21. Τι γνωρίζετε για την ίδρυση της Ακαδημίας του Πλάτωνα; Ποιο το περιεχόμενο των σπουδών της Ακαδημίας και ποιοι οι κυριότεροι μαθητές της σχολής; (σελ. 41-42)
22.Απάντηση
Σελίδα 40: Ο Πλ
?τωνας ?λαβε την επιμελημ?νη μουσικ? και γυμναστικ? παιδε?α των αριστοκρατικ?ν γ?νων της Αθ?νας. Ν?ος ασχολ?θηκε με την τραγικ? πο?ηση, ?καψε ?μως τα πρωτ?λει? του ?ταν γν?ρισε τον Σωκρ?τη και δεν ξαναασχολ?θηκε με την πο?ηση. Το λογοτεχνικ? του ταλ?ντο π?ντως ε?ναι φανερ? σε κ?θε αναγν?στη των διαλ?γων του.
23.Απάντηση
Σελίδα 40: Απ
? πολ? ν?ος ενδιαφ?ρθηκε για την πολιτικ?, η θλιβερ? αν?μειξη ?μως των μελ?ν της οικογ?νει?ς του στην υπ?θεση των Τρι?κοντα αφεν?ς, και η επ?σης θλιβερ? απ?πειρα της αποκατεστημ?νης δημοκρατ?ας να εκδικηθε? τους ολιγαρχικο?ς καταδικ?ζοντας τον Σωκρ?τη, τον αηδ?ασαν και τον απομ?κρυναν οριστικ? απ? οποιαδ?ποτε φιλοδοξ?α συμμετοχής στα κοιν? της Αθ?νας.
24.πάντηση
Σελίδα 40: Μετ
? τον θ?νατο του Σωκρ?τη, ο Πλ?τωνας κατ?φυγε, με ?λλους του σωκρατικο? κ?κλου, στα Μ?γαρα, στον φιλ?σοφο Ευκλε?δη.
Πρ?πει να υπηρ?τησε δυο φορ?ς ως στρατι?της στη δι?ρκεια του Κορινθιακο? πολ?μου, στη διετ?α 395-394 π.Χ.
25.Απάντηση
Σελίδα 41: Παρ
? τις αρχικ?ς κακοτυχ?ες του φιλοσόφου κατά το πρώτο του ταξίδι στη Σικελία, η φιλ?α του Πλ?τωνα με τον Δ?ωνα ε?χε ως αποτ?λεσμα να εμπλακε? ο φιλ?σοφος για αρκετ? χρ?νια σε μια υπ?θεση που του προκ?λεσε σοβαρο?ς κινδ?νους και ακ?μα σοβαρ?τερες απογοητε?σεις. Στα 367, ο Διονύσιος ο ΙΙ διαδ?χτηκε τον πατ?ρα του και ο Δ?ωνας π?εσε τον Πλ?τωνα να επιστρ?ψει στις Συρακο?σες πε?θοντ?ς τον πως ο ν?ος τ?ραννος ?ταν ακ?μη πιο πρ?θυμος απ? τον προηγο?μενο να δεχθε? τα φιλοσοφικ? διδ?γματα. Προφαν?ς ο φιλ?σοφος, που ε?χε απογοητευθε? απ? τα πολιτικ? πρ?γματα της Αθ?νας, αλλ? δεν ε?χε π?ψει να μελετ? το θ?μα της πολιτικ?ς θεωρ?ας, π?στεψε πως θα μπορο?σε να μεταμορφ?σει τον Διονύσιο σε φιλ?σοφο βασιλ?α, σαν αυτο?ς τους ιδανικο?ς κυβερν?τες που περιγρ?φει στην Πολιτε?α του. ?τσι, επ?στρεψε στις Συρακο?σες το 366, για να βρεθεί τελικ? »?μηρος» των πολιτικ?ν συγκρο?σεων Δ?ωνα και Διoνύσιου. Παρ? ?λο που με δυσκολ?ες κατ?φερε και π?λι να φ?γει, επ?στρεψε και τρ?τη φορ? στην Σικελ?α, το 361. Το τρ?το αυτ? ταξ?δι ?ληξε με τη θλιβερ? εμπλοκ? δι?φορων Ακαδημεικ?ν στην εμφ?λια διαμ?χη που ξ?σπασε μεταξ? του Δ?ωνα και του Διον?σιου και στα συνεχ? πραξικοπ?ματα που ακολο?θησαν.
ΙΙΙ. ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ, ΕΙΣΑΓΩΓΗ, σελ.49-52 / 56-57 σχολικού βιβλίου
22. Στην αρχή του Πρωταγόρα δίνεται μια σύντομη εισαγωγή. Ποιο είναι το περιεχόμενο της; (σελ. 49) Ο Πλ?των ακολουθε? την τεχνικ? του ?μεσου διαλ?γου στην εισαγωγή στον Πρωταγ?ρα, εν? στο υπ?λοιπο ?ργο την τεχνικ? του αφηγημένου διαλ?γου (ο Σωκρ?της αφηγε?ται σε ?να φ?λο του το δι?λογ? του με τον Πρωταγ?ρα). Ποια πλεονεκτ?ματα προσφ?ρει ο αφηγημένος διάλογος ως τεχνική γραφής και ποιες αδυναμ?ες μπορε? να παρουσι?ζει σε ?να φιλοσοφικ? κε?μενο; (σελ. 49)
23. Από ποιον παρακινήθηκε ο Σωκράτης να συναντήσει τον Πρωταγόρα; Ποια επιθυμία είχε ο συνομιλητής και ποιο είναι το θέμα που θα συζητήσει ο Σωκράτης μαζί του, όπως φαίνεται από τον πρόλογο του διαλόγου; (σελ. 49-50)
24. Ποιοι είναι συγκεντρωμένοι στο σπίτι του Καλλία και ποια η συμμετοχή τους στον διάλογο; (σελ. 50)
25. Πώς περιγράφει ο Πλάτωνας τους τρεις σοφιστές που παρευρίσκονται στο σπίτι του Καλλία; (σελ. 50)
26. Π?ς ορ?ζει ο Πρωταγ?ρας το αντικε?μενο της διδασκαλ?ας του στο πρώτο μέρος του διαλόγου στην αρχή της συζήτησης και τι υπ?σχεται στο νεαρ? Ιπποκρ?τη; (σελ. 51)
Η αρχαϊκ? ηθικ? ?δινε ?μφαση στην καταγωγ? του ανθρ?που. Απ? αυτ?ν εξαρτο?σε σε πολ? μεγ?λο βαθμ? το ?θος, το χαρακτ?ρα και την αρετ? του. Ποιες συν?πειες ?χει γι? αυτ? την αριστοκρατικ? αντ?ληψη η επαγγελ?α του Πρωταγ?ρα (και των σοφιστ?ν γενικ?) για το αντικείμενο και το σκοπ? της διδασκαλ?ας του;
27. Ποια είναι η απάντηση του Σωκράτη για το «διδακτ?ν» της αρετής και πώς τεκμηριώνει τις έντονες αμφιβολίες του; (σελ. 51)
28. Πώς απαντά ο Πρωταγόρας στις αντιρρήσεις που προέβαλε ο Σωκράτης στην αρχή της συζήτησης; (σελ. 51) – Ποιες από τις σοφιστικές μεθόδους χρησιμοποιεί ο Πρωταγόρας στην απάντησή του στις πρ?τες αντιρρ?σεις του Σωκράτη σχετικ? με το διδακτ?ν της αρετ?ς; – Σε πόσα μέρη διακρίνεται ο λόγος (ρήση) του Πρωταγόρα και σε ποια επιχειρήματα του Σωκράτη απαντά στο καθένα;
29. Τι αποδεικνύει κατά τον Πρωταγόρα ο μύθος του Προμηθέα που χρησιμοποιεί στο πρώτο μέρος του λόγου του, για να απαντήσει στις αμφιβολίες που διατύπωσε ο Σωκράτης; (σελ. 51-2)
30. Ποια λογικά επιχειρήματα προβάλλει ο Πρωταγόρας στο δεύτερο μέρος του λόγου του, προκειμένου να αντικρούσει τις αντιρρήσεις που προέβαλε ο Σωκράτης; (σελ. 52) – Το επιχείρημα του Πρωταγόρα για τη σκοπιμότητα της τιμωρίας αποδεικνύει το διδακτόν της αρετής και γιατί; – 31. Ποιοι διδάσκουν στους νέους την αρετή και πού αποβλέπει η διδασκαλία αυτή, σύμφωνα με τον Πρωταγόρα;
32. Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύεται ο διάλογος Πρωταγόρας και σε ποια επίπεδα εκτείνεται η αντιπαράθεση Πρωταγόρα και Σωκράτη; (σελ. 56)
33. Ποια είναι η μέθοδος διερεύνησης που χρησιμοποιεί ο Σωκράτης και γιατί επιμένει στην διευκρίνιση των εννοιών; (σελ. 56) – Να δ?σετε ?να σ?ντομο ορισμ? της διαλεκτικ?ς μεθ?δου του Σωκρ?τη και να γράψετε τα πλεονεκτ?ματ? της στη φιλοσοφικ? συζ?τηση.
