ΥΜΗΤΤΟΣ

Χολαργός - Κεραίες - Κορωπί - Ηλιούπολη

Ο χωματόδρομος λίγο μετά το ξεκίνημα της διαδρομής.

Ανηφορίζοντας λίγο πριν την πρώτη κορυφή.

Θέα προς τα Μεσόγεια και το αεροδρόμιο.

Θέα προς τα Μεσόγεια και την Εύβοια.

Η κορυφογραμμή όπως φαίνεται από την κορυφή 692 μ.

Σήμανση πάνω σε πέτρα.

Πλησιάζοντας στον "πύργο" του ΟΤΕ (στο κέντρο).

Το μονοπάτι μετά τον "πύργο" του ΟΤΕ.

Πεύκο με βαμβακίαση.

Το "δάσος" με τις κεραίες στην κορυφή.

Θέα προς Πειραιά και Σαλαμίνα καθώς ανεβαίνουμε προς τις κεραίες.

Χαράδρα πάνω από τον Καρέα.

Οι εγκαταστάσεις του ραντάρ.

Θέα προς Πειραιά.

Θέα προς Γλυφάδα και Αίγινα κατηφορίζοντας προς το Σέσι.

Στην αρχή της απότομης κατάβασης προς Σέσι.

Πλησιάζοντας στο Σέσι.

Πηγάδι στο Σέσι.

Κατηφορίζοντας στο χωματόδρομο προς Κορωπί.

ΓΕΝΙΚΑ

Ο Υμηττός, παρότι είναι στην κυριολεξία περικυκλωμένος από τον αστικό ιστό του λεκανοπεδίου, προσφέρει πολλές δυνατότητες για πεζοπορία. Διατρέχεται σε όλη σχεδόν την έκτασή του από ένα μεγάλο πλήθος μονοπατιών, πολλά από τα οποία είναι σηματοδοτημένα. Η διαδρομή που περιγράφουμε εδώ είναι μια μεγάλη διάσχιση του βουνού από βορά προς νότο. Έχει μήκος περίπου 20 χλμ, υψομετρική διαφορά ανάβασης περίπου 650 μ και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε 7-8 ώρες συμπεριλαμβανομένων και των στάσεων. Η διαδρομή απεικονίζεται στα ακόλουθα σχεδιαγράμματα:
1. Χολαργός - Ραντάρ
2. Ραντάρ - Ηλιούπολη.
Τονίζουμε ότι είναι πολύ βασικό να έχετε μαζί σας αρκετό νερό καθώς δεν υπάρχει σταγόνα σε όλο το μήκος της διαδρομής.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Τμήμα 1: Χολαργός - πύργος ΟΤΕ

• Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται στα όρια Αγίας Παρασκευής και Χολαργού. Φτάνουμε εκεί με τα λεωφορεία Γ5 και 416. Από το τέρμα των λεωφορείων, ανηφορίζουμε την οδό Δοϊράνης και στο τέρμα της κάνουμε αριστερά στην οδό Ναυαρίνου. Καταλήγουμε στην οδό Καραολή & Δημητρίου την οποία ακολουθούμε δεξιά.
  • Περνάμε δίπλα από ένα μικρό γήπεδο μπάσκετ. Μετά το γήπεδο, μπαίνουμε σε χωματόδρομο στην είσοδο του οποίου υπάρχει μπάρα. Ακολουθούμε το χωματόδρομο αυτό.
  • Ανηφορίζουμε έχοντας στα αριστερά μας συρματόπλεγμα. Σε 700 περίπου μέτρα από το ξεκίνημα του χωματόδρομου ακολουθούμε στενό χωματόδρομο που φεύγει δεξιά μας. Ο χωματόδρομος αυτός περνά κάτω από την Αττική Οδό.
  • Αφού περάσουμε την Αττική Οδό, ανηφορίζουμε στην ίδια κατεύθυνση και δεν ακολουθούμε το χωματόδρομο στα δεξιά μας. Σε 500 περίπου μέτρα στα αριστερά μας, διακρίνουμε το ξεκίνημα του μονοπατιού. Στο σημείο αυτό υπάρχουν και σημάδια (κόκκινος κύκλος και κίτρινος σταυρός).
  • Το μονοπάτι ανηφορίζει αρχικά σε πετρώδες πεδίο, με αρκετές μικρές παραλλαγές που όμως συγκλίνουν. Δεν υπάρχει σήμανση αλλά το μονοπάτι είναι γενικά πολύ φανερό. Ανηφορίζοντας για 200 μέτρα περίπου καταλήγει σε ασφαλτόδρομο, πίσω από ένα ξύλινο πυροφυλάκειο.
  • Συνεχίζει στην απέναντι πλευρά του δρόμου χωρίς σήμανση και στην ίδια κατεύθυνση. Είναι αρχικά φαρδύ σε πετρώδες πεδίο αλλά μετά στενεύει και ελίσσεται σε χαμηλή βλάστηση. Μετά από 400 μέτρα περίπου συναντά χωματόδρομο
  • Λίγα μέτρα πιο δεξιά στο χωματόδρομο βρίσκουμε τη συνέχεια του μονοπατιού, το οποίο συνεχίζει να ανηφορίζει στην ίδια κατεύθυνση. Πλησιάζοντας στην κορυφή γίνεται πετρώδες ενώ υπάρχουν (κάπως αραιά) κόκκινα και κίτρινα σημάδια. Στην πρώτη αυτή κορυφή που συναντάμε (υψόμετρο 692 μ.) υπάρχει τριγωνομετρικό κολωνάκι. Από το σημείο αυτό η θέα προς την Αθήνα, την Πεντέλη, τα Μεσόγεια και την Εύβοια είναι απεριόριστη.
  • Ακολουθούμε μονοπάτι που κινείται δεξιά στον άξονα της ράχης και σύντομα συναντάμε σημάδια "10". Τα σημάδια αυτά σηματοδοτούν τη διαδρομή μας από το σημείο αυτό και εξής. Αν ακολουθήσουμε το μονοπάτι "10" προς την αντίθετη κατεύθυνση καταλήγουμε μετά από 2.5 χλμ στο μοναστήρι του Αγ. Ιωάννη Κυνηγού πάνω από την Αγ. Παρασκευή.
  • Συναντάμε διακλάδωση 30 μ. περίπου μετά το τριγωνομετρικό σημείο και ακολουθούμε το δεξί κλάδο.
  • Στη συνέχεια συναντάμε αρκετές διακλαδώσεις οι οποίες όμως συγκλίνουν στο ίδιο μονοπάτι. Μια από αυτές κατηφορίζει έντονα στην αρχή αλλά ΔΕΝ την ακολουθούμε καθώς οδηγεί προς την Παιανία. Το μονοπάτι οδεύει χωρίς προβλήματα και με συνεχή σήμανση "10" και περνά στα δεξιά μιας κορυφής με εγκαταστάσεις του ΟΤΕ. Φτάνοντας κάτω από την κεραία του ΟΤΕ συναντάμε διακλάδωση και κάνουμε αριστερά. Στο σημείο αυτό υπάρχει στα αριστερά μας κολώνα της ΔΕΗ με μετασχηματιστή.
Τμήμα 2: πύργος ΟΤΕ - Σέσι
  • Καταλήγουμε σε ασφαλτόδρομο και κάνουμε δεξιά. Μετά από λίγα μέτρα καταλήγουμε σε μεγαλύτερο ασφαλτόδρομο πάνω σε μια στροφή του. Αυτός είναι ο κεντρικός δρόμος του Υμηττού που οδηγεί από την Καισαριανή στην κορυφή με τις κεραίες. Εκεί υπάρχει και ένας μικρός χώρος αναψυχής με δύο τραπεζάκια.
