Στιγμές καθημερινής σχολικής πραγματικότητας & ιδέες-προτάσεις

 

Μεταφόρτωση 30-1-2012

Γεγονός: Στιγμιότυπα από την  εξαιρετική παράσταση  Μαύρου Θεάτρου των μαθητών της Στ΄ Τάξης του 39ου Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (δάσκαλοι: Κουταβά Βάσια & Χριστόπουλος Γιώργος)
http://youtu.be/5NaQOyNaUCM
http://youtu.be/CFB9_AaZC3E
http://youtu.be/5huo1VZsbhA


Ιδέα: Παρακινούμε  τους μαθητές  μας να "δώσουν" χρώμα στα τετράδιά τους (1, 2, 3) κάνοντας τη μαθησιακή διαδικασία πιο ελκυστική και συμπεριληπτική για περισσότερους μαθητές (101 Δ.Σ. Αθηνών, δασκάλα: Σταυρούλα Μπόνου).

 

Γεγονός: Τηλεδιάσκεψη (1, 2)  της Στ τάξης του 130ου Δ.Σ. Αθηνών με σχολείο της Θεσσαλονίκης (Δάσκαλος: Παλιοκαρύτης Δημήτρης).

 

Μεταφόρτωση 30-9-2011

Ιδέα: Με ελάχιστα χρήματα και τη χρήση ηλεκτρονικού προβολέα μπορούμε ένα λευκό πίνακα να τον μετατρέψουμε σε διαδραστικό με εξαιρετικά αποτελέσματα για παράδειγμα στο μάθημα της γεωγραφίας (Στ΄ Δημοτικού, δάσκαλος: Χριστόπουλος Γιώργος, 39ο ΔΣ Αθηνών).

 

Γεγονός: Αξιοποιώντας ηλεκτρονικό προβολέα και κατάλληλο λογισμικό οι μαθητές της Στ τάξης του 130 ΔΣ Αθηνών (δάσκαλος Παλιοκαρύτης Δημήτρης) συνεργάστηκαν μέσω τηλεδιάσκεψης στο μάθημα  της Ιστορίας με μαθητές του 8ου ΔΣ Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης, προσεγγίζοντας αντίστοιχα τα θέματα "Η Αθήνα στα χρόνια του Βυζαντίου" και η "Η Θεσσαλονίκη στα χρόνια του Βυζαντίου" (Φ1, Φ2).

 

Γεγονός: Τα παιδιά του 44ου και του 152ου Δ.Σ. Αθηνών, στο πλαίσιο του προγράμματος Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, δημιούργησαν  κούκλες (τις οποίες αξιοποίησαν για να ανεβάσουν τη δική τους παράσταση στο τέλος της χρονιάς 2010-11) και συναρμολόγησαν και προγραμμάτισαν ρομπότ (Φ1, Φ2).

 

Γεγονός: Την Τρίτη  10 Μαΐου 2011 πραγματοποιήθηκε στο 48ο ΔΣ Αθηνών (με πρωτοβουλία της διευθύντριας Ζημιανίτη Λίνας) συζήτηση με θέμα «Η βία στο σπίτι και στο σχολείο». Συμμετείχαν οι ψυχολόγοι κ. Νίκη Μπαφέ (από το «Συνήγορο του Πολίτη») και ο κ. Νίκος Γκιωνάκης (από τη μονάδα ψυχικής υγείας «Κέντρο Ημέρας ΒΑΒΕΛ») (Φ1).

 

Ιδέα: Μια καλή ιδέα είναι οι κάθε είδους γωνιές που μπορούμε να δημιουργήσουμε στην τάξη μας για να εξασφαλίζουμε και στιγμές χαλάρωσης για τους μαθητές μας - Φ1 - (Τάξη Δ΄, δάσκαλος: Κάτσιος Νίκος, 109 ΔΣ Αθηνών).

 

Γεγονός: Συμβαίνει όλο πιο συχνά στις τάξεις μας και είναι κατά την άποψή μου πολύ σημαντικό! Πλέον εμπλέκουμε όλο και περισσότερο τους μαθητές μας σε βιωματικές δραστηριότητες, όπως η Σταυρούλα με τους μικρούς μαθητές της που έβαψαν αυγά -Φ1, Φ2 - (Α΄ Τάξη, 101 ΔΣ Αθηνών).

 

 

Στιγμές καθημερινής σχολικής πραγματικότητας & ιδέες-προτάσεις

Μεταφόρτωση 30-11-2010

Πρόταση: Η συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία με τη δημιουργία συλλογών και ομαδικών κειμένων (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5) συνεισφέρει στη δημιουργία επιθυμητών μαθητικών ταυτοτήτων. Να κι ένας τρόπος (Φ6) που  η δασκάλα (Ειρήνη Μήτσιου, 24ο Δ.Σ. Αθηνών) σκέφτηκε για να κινητοποιεί τις ομάδες.

 

Πρόταση: Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία με τη δημιουργία συλλογικών έργων εικαστικού προσανατολισμού (Φ1, Φ2, Φ3, 140ο Δ.Σ. Αθηνών, δασκάλα:  Μήτρου Κλεοπάτρα)

 

Ιδέες: Τα πλέγματα (Φ1, Φ2), οι αριθμογραμμές (Φ3, Φ4), τα ρολόγια (Φ5) είναι χρήσιμα εργαλεία για τη διδασκαλία των μαθηματικών στις Β΄ τάξεις (48ο Δ.Σ. Αθηνών, δασκάλες: Πατριανάκου Γιώτα, Αναστασία Αντωνίνη). Και οι κανόνες της τάξης επίσης (Φ6) ενώ πολύ ωραίες ιδέες είναι η γωνία των αντικειμένων (Φ7) και η ανάρτηση εργασιών με αυτόν τον ενδιαφέροντα τρόπο (Φ8)

 

Γεγονός: Στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς οργανώθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα λαογραφική έκθεση (Φ1, Φ2, Φ3) από τους μαθητές κα τη δασκάλα (Πατριανάκου Γιώτα) του Β2 του 48ο Δ.Σ. Αθηνών (Φ4).

 

Πληροφορία: Οι μαθητές του Δ2 του 48ου Δ.Σ. Αθηνών μας ενημερώνουν για το πώς πήρε το όνομα της η οδός Αιλιανού (Φ1, δασκάλα: Μελισσινού Μανταλένα).

 

Γεγονός: Πειράματα στο Δ1 του 48ου Δ.Σ. Αθηνών (Φ1, δάσκαλος: Βαρέλης Νίκος,).

 

Γεγονός: Φωτογραφίες (λίγο καθυστερημένα βέβαια) από τις γιορτές του περασμένου Ιουνίου της Α΄ ("Στη χώρα των γραμμάτων", Φ1, δασκάλα: Σταυρούλα Μπόνου) και της Ε΄ τάξης (¨"Η ζωή του Γαλιλαίου", Φ1, Φ2, Φ3, δασκάλα: Σύλβη Ιωακειμίδου) του 101 Δ.Σ. Αθηνών.