34. Ποιες μεθ?δους της σοφιστικ?ς συναντ?με στον Πρωταγ?ρα και ποια στ?ση τηρε? ο Πλ?των απ?ναντι σ’αυτ?ς;
35. Ο μύθος ως τρόπος έκθεσης των απόψεων του Πρωταγόρα και των σοφιστών και ως μέθοδος αφήγησης στον Πλάτωνα. (σελ 56)
36. Πώς αντιμετωπίζει ο Σωκράτης τη σοφιστική μέθοδο της διάλεξης; (σελ. 57) – Γιατ? ο Σωκρ?της (και ο Πλ?των) ειρωνε?εται ιδια?τερα τη δι?λεξη ως φιλοσοφικ? μ?θοδο; Για ποιο σκοπ? τη χρησιμοποιο?σαν οι σοφιστ?ς;
37. Τι γνωρίζετε για τη μέθοδο του Πρωταγόρα που ονομάζεται «σχολιασμός ποιητικών κειμένων»; Πώς τη χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι, οι σοφιστές και ποιες αντιρρήσεις εκφράζει ο Σωκράτης; (σελ. 57) – Ποιες αντιρρ?σεις εκφρ?ζει ο Σωκρ?της για το σχολιασμ? ποιητικ?ν κειμ?νων ως μ?θοδο φιλοσοφικ?ς αναζ?τησης;
38. Ποιες οι απόψεις του Σωκράτη και του Πρωταγόρα σχετικά με τη φύση της αρετής, στο τέλος του διαλόγου; (σελ. 57) – Ποια θ?ση πα?ρνει απ?ναντι στην αλ?θεια καθ?νας απ? τους δ?ο συζητητές (Σωκράτης – Πρωταγόρας) στο δι?λογο; Ποια σημασ?α ?χει αυτή η θέση για τις αντιλ?ψεις τους σχετικά με τη φύση της αρετ?ς;
ΙV. ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΕΙΣΑΓΩΓΗ, σελ. 92-93.1.2.3./ σελ. 96.6/ σελ. 97.8-98/ σελ. 99.12-101.13/ σελ. 102.14/ σελ.113 σχολικού βιβλίου
39. Ο Πλάτωνας στα νεανικά του χρόνια φιλοδοξούσε να ασχοληθεί με την πολιτική. Ποια γεγονότα ή καταστάσεις που βίωσε στην πόλη των Αθηνών τον απογοήτευσαν; (σελ. 92)Απάντηση
Σελίδα 92: ?πως ομολογε? ο ?διος ο Πλ?τωνας στην 7η Επιστολ?ου, ?ταν ?ταν ακ?μη ν?ος, φιλoδοξο?σε να ασχοληθε? με την πολιτικ?. ?μως στα 404 οι ολιγαρχικο? με τη βο?θεια της Σπ?ρτης κατ?λυσαν το δημοκρατικ? πολ?τευμα. Στην αρχ?, ο φιλ?σοφος παρακολουθο?σε με συμπ?θεια αυτ?ν την κ?νηση, επειδ? και ο ?διος ?ταν εκ καταγωγ?ς (και εκ πεποιθ?σεως) αριστοκρ?της και επειδ? ?λπιζε ?τι μια διακυβ?ρνηση κ?πως αυταρχικ? θα θερ?πευε τις πληγ?ς που ε?χε προξεν?σει στην π?λη η ασυδοσ?α των δημαγωγ?ν. Επιπλ?ον δ?ο συγγενε?ς του, ο Κριτ?ας και ο Χαρμ?δης, αν?καν στην ηγετικ? ομ?δα των ολιγαρχικ?ν. Γρ?γορα ?μως ο φιλ?σοφος απογοητε?τηκε εξαιτ?ας της ωμ?τητας των Τρι?κοντα, οι οπο?οι μ?λιστα προσπ?θησαν (ανεπιτυχ?ς β?βαια) να καταστ?σουν συν?νοχο στις βιαιοπραγ?ες τους ακ?μη και τον Σωκρ?τη. Η τυρανν?α των Τρι?κοντα δι?ρκεσε οκτ? μ?νες (404-403) και ε?χε ?δοξο τ?λος. Η δημοκρατ?α αποκαταστ?θηκε, αλλ? ο Πλ?τωνας δοκ?μασε μια ακ?μη βαθι? απογο?τευση. Ο δ?σκαλός του, ο Σωκρ?της, «ο δικαι?τερος ?νθρωπος της εποχ?ς», καταδικ?στηκε για αθεΐα και διαφθορ? της νεολα?ας σε θ?νατο (399 π.Χ). Στην καταδ?κη του ασφαλ?ς συν?βαλε και η υποψ?α ?τι ο φιλ?σοφος διαπνε?ταν απ? αντιδημοκρατικ? φρον?ματα.
40. Σε ποια συμπεράσματα και πολιτικές απόψεις οδήγησαν τον Πλάτωνα οι απογοητεύσεις που βίωσε από την πολιτική της Αθήνας και τα ταξίδια του στην Κάτω Ιταλία και Σικελία; (σελ. 92) Απάντηση
Σελίδα 92: Οι απογοητεύσεις που βίωσε από την πολιτική της Αθήνας, καθ?ς και η αρνητικ? εμπειρ?α που αποκ?μισε απ? την παραμον? του στην αυλ? του τυρ?ννου των Συρακουσ?ν Διονυσ?ου Α?, δημιο?ργησαν στον Πλ?τωνα την πεπο?θηση ?τι ?λα τα πολιτε?ματα της εποχ?ς του ?ταν διεφθαρμ?να και ?τι μ?νο αν οι φιλ?σοφοι αναλ?μβαναν την εξουσ?α ? αν οι ηγεμ?νες ?ρχιζαν να φιλοσοφο?ν, μ?νο τ?τε θα μπορο?σε να υπ?ρξει υγι?ς πολιτικ? ζω?. Πυρ?νας της πολιτικ?ς σκ?ψης του Πλ?τωνα ε?ναι η ιδ?α της δικαιοσ?νης, που σημα?νει: ο καθ?νας να πρ?ττει αυτ? για το οπο?ο ε?ναι πλασμ?νος και καταλλ?λως εκπαιδευμ?νος. Αν ?λοι θ?λουν να ?χουν λ?γο και να αποφασ?ζουν για ?λα, τ?τε θα επικρατ?σει το χ?ος.
