωση στην οποία ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι που είναι και το πιο φαρδύ (MONAR2).
  • Μετά από 650μ., και στο σημείο ακριβώς όπου το μονοπάτι μας αρχίζει να κατηφορίζει (KAT), μπορούμε να κινηθούμε δεξιά, ακολουθώντας μονοπάτι (κάπως ασαφές και χωρίς σήμανση) μέσα από τις πεζούλες, το οποίο οδηγεί σε πλάτωμα με στέρνα (STERNA2). Από εκεί με λίγη ελεύθερη αναρρίχηση στις πέτρες μπορούμε να καταλήξουμε στο ψηλότερο σημείο της χερσονήσου των Μεθάνων: την κορυφή Χελώνα (KORFI), με υψόμετρο 740 μ. Από το σημείο αυτό έχουμε μια μοναδική θέα των Μεθάνων, του Πόρου, της Αίγινας, του Γαλατά και του Αγκιστριού! Η παραλαγή της ανάβασης στην κορυφή επισυνάπτεται ως ξεχωριστό αρχείο plt.
  • Σε 600μ. από το σημείο όπου το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει, συναντάμε ένα μικρό ξέφωτο όπου χρειάζεται λίγη προσοχή.
  • Σε άλλα 600μ. περίπου συναντάμε μια ακόμα μικρή έκπληξη: ένα πλάτωμα με πολλά πηγάδια, στέρνες και ερείπεια αρχαίων κτισμάτων. Εκεί χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς τα μπλέ σημάδια αραιώνουν λίγο. Μετά το πλάτωμα το μονοπάτι κατηφορίζει σε πορεία σχεδόν νότια και πολύ σύντομα στρίβει σε πορεία 2200 .
  • Σε 500μ. περίπου μετά το πλάτωμα με τα πηγάδια, το μονοπάτι κατηφορίζει προς χωματόδρομο. Στο χωματόδρομο (XOMATODR) συνεχίζουμε ακολουθώντας την πορεία του μονοπατιού (δεξιά) και κατευθυνόμαστε προς τον εγκαταλειμμένο οικισμό της Παναγίτσας.
  • Μετά από 350μ.εισερχόμαστε σε περιοχή όπου στα αριστερά μας υπάρχει ένα πλάτωμα και στα δεξιά μας μια πλαγιά με πολλές και άριστα διατηρημένες πεζούλες. Κάνοντας λίγο αριστερά βλέπουμε το πίσω μέρος ενός διώροφου εγκαταλειμμένου σπιτιού. Αυτό είναι το πιό μεγάλο και πιο καλά διατηρημένο σπίτι του εγκαταλειμμένου οικισμού της Παναγίτσας. Τα υπόλοιπα σπίτια του οικισμού αυτού είναι σχεδόν πλήρως κατεστραμμένα. Μπροστά από το σπίτι αυτό βρίσκουμε σημάδια του μονοπατιού, το οποίο κατηφορίζει με ζιγκ ζάγκ μέσα από πεζούλες.
  • Μετά από 800 μ. κατάβασης στο μονοπάτι συναντάμε στα αριστερά μας μικρή αγροικία (AGR2) και συνεχίζοντας σε άλλα 250μ. συναντάμε τη μοναχική εκκλησία της Παναγίτσας (EKLISIA) . Είναι ένας μικρός βυζαντινός ναός με καταπληκτικές τοιχογραφίες του 12ου αιώνα. Παρατηρείστε επίσης τα αρχαία υλικά (ανθέμιο, μυλόπετρες) που έχουν χρησιμοποιηθεί στη λιθοδομή του!
  • Συνεχίζοντας την κατάβασή μας, σε 300μ. συναντάμε ένα πολύ καλά διατηρημένο αλώνι με μία στέρνα (ALONI).
  • Το μονοπάτι κατηφορίζει -κάπως απότομα κατά τόπους- προς το Μεγαλοχώρι. Σε κάποια σημεία μάλιστα έχει και πέτρινα σκαλάκια.
  • Μόλις πριν μπεί στα τελευταία σπίτια του Μεγαλοχωρίου, το μονοπάτι εισέρχεται σε ρέμα. Εκεί κάνουμε αριστερά ακολουθώντας για λίγες δεκάδες μέτρα το ρέμα, μέχρι να συναντήσουμε στα δεξιά του ρέματος έναν τσιμεντόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε (TSIMENT2).
  • Μετά από 150μ. πορείας στον τσιμεντόδρομο, συναντάμε σκαλάκια στα αριστερά μας (SKALAKIA) τα οποία και κατεβαίνουμε καταλήγοντας στην εκκλησία του Μεγαλοχωρίου. Από εκεί κάνοντας δεξιά καταλήγουμε στο καφενείο ενώ συνεχίζοντας ευθεία καταλήγουμε στον κεντρικό ασφαλτόδρομο.
  • Από εκεί μπορούμε να επιστρέψουμε στα Μέθανα είτε με τα πόδια, κάνοντας αριστερά στον κεντρικό ασφαλτόδρομο (4 χλμ.), είτε με ταξί.
Αν θελήσετε να ακολουθήσετε τη διαδρομή αντίστροφα (δηλ. από το Μεγαλοχώρι), ακολουθείτε τον κεντρικό ασφαλτόδρομο προς το Μεγαλοχώρι, και μόλις συναντήσετε την ταμπέλα που δείχνει "προς αρχαία ακρόπολη" κάνετε δεξιά (η ταμπέλα δείχνει αριστερά).

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: methana-xelona-megalohori.kmz