 

Γεγονός: Φωτογραφίες από τη γιορτή Ιουνίου των Α΄ τάξεων του 142ου Δ.Σ. Αθηνών με θέμα την ανακύκλωση (Φ1, Φ2, Φ3, δασκάλες: Πατρικάκου Ντίνα, Ηλιάνα Περδικομμάτη). Επίσης φωτογραφίες από την παράσταση "Αχαρνείς" που ανέβασε η Στ τάξη του ίδιου σχολείου (Φ3, Φ4, Φ5. Δάσκλαλοι: Βούλης Χρήστος, Τσιάλτα Ασπασία).

 

Ιδέες: Η εκμάθηση της ορθογραφημένης γραφής μέσα από δραστηριότητες εικαστικής έκφρασης και τη χρήση λέξεων μέσα σε κείμενα (Φ1, Φ2, Φ3) (Β΄ τάξη, δασκάλα Πατρικάκου Ντίνα, 142ο Δ.Σ. Αθηνών). Μια ωραία ιδέα είναι χρωματίζουν τα παιδιά τα κείμενα που δημιουργούν (Φ4, Φ5).

 

Μεταφόρτωση 26-6-2010

Γεγονός: Την Τετάρτη 21 Απριλίου 2010 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση με βιωματικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς των 39ου & 141ου  Δημοτικών Σχολείων Αθηνών και θέμα «Αξιοποίηση του animation στην εκπαιδευτική διαδικασία & Αισθητική του σχολικού περιβάλλοντος». Οι συμμετέχοντες δημιουργήσαμε ταινία animation υπό την καθοδήγηση του Σπύρου Σιάκα, δάσκαλου και σκηνοθέτη (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6) και κάναμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για την αισθητική του σχολικού περιβάλλοντος με το συνάδελφο (διευθυντή του 142ου Δ.Σ. Αθηνών) Κωνσταντίνο Αγραπίδη (Φ7).

 

Πρόταση: Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης του 140ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών με την καθοδήγηση των δασκάλων τους (Παφίτη  Μαριάννα, Νάτσιος  Παναγιώτης) δημιούργησαν εφημερίδα με τίτλο "Μαθητές εν δράσει" (τεύχος: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση "Νερό, Πηγή Ζωής") με την υποστήριξη του διευθυντή του σχολείου Μάστορη Μιχάλη και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 140 Δημ. Σχολείου Αθηνών.

 

Γεγονός: Η επιμορφωτική συνάντηση με βιωματικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς των 101ου & 142ου Δημοτικών Σχολείων Αθηνών (Τετάρτη 12 Μαΐου 2010) και θέμα «Πρακτικές ανάπτυξης του γραπτού λόγου στο Δημοτικό Σχολείο» ήταν πολύ καλή. Επιμορφώτριες η επίκουρη καθηγήτρια Τ.Ε.Α.Π.Η. Καποδιστριακού Παν. Αθηνών & συγγραφέας των σχολικών εγχειριδίων της Γλώσσας Β΄ τάξης Σφυρόερα Μαρία και η δασκάλα του 79ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών Σκοπελίτη Ειρήνη. Οι συμμετέχοντες/ουσες "έπαιξαν" σαν μαθητές (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6, Φ7,Φ8, Φ9, Φ10, Φ11, Φ12, Φ13, Φ14, Φ15, Φ16).

 

Ιδέες: Μαθηματικές δραστηριότητες σε τάξη νηπιαγωγείου (νηπιαγωγός Κακούρα Βάσω) με παιγνιώδη μορφή (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4). Απαραίτητη η ύπαρξη ποικιλίας υλικών!

 

Γεγονός: Η επιμορφωτική συνάντηση με βιωματικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς των 24ου, 109ου & 140ου Δημοτικών Σχολείων Αθηνών (Πέμπτη 13 Μαΐου 2010) και θέμα «Άτυπες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις: επίσκεψη στο πεδίο και στο Μουσείο» είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Επιμορφώτριες οι υπεύθυνες των καινοτόμων δράσεων Δημοπούλου Μαρία (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), Κύρδη Πόπη (Υπεύθυνη Πολιτιστικών) και Μπαμπίλα Ελένη (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης). Εργαστήκαμε στην τάξη (Φ7, Φ8, Φ9, Φ10, Φ11, Φ12, Φ13,Φ14) και στο πεδίο εξαιρετικά (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6).

 

Γεγονός: Την Παρασκευή 14 Μαΐου 2010 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση με βιωματικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς των 44ου, 130ου και 152ου Δημοτικών Σχολείων Αθηνών και θέμα «Η αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στη διδακτική - μαθησιακή διαδικασία». Η συνάντηση είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Εξοικειωθήκαμε με λογισμικά και τη χρήση του Η/Υ, σύνδεση με προβολικό, κ.λπ. (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5).

 

Γεγονός: Την Παρασκευή 14 Μαΐου 2010 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση με εργαστηριακό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού σχολείου του Λεόντειου Λύκειου Πατησίων με θέμα: «Μελέτη και ανάλυση δασκαλομαθητικών-διαμαθητικών αλληλεπιδράσεων και λογισμικά Μουσικής» (Φ1, Φ2, Φ3).

 

Γεγονός: Στην  επιμορφωτική συνάντηση  με βιωματικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς των 48ου & 79ου Δημοτικών Σχολείων Αθηνών  (Παρασκευή 28 Μαΐου 2010) και θέμα «Δημιουργική γραφή & εκπαιδευτικό δράμα»» περάσαμε θαυμάσια. Επιμορφωτές ο Σχολικός Συμβουλος της 1ης Περιφέρειας Νομ. Αθηνών Παπαδόπουλος Χάρης (Φ1, Φ2, Φ3), η υπεύθυνη των Πολιτισμικών δράσεων Κύρδη Πόπη (Φ4, Φ8) και η δασκάλα του 101ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών με σπουδές στο εκπαιδευτικό δράμα Ιωακειμίδου Σύλβη  (Φ5, Φ6, Φ7, Φ9, Φ10, Φ11).

 

 

Μεταφόρτωση 28-5-2010

Γεγονός: Συνάντηση των διευθυντών της 10ης περιφέρειας (Φ1, Φ2, Φ3) στο 142ο Δ.Σ. Αθηνών (Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010)

 

Ιδέα: Οι δάσκαλοι και οι μαθητές των 44 και του 152 Δ.Σ. Αθηνών υποδέχθηκαν την άνοιξη με λουλούδια (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4). Έδεσαν όλοι μαήδες (Φ5) και η τετάρτη τάξη υποδέχτηκε την άνοιξη όπως έκαναν τα παιδιά στην αρχαία Αθήνα (Φ6).

 

Πρόταση: Οι μαθητές της Στ΄ τάξης του 24ου Δ.Σ. Αθηνών έφτιαξαν ιστορία κόμικς (Φ1) με αφορμή μάθημα της γλώσσας (δασκάλα: Ειρήνη Μήτσιου).