41. Ποιες γενικές πληροφορίες γνωρίζετε για τη συγγραφή της Πολιτείας (απόψεις που διατυπώνονται, χρόνος συγγραφής, διαίρεση σε βιβλία, δραματικός χρόνος διαλόγου); (σελ. 92-93) Απάντηση
Σελίδα 92-93: Τις απ?ψεις για την ιδε?δη πολιτε?α, την καλλ?πολιν, που διασφαλ?ζει στον πολ?τη της τον ?ριστον β?ον, εκθ?τει ο Πλ?των στον δι?λογ? του Πολιτε?α ? περ? δικα?ου. Το ογκ?δες σ?γγραμμα, καρπ?ς πολ?χρονης προσπ?θειας, θα πρ?πει να ολοκληρ?θηκε γ?ρω στα 374 π.Χ. Η δια?ρεση σε 10 βιβλ?α δεν προ?ρχεται απ? τον Πλ?τωνα και δεν ανταποκρ?νεται σε θεματικ?ς εν?τητες. (Οι νε?τεροι εκδ?τες διατηρο?ν αυτ?ν τη δια?ρεση, αλλ? υιοθετο?ν και τη σελιδαρ?θμηση της ?κδοσης του Ερρ?κου Στεφ?νου, η οπο?α κυκλοφ?ρησε στα 1578. Στην ?κδοση αυτ? η Πολιτε?α καταλαμβ?νει τις σελ?δες 327a-621d. Στον μ?θο για το δαχτυλ?δι του Γ?γη για παρ?δειγμα παραπ?μπουμε ως εξ?ς: Πλ. Πολ. Γ? 359b -360d ? ΙΙΙ 359b – 360d ? απλ?ς 359b – 360d). Ο δραματικ?ς χρ?νος, δηλαδ? ο χρ?νος κατ? τον οπο?ον υποτ?θεται ?τι διεξ?γεται ο δι?λογος, ε?ναι το 421 π.Χ.
42. Ποιος είναι ο τόπος, ο χρόνος και τα κύρια πρόσωπα του διαλόγου; (σελ. 93) Απάντηση
Σελίδα 93: Ο Σωκρ?της και ο Γλα?κων, ο μεγαλ?τερος αδελφ?ς του Πλ?τωνα ε?χαν κατεβε? στον Πειραι? για να παρακολουθ?σουν τη γιορτ? της Βενδ?δας, μιας θρακικ?ς θε?τητας που ταυτιζ?ταν με την Άρτεμη. Επιστρ?φοντας στην Αθ?να σταμ?τησαν στο σπ?τι του πλο?σιου μ?τοικου Κ?φαλου, που ετο?μαζε θυσ?α. Στη συζ?τηση που ακολο?θησε εκε?νο το καλοκαιριν? δειλιν? π?ραν μ?ρος ο Κ?φαλος (ο πατ?ρας του ρ?τορα Λυσ?α), ο μεγαλ?τερος γιος του ο Πολ?μαρχος, ο σοφιστ?ς Θρασ?μαχος, ο Κλειτοφ?ν, οι δυο μεγαλ?τεροι αδελφο? του Πλ?τωνα, ο Γλα?κων και ο Αδε?μαντος, και ο Σωκρ?της. ?μως απ? το δε?τερο βιβλ?ο ως το τ?λος οι κ?ριοι συζητητ?ς ε?ναι ο Σωκρ?της, ο Γλα?κων και ο Αδε?μαντος. Την επ?μενη ημ?ρα ο Σωκρ?της αναδιηγε?ται τη συζ?τηση αυτ? σε κ?ποιον φ?λο του, αρχ?ζοντας με τη φρ?ση «Κατ?βην χθ?ς ε?ς Πειραι? μετ? Γλα?κωνος το? ?ρ?στωνος…».
43. Ποιο είναι το θέμα του διαλόγου και τι σημαίνουν στο κείμενο οι όροι π?λις και πολιτε?α; (σελ. 93)
44. Ποιο είναι το περιεχόμενο του όρου τάξη, και πώς διαιρούνται συνοπτικά οι τάξεις στην πλατωνική πολιτεία; (σελ. 96) Απάντηση
Σελίδα 96: Και στον ινδοευρωπαϊκ? χ?ρο και στην αρχα?α Α?γυπτο ο πληθυσμ?ς χωριζ?ταν σε τρεις τ?ξεις: χειρ?νακτες, πολεμιστ?ς, ιερε?ς. Β?βαια ο ?ρος τ?ξη, ?ταν χρησιμοποιε?ται για τις κοινων?ες αυτ?ς, ε?ναι ?νας εξ?φθαλμος αναχρονισμ?ς, αλλ? π?ντως σαφ?στερος απ? ?λλους συν?νυμους, ?πως κοινωνικ? ομ?δα, κ?στα κ.τ.τ. Κατ? ουσ?αν με τον ?ρο τ?ξη δηλ?νεται εδ? η »λειτουργ?α» μιας ομ?δας μ?σα στην κοινων?α. Τριμερ?ς ε?ναι λοιπ?ν και η δια?ρεση στην πλατωνικ? πολιτε?α: δημιουργο?, φ?λακες – επ?κουροι, φ?λακες – ?ρχοντες (βασιλε?ς). Κατ? ουσ?αν πρ?κειται για δ?ο τ?ξεις, επειδ? η αν?τερη προ?ρχεται κατ?πιν αυστηρ?ς επιλογ?ς απ? τη μεσα?α.
45. Ποιες οι αρμοδιότητες κάθε τάξης στην ιδανική Πολιτεία; (σελ. 96-97) Απάντηση
Σελίδα 96-97: Η κατ?τερη τ?ξη (δημιουργο?), που ε?ναι και η πολυπληθ?στερη, συγκροτε?ται απ?τους γεωργο?ς, τους τεχν?τες, τους εμπ?ρους και γενικ? τους χειρ?νακτες. Ε?ναι β?βαια αποκλεισμ?νη απ? την εξουσ?α, εργ?ζεται ?μως προστατευμ?νη και μπορε? να πλουτ?ζει ως ?να σημε?ο φυσικ?. Οι μεγ?λες οικονομικές διαφορ?ς δεν ε?ναι επιτρεπτ?ς. Η τ?ξη αυτ? ε?ναι υποχρεωμ?νη να συντηρε?, αλλ? ?χι πλουσιοπ?ροχα, τις δ?ο ?λλες ηγεμονικ?ς τ?ξεις. Παιδι? ωστ?σο που ?χουν γεννηθε? στην τ?ξη των δημιουργ?ν, αλλ? ?χουν να επιδε?ξουν εξαιρετικ? προσ?ντα, μεταπηδο?ν στην αν?τερη τ?ξη και αντιστρ?φως. Υπ?ρχει λοιπ?ν πρ?βλεψη για την κοινωνικ?κινητικ?τητα.
Οι φ?λακες – επ?κουροι επωμ?ζονται στρατιωτικ? και διοικητικ? καθ?κοντα και γενικ? ε?ναι αφοσιωμ?νοι στην υπηρεσ?α του κρ?τους. Οι φ?λακες – παντελε?ς αναλαμβ?νουν, μετ? τα 50 τους χρ?νια, τη διακυβ?ρνηση και μεριμνο?ν για την ευδαιμον?α ολ?κληρης της πολιτε?ας. Πρ?κειται συνεπ?ς για μια αριστοκρατ?α του πνε?ματος, που εξουσι?ζει και συν?μα υπηρετε? το πλ?θος.
46. Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι φύλακες και τι περιλαμβάνει το κάθε στάδιο της αγωγής τους; (σελ. 97-98) Απάντηση
Σελίδα 97-98: Το ενδιαφ?ρον του νομοθ?τη επικεντρ?νεται στην ορθ? αγωγ? των φυλ?κων, που ?χουν επιλεγε? με κριτ?ρια την καλ? σωματικ? τους δι?πλαση και την οξ?νοια. Στο πρ?το στ?διο επιδι?κεται η εξισορρ?πηση γυμναστικ?ς και μουσικ?ς αγωγ?ς. Γυμναστικ? σημα?νει: φροντ?δα για την ευεξ?α του σ?ματος, απλ?ς ασκ?σεις, υγιειν?ς τρ?πος διαβ?ωσης. Μουσικ? ε?ναι η ενασχ?ληση με τις καλ?ς τ?χνες: μουσικ?, χορ?ς, τραγο?δι, αν?γνωση, καλλι?ργεια της εικαστικ?ς ευαισθησ?ας. Ο νομοθ?της φυσικ? επαγρυπνε?για τη μορφ? και το περιεχ?μενο της καλλιτεχνικ?ς ?κφρασης.
