Υμηττός: Τερψιθέα Γλυφάδας - διάσελο Σταυρού - Κορωπί

Το μονοπάτι κοντά στο ξεκίνημά του από την Τερψιθέα.

Θέα προς την Αίγινα ανηφορίζοντας.

Ενδιαφέροντες γεωλογικοί σχηματισμοί.

Θέα προς τον Εύζωνα.

Ανηφορίζοντας σε καθαρό και σημασμένο μονοπάτι.

Ράχη στο μονοπάτι για το Ξεροβούνι.

Θέα προς τον Εύζωνα, διακρίνονται οι κεραίες.

Θέα προς Γλυφάδα και Βουλιαγμένη.

Θέα προς το παλιό αεροδρόμιο.

Θέα προς τον Πειραιά.

Το απότομο μονοπάτι προς το ξεροβούνι.

Μικρή χελώνα κοντά στην τρύπια σπηλιά.

Η τρύπια σπηλιά.

Κοντά στην τρύπια σπηλιά.

Αντικρίζοντας για πρώτη φορά τα Μεσόγεια.

Το διάσελο του Σταυρού.

Στο μονοπάτι προς Κορωπί

Η ακρόπολη Σφήττου (δεξιά) και η μονή Βηθλεέμ (αριστερά).

Πλησιάζοντας στο Κορωπί.

Το "μπαλκόνι" του προφήτη Ηλία.

Αρχαίο υλικό στη βάση της εκκλησίας.

Ο βωμός του Ομβρίου Διός.

ΓΕΝΙΚΑ
Η διαδρομή αυτή είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες διαδρομές διάσχισης στον Υμηττό. Έχει συνολικό μήκος 14 χλμ και υψομετρική διαφορά ανάβασης 300 μ. Ο Υμηττός χωρίζεται σε δύο τμήματα, το βόρειο που είναι και το ψηλότερο ονομάζεται Εύζωνας (υψ. 1026 μ.) και το νότιο, που είναι και το χαμηλότερο, ονομάζεται Ξεροβούνι (υψ. 770 μ.). Τα δύο αυτά τμήματα του Υμηττού συνδέονται με το διάσελο του Σταυρού, το οποίο αποτελεί σημείο συνάντησης μονοπατιών και φυσικό πέρασμα από τα Μεσόγεια στην δυτική παραλιακή ζώνη της Αττικής.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το ξεκίνημα της διαδρομής γίνεται από την Τερψιθέα Γλυφάδας, στη διασταύρωση των οδών Κωνσταντίνου Αθανάτου και Αγίου Νεκταρίου. Στο σημείο αυτό τερματίζει και το λεωφορείο Α4 (Ακαδημία - Αργυρούπολη - Τερψιθέα) που έρχεται από το κέντρο της Αθήνας. Η περιγραφή της διαδρομής χωρίζεται σε 2 τμήματα. Καθένα από τα 2 τμήματα της διαδρομής μπορεί στο διάσελο του Σταυρού να συνδεθεί με τη διαδρομή Χολαργός - Κεραίες - Κορωπί - Ηλιούπολη δίνοντάς μας επιπλέον εναλλακτικές δυνατότητες για διαδρομές διάσχισης π.χ. Τερψιθέα - Χολαργός, Χολαργός - Σταυρός - Κορωπί κλπ. Στην περιγραφή που ακολουθεί αναφέρονται σε παρένθεση τα ονόματα των waypoints του αντίστοιχου αρχείου για GPS.