 

Γεγονός:  Περιβαλλοντικές δράσεις μαθητών των 44 και του 152 Δ.Σ. Αθηνών. Οι μαθητές ντύθηκαν πιγκουίνοι για να ευαισθητοποιήσουν σε θέματα κλιματικής αλλαγής (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6) όλο το σχολείο (δασκάλα: Κατερίνα Βλαχοστέργιου). Η περιβαλλοντική γωνιά στην αυλή του σχολείου (Φ7, Φ8, Φ9, Φ10, Φ11).

 

Ιδέα: Σε πολλά σχολεία τις παραμονές των εορτών του Πάσχα διαπίστωσα ότι μαθητές και δάσκαλοι έφτιαξαν εξαιρετικές λαμπάδες, ζύμωσαν κουλουράκια ... υλοποίησαν δραστηριότητες με νόημα για τα παιδιά. Λαμπάδες (Φ1, Φ2) που έφτιαξαν μαθητές στο 85ο Δ.Σ. Αθηνών.

 

Ιδέα: Με αφορμή τη μελέτη ενός βιβλίου της Άλκης Ζέη η μαθητές της Ε΄ τάξης του 101ου Δ.Σ. Αθηνών δημιούργησαν ο καθένας τους ένα δικό τους βιβλίο (Φ1) για να παρουσιάσουν τις αναγνώσεις τους (δασκάλα: Σύλβη Ιωακειμίδου).

 

Γεγονός: Απρίλης 2010- Στον προαύλιο χώρο του ΠΤΔΕ, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συνάντησα την ομάδα Physics Partizani (Φ1) υπό την καθοδήγηση του Παναγιώτη Κουμαρά (Φ2) (καθηγητή διδακτικής των φυσικών επιστημών) να πραγματοποιεί δραστηριότητες φυσικών επιστημών με απλά υλικά τις οποίες παρακολουθούσαν δεκάδες μαθητές από σχολεία της Θεσσαλονίκης. Πειράματα με απλά υλικά θα βρείτε στην ιστοσελίδα: http://aplo.eled.auth.gr/ (Εργαστήριο Πειραματικής Διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών).

 

Ιδέες: Φωτογραφίες από την Α2  τάξη του 142ου Δ.Σ. Αθηνών (Δασκάλα: Ηλιάνα ...). Πλέγμα (1-50) (Φ1) για αξιοποίηση στα μαθηματικά, αναρτήσεις περιβαλλοντικού προσανατολισμού (Φ2, Φ3), τα στόματα (Φ4) και η βιβλιοθήκη της τάξης (Φ6).

 

Ιδέα: Η δασκάλα της Γ΄ τάξης (δασκάλα: Παναγοπούλου Παναγιώτα, 142ο Δ.Σ. Αθηνών) "έτρεξε" με τους μαθητές της ένα σχέδιο εργασίας για τους 12 θεούς του Ολύμπου. Και με τι δεν ασχολήθηκαν: οι μαθητές ερεύνησαν (Φ1), ζωγράφισαν (Φ2), αναζήτησαν πληροφορίες ... (Φ3, Φ4, Φ5, Φ6)

 

Γεγονός: Οι μαθητές της Ε΄ τάξης (δάσκαλος: Προκόπης Μανωλάκος, 142ο Δ.Σ. Αθηνών) δημιούργησαν εφημερίδα (Φ1) με εξαιρετικά ενδιαφέροντα θέματα  (Φ2, Φ3)

 

Γεγονός: Μαθητές της Ε΄ τάξης (δάσκαλος: Σπύρος Σιάκας, 142ο Δ.Σ. Αθηνών) μαγνητοσκοπούν πείραμα (Φ1) στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών).

 

 

Μεταφόρτωση 25-4-2010

 

Ιδέα: Οι μαθητές εξοικειώνονται με τη  προπαίδεια παίζοντας "Τρίλιζα" (δασκάλα: Ελένη Βλιώρα, Β΄ Δημοτικού, 39ο Δ.Σ. Αθηνών). Χρειάζονται ένας πλαστικοποιημένος πίνακας, ζάρια (Φ1, Φ2), όπως επίσης ένας πίνακας της προπαίδειας (Φ3) που τα παιδιά τον συμβουλεύονται μόνο όταν δε τα καταφέρνουν. Η Ελένη την ιδέα για να φτιάξει αυτό το παιχνίδι την άντλησε από το κείμενο που βρίσκεται στη διεύθυνση:

http://www.eled.uowm.gr/mathslife/arxeia selidas/sde/sde_yliko/To pexnidi tis propedias.pdf

Στην ίδια τάξη είχαν ασχοληθεί με τη μεσογειακή διατροφή (Φ4), μίλησαν για τη νηστεία οπότε γέμισαν τις "κοιλίες τους" με φακές (Φ5) και σε σχετικό μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος δημιούργησαν ένα θαλάσσιο οικοσύστημα (Φ6).

 

Γεγονός: Η Δ΄ τάξη του 152ου Δ.Σ. Αθηνών (δασκάλα: Βλαχοστέργιου Κατερίνα) έκανε μια έρευνα στο πλαίσιο του ενεργειακού ελέγχου που πραγματοποίησε σχετικά με τον  "τρόπο μεταφοράς" από το σπίτι στο σχολείο. Τα αποτελέσματα της έρευνας συνοπτικά θα παρουσιαστούν στο προσεχές τεύχος μαθητικής εφημερίδας.

 

 

Μεταφόρτωση 28-2-2010

 

Πρόταση: Πολύ καλός χάρτης των μυθικών χρόνων για την Γ΄ τάξη (130ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Γεγονός: Ερώτηση δασκάλας της Β΄ τάξης. Αφού τα βιβλία Μαθηματικών Β΄ & Ε΄ διορθώθηκαν φέτος γιατί περιέχουν τόσα λάθη; (Β΄ τάξη - Φ1, Βιβλίο Μαθητή, σελ. 27,  (9Χ4) -     =80).

 

Γεγονός: Την Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010, η Σοφία Τσελεπή δασκάλα του 141ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, πραγματοποίησε δειγματική διδασκαλία στο μάθημα των Μαθηματικών της Α΄ Τάξης. Είναι πολύ σημαντικό στα Μαθηματικά των μικρών τάξεων για την επίλυση ενός προβλήματος να αξιοποιούνται υλικά, όπως τα "νομίσματα" (Φ1).

 

Γεγονός: Την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010 πραγματοποιήθηκε στο Λεόντειο Λύκειο Πατησίων επιμορφωτική-ενημερωτική συνάντηση για τις Διευθύντριες και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων της 8ης, 9ης και 10ης Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα: «Συνήγορος του Πολίτη και Προστασία των Δικαιωμάτων του Παιδιού». Εισηγητής της συνάντησης ήταν ο κ. Γεώργιος Μόσχος, Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Φ1, Φ2, Φ3). Οι διευθυντές/ριες των σχολικών μονάδων, οι οποίοι βρήκαν τη συνάντηση πολύ ενδιαφέρουσα, μετακινήθηκαν προς/και από το σεμινάριο με ελαφριά (Φ4) και βαρύτερα οχήματα (Φ5, Φ6).