?νας δε?τερος κ?κλος εκπα?δευσης (απ? τα 20 ως τα 30) περιλαμβ?νει κυρ?ως τις μαθηματικ?ς επιστ?μες: αριθμητικ?, γεωμετρ?α, στερεομετρ?α, αστρονομ?α, αρμονικ?. Κορων?δα της εκπαιδευτικ?ς πορε?ας ε?ναι η πενταετ?ς (απ? τα 30 ως τα 35) σπουδ?της διαλεκτικ?ς (φιλοσοφ?α) που οδηγε? στην ?ψιστη μορφ? γν?σης, δηλαδ? στην αναζ?τηση της ουσ?ας ?λων των πραγμ?των και στη θ?αση του Αγαθο?.
47. Ποιες ήταν οι προϋποθέσεις προαγωγής των φυλάκων – ?πικούρων σε φύλακες – παντελε?ς και ποιες είναι οι ενασχολήσεις, οι ευθύνες και ο τρόπος ζωής των τελευταίων; (σελ. 98) Απάντηση
Σελίδα 98: Η πορε?α προς την ολοκλήρωση του εν?ρετου ανθρ?που ε?ναι τραχε?α και γεμ?τη δυσκολ?ες. ?σοι απ?τους φ?λακες – επικο?ρους υποστο?ν με επιτυχ?α τις κρ?σεις που ?χουν καθοριστε? προ?γονται μετά τα 50 τους ?τη σε φ?λακες παντελε?ς, δηλαδ? σε φ?λακες – ?ρχοντες (βασιλε?ς). Οι ενασχολ?σεις αυτ?ς της ολιγ?ριθμης αρχηγεσ?ας (ελ?τ) ε?ναι εν μ?ρει πρακτικ?ς (διο?κηση του κρ?τους) και εν μ?ρει θεωρητικ?ς, δηλαδ? ενασχ?ληση με τις επιστ?μες και τη φιλοσοφ?α. Οι ?ρχοντες ?χουν την ευθ?νη για την εκπα?δευση της ν?ας γενι?ς των φυλ?κων, ζουν μακ?ρια, επειδ? απολαμβ?νουν τις πνευματικ?ς ηδον?ς που μ?νο αυτ?ς διαρκο?ν, και ?ταν πεθ?νουν τιμ?νται ως ?ρωες.
48. Ποια κατάσταση επικρατούσε για μεγάλα διαστήματα στην αθηναϊκή δημοκρατία και πώς μπορούσε να αντιμετωπιστεί, κατά τον Πλάτωνα; (σελ. 99)
49. Με ποια αλληγορία στηρίζει ο Πλάτωνας τη θέση ότι η πολιτεία μπορεί να διοικηθεί σωστά μόνο αν φιλοσοφήσουν οι άρχοντες ή αν αναλάβουν τα ηνία του κράτους οι φιλόσοφοι; (σελ. 99-100) Απάντηση
Σελίδα 99-100: Σε μια δραματικ? αλληγορ?α παρουσι?ζεται το σκ?φος της πολιτε?ας να ταξιδε?ει ακυβ?ρνητο. Ο ιδιοκτ?της που ε?ναι μ?ωπας και κουφ?ς δεν γνωρ?ζει τη ναυτικ? τ?χνη. Τα μ?λη του πληρ?ματος φιλονεικο?ν μεταξ? τους και κανε?ς δεν σκ?πτεται ?τι χρει?ζεται ?νας ?μπειρος κυβερν?της που να γνωρ?ζει τις θ?σεις των ?στρων και τις ιδιοτροπ?ες των αν?μων. Ο μ?νος που μπορε? να οδηγ?σει με ασφ?λεια μ?σα απ? την τρικυμ?α το »μεθυσμ?νο καρ?βι» ε?ναι ο κυβερν?της – φιλ?σοφος.
50. Γιατί οι φιλόσοφοι-βασιλείς είναι οι πιο κατάλληλοι για τη διακυβέρνηση της πολιτείας και τι σημαίνει ο όρος βασιλεύς στον Πλάτωνα; Να παραθέσετε τα χαρακτηριστικά των φιλοσόφων – βασιλέων που εγγυώνται τη σωστή διακυβέρνηση της πολιτείας. (σελ. 100) Απάντηση
Σελίδα 100: Οι φιλ?σοφοι – βασιλε?ς (ο ?ρος βασιλε?ς στον Πλ?τωνα δηλ?νει απλ?ς τον ?ρχοντα, ?χι τον απ?λυτο μον?ρχη που αντλε? την εξουσ?α του απ? το κληρονομικ? δικα?ωμα ? απ? τη θ?ληση του Θεο?) ε?ναι προσωπικ?τητες που δεν διαθ?τουν μ?νο γν?σεις και συνθετικ? σκ?ψη, αλλ? πε?ρα ζω?ς, διοικητικ?ς ικαν?τητες και αδαμ?ντινο χαρακτ?ρα. Αναλαμβ?νουν την εξουσ?α απ? α?σθηση καθ?κοντος για να διοχετε?σουν μ?σα στη νομοθεσ?α τη σοφ?α τους και την ακεραι?τητα τους. Δεν διαθ?τουν ο?τε προσωπικ?περιουσ?α ο?τε καν οικογ?νεια για να ε?ναι αδ?καστοι, ανεπηρ?αστοι και ολ?ψυχα αφοσιωμ?νοι στο κοπι?δες λειτούργημά τους.
51. Ποιες θεμελιώδεις αρετές «ενσαρκώνει» η ιδεώδης πολιτεία κατά τον Πλάτωνα; (σελ. 100) Απάντηση
Σελίδα 100: Η ιδε?δης πολιτεία ενσαρκ?νει τις τ?σσερις θεμελι?δεις αρετ?ς: ε?ναι σοφ?, επειδ? οι ?ρχοντες της (οι φιλ?σοφοι – βασιλε?ς) ε?ναι σοφο? και την καθοδηγο?ν προς το Αγαθ?ν. Ε?ναι ανδρε?α, επειδ? οι φ?λακες – επ?κουροι ε?ναι ανδρε?οι και μπορο?ν να υπερασπισθο?ν αφεν?ς την εδαφικ? της ακεραι?τητα και αφετ?ρου τις αξ?ες που προβ?λλει το εκπαιδευτικ? της σ?στημα. Κοσμε?ται απ? σωφροσ?νη (αυτοκυριαρχ?α και νομιμοφροσ?νη), επειδ? αν?μεσα στις τρε?ς τ?ξεις βασιλε?ει η αρμον?α, που προκ?πτει απ? την υποταγ? της κατ?τερης στις ανώτερες. Ε?ναι τ?λος η πολιτε?α αυτ? δ?καιη, επειδ? το κ?θε στοιχε?ο εκπληρ?νει τη λειτουργ?α του, χωρ?ς να παρακωλ?ει τη λειτουργ?α των ?λλων, με ?λλα λ?για: ο καθ?νας πρ?ττει το ?ργο που του ?χει ανατεθε? και δεν πολυπραγμονε?.
52. Ποια είναι τα μέρη της ψυχής, κατά τον Πλάτωνα, σε ποια σχέση βρίσκονται με τις τάξεις της πολιτείας και σε ποια σχέση πρέπει να βρίσκονται μεταξύ τους, για να θεωρείται ο άνθρωπος δίκαιος; (σελ. 100-101) Απάντηση
Σελίδα 100-101: Εφόσον λοιπόν το όλον, η μεγάλη ψυχή, είναι ισορροπημένη και δίκαιη, και ο μικρόκοσμος, δηλαδή η ατομική ψυχή (στον Πλάτωνα ο όρος ψυχήδηλώνει και το χαρακτήρα, την προσωπικότητα, ακόμη και τον νου) είναι αρμονική. Το κατώτερο μέρος (κίνητρο, τάση) της, το ?λ?γιστον ? ?πιθυμητικ?ν, που επιδιώκει την εκπλήρωση των βασικών αναγκών (φαγητό, ποτό, έρωτας) και γι? αυτόν τον λόγο είναι φιλοχρήματο και φιλοκερδές, τιθασεύεται από το θυμοειδές. Και τα δύο μαζί υπακούουν στο ανώτερο στοιχείο, το λογιστικόν που ηγεμονε?ει? η αντιστοιχία ανάμεσα στα τρία μέρη της ψυχής και στις τρείς τάξεις είναι προφανής. Κάθε άνθρωπος λοιπόν είναι δίκαιος, εφόσον τα τρία στοιχεία (νους, καρδιά, επιθυμίες), που συναπαρτίζουν την προσωπικότητά του, βρίσκονται σε αρμονική συμβίωση. Αν τα άλλα στοιχεία υφαρπάσουν την εξουσία του λογιστικού, τότε επέρχονται η σύγχυση και η καταστροφή. Την αρμονία διασφαλίζει η Δικαιοσύνη που απονέμει στον καθένα ό,τι του ανήκει και τον τοποθετεί στην θέση που του αρμόζει.