  • Ακολουθούμε αυτό το δρόμο για λίγα μέτρα αριστερά και στο τέλος της στροφής, κάτω από μια κολώνα της ΔΕΗ, βρίσκουμε ξανά το μονοπάτι το οποίο ανηφορίζει μέσα σε πυκνή βλάστηση. Σε λίγα μέτρα συναντάμε διακλάδωση όπου κάνουμε δεξιά ενώ στην επόμενη κάνουμε αριστερά.
  • Ανηφορίζουμε μέσα σε πυκνή βλάστηση με σήμανση "10" αλλά κάπως πιο αραιή. Το τμήμα αυτό του μονοπατιού είναι από τα πιό όμορφα στον Υμηττό.
  • Στη συνέχεια το μονοπάτι κατηφορίζει κάπως απότομα και καταλήγει στη άσφαλτο. Από το σημείο αυτό ακολουθούμε τον ασφαλτόδρομο αριστερά για περίπου 2 χλμ.
  • Στην πρώτη "φουρκέτα" του δρόμου υπάρχει στα αριστερά μας ερειπωμένο πέτρινο κτίσμα. Από το σημείο αυτό ξεκινά χωματόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε. Κατά μήκος του δρόμου συναντάμε σημάδια "10".
  • Μετά από 1.5 χλμ, πάνω σε μια "φουρκέτα" του χωματόδρομου, φεύγει ευθεία άλλος χωματόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε. Από το σημείο αυτό έχουμε θέα της νοτιοδυτικής πλευράς του βουνού: διακρίνονται τα σπίτια της Άνω Γλυφάδας και η Αίγινα.
  • Μετά από 500 μέτρα, και αφού περάσει δίπλα από κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ο χωματόδρομος σταματά σε μικρό πλάτωμα. Στο σημείο αυτό υπάρχει τριγωνομετρικό κολωνάκι (υψόμετρο 827 μ.). Πάνω στο κολωνάκι υπάρχουν σημάδια που μας δείχνουν την κατεύθυνση του μονοπατιού.
  • Από το σημείο αυτό και μετά χρειάζεται πολύ ΠΡΟΣΟΧΗ! Ο χάρτης μας (Ανάβαση, έκδοση 2002) αναφέρει ότι το μονοπάτι είναι ευδιάκριτο και κινείται σε πυκνό πευκοδάσος. Δυστυχώς το πευκοδάσος εδώ και αρκετά χρόνια είναι παρελθόν με αποτέλεσμα να έχει παρασυρθεί όλο το χώμα αφήνοντας το έδαφος πετρώδες και πολύ ασταθές.
  • Το μονοπάτι κατηφορίζει απότομα σε πετρώδες έδαφος στον άξονα της ράχης και είναι κάπως ασαφές. Αρχικά η σήμανση είναι αραιή και μόνο με "κούκους" (στήλες από μικρές πέτρες)
  • Στη συνέχεια εισέρχεται για λίγο στο εναπομείναν πευκοδάσος, όπου συναντάμε και ένα ερειπωμένο κτίσμα. Μέσα στο πευκοδάσος η σήμανση είναι πυκνή.
  • Μετά οδεύει και πάλι σε πετρώδες έδαφος κατηφορίζοντας προς ένα ρέμα. Προς το τέλος της πορείας γίνεται πολύ απότομο. Η σήμανση είναι πυκνή, με κούκους και κόκκινα σημάδια στα βράχια. Στο τμήμα αυτό είναι χρήσιμο να έχουμε ένα μπατόν ή ένα χοντρό κλαδί καθώς το έδαφος είναι ασταθές.
  • Διασχίζουμε το ρέμα και καταλήγουμε πίσω από ένα μικρό κτίσμα. Ακολουθώντας την ίδια κατεύθυνση, βγαίνουμε από τον περίφραξη του κτίσματος και καταλήγουμε σε κεντρικό χωματόδρομο. Βρισκόμαστε στη θέση "Σέσι" του Κορωπίου. Στο σημείο αυτό βρίσκεται το καταφύγιο του κυνηγετικού συλλόγου Κορωπίου. Από το σημείο αυτό έχουμε δύο επιλογές για την κάθοδο προς την Αθήνα τις οποίες περιγράφουμε στη συνέχεια (τμήματα 3α και 3β).
Τμήμα 3α: Σέσι - κέντρο Κορωπίου
  • Στο χωματόδρομο κάνουμε αριστερά, περνάμε μπροστά από το κυνηγετικό καταφύγιο και κατηφορίζουμε σε φαρδύ χωματόδρομο.