 

Γεγονός: Το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2010 πραγματοποιήθηκε στο Λεόντειο Λύκειο Πατησίων ημερίδα των Σχολικών Συμβούλων της 8ης, 9ης και 10ης Περιφέρειας με θέμα: «Πρακτικές αξιοποίησης του διαδραστικού πίνακα στο Δημοτικό Σχολείο» (Φ1). Οι επιμορφωτές Βασίλης Οικονόμου (Φ2, Φ3) και Ζερβός Γρηγόρης (Φ4, Φ5) αφού μας εξήγησαν της χρήση του διαδραστικού πίνακα μας παρουσίασαν πρακτικές εφαρμογές του (Φ6, Φ7). Ο συνάδελφος μαθηματικός Κορρές Γιώργος μας έκανε μια επίδειξη για το πως μπορεί να αξιοποιηθεί η ρομποτική στην εκπαίδευση (Φ8, Φ9).

 

Γεγονός: Η πρώτη τάξη (δασκάλα Βογιατζή Όλγα) του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πόρου είναι γεμάτη από υλικά και πολιτισμικά εργαλεία που δημιουργούν εξαιρετικά ευνοϊκές συνθήκες για πιο αποτελεσματικές μαθησιακές διαδικασίες (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6, Φ7, Φ8, Φ9, Φ10, Φ11, Φ12, Φ13, Φ14). Το σχολείο υπό την καθοδήγηση του εξαιρετικού διευθυντή του και τη συνεργασία των διδασκόντων (όλες οι τάξεις είναι γεμάτες με υλικά και εργασίες μαθητών Φ15, Φ16, Φ17) αποπνέει την εικόνα μιας κοινότητας μάθησης .

 

Πρόταση: Τα βιβλία της χημείας της Β΄ Γυμνασίου έχουν με την ολοκλήρωση της ενότητας εννοιολογικούς χάρτες (Φ1) οι οποίοι βοηθούν σημαντικά στην ανασκόπηση των εννοιών που μελετήθηκαν. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε με πολλούς τρόπους του εννοιολογικούς χάρτες. Να μια πρόταση.

 

Μεταφόρτωση 7-2-2010

Ιδέες: σε μια, στην πραγματικότητα, διαπολιτισμική Α' τάξη του 79ου Δ.Σ. Αθηνών (θαυμάσια η ιδέα με τις σημαίες των κρατών όπου κατάγονται οι μαθητές - Φ1), όπως και σε κάθε τάξη, η δασκάλα (Ειρήνη Σκοπελίτη) προσφέρει ευκαιρίες στα παιδιά να γράφουν κείμενα για θέματα που τους αφορούν, όπως ευχές για τη συμμαθήτριά τους (η οποία έχει γενέθλια - βιβλίο γενεθλίων - Φ2, Φ3, Φ4), όπως βέβαια και να δημιουργούν τη δική τους σελίδα για κάθε γράμμα για να φτιαχτεί το βιβλίο κάθε γράμματος (Φ5, Φ6).

 

Ιδέες: Ο κατάλληλος τρόπος ανοίγματος του στόματος για την προφορά των φωνηέντων μπορεί να επιτευχθεί καλύτερα με

την καθοδήγηση που προσφέρουν τα σχέδια-"στόματα" (Φ1). Τα παιδιά έγραψαν τα ονόματά τους με γράμματα που έκοψαν και χρωμάτισαν τα ίδια - μαθαίνω κάτι καλύτερα όταν έχει περισσότερο νόημα για εμένα (Φ2). Ενώ και το ντουλαπάκι που υπάρχει στην τάξη για το κάθε παιδί, είναι πολύ σημαντικό, ώστε κάθε παιδί να τοποθετεί εκεί τα υλικά του (Φ3) (Δασκάλα: Πατρικάκου Ντίνα, 142ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Γεγονός: Την Τρίτη 1 Δεκεμβρίου στους χώρους του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα: «Η Αγωγή Υγείας στο Δημοτικό Σχολείο & εκπαιδευτικά εργαστήρια Α΄ Βοηθειών» με τη συνεργασία του Ε.Κ.Α.Β. & του Γραφείου Αγωγής Υγείας Α΄ Δ/νσης Π.Ε. Στην ημερίδα ως εισηγητές συμμετείχαν ο γιατρός κ. Αθανάσιος Κυριαζής, υπεύθυνος για προγράμματα εκπαίδευσης του Ε.Κ.Α.Β., ο Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας Α΄ Δ/νσης Π.Ε. Αθηνών κ. Ευστάθιου Νίκος, η γιατρός Μαύρου Ειρήνη  και 10 διασώστες του ΕΚΑΒ οι οποίοι καθοδήγησαν βιωματικά εργαστήρια. Καλύτεροι "μαθητές" στα εργαστήρια ο αναπληρωτής προϊστάμενος του Γραφείου και ο διευθυντής του σχολείου που μας φιλοξένησε (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5).

 

Πρόταση: Το τετράγραμμο τετράδιο βοηθά τους μαθητές να γράφουν τα γράμματα (μικρά και μεγάλα) στο σωστό μέγεθος (Φ1, Φ2), ενώ και τα αποκόμματα εφημερίδων και άλλα κείμενα βοηθούν σημαντικά στην εξοικείωση των παιδιών με την αναγνώριση των γραμμάτων (Φ3, Φ4) (101ο Δ.Σ. Αθηνών, Α΄ τάξη, δασκάλα: Σταυρούλα Μπόνου)

 

Γεγονός: Πολύ εποικοδομητική παιδαγωγική συνάντηση με θέμα «Διδασκαλία Κοινωνικής & Πολιτικής Αγωγής της Ε΄ Τάξης» με εισηγητές δυο από τους τρεις συγγραφείς των σχολικών εγχειριδίων Χριστοπούλου Έφη & Στεφανόπουλο Νίκο (η τρίτη είναι η συνάδελφος Δήμητρα Φλώρου) (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6)

 

Γεγονός: Πολύ χρήσιμη παιδαγωγική συνάντηση με θέμα «Μαθητές με ιδιαιτερότητες στο γενικό σχολείο: Ενισχύοντας τους αδύναμους κρίκους στην αλυσίδα κατάκτησης της γνώσης» με εισηγήτρια τη συνάδελφο Σχολική Σύμβουλο Ημέλλου Όλγα (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4).

 

Πρόταση:  Η χρήση εποπτικού υλικού, όπως τα "χρήματα" (Φ1, σχετικό μάθημα στο Βιβλίο των Μαθηματικών της Β΄ τάξης), και η κατάλληλη αξιοποίησή του, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναγνωρίζουν τα κέρματα του ευρώ, να κατανοήσουν σταδιακά την αξία τους και να αναγνωρίζουν τις σχέσεις που έχουν οι υποδιαιρέσεις μεταξύ τους (48ο Δ.Σ. Αθηνών, Β΄ τάξη, δασκάλα: Πατριανάκου Γιώτα).