Μέρος 1: Τερψιθέα - Σταυρός
  • Από το τέρμα του λεωφορείου Α4 (001) ακολουθούμε την οδό Αγίου Νεκταρίου με κατεύθυνση σχεδόν βόρεια.
  • Μετά από 700 μ πορείας στο δρόμο αυτό, συναντάμε στα δεξιά μας ένα μαντρί (MANTRIDEX) και μετά από άλλα 80 μ φτάνουμε στον αριθμό 274 του δρόμου (002). Εκεί υπάρχουν τα κτίσματα της φωτογραφίας.
  • Στο σημείο αυτό αφήνουμε το δρόμο και οδεύουμε δεξιά κάθετα σε αυτόν ανεβαίνοντας σε μια ράχη χωρίς σαφές μονοπάτι. Η βλάστηση είναι χαμηλή και θαμνώδης και δε μας δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Ακολουθούμε τον άξονα της ράχης με κατεύθυνση 550.
  • Μετά από 270 μ φτάνουμε στην πρώτη μικρή κορυφούλα (002), όπου και συναντάμε τα πρώτα ίχνη του μονοπατιού το οποίο συνεχίζει να ανηφορίζει στην ίδια κατεύθυνση χωρίς σημάδια.
  • Μετά από 200 μ η βλάστηση γίνεται πυκνότερη και υπάρχουν αρκετά πεύκα (004). Εκεί χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς υπάρχει διακλάδωση με μονοπάτι που παρακάμπτει τη ράχη από δεξιά. Εμείς δεν το ακολουθούμε και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε στην ίδια κατεύθυνση.
  • Μετά από 300 μ ανάβασης συναντάμε τα πρώτα κόκκινα σημάδια (βλ. φωτογραφία) τα οποία θα μας οδηγήσουν σε όλη σχεδόν την υπόλοιπη διαδρομή μας (005).
  • Μετά από 50 μ πορείας σε φανερό μονοπάτι συναντάμε στα αριστερά μας ένα παλιό συρματόπλεγμα (PERIFRARI, βλ. φωτογραφία). Αυτό ανήκει στο στρατόπεδο το οποίο βρίσκεται στην κοιλάδα αριστερά της ράχης που ακολουθούμε. Το μονοπάτι οδεύει παράλληλα με το συρματόπλεγμα.
  • Μετά από 180 μ το μονοπάτι διασχίζει την περίφραξη από ένα άνοιγμα της και πλέον ανηφορίζουμε έχοντας το συρματόπλεγμα στα δεξιά μας (006).
  • Μετά από 310 μ το μονοπάτι διασχίζει ξανά την περίφραξη από ένα άνοιγμά της και έχουμε ξανά το συρματόπλεγμα στα δεξιά μας (007). Το μονοπάτι είναι πολύ φανερό και τα κόκκινα σημάδια πυκνά.
  • Μετά από 100 μ το μονοπάτι γίνεται ανηφορικό και κάπως ασαφές (ANIF). Η κατάσταση αυτή διαρκεί για 200 μ περίπου (ως το σημείο 008). Σε όλο αυτό το διάστημα ακολουθούμε προσεκτικά τα κόκκινα σημάδια που υπάρχουν στις πέτρες χωρίς σαφές μονοπάτι.
  • Το μονοπάτι μετά ξεκαθαρίζει κάπως (008) και μετά από 50 μ εισέρχεται σε δάσος με νεαρά πευκάκια.
  • Το μονοπάτι στη συνέχεια κατηφορίζει λίγο και βγαίνει σε ράχη (010) την οποία και κατεβαίνει από αριστερά.
  • Το μονοπάτι οδεύει πλέον σε πορεία 1400 και σε μετά από 240 μ πορείας συναντάμε ζωγραφισμένα σε βράχο διπλό βέλος που δείχνει ευθεία και δεξιά (011). Το μονοπάτι μας οδεύει ευθεία. Ο δεξιός κλάδος, ο οποίος ξεκινά με ένα πολύ απότομο ανέβασμα, οδηγεί σε ένα παλιό μονοπάτι προς το Ξεροβούνι που ελάχιστα περπατιέται πλέον. Μπορείτε όμως να το ακολουθήσετε χωρίς πρόβλημα μέχρι μια ράχη (012), στα δυτικά την οποίας υπάρχει κορυφούλα με υπέροχη θέα (013).
  • Το μονοπάτι οδεύει σε πευκοδάσος και σε απόσταση 50 μ από το διπλό βέλος το μονοπάτι διασχίζει μικρή ρεματιά όπου υπάρχει και σχοινί!