53. Ποιοι ορισμοί δίνονται στην Πολιτείαγια τη δικαιοσύνη και από ποιους; (σελ. 101)
54. Πώς εξηγεί ο Πλάτων την άποψή του ότι στη δικαιοσύνη εμπεριέχονται και οι τρεις άλλες αρετές; (σελ. 101-102) Απάντηση
Σελίδα 101-102: Ο ορισμός της δικαιοσύνης: τ? τ? α?το? πρ?ττειν μπορεί να είναι σωτήριος για μιαν επιχείρηση, αλλά σε μία κοινωνία ποιος, όσο σοφός και αδέκαστος κι αν είναι, και με ποια κριτήρια θα καθορίσει τι πρέπει να πράττει ο άλλος; Δεν αναιρείται η ισότητα, όταν εφαρμοσθεί η αρχή αυτή; Για να κατανοήσουμε τη σκέψη του Πλάτωνα θα πρέπει να την εντάξουμε σε ένα παραδοσιακό πλαίσιο προβληματισμού που συμπεριλαμβάνει ακόμη και κοσμολογικές αντιλήψεις. Σύμφωνα με τον Ηράκλειτο (απ. 94), «?λιος ο?χ ?περβ?σεται μ?τρα? ε? δ? μ?, ?ριν?ες μιν Δ?κης ?π?κουροι ?ξευρ?σουσιν». Ούτε ο ήλιος λοιπόν δεν μπορεί να υπερβεί τα όρια, μέσα στα οποία κινείται. Αν τυχόν και τα υπερβεί, τότε οι Ερινύες, οι βοηθοί της Δικαιοσύνης (πρόσεξε τη χρήση του όρου επ?κουρος? και στην ιδεώδη πολιτεία επίκουροιονομάζονται όσοι επιβλέπουν την επιβολή της τάξης) θα τον βρουν και θα τον επαναφέρουν στην τροχιά του. Ξεφεύγοντας από τα όριά του ο Ήλιος διαπράττει ?βριν που τιμωρείται αυστηρά. Έτσι λοιπόν και ο άνθρωπος, για να μην διαπράττει αδικία, οφείλει να μην υπερβαίνει τα προσωπικά του όρια. Αν ο ίδιος δεν είναι σε θέση είτε από φιλαυτ?α είτε από ματαιοδοξία είτε από αδυναμία κρίσης να οριοθετήσει τον τομέα της δραστηριότητας του, τότε τουλάχιστον θα πρέπει να συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις του εμπειρότερου, του σοφότερου, του σωφρονέστερου. Δικαιοσύνη λοιπόν είναι ένα είδος αρμονίας των αντιμαχομένων τάσεων της ψυχής. Η αρμονία αυτή πηγάζει από το γν?θι σαυτόν και τον συνακόλουθο αυτοπεριορισμό. Αν ο άνθρωπος διερευνήσει τον εαυτό του και αποδεχτεί τα όριά του, τότε η συμπεριφορά του απέναντι στους συνανθρώπους του, στην πόλη, στους θεούς, στη φύση είναι η ορθή.
Από την άποψη αυτή στη δικαιοσύνη εμπεριέχονται και οι τρεις άλλες αρετές, η σοφία που διαβλέπει και εκτιμά το βάρος της προσωπικότητάς μας, η ανδρεία που έχει το θάρρος να αποδεχθεί την εκτίμηση, και τέλος η σωφροσύνη που επιβάλλει τον αυτοέλεγχο.
55. Ποια είναι τα γνωρίσματα της ιδεώδους πολιτείας, κατά τον Πλάτωνα, και ποιο το διαστρεβλωμένο απότοκο αυτής; (σελ. 102) Απάντηση
Σελίδα 102: Η ιδεώδης πολιτεία είναι αριστοκρατική, αλλά η αριστοκρατία της δεν βασίζεται στην καταγωγή παρά στο πνεύμα. Η φθορά της έχει αίτια εσωτερικά, την ανάμειξη του χρυσού με το χάλκινο γένος. Διαστρεβλωμένο λοιπόν απότοκό της είναι η τιμοκρατική πολιτεία (ιστορικό πρότυπο: η Σπάρτη). Η πολιτεία αυτή είναι φιλοπόλεμη και υποχείριο της φιλαργυρίας. Έτσι, ο τιμοκρατικός άνθρωπος είναι παραδομένος στο θυμοειδές στοιχείο και επιδιώκει συνεχώς τιμές, διακρίσεις, πλούτο και ηδονές.
56. Τι γνωρίζετε για το πολίτευμα της Ολιγαρχίας και το ρόλο των κηφήνων σε αυτό; (σελ. 102) Απάντηση
Σελίδα 102: Από την Τιμοκρατία προκύπτει η Ολιγαρχία (πλουτοκρατία), όπου ο άμετρος πλουτισμός εκκολάπτει ένα πλήθος κηφήνων. Άλλοι από αυτούς έχουν κεντρί (οι κακούργοι) και άλλοι είναι άκεντροι (οι πτωχοί), όλοι τους όμως επιδιώκουν την ανατροπή της πολιτείας. Ο ολιγαρχικός λατρεύει το χρήμα, περιφρονεί την παιδεία, αδιαφορεί για την τιμή και την υπεράσπιση της πατρίδας του. Ως πρότυπο ο Πλάτωνας θα πρέπει να είχε υπόψη του την αποικία των Φοινίκων, την Καρχηδόνα, με τους μυωπικούς ηγεμόνες που έθεταν υπεράνω των πάντων το προσωπικό τους συμφέρον.
57. Πώς προκύπτει το πολίτευμα της Δημοκρατίας; Ποια είναι τα γνωρίσματά της; (σελ. 102) Απάντηση
Σελίδα 102: Οι κηφήνες συνεχώς πληθύνονται, επειδή οι ολιγαρχικοί ευνοούν την κατασπατάληση της πατρικής περιουσίας των απόρων, για να πλουτίζουν οι ίδιοι ακόμη πιο πολύ. Όταν οι κηφήνες συνειδητοποιήσουν τη δύναμή τους, ανατρέπουν την ολιγαρχία και εγκαθιστούν ένα ανάπηρο πολίτευμα, τη Δημοκρατία. Εδώ επιτρέπονται τα πάντα? ο καθένας πράττει και λέγει ό, τι θέλει και ζει όπως θέλει. Τα αξιώματα μοιράζονται με κλήρο, ώστε να δίνεται η εντύπωση ότι οι πολίτες είναι ίσοι. Οι δάσκαλοι φοβούνται και κολακεύουν τους μαθητές, οι γέροντες συμπεριφέρονται σαν να είναι νέοι, ακόμη και τα ζώα ωθούν έξω από τον δρόμο τους ανθρώπους!
58. Ποιες συνθήκες οδηγούν στην Τυραννίδα, κατά τον Πλάτωνα, και ποια είναι τα γνωρίσματα του τυράννου; (σελ. 102)
59. Ποιος εκφραστικός τρόπος ονομάζεται αλληγορία; (σελ. 113) Απάντηση
Σελίδα 113: Η αλληγορία είναι ένας εκφραστικός τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας άλλα λέγει και άλλα εννοεί. Πρόκειται συνεπώς για συνεχή μεταφορά ή παρομοίωση.