 

Πρόταση: Αξιοποίηση πολιτισμικών εργαλείων που λειτουργούν ως "σκαλωσιές μάθησης" στα μαθηματικά [αριθμογραμμή (Φ1), η εξοικείωση με τον αλγόριθμο της πρόσθεσης με κρατούμενο (Φ2)] και στη Γλώσσα [κλίση ρημάτων & ορθογραφία καταλήξεων (Φ3)] (δασκάλα: Μελισσινού Ματαλένα, Γ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Γεγονός: Οι μαθητές και ο δάσκαλος (Βαρέλης Νίκος, Δ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών) ερεύνησαν, συγκεντρώσαν και μελέτησαν υλικό για τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου (Φ1).

 

Ιδέα: Μια πολύ καλή ιδέα αναπαράστασης των μερών του λόγου σε χαρτόνι (Φ1) (δάσκαλος: Σιμόπουλος Γιάννης, Δ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Πρόταση: Αξιοποίηση χαρτονιών, αφισών, κουτιών κ.λπ. για τη δημιουργία γωνιών Γλώσσας (Φ1), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Φ2), Βιβλιοθήκης (Φ3) ... μέσα στην τάξη (δασκάλα: Κουτσοκέρα Δήμητρα, ΣΤ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Ιδέες: Και άλλες φωτογραφίες από την Α' τάξη του 79ου Δ.Σ. Αθηνών (δασκάλα: Ειρήνη Σκοπελίτη).

- Τα παιδιά δημιουργούν με εναλλακτικό τρόπο το γράμμα της ημέρας (Φ1, Φ2,Φ3,Φ4,Φ5,Φ6,Φ7)

- Διακόσμηση με τις εργασίες των παιδιών των τοίχων (Φ8) και των παράθυρων (Φ10) της τάξης

- Τα παιδιά ζωγράφισαν τη σημαία της χώρας καταγωγής τους και τη σημαία κάποιας άλλης χώρας καταγωγής παιδιών της τάξης (Φ11).

- Ζωγραφίζοντας τους αριθμούς (Φ12, Φ13, Φ14, Φ15, Φ16, Φ17)

- Βιβλία ευχών γενέθλιων των μαθητών (Φ18)

Κατά την άποψή μου, μέσω τέτοιων δράσεων επιτυγχάνεται η δημιουργία κοινοτήτων μάθησης που όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως έχουν τη θέση τους και όλων η εργασία αναγνωρίζεται και αναδεικνύεται.

 

Μεταφόρτωση 16-11-09

Γεγονός: Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου στους χώρους των 44 & 152 Δημοτικών Σχολείων Αθηνών πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα: «Η Αγωγή Υγείας στο Δημοτικό Σχολείο & εκπαιδευτικά εργαστήρια Α΄ Βοηθειών» με τη συνεργασία του Ε.Κ.Α.Β. & του Γραφείου Αγωγής Υγείας Α΄ Δ/νσης Π.Ε. Στην ημερίδα ως εισηγητές συμμετείχαν ο γιατρός κ. Αθανάσιος Κυριαζής (Φ1, Φ2), υπεύθυνος για προγράμματα εκπαίδευσης του Ε.Κ.Α.Β., ο Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας Α΄ Δ/νσης Π.Ε. Αθηνών κ. Ευστάθιου Νίκος (Φ3), η γιατρός Μαύρου Ειρήνη (Φ4) και 10 διασώστες του ΕΚΑΒ (Φ5, Φ6, Φ7) οι οποίοι καθοδήγησαν βιωματικά εργαστήρια (φωτό). Η ημερίδα κατά γενική ομολογία ήταν πολύ επιτυχημένη και χρήσιμη (Φ8, Φ9) μιας και στο πλαίσιο της βιώσαμε πρακτικές "ζωής" για όλους τους συμμετέχοντες (Φ10).

 

Πρόταση: Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τον data projector στην τάξη μας εφόσον διαθέτουμε κι ένα φορητό υπολογιστή. Η σύνδεση των καλωδίων είναι πολύ εύκολη. Η Ειρήνη τον αξιοποίησε στο μάθημα της Γεωγραφίας της Στ΄ Τάξης (24ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών) για να παρουσιάσει μεταξύ άλλων μια προσομοίωση ημέρας-νύχτας. Μπορούμε επίσης με αυτόν τον τρόπο να αξιοποιήσουμε ("ξεπερνώντας" το εμπόδιο της μη ύπαρξης εργαστηρίου υπολογιστών") λογισμικά, όπως αυτά του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (http://pi-schools.sch.gr/software/dimotiko/).

 

Πρόταση: Στα πλαίσια προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ έχει παραχθεί άφθονο υλικό και για την διαπολιτισμική εκπαίδευση (ζητήστε πληροφορίες για το υλικό εφόσον το επιθυμείτε). Μπορούμε να το αξιοποιήσουμε για να υποστηρίξουμε μαθητές που μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Η αξιοποίησή του σύμφωνα με τη Δήμητρα (Κουτσοκέρα Δήμητρα, 48ο Δ.Σ. Αθηνών, Στ΄ τάξη) βοήθησε σημαντικά ένα κορίτσι (Φ1, Φ2) που για πρώτη φορά φέτος παρακολουθεί σε τάξη ελληνικού σχολείου.

 

Ιδέα: Η μαθησιακή διαδικασία καλό είναι να ξεφεύγει από τα στενά όρια των γνωστικών αντικειμένων. Μια επιλογή για αυτό είναι να έχουμε στην τάξη μας εκπαιδευτικά παιχνίδια που μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλούς τρόπους. Μαθητές στην τάξη αυτή (48ο Δ.Σ. Αθηνών, Στ΄ τάξη, δασκάλα: Κουτσούκου Τζένη) ολοκλήρωσαν τις εργασίες του μαθήματος και επέλεξαν μια ομάδα να παίξει σκάκι (Φ1) και μια άλλη ένα παιχνίδι με σημαίες κρατών (Φ2).

 

Ιδέα: Μια πολύ ωραία ιδέα της Αρετής. Για να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών της για τα προβλήματα μαθηματικών δημιουργούν (η ίδια και οι μαθητές της) και λύνουν προβλήματα (Φ1) με πρωταγωνιστές ήρωες κινουμένων σχεδίων της Disney (Φ2) (101ο Δ.Σ. Αθηνών, Γ΄ τάξη, δασκάλα: Αρετή Παντέλη)

 

Πρόταση: Η ύπαρξη γραμμής του χρόνου στην Ιστορία (Φ1, Φ2) είναι πολύ σημαντική γιατί τα παιδία του Δημοτικού δυσκολεύονται να κατανοήσουν την αλληλουχία των γεγονότων και τις χρονικές αποστάσεις (101ο Δ.Σ. Αθηνών, Ε΄ τάξη, δασκάλα: Ιωακειμίδου Σύλβη). Στην τάξη της Σύλβης είδα και αυτή την πολύ ωραία αφίσα με οικολογικά σήματα (Φ3) και κατ' επέκταση με επιθυμητά αειφορικά μηνύματα.