  • Σε απόσταση 440 μ από τη μικρή ρεματιά με το σχοινί το μονοπάτι στενεύει αρκετά και δείχνει να κλείνει από τη βλάστηση. Στο σημείο αυτό πρέπει να κάνουμε δεξιά και να ανηφορίσουμε, αρχικά πολύ απότομα, για λίγα μέτρα. Το μονοπάτι δεν είναι σαφές αλλά τα κόκκινα σημάδια μας καθοδηγούν.
  • Προς το τέλος της ανηφόρας το μονοπάτι στρίβει αριστερά και ξεκαθαρίζει.
  • Το μονοπάτι σύντομα περνά από βραχώδες πεδίο όπου στα δεξιά μας ορθώνονται ψηλά βράχια (BRAXDEX).
  • Σε απόσταση 70 μ από τα βράχια συναντάμε σημάδια με δύο κύκλους στις πέτρες (2KYKLOI, βλ. φωτογραφία) και συνεχίζουμε την πορεία μας στο μονοπάτι.
  • Μετά από 280 μ συναντάμε στα δεξιά μας την "τρύπια σπηλιά", ένα σχηματισμό από βράχια που μοιάζει με φυσική γέφυρα. Το όνομά του προέρχεται πιθανώς από το ότι μοιάζει σα σπηλιά της οποίας η οροφή κατέπεσε.
  • Στην περιοχή της "τρύπιας σπηλιάς" χρειάζεται λίγη προσοχή καθώς η βλάστηση πυκνώνει αρκετά και τα σημάδια γίνονται πιο αραιά. Πρέπει να ακολουθήσουμε πορεία 700 και να μην παρεκκλίνουμε ακολουθώντας άλλα μικρότερα μονοπάτια.
  • Το μονοπάτι στενεύει αρκετά οδεύοντας ανάμεσα σε πουρνάρια (015) και σε απόσταση 100 μ από την τρύπια σπηλιά συναντάμε στα αριστερά του μονοπατιού χαρακτηριστικό "τριγωνικό" βράχο με σημάδι (016, βλ. φωτογραφία). Αυτός μας υπενθυμίζει ότι τελικώς οδεύουμε σωστά...
  • Σε απόσταση 420 μ από το βράχο συναντάμε στα δεξιά μας ερείπεια κτίσματος (EREIPIO, βλ. φωτογραφία). Μετά από το σημείο αυτό το μονοπάτι είναι κάπως ασαφές και τα σημάδια αραιά. Υπάρχουν όμως αρκετοί κούκοι που μας καθοδηγούν σε πορεία 200.
  • Σε απόσταση 50 μ από το κτίσμα αποκτούμε για πρώτη φορά θέα προς τα Μεσόγεια (017). Λίγο μετά το σημείο αυτό το μονοπάτι κάνει μια στροφή και ακολουθεί πλέον πορεία σχεδόν βόρεια.
  • Οδεύοντας βόρεια έχουμε στα αριστερά μας έναν επιμήκη και ψηλό βράχο σαν τείχος. Το μονοπάτι πλησιάζει σιγά σιγά στο βράχο και εκεί που αυτός τελειώνει (019) κάνει δεξιά στροφή και κατηφορίζει σε αργιλώδες πλάτωμα σε πορεία 300. Εκεί που τελειώνει η κατηφόρα βρισκόμαστε στο κέντρο του διάσελου του Σταυρού. Από το σημείο αυτό ξεκινά η ρεματιά Ντούκα που κατηφορίζει απότομα προς το Κορωπί.
Από το σημείο αυτό μπορούμε είτε να ακολοθήσουμε το μέρος 2 και να οδεύσουμε προς το Κορωπί, είτε να συνδεθούμε με τη διαδρομή Χολαργός - Κεραίες - Κορωπί - Ηλιούπολη. Η σύνδεση γίνεται ως εξής: λίγο ψηλότερα από το διάσελο υπάρχει χωματόδρομος. Οδεύουμε ανηφορίζοντας χωρίς σαφές μονοπάτι προς αυτόν και τον ακολουθούμε αριστερά. Μετά από 1 χλμ πορείας σε αυτόν καταλήγουμε σε άλλο χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε δεξιά. Μετά από 1230 μ πορείας στον τελευταίο, καταλήγουμε στο κυνηγετικό καταφύγιο του Κορωπίου. Από το σημείο αυτό μπορούμε να ακολουθήσουμε αντίστροφα της περιγραφή της διαδρομής Χολαργός - Κεραίες - Κορωπί - Ηλιούπολη και να πραγματοποιήσουμε ανάβαση στον Εύζωνα με κατάληξη στο Χολαργό.