60. Σε τι αναφέρεται η αλληγορία του σπηλαίου, όπως αναπτύσσεται στην αρχή του Ζ? βιβλίου της Πολιτείας; Παρουσιάστε το περιεχόμενό της. (σελ. 113)
V. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ, σελ.139-149 σχολικού βιβλίου
61. Ποιες πληροφορίες για την καταγωγή και την παιδική ηλικία του Αριστοτέλη αντλούνται από τις αρχαίες πηγές; (σελ.139)Απάντηση
Σελίδα 139: Όταν ο Αριστοτέλης πέθανε στη Χαλκίδα ήταν ?σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές μας? «τρι?ν που κα? ?ξήκοντα ?τ?ν»? ήταν τότε το τρίτο έτος της εκατοστής δέκατης τέταρτης Ολυμπιάδας σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Απολλόδωρου, όπως τους μαθαίνουμε από τον Διογένη τον Λαέρτιο (3ος αι. μ.Χ.). Ο θάνατος λοιπόν του Αριστοτέλη συνέβη στα 322 π.Χ. Όλα αυτά θα πουν πως ο Αριστοτέλης πρωτοείδε το φως του ήλιου στα 384 π.Χ. Το όνομα μιας μικρής, ασήμαντης μακεδονικής πόλης επρόκειτο, χάρη σ? αυτό το γεγονός, να χαραχθεί στη μνήμη των ανθρώπων: «?ριστοτέλης πόλεως μ?ν ?ν Σταγείρων, τ? δ? Στάγειρα πόλις Θρ?κης πλησίον ?λύνθου κα? Μεθώνης». Και ο παλιός βιογράφος του Αριστοτέλη αισθάνθηκε, όπως βλέπετε, την ανάγκη να χρησιμοποιήσει άλλα γνωστότερα γεωγραφικά ονόματα για να πληροφορήσει τους αναγνώστες του προς τα πού θα έπρεπε να φανταστούν ότι βρισκόταν ο τόπος που γέννησε τον Αριστοτέλη. Ποιος θα ήξερε τα Στάγειρα, τη μικρή πόλη της Χαλκιδικής;
Ο πατέρας του λεγόταν Νικόμαχος και ήταν γιατρός στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αμύντα του Γ”. Μικρός ακόμη θα είχε επομένως ο Αριστοτέλης την ευκαιρία να γνωρίσει κοντά στον πατέρα του έναν περίεργο και ενδιαφέροντα κόσμο: τον κόσμο της ιατρικής. Τη συνήθεια να καταβροχθίζει βιβλία ο Αριστοτέλης θα την είχε ασφαλώς από τα μικρά του χρόνια? τα βιβλία της βιβλιοθήκης του πατέρα του, τα ιατρικά βιβλία, θα είχαν ασφαλώς περάσει και ξαναπεράσει από τα χέρια του. Ο ίδιος θα βεβαιώσει αργότερα ?ολοφάνερα με πολύ καημό? ότι κανείς δεν γίνεται γιατρός διαβάζοντας μόνο βιβλία? ποιος όμως θα μπορούσε να αρνηθεί πόσο ευαίσθητη είναι σε ορισμένες επιδράσεις η ψυχή μας σ? αυτήν την περίοδο της ζωής μας;
62. Πότε έφτασε ο Αριστοτέλης στην Αθήνα για πρώτη φορά και γιατί επέλεξε την Ακαδημία για τις σπουδές του; (Σελίδα 139)
63. Ποια επίδραση είχε η απουσία του Πλάτωνα και το περιβάλλον της Ακαδημίας γενικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του; (Σελίδα 139-140)
64.Ποια η επιρροή του Εύδοξου από την Κνίδο στην ψυχοσύνθεση του Αριστοτέλη; (Σελίδα 140) ίδα 139: Δεκαεφτά χρονών ήταν ο γιος του Ασκληπιάδη Νικόμαχου ?ορφανός από χρόνια από πατέρα? όταν έφτασε στην Αθήνα στα 367 π.Χ. να σπουδάσει στην Ακαδημία, τη σχολή του Πλάτωνα. Τα έργα του μεγάλου δασκάλου ?όσα είχαν γραφτεί ως την εποχή εκείνη? θα του ήταν ασφαλώς γνωστά. Η μαγεία του πλατωνικού λόγου θα πρέπει να ήταν που οδήγησε τα βήματά του με αποφασιστικότητα προς την Ακαδημία. Αλλιώς γιατί, αλήθεια, να διάλεξε αυτήν από το πλήθος των σχολών που υπήρχαν τότε στην Αθήνα;
v Απάντηση
Σελίδα 139-140: Τον Πλάτωνα πάντως ο Αριστοτέλης δεν τον βρήκε τότε στην Αθήνα? ο μεγάλος δάσκαλος είχε πριν από λίγο αναχωρήσει για τη Σικελία? ήταν το δεύτερο από τα τρία ταξίδια που επιχείρησε στην περιοχή εκείνη του ελληνισμού κυνηγώντας το όνειρό του, να δει, με τη βοήθεια των ισχυρών φίλων που είχε εκεί, να παίρνουν ζωή οι πολιτικές του ιδέες και διδασκαλίες. Να ήταν άραγε η απουσία του Πλάτωνα από την Αθήνα τον καιρό που έφτασε εκεί νεαρός σπουδαστής ο Αριστοτέλης ένα γεγονός με αποφασιστική σημασία για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του Σταγειρίτη; Δεν δυσκολεύεται κανείς να απαντήσει καταφατικά στο ερώτημα αυτό, κυρίως μάλιστα όταν λάβει υπόψη του ότι η Ακαδημία δεν ήταν απλ
?ς μια σχολή, μια από τις πολλές που υπήρχαν τότε στην Αθήνα. Η σημασία της Ακαδημίας βρίσκεται ακριβώς στο γεγονός ότι ήταν το σημείο συνάντησης σημαντικών λογίων της εποχής, που διατηρώντας και μέσα στο πλαίσιο της Ακαδημίας ο καθένας τη δική του προσωπικότητα, το δικό του επιστημονικό «πιστεύω», προωθούσαν όλοι μαζί την επιστημονική έρευνα παίρνοντας ο ένας από τον άλλο χρήσιμες παρορμήσεις και επιδρώντας θετικά ο ένας στον άλλον.
64.Απάντηση
Σελίδα 140: Ένας τέτοιος λόγιος τον οποίο είχε την τύχη να συναντήσει ο Αριστοτέλης στην Ακαδημία, όταν ήρθε να σπουδάσει σ
? αυτήν, ήταν ο Εύδοξος από την Κνίδο. Ο νεαρός, τότε, αυτός επιστήμονας ήταν μια από τις πιο προικισμένες προσωπικότητες της αρχαιότητας. Ήταν μαθηματικός, αστρονόμος και γεωγράφος, και ο Πλάτωνας δεν δίστασε καθόλου να του εμπιστευθεί, κατά τη διάρκεια της απουσίας του, τη διεύθυνση της σχολής του. Δεν ήταν λοιπόν μόνο τυχερός ο νεαρός Σταγειρίτης που «βρέθηκε», όπως είπε ένας αριστοτελιστής των ημερών μας, «την πιο κατάλληλη στιγμή στον πιο σωστό τόπο, εκεί δηλαδή όπου υπήρχαν οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα μπορούσαν να γονιμοποιήσουν με έναν εντελώς ξεχωριστό τρόπο τη σκέψη του βοηθώντας την να απλώσει μέσα σε σύντομο χρόνο τα δικά της φτερά»? πιο σημαντικό θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι με την απουσία του Πλάτωνα ο Αριστοτέλης είχε, από την πρώτη στιγμή, την ευκαιρία να δεχτεί εκείνην ακριβώς την επίδραση που πρέπει να ανταποκρινόταν πολύ αμεσότερα στη δική του ψυχοσύνθεση, την απόλυτα σχεδόν θετική και επιστημονική, την ελάχιστα οπωσδήποτε ποιητική (τέτοια ήταν κατά βάση η ψυχοσύνθεση του Πλάτωνα).