 

Γεγονός: Είναι πολύ σημαντικό να εμπλέκουμε τα παιδιά σε μετρήσεις και γενικά σε βιωματικές πρακτικές στα μαθηματικά. Αυτό επεδίωκε και η Σόφη (101ο Δ.Σ. Αθηνών, Β΄ τάξη) αλλά κατά τη διάρκεια του μαθήματος ... "συνάντησε" μια δυσκολία που δεν θα έπρεπε αφού τα βιβλία μαθηματικών της Β΄ τάξης διορθώθηκαν τη φετινή χρονιά. Ο "χάρακας" που υπάρχει στο τέλος του βιβλίου για να αξιοποιείται από τους μαθητές δεν είναι σωστά βαθμονομημένος (Φ), πράγμα κατά την άποψή μου ανεπίτρεπτο μιας και πρόκειται για ένα διορθωμένο βιβλίο και έπρεπε οι παρατηρήσεις τριών χρόνων  να έχουν ληφθεί υπόψη.

 

Διδακτική αρχή: Αξιοποιούμε τις άτυπες στρατηγικές των μανθανόντων πριν διδάξουμε τους τυπικούς αλγόριθμους. Παραδείγματα πρόσθεσης ετερώνυμων κλασμάτων χωρίς τη χρήση της τεχνικής των κοινών παρανομαστών (Φ1, Φ2, Φ3), η οποία πρέπει να ακολουθεί αφού οι μαθητές προηγουμένως έχουν εξοικειωθεί με την πρόσθεση ετερώνυμων κλασμάτων κάνοντας μαθηματικά με νόημα δηλαδή αξιοποιώντας τις προσωπικές τους στρατηγικές (π.χ. αξιοποιώντας την έννοια της ισοδυναμίας των κλασμάτων). Επίσης αξιοποιούμε προτάσεις της διδακτικής των μαθηματικών όπως η χρήση πλεγμάτων, για να δώσουμε νόημα  στο γινόμενο δυο κλασματικών αριθμών (Φ4).

 

Μεταφόρτωση 3-10-09

Γεγονός: Απόκριες, Πέμπτη 12 Μαρτίου 2009 (44 & 152 Δ.Σ. Αθηνών - Φ1, Φ2, Φ3)

 

Γεγονός: Οι μαθητές της Γ΄ τάξης στο 152ο Δ.Σ. Αθηνών μελετούν τη συμμετρία (Φ1, Φ2).

 

Πρόταση: Υπάρχουν πολλές εκπαιδευτικές βαλίτσες (εκπαιδευτικά προγράμματα), όπως αυτή της ΜΟΜ ("Βαλίτσα της Θάλασσας" που "συνάντησα" στο 39ο Δ.Σ. Αθηνών, δασκάλα Μιράντα Παναγιωτοπούλου), τις οποίες μπορούμε να δανειστούμε από Μουσεία ή μη κυβερνητικές οργανώσεις και να αξιοποιήσουμε δημιουργικά με τους/τις μαθητές/τριές μας.

 

Γεγονός: Στιγμές από την ημερίδα με θέμα: «Η αξιολόγηση του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο», η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17 Μαρτίου 2009 στο συγκρότημα των 39 & 141 Δ.Σ. Αθηνών, με βασικό ομιλητή τον Γιάννη Βλάχο (Φ1, Φ2) και με εξαιρετικούς/ες συναδέλφους/ισσες επιμορφωτές που εργάστηκαν μαζί μας σε ένα βιωματικό συμμετοχικό προσανατολισμό (Φ3, Φ4, Φ5, Φ6, Φ7, Φ8, Φ9, Φ10, Φ11, Φ12, Φ13, Φ14, Φ15, Φ16, Φ17, Φ18, Φ19).

 

Γεγονός: Παρακολούθηση τηλεδιάσκεψης (Φ1, Φ2, Φ3) η οποία πραγματοποιήθηκε στις  18 /3/2009  σε αίθουσα του Λεόντειου Λυκείου Πατησίων (δάσκαλος: Φιλιππούσης Γιώργος).

 

Ιδέα: Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου σεληνίων Σαλαμίνας σχεδίασαν στον υπολογιστή αφίσες με θέμα την "Ώρα της Γης": Α1, Α2, Α3, Α4, Α5 (28/3/09, δάσκαλος: Μάλλης Δημήτρης).

 

Ιδέα: Ο αριθμημένος πίνακας 10Χ10 από το 1 έως το 100 προσφέρει σημαντικές σκαλωσιές μάθησης κατά τη διάρκεια νοερών προσθέσεων, αφαιρέσεων και πολλαπλασιασμών στην Α', στη Β΄, και στη Γ΄ τάξη (Α΄ τάξη, δασκάλα Ντίνα Πατρικάκου, 48ο Δ.Σ. Αθηνών)

 

Προτάσεις: Ο αριθμημένος πίνακας 10Χ10 από το 1 έως το 100, η αριθμογραμμή, οι κανόνες της τάξης και τα μέρη του λόγου σε χαρτόνι μπορούν με τους κατάλληλους δικούς μας χειρισμούς να λειτουργούν ως σκαλωσιές μάθησης (Β΄ τάξη, δασκάλα:  Πορπόρη Όλγα, 140ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Γεγονός: Στιγμές  από τη διδασκαλία (στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος) της Κατσαγάννη Παναγιώτας σε Δ΄ τάξη του 130ου Δ.Σ. Αθηνών που πραγματοποιήθηκε στις 1/4/2009 (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6, Φ7).

 

Γεγονός: Στιγμές από την ημερίδα με θέμα: «Αξιοποίηση λογισμικών και εργαλείων των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Ενημέρωσης στο  Δημοτικό Σχολείο» (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4), η οποία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 4 Απριλίου 2009 στο Λεόντειο Λύκειο Πατησίων με τη συμμετοχή 50 συναδέλφων/ισσών.

 

Γεγονός: Στις 5/4/2009 οι διευθυντές των σχολείων της 10ης Περιφέρειας συζητήσαμε με την μια εκ των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Α΄ Διεύθυνσης (κα Μαρία Δημοπούλου) για το νόημα του όρου "αειφόρο σχολείο" και την προοπτική ενός τέτοιου προσανατολισμού στα σχολεία μας (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5).

 

Γεγονός: Παιδία Α΄ τάξης του 130ου Δ.Σ. Αθηνών διαβάζουν ομαδικά μεγαλόφωνα (δασκάλα: Αθανασιά Φωτεινή).

 

Γεγονός: Στιγμές  από τη δειγματική διδασκαλία (στο μάθημα της Γλώσσας) της Ντίνας Πατρικάκου σε Α΄ τάξη του 48ου Δ.Σ. Αθηνών που πραγματοποιήθηκε στις 25/5/2009 (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5). Και εποπτικό υλικό που δημιουργήθηκε στη διάρκεια της χρονιάς για το μάθημα της Γλώσσας (Φ6, Φ7, Φ8, Φ9, Φ10).