Μέρος 2: Σταυρός - Κορωπί
  • Εκεί που το διάσελο αρχίζει ξανά να ανηφορίζει και στη δεξιά πλευρά του, συναντάμε κόκκινο βέλος σε βράχο στο έδαφος που δείχνει λοξά δεξιά (020, βλ. φωτογραφία). Από το σημείο αυτό ξεκινά το μονοπάτι για το Κορωπί.
  • Το μονοπάτι είναι ασαφές και κάποια από τα σημάδια στις πέτρες είναι κρυμμένα κάτω από τη βλάστηση. Οδεύουμε σε ανατολική πορεία.
  • Μετά από 100 μ συναντάμε μπροστά μας ένα βράχο (PETRA) και μετά από λίγο η πορεία μας κλείνει από τα μπάζα της διάνοιξης του χωματόδρομου που βρίσκεται πλέον μπροστά μας (DROMOS).
  • Ανηφορίζουμε προς το χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε για λίγο δεξιά.
  • Μετά από 20 μ πορείας στο χωματόδρομο συναντάμε στα αριστερά μας σημάδια που μας οδηγούν σε μονοπάτι (MONARI). Το μονοπάτι, με αρκετά πυκνή σήμανση, οδεύει παράλληλα στο δρόμο στα αριστερά του και λίγο ψηλότερα από αυτόν.
  • Το μονοπάτι, κατά τόπους ελαφρά κλεισμένο από τη βλάστηση, ακολουθεί γενικότερη ανατολική πορεία. Κατά τόπους συναντάμε χτιστά τμήματα, κάτι που μαρτυρά τη σημασία της σύνδεσης αυτής σε αρχαιότερους χρόνους. Δυστυχώς σήμερα το μονοπάτι δίνει μάχη με το χρόνο και αν δεν ασχοληθεί κάποιος με αυτό σύντομα θα κλείσει.
  • Σε απόσταση 250 μ από το δρόμο διασχίζουμε μια σάρα (SARA) και σε άλλα 70 μ άλλη μία (SARA2).
  • Μετά από άλλα 230 μ φτάνουμε σε σημείο με πεσμένους κορμούς τους οποίους και παρακάμπτουμε χωρίς να αλλάξουμε την πορεία μας (KORMOI).
  • Μετά από 390 μ περνάμε μία ακόμη τελευταία σάρα (SARA3).
  • Σε απόσταση 60 μ από την τελευταία σάρα χρειάζεται λίγη προσοχή: το μονοπάτι φτάνει σε σημείο όπου το έδαφος είναι πετρώδες και τα σημάδια αραιώνουν πολύ (PETRANIF).Αν και το μονοπάτι δείχνει να ανηφορίζει είναι καλύτερα να διατηρήσουμε σταθερή πορεία 750 από τη σάρα και μετά. Οδεύοντας χωρίς σαφές μονοπάτι για περίπου 60 μ συναντάμε πολύ φαρδύ μονοπάτι (παλιό μουλαρόδρομο) που συνδέει το Κορωπί με το λόφο του Προφήτη Ηλία (FARDMON). (Από το σημείο SARA3 ως το FARDMON η πορεία που ακολουθήσαμε και καταγράφηκε στο GPS είναι ελαφρώς διαφορετική από αυτή που προτείνουμε.)
  • Ακολουθώντας το μονοπάτι αυτό δεξιά οδεύουμε προς το Κορωπί. Αξίζει όμως μια παράκαμψη για να επισκεφθούμε το μικρό οροπέδιο του Προφήτη Ηλία και το βωμό του Ομβρίου Διός που βρίσκεται εκεί. Έτσι ακολουθούμε το μονοπάτι ανηφορίζοντας αριστερά και σε 270 μ καταλήγουμε στον αρχαιολογικό χώρο (BOMOS) και την εκκλησία του Προφήτη Ηλία (PROFILIAS).