65. Ποια σχέση διαμορφώθηκε ανάμεσα στον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα μετά την επιστροφή του τελευταίου στην Αθήνα; (Σελίδα 140)
66. Ποιες ήταν οι δραστηριότητες του Αριστοτέλη στην Ακαδημία και ποιες οι συνέπειες της διδασκαλίας του και των ιδεών του στις σχέσεις του με τους συναδέλφους του; (Σελίδα 141)
67. Απάντηση
Σελίδα 141: Είκοσι χρόνια έμεινε ο Αριστοτέλης στην Ακαδημία. Μετά τη συμπλήρωση των βασικών σπουδών του κύριο έργο του είχε πια την επιστημονική έρευνα και τη διδασκαλία. Η διδασκαλία του στην Ακαδημία και οι ιδέες που με αυτήν μετέδιδε στους μαθητές του έφεραν συχνά τον Αριστοτέλη αντιμέτωπο με τους συναδέλφους του στην Ακαδημία, τον Ηρακλείδη, τον Σπεύσιππο, τον Ξενοκράτη? ήταν αληθινά αλύπητη μερικές φορές η κριτική που ασκούσε σε βάρος τους. Και του Πλάτωνα οι απόψεις δεν ξέφυγαν από τον έλεγχο του Αριστοτέλη. Τι να πει κανείς για την κριτική που ασκούσε σε βάρος άλλων σχολών και των εκπροσώπων τους; Έτσι καταλαβαίνουμε πώς συνέβαινε να έχει ο Αριστοτέλης λίγους μόνο φίλους, πολλούς όμως εχθρούς. Ο χαρακτήρας του δεν θα ήταν βέβαια άσχετος με αυτό το γεγονός, σχεδόν όμως τις περισσότερες φορές ήταν η βαθιά του πίστη πως οι δικές του απόψεις βρίσκονταν πιο κοντά στην αλήθεια αυτό που τον εξωθούσε στην αυστηρή κριτική των απόψεων των άλλων? όταν είχε να διαλέξει ανάμεσα στους φίλους και στην αλήθεια ?μας το βεβαιώνει ο ίδιος? θεωρούσε «
?σιον προτιμ?ν τ?ν ?λήθειαν». Πώς να συμπεριφερόταν διαφορετικά ένας άνθρωπος που πίστευε ακράδαντα πως του αληθινού φιλοσόφου γνώρισμα είναι να έχει το κουράγιο ακόμη «κα? τ? ο?κε?α ?ναιρε?ν ?π? σωτηρί? τ?ς ?ληθείας», να θυσιάζει δηλαδή ακόμη και τις πιο προσωπικές του απόψεις, αν είναι να σωθεί η αλήθεια;
67. Πότε πήγε ο Αριστοτέλης στη Μακεδονία και για ποιο λόγο; (Σελίδα 145)
68. Πότε εγκαταστάθηκε στην Αθήνα για δεύτερη φορά ο Αριστοτέλης και ποια η συγγραφική του δραστηριότητα; (Σελίδα 145-147)
69. Ποια ήταν η στάση του Αριστοτέλη απέναντι στους άλλους τα χρόνια της ωριμότητάς του; (Σελίδα 147)
70. Πότε και για ποιους λόγους ο Αριστοτέλης εγκατέλειψε οριστικά την Αθήνα; (Σελίδα 147)
71. Ποια γνώμη διατύπωσε ο Αριστοτέλης για την Αθήνα και τους Αθηναίους σύμφωνα με την παράδοση; (Σελίδα 147-149)
72.Απάντηση
Σελίδα 145: Εγκαταστημένος στη Μακεδονία (343/2 π.Χ.) ο Αριστοτέλης ανέλαβε, με πρόσκληση του βασιλιά Φίλιππου, την αγωγή του Αλέξανδρου, του νεαρού (δεκατριών, τότε, χρονών) διαδόχου του θρόνου. Η εκπαίδευση γινόταν συνήθως στη Μίεζα, μια μικρή κωμόπολη κοντά στην Πέλλα. Για την αγωγή του Αλέξανδρου ο Αριστοτέλης χρησιμοποίησε κατά κύριο λόγο τα ομηρικά έπη (με την ευκαιρία μάλιστα αυτή ο φιλόσοφος επιμελήθηκε μια καινούργια έκδοση των ομηρικών επών).
73.Απάντηση
Σελίδα 145-146: Στη Μακεδονία ο Αριστοτέλης έμεινε ως το 335. Το κλίμα που επικρατούσε τώρα στην Αθήνα ευνοούσε την επάνοδό του εκεί. Συνοδευμένος λοιπόν από τον Θεόφραστο ξαναγύρισε στον τόπο που είχε γίνει γι” αυτόν μια δεύτερη πατρίδα. Εκεί συνέχισε τις έρευνές του? μαζί, φυσικά, και τη διδασκαλία του, όχι όμως πια στην Ακαδημία, που τη διηύθυνε τώρα ο Ξενοκράτης, αλλά στο Λύκειο, το δημόσιο γυμναστήριο στον Λυκαβηττό, όπου δίδασκαν συνήθως ρήτορες και σοφιστές. Αργότερα, όταν ο Θεόφραστος ίδρυσε σχολή που θα διαφύλαττε και θα πρόβαλλε τις διδασκαλίες του Αριστοτέλη, αυτή πήρε το όνομα Περίπατος, ίσως από τον περίπατον τη στεγασμένη στοά του Λυκείου.
Δώδεκα χρόνια έζησε τη δεύτερη αυτή φορά ο Αριστοτέλης στην Αθήνα. Και ήταν όλα χρόνια απερίσπαστης δουλειάς. Ο φιλόσοφος συνθέτει τώρα το σημαντικότερο μέρος των Πολιτικ
?ν του (έχει άλλωστε προηγηθεί ?κατά την περίοδο των ταξιδιών του? η συγκέντρωση των 158 Πολιτει?ν του, των μορφών διακυβέρνησης ή, όπως θα λέγαμε εμείς σήμερα, των συνταγμάτων ενός πλήθους ελληνικών πόλεων), ενώ παράλληλα συγγράφει σημαντικό μέρος από τα Μετ? τ? φυσικά του, το βιολογικού περιεχομένου έργο Περ? ζ?ων γενέσεως, τα ?θικ? Νικομάχεια.
74.Απάντηση
Σελίδα 147: Τα χρόνια έχουν περάσει. Ο Αριστοτέλης είναι πια τώρα ένας ώριμος και ήρεμος στοχαστής. Η συζήτηση μαζί του είναι τώρα ευκολότερη, γιατί και η δική του στάση απέναντι στις γνώμες των άλλων προσδιορίζεται τώρα από περισσότερη κατανόηση. Το πράγμα γίνεται φανερό ακόμη και στο ύφος των έργων του αυτής της περιόδου. Είναι άλλωστε και οι εξωτερικές συνθήκες που τον βοηθούν να αφοσιωθεί στο έργο του. Η ζωή για έναν Μακεδόνα δεν είναι τώρα δύσκολη στην Αθήνα.
VI. ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ, ΕΙΣΑΓΩΓΗ, σελ. 151-153 σχολικού βιβλίου
72. Πού οφείλουν το όνομά τους τα Ηθικά Νικομάχεια και ποιο θέμα εξετάζει διεξοδικά ο φιλόσοφος στο Α? βιβλίο του έργου; (Σελίδα 151)
73. Στο περιεχόμενο και στους στόχους ποιων επιστημών («τεχνών») εντάσσεται το θέμα των Ηθικών Νικομαχείων; (Σελίδα 151)
74. Ποιους όρους χρησιμοποίησαν ο σοφιστής Πρωταγόρας και ένας σωκρατικός φιλόσοφος για να δηλώσουν τους στόχους και τις επιδιώξεις τους; (Σελίδα 151)
75. Ποια ήταν η αρχική σημασία του όρου «ευδαιμονία»; (Σελίδα 151-152)
76. Ποιο νόημα είχε ο όρος «ευδαιμονία» για τον Ηράκλειτο και τον Δημόκριτο; (Σελίδα 152)
77. Από ποιες ιδέες επηρεάστηκε ο Αριστοτέλης σχετικά με την ευδαιμονία και πώς όρισε ο ίδιος την έννοια αυτή; (Σελίδα 152)
78. Σε ποια μέρη διακρίνει την ψυχή του ανθρώπου ο Αριστοτέλης και πώς τα συσχετίζει με τις αρετές;(Σελίδα 152-153)
71.Απάντηση
Σελίδα 151: Στο Α? βιβλίο των Ηθικών Νικομαχείων του, που οφείλουν το όνομά τους στον πατέρα ή στον γιο (Νικόμαχο) του Αριστοτέλη που πέθανε έφηβος, ο φιλόσοφος μίλησε διεξοδικά για το πιο μεγάλο αγαθό που επιδιώκουν με τις πράξεις τους οι άνθρωποι (τ
? ?κρότατον πάντων τ?ν πρακτ?ν ?γαθ?ν). Έδωσε στο αγαθό αυτό την ονομασία ε?δαιμονία και προσπάθησε να καθορίσει τη φύση του και το περιεχόμενό του.
72.Απάντηση
Σελίδα 151: Στην πραγματικότητα, με την πραγματεία του αυτή ο Αριστοτέλης εντάχθηκε στη χορεία εκείνων των στοχαστών που από τα μέσα περίπου του 5ου αιώνα π.Χ. προσπάθησαν ?με συζητήσεις και με γραπτές πραγματείες? να ορίσουν το περιεχόμενο και τους στόχους δύο «επιστημών» (τεχν
?ν έλεγαν ακόμη εκείνοι) που άρχισαν να κάνουν, τότε για πρώτη φορά, την εμφάνισή τους: της ηθικής και της αγωγής.
73.Απάντηση
Σελίδα 151: Όπως η αρχιτεκτονική, η ιατρική και οι άλλες τέχνες ήταν σε θέση να δηλώνουν ποια ήταν ακριβώς η συμβολή τους, είχαν και οι καινούργιες αυτές τέχνες την υποχρέωση να δηλώσουν τους δικούς τους στόχους και τις δικές τους επιδιώξεις (με άλλα λόγια: να πουν τι ήταν σε θέση να διδάξουν στους ανθρώπους). Άρχισαν έτσι να κάνουν την εμφάνισή τους διάφορες λέξεις-όροι, με τις οποίες απαντούσαν στα ερωτήματα αυτά οι στοχαστές που τις εισηγούνταν. Ο σοφιστής Πρωταγόρας λ.χ. υποστήριζε (όπως μαθαίνουμε από τον ομώνυμο πλατωνικό διάλογο) πως ήταν σε θέση να διδάσκει στους μαθητές του την ε
?βουλίαν, να τους μεταδίδει δηλαδή την ικανότητα να σκέφτονται σωστά α) για τις υποθέσεις του σπιτιού τους (= πώς να κυβερνούν με τον καλύτερο τρόπο το νοικοκυριό τους) και β) για τις υποθέσεις της πολιτείας (= πώς να γίνουν ασυναγώνιστοι πολιτικοί και στα έργα και στους λόγους). Ένας σωκρατικός, πάλι, φιλόσοφος, ξεκινώντας αυτός από άλλη βάση και πολεμώντας αυτού του είδους τους όρους-αντιλήψεις, πρόβαλε τον όρο ε?τυχία, διακηρύσσοντας ?προφανώς? ότι δεν έχει καμία σημασία ποιες ικανότητες έχει ο κάθε άνθρωπος, αφού ?στο τέλος? το παν εξαρτάται από την καλή του τύχη. Και άλλοι όμως ?καθόλου λίγοι? φιλόσοφοι πρόβαλαν, ο καθένας με τη δική του ορολογία, τις προσωπικές τους απόψεις για το σημαντικό αυτό θέμα.
Ένας λοιπόν από τους όρους αυτούς ήταν και ο όρος ε?δαιμονία.
74.Απάντηση
Σελίδα 151-152: Ένας από τους όρους που χρησιμοποιήθηκαν για να δηλωθούν οι στόχοι και οι επιδιώξεις των σοφιστών και των σωκρατικών φιλοσόφων ήταν και ο όρος ε
?δαιμονία. Η λέξη, όπως βέβαια δείχνουν τα συστατικά της, σήμαινε αρχικά την εύνοια του δαίμονος, του θείου, βρισκόταν επομένως ο όρος αυτός πολύ κοντά, θα λέγαμε, στον όρο ε?τυχία, αφού, όπως εκεί (στην ε?τυχία), έτσι και εδώ (στην ε?δαιμονία) εννοείται κάτι που δεν το πετυχαίνει ο άνθρωπος από μόνος του, αλλά κάτι που για να το αποκτήσει, πρέπει να το ζητήσει με προσευχή από τον θεό.
75.Απάντηση
Σελίδα 152: Ο Ηράκλειτος και ο Δημόκριτος θέλουν να πουν πως αυτό ακριβώς που ο άνθρωπος περιμένει από τον δαίμονα, από το θείον, το έχει, στην πραγματικότητα, μέσα στον ίδιο τον εαυτό του? με άλλα λόγια: όλοι οι άνθρωποι επιζητούν την ευδαιμονία, μόνο όμως από τις δικές τους πράξεις εξαρτάται αν θα φτάσουν κάποτε ή όχι σ
? αυτήν. Όλες λοιπόν αυτές οι ιδέες πρέπει, στο τέλος, να έγιναν καθοριστικές για του Αριστοτέλη τη σκέψη? το αποτέλεσμα ήταν ο ορισμός του της ε?δαιμονίας όπως τον διαβάζουμε στο τέλος του Α” βιβλίου των Ηθικών Νικομαχείων του: «? ε?δαιμονία ?στ? ψυχ?ς ?νέργειά τις κατ? ?ρετ?ν τελείαν». Ενέργεια λοιπόν, κατά τον Αριστοτέλη, η ευδαιμονία του ανθρώπου, όχι κατάσταση, και πάντως ενέργεια της ψυχής του, με τους κανόνες της τέλειας αρετής.
Το τελευταίο μέρος του ορισμού αυτού δείχνει καθαρά τη βαθιά πίστη του Αριστοτέλη πως την ευδαιμονία τους οι άνθρωποι μόνο με την κατάκτηση της αρετής μπορούν τελικά να την εξασφαλίσουν. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Αριστοτέλης αναζήτησε με πολλή επιμονή, αλλά και με πολύν, όπως θα δούμε, ρεαλισμό τον ορισμό της αρετής? στην πραγματικότητα τα Ηθικά Νικομάχεια είναι, σχεδόν στο σύνολό τους, μια διεξοδικότατη διερεύνηση του ενδιαφέροντος αυτού θέματος.
VII. ΠΟΛΙΤΙΚΑ, ΕΙΣΑΓΩΓΗ, σελ.178-179 σχολικού βιβλίου
79. Γιατί ο Αριστοτέλης αφιέρωσε το έργο του στη μελέτη των επιμέρους αρετών του ανθρώπου και πώς μέσω αυτών διαφαίνεται ότι η ηθική φιλοσοφία είναι μέρος της πολιτικής φιλοσοφίας; (Σελίδα 178)
80. Ποια θέματα αναπτύσσονται στα κεφάλαια των Πολιτικών που διδάσκονται σ? αυτό το βιβλίο; (Σελίδα 178)
81. 81. Ποια σημασία δίνει ο Αριστοτέλης στην έννοια «πόλις» και ποιος ο στόχος αυτής; Σελίδα 102: Η άμετρη ελευθερία της Δημοκρατίας οδηγεί στην αναρχία. Μέσα στην πόλη δημιουργείται πόλωση. Από τη μια είναι οι άπληστοι ολιγαρχικοί και από την άλλη οι άκεντροι κηφήνες (οι πτωχοί) που έχουν ωστόσο ως προστάτες τους κηφήνες με κεντρί. Όταν λοιπόν ο κακούργος κηφήνας αναλάβει με