 

Ιδέα: Οικοκώδικας που δημιούργησαν μαθητές/τριες Β΄ τάξης του 130ου Δ. Σ. Αθηνών (δασκάλα: Μπιζιλιώτη Φωτεινή)

 

Ιδέα: Εννοιολογικός χάρτης για την κλιματική αλλαγή ΣΤ΄ τάξης του 130ου Δ. Σ. Αθηνών (δασκάλα: Τσουρούλα Παυλίνα)

 

Πρόταση: Η χρήση και η αξιοποίηση μέσων όπως τα χάρτινα χρήματα (Β΄ τάξη, δάσκαλος Κίτσιος Βασίλης) αλλά και πραγματικών υλικών, όπως αυτή η γωνία που δημιούργησε με τους/τις μαθητές/τριές του της Γ΄ τάξης ο συνάδελφος Γιώργος Μπέμπελος, μπορούν να βοηθήσουν προς την κατεύθυνση αποτελεσματικότερων μαθησιακών διαδικασιών (130ο Δ.Σ. Αθηνών).

 

Σεμινάριο: Φωτογραφίες από πρακτική δραστηριότητα που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια σεμιναρίου (5/5/2009) για την αξιοποίηση του animation (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5 - οι φωτογραφίες πρέπει να εναλλαχτούν διαδοχικά) που πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο του συναδέλφου (και σκηνοθέτη) Σπύρου Σιάκα για τους δασκάλους της 10ης Περιφέρειας.

 

Γεγονός: Συμμετοχή των σχολείων (και) της 10ης Περιφέρειας μας - Φ1, Φ2 - στο 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Δημιουργίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (School Fest ’09 - 2/6/09).

 

Γεγονός: Πρόβες (4/6/2009) για τη γιορτή της ολοκλήρωσης της σχολικής χρονιάς 2008-09 στο 39ο Δ.Σ. Αθηνών (Φ1, Φ2, Φ3).

 

Μια στιγμή/35 χρόνια στην τάξη? Η  Ελένη (Σαριδάκη) συμπλήρωσε 35 χρόνια στην εκπαίδευση. Κι όμως, αυτά τα δυο χρόνια που τη γνώρισα από κοντά, είχε το κέφι, την όρεξη, το όραμα κάποιας που έλεγες ότι μόλις είχε ¨ξεκινήσει". Κα Ελένη πάντα δημιουργική, πάντα υγιής!

 

Γεγονός: Σεμινάριο (7/9/09) προσομοίωσης αγροτικών ασχολιών για παιδιά που ζουν στην πόλη από το συνταξιούχο συνάδελφο Ρόκκα Γεώργιο που μας ενθουσίασε και επανέφερε αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5, Φ6).  Η ιστοσελίδα του με τίτλο "Μικροί γεωργοί στην πόλη" είναι:  http://www.mikroigeorgoi.gr/

 

Μεταφόρτωση 5-4-09

Παρουσίαση του Δημοτικού Σχολείου του Λεόντειου Λυκείου Πατησίων σχετική με τη δράση "Η ώρα της Γης - 28-3-2009" : www.leonteios.gr/greek/ekdhlwseis/2008-2009/dhmotiko/wra_ghs_photos/wra_ghs_photos.htm

 

Μεταφόρτωση 9-3-09

Γεγονός: Η χρονο-ιστορία του κήπου του 152ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών

Πρόταση: Αναρτημένα χαρτόνια στην Ε΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών που αφορούν διάφορα μαθήματα και ουσιαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως σκαλωσιές μάθησης. Όπως, στη γλώσσα και στην ανάπτυξη κειμενικών ειδών (Φ1, Φ2), στα μαθηματικά (Φ3), στη γεωγραφία (Φ4).

Γεγονός: Να και κάτι που δείχνει συνεργασία σχολείων-Δήμου Αθηναίων. Κάδοι ανακύκλωσης μέσα στις τάξεις. Το μήνυμα είναι σημαντικό. Άραγε ο Δήμος φροντίζει σε τακτά διαστήματα να συγκεντρώνει το χαρτί και πώς αυτό αξιοποιείται;

Ιδέα: Η εποπτεία του τρόπου που θα ανοίξουμε το στόμα μας για να προφέρουμε φωνήεντα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά, ιδιαίτερα τους μαθητές που μητρική τους γλώσσα δεν είναι η ελληνική. Φωτογραφία εποπτικού χαρτονιού στην Α΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών στο οποίο 85% του μαθητικού πληθυσμού είναι αλλοδαποί μαθητές.

Ιδέα: Μαθηματικά με παιγνιώδη τρόπο στην Α΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Απορίες: Οι μαθητές της τρίτης τάξης του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών ζήτησαν απάντηση στο ακόλουθο ερώτημα: "Γιατί άραγε στη Β΄ Δημοτικού να μαθαίνουμε την αφαίρεση με έναν τρόπο και στη Γ΄ Τάξη με έναν διαφορετικό;" Να ένα παράδειγμα που έγραψαν στον πίνακα και να πώς έχει την αφάιρεση το βιβλίο της Γ'.

Πρόταση: Μια επιθυμητή πρακτική στα μαθηματικά είναι η διδασκαλία των βημάτων επίλυσης αλλά και των στρατηγικών επίλυσης. Να κάποια παραδείγματα (Φ1, Φ2, Φ3) από τη Β΄ του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Γεγονός: Τελευταία Παρασκευή της Αποκριάς στο 101ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (στο προαύλιο και στο γραφείο).

Γεγονός: Τελευταία Παρασκευή της Αποκριάς στο συγκρότημα των 44 & 152 Δημοτικών Σχολείων Αθηνών. Εκεί πήγα αργότερα και τους πέτυχα στο φαγητό. Καλύτερο έδεσμα (κατά την άποψή μου) οι ελιές που οι εκπαιδευτικοί έχουν φτιάξει μόνοι τους από τα δέντρα της αυλής του συγκροτήματος.

Πρόταση: Χαρτόνια αναρτημένα στην Β΄ τάξη του 101ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών που αφορούν θέματα μελέτης των μαθητών, όπως τα απειλούμενα είδη (Φ1, Φ2).

Γεγονός: Οι μαθητές της Ε΄ τάξης και η μουσικός του 101ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών κάνουν πρόβα σε τραγούδι που θα παρουσιάσουν στην ετήσια σχετική εκδήλωση του Δήμου Αθηναίων.

Γεγονός: Μάθημα εκτός των "τειχών" της τάξης (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4) στο συγκρότημα των 44 & 152 Δημοτικών Σχολείων Αθηνών.

Πρόταση: Αναρτημένα χαρτόνια που μπορούν να λειτουργήσουν ως σκαλωσιές μάθησης στη Στ΄ τάξη του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Όπως, στις φυσικές επιστήμες (Φ1) και στα μαθηματικά (Φ2, Φ3).

Ιδέα: Κάθε ομάδα ασχολήθηκε με ένα στάδιο της παραγωγής της μαστίχας (συνολικά πέντε ομάδες) για να δημιουργηθεί τελικά ένα ολοκληρωμένο έργο με πέντε στάδια (Στ΄ τάξη του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών).