  • Επιστρέφουμε κατηφορίζοντας το μονοπάτι που ανεβήκαμε και μετά από 1 χλμ περίπου κατηφορικής πορείας σε αυτό καταλήγουμε σε χωματόδρομο τον οποίο και ακολουθούμε αριστερά (MXARI).
  • Μετά από 200 μ καταλήγουμε σε άλλο χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε πάλι αριστερά (XXARI).
  • Μετά από 300 μ ο δρόμος γίνεται ασφαλτοστρωμένος και συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση οδεύοντας προς το Κορωπί.
  • Μετά από 1300 μ συναντάμε στα αριστερά μας το ύψωμα που βρίσκεται η ακρόπολη Σφήττου. Πρόκειται για τα ερείπεια της ακρόπολης της αρχαίας πόλης Σφήττου που βρίσκονταν  λίγο δυτικότερα του σημερινού Κορωπίου. Δίπλα στα ερείπεια της αρχαίας πόλης βρίσκεται η μονή Βηθλεέμ.
  • Συνεχίζοντας στην ίδια κατεύθυνση τη μάλλον βαρετή πορεία μας στον ασφαλτόδρομο, καταλήγουμε στη λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου, κεντρικό δρόμο του Κορωπίου. Εκεί, στην απέναντι πλευρά του δρόμου υπάρχει στάση λεωφορείου. Από εκεί μπορούμε να επιστρέψουμε στην Αθήνα με το λεωφορείο 308, το οποίο τερματίζει στο σταθμό της Εθνικής Άμυνας είτε με τα 330 και 120 που τερματίζουν στο σταθμό του Κορωπίου.
Σχόλια για τη διαδρομή
Η διαδρομή αυτή είναι κατά την άποψή μου η πιό όμορφη και αντιπροσωπευτική διάσχιση του Υμηττού. Το μεγάλο της πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες διαδρομές του Υμηττού είναι η θέα: στο μεγαλύτερο μέρος της δε βλέπουμε το λεκανοπέδιο της Αττικής (όπως πχ από το Χολαργό και την Αγία Παρασκευή) παρά την παραλιακή ζώνη και τα Μεσόγεια. Άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της διαδρομής αυτής είναι ότι σε όλη σχεδόν τη διάσχιση πορευόμαστε αποκλειστικά σε μονοπάτι. Δυστυχώς όμως σε ένα αρκετά μεγάλο τμήμα της διαδρομής υπάρχουν προβλήματα είτε σήμανσης (όπως στο ξεκίνημα από Τερψιθέα) είτε κλεισίματος του μονοπατιού από τη βλάστηση (Σταυρός - Κορωπί). Μια τέτοια διαδρομή τόσο αντιπροσωπευτική του Αττικού τοπίου θα έπρεπε να αναδειχθεί και να σημανθεί καλύτερα.  Ελπίζω η καταγραφή αυτή να είναι ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση...

Ο βωμός του ομβρίου Διός.

Το μονοπάτι προς Κορωπί.

Φτάνοντας στο Κορωπί

Κακοποιημένη ταμπέλα...

ΔΕΔΟΜΕΝΑ GPS

Τα παρακάτω αρχεία είναι σε μορφή συμβατή με το πρόγραμμα ψηφιακού χάρτη OziExplorer. Μπορούν να απεικονιστούν σε ψηφιακό χάρτη καθώς και να φορτωθούν σε συσκευή δέκτη GPS.

Αρχείο με τις διαδρομές και τα waypoints για το Google Earth: terpsithea-stavros-koropi.kmz