  • Σε 2 περίπου χλμ ο χωματόδρομος γίνεται ασφαλτόδρομος. Στη διακλάδωση που συναντάμε ακολουθουμε τον αριστερό κλάδο. Ο δεξιός οδηγεί στην περιοχή Βίλιζα.
  • Συνεχίζουμε στην άσφαλτο με την ίδια κατεύθυνση για περίπου 5 χλμ ακόμα. Το τελευταίο αυτό κομμάτι της διαδρομής είναι άχαρο αλλά έχει να επιδείξει αρκετά αξιοθέατα αρχιτεκτονικά μνημεία ρυθμού βλαχο-μπαρόκ. Ένα από αυτά φαίνεται εδώ. Προσέξτε τα εξής: ρόζ μάντρα, δορυφορικό "πιάτο", πέτρινο κτίσμα με καμάρες πιθανώς αντίγραφο ρωμαϊκού υδραγωγείου και φυσικά ο απαραίτητος πέτρινος ναός...
  • Καταλήγουμε στη λεωφόρο Λαυρίου, λίγο βορειότερα από το κέντρο του Κορωπίου. Από εκεί επιστρέφουμε στην Αθήνα με αστικό λεωφορείο (308 και 125).
Τμήμα 3β: Σέσι - Ηλιούπολη
  • Στο χωματόδρομο κάνουμε δεξιά, και ανηφορίζουμε ελαφρά σε πορεία νοτιοανατολική. Σε 800 μ. περίπου καταλήγουμε σε άλλο χωματόδρομο, πάνω σε μια φουρκέτα του. Τον ακολουθούμε δεξιά και αμέσως μετά το τέλος της στροφής, φεύγει δεξιά μας άλλος χωματόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε.
  • Μετά από άλλα 800 μ. ο δρόμος που ακολουθούμε καταλήγει σε άλλον, τον οποίο ακολουθούμε δεξιά για 50 μ. περίπου. Εκεί ακολουθούμε χωματόδρομο ο οποίος φεύγει στα αριστερά μας.
  • Σε 200 μ. συναντάμε διχάλα και ακολουθούμε το δεξιό κλάδο.
  • Μετά από 5.5 χλμ κατάβασης, καταλήγουμε σε διασταύρωση. Ακολουθούμε το χωματόδρομο που βρίσκεται στα δεξιά μας ο οποίος κατηφορίζει σε κατεύθυνση βορειοανατολική.
  • Σε 600 μ. φεύγει στα αριστερά μας μονοπάτι το οποίο οδηγεί στη μικρή εκκλησία του Προφήτη Ηλία. Από εκεί συνεχίζοντας στην ίδια (περίπου ανατολική) κατεύθυνση, ακολουθούμε χωματόδρομο ο οποίος σε άλλα 600 μ. καταλήγει στο γήπεδο της Άνω Ηλιούπολης.
  • Από το σημείο αυτό, συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση καταλήγουμε στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, κοντά στη συμβολή της με την λεωφόρο Κύπρου.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Υμηττός, εκτός από πολλές δυνατότητες για πεζοπορία και ποδήλατο βουνού, προσφέρει και πλήθος από αξιοθέατα: μονή Καισαριανής, μονή Αστερίου, πύργος Ανθούσας καθώς επίσης και αρκετά σπήλαια και βάραθρα, ιδίως στο βόρειο τμήμα του. Στους χάρτες, τα βιβλία και τις ιστοσελίδες που ακολουθούν θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τον Υμηττό.

1. Χάρτες του Υμηττού σε κλίμακα 1:10000 από τις εκδόσεις Ανάβαση. Ο χάρτης "βόρειος Υμηττός" περιλαμβάνει τη διαδρομή μέχρι το ραντάρ ενώ ο "κεντρικός Υμηττός" την υπόλοιπη. Ο τελευταίος υπάρχει και σε ψηφιακή έκδοση.
  2. Χάρτης του Υμηττού σε κλίμακα 1:25000 από τις εκδόσεις Road με χάρτες μονοπατιών σε κλίμακα 1:10000.
  3. Ν. Νέζη, Τα βουνά της Αττικής, εκδ. Ανάβαση, 2002.
  4. Α. Καλογήρου, Τα μονοπάτια του Υμηττού, εκδ. Κριτική 2004.
  5. http://users.otenet.gr/~mictop/g_hymettus.htm
  6. http://www.cyclist.gr/article.php?id=1313
  7. http://www.kessariani.gr/greek_version/ymittos.htm
Εδώ θα βρείτε αρχείο kmz για το Google Earth με αρκετά "placemarks" καθώς και τη διαδρομή από το Σέσι προς την Ηλιούπολη.