Ιδέα: Οι κανόνες της τάξης και όχι μόνο, στην Ε΄ Τάξη του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Πρόταση: Μαθητική ομάδα της Ε΄ Τάξης του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών σκέφτηκε τη βιβλιοπαρουσίαση που είχαν αναλάβει να την κάνουν στη μορφή διαδοχικών εικόνων (Φ1, Φ2). Σε μια άλλη ομάδα σκέφτηκαν για να κάνουν πιο ελκυστική τη βιβλιοπαρουσίασή τους να της δώσουν με τη μορφή ερωτήσεων, έφτιαξαν λοιπόν ένα φιδάκι.

Πρόταση: Χαρτόνια αναρτημένα στην Ε΄ τάξη του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών (Γεωγραφία-Φ1, Μουσική-Θέατρο-Ζωγραφική-Κινηματογράφος-Φ2).

Ιδέα: Πίνακες ανακοινώσεων στους διαδρόμους του 142ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Ευκαιρία για αλληλοενημέρωση των τάξεων αλλά και δημοσιοποίηση των δράσεων τους έξω από τα "τείχη" της τάξης (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5).

 

Μεταφόρτωση 21-12-08

Γεγονός: Την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2008 παρακολουθήσαμε στο 39ο Δ.Σ. Αθηνών μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα δειγματική διδασκαλία στην Τρίτη Τάξη από τη συνάδελφο Μιράντα Παναγιωτοπούλου και τους μαθητές της. Ενδιαφέρον είχε ότι στήθηκε από την αρχή η τάξη στο αμφιθέατρο των σχολείων (39 & 141)[ Φ2, Φ3]. Το βλέμμα όλων μας τράβηξε η γωνιά με τις ζωγραφιές των μαθητών για τον εντελώς άδικο θάνατο του Αλέξη. Φ4, Φ5

Γεγονός: Ο Γιώργος, η Μιράντα, η Βάσω και οι μαθητές της Τρίτης στη συνέχεια ασχολήθηκαν με την προετοιμασία της γιορτής των Χριστουγέννων.

Ιδέες: Οι πόρτες των γραφείων των 39ου και 141ου Δημοτικών Σχολείων (Φ1, Φ2). Και τα δέντρα που στόλισαν.

 

Μεταφόρτωση 7-12-08

Πρόταση: Ειδικός χώρος εργασίας μαθητών που ολοκλήρωσαν τις εργασίες της τάξης. Φ1 Φ2

Γεγονός: Οι μαθητές της Ε΄ τάξης του 101 Δ.Σ. Αθηνών αφού πρώτα παρήγαγαν μια ιστορία (storyboard) κατασκεύασαν το δικό τους σκηνικό για να δημιουργήσουν στη συνέχεια animation.

Ιδέες: Τα παιδιά της Β΄ τάξης του 101 Δ.Σ. Αθηνών αφού πραγματοποίησαν μελέτη στο πεδίο της γειτονιάς αποτύπωσαν την εμπειρία τους σε χαρτόνι. Έφτιαξαν και χαρτόνι για το φθινόπωρο χρησιμοποιώντας φθινοπωρινά υλικά.

Ιδέα: Καταγραφή των στρατηγικών επίλυσης προβλήματος σε χαρτόνι σε Δ΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Ιδέα: Τεχνική αναδόμησης κειμένων στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος της Γ΄ τάξης με τη χρήση και αξιοποίηση overhead projector (142o Δ.Σ. Αθηνών). Φ1 Φ2

 

Μεταφόρτωση 20-11-08

Στιγμές: Ήθελαν να φωτογραφηθούν!

Ιδέα - Σκαλωσιά μάθησης: Η αριθμογραμμή πάνω από τον πίνακα ή και κρεμασμένη σε μανταλάκια

Ιδέα: Οι μαθητές ξεκινούν με 10 βαθμούς που τους αφαιρούνται εάν δεν "λειτουργούν" επιθυμητά. Ανανεώνεται ημερησίως.

Γεγονός: Φανή (Σέρογλου) και Augustine (Aduriz-Bravo) - Ημερίδα με θέμα «Σχεδιάζοντας δραστηριότητες για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο». Στην ημερίδα συμμετείχαν επίσης ως επιμορφωτές/τριες οι συνάδελφοι: Αντωνακάκη Ρόζα, Κονιστή Πηνελόπη, Κουλούντζος Βασίλης και Πάρης Παπαδόπουλος.

Γεγονός: Ο Γιάννης Παπαδάτος και συνάδελφοι της Δ' Τάξης. Παιδαγωγική συνάντηση με θέμα "Διδασκαλία της Λογοτεχνίας - Δ΄ Τάξη".

Ιδέα: Διδασκαλία κειμενικού είδους (αφίσας) στη Β΄ Δημοτικού με αφορμή τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου. (Φ1, Φ2, Φ3)

Ιδέα: Ανάπτυξη του γραπτού λόγου στη Β΄ Δημοτικού με τη χρήση και αξιοποίηση κόμικς. Τα παιδιά συμπληρώνουν τους διαλόγους.

Ιδέα: Οι άβακες και άλλα εποτικά μέσα είναι πολύτιμα εργαλεία για τη διδασκαλία των μαθηματικών.

Ιδέα: Τα μαθηματικά αποκτούν ενδιαφέρον μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις, όπως η παρουσίαση του τι οι μαθητές κατανοήσαμε για ένα θέμα αν το "παρουσιάσουμε" στη μορφή κόμικς.

 

 

Μεταφόρτωση 25-10-08

Στιγμές: Δυο τάξεις σε μία. Όλες/όλοι οι καλές/οί χωράνε!

Ιδέα - Σκαλωσιά μάθησης: Η αριθμογραμμή στον πίνακα ή/και στο θρανίο ή/και στον τοίχο.

Ιδέα: Συμφωνούμε τους κανόνες της τάξης και επιδιώκουμε την εφαρμογή τους.

Ιδέα: Οι τίτλοι των ενοτήτων του βιβλίου των μαθηματικών πλαστικοποιημένοι.

Ιδέα: Οι ήρωες του βιβλίου της γλώσσας πλαστικοποιημένοι.

Γεγονός: Ένα πατητήρι στην αυλή του σχολειού μας, Δευτέρα 20-10-08 (44ο & 152ο Δ.Σ Αθηνών) Φ1, Φ2

Στιγμές: Αξίζει άραγε να δίνουμε στα παιδία ευκαιρίες να χαμογελούν και να χαίρονται μέσα από βιωματικές δραστηριότητες. Φ1, Φ2

Ιδέα: Τέσσερα θρανία για κάθε ομάδα και άφθονος χώρος για να ακουμπούν τα παιδιά τα υλικά τους.

Στιγμές: Γεωργικές εργασίες σε αυλή (που ευτυχώς διαθέτει και ευλογημένο χώμα εκτός από άσφαλτο και τσιμέντο). Μήπως αυτός είναι ο διευθυντής του 152;

Στιγμές: Προετοιμασία για τη γιορτή της 28ης Παρασκευή 24-10-08 (24ο & 140ο Δ.Σ Αθηνών)

Ταυτότητες: Τα μαθηματικά είναι για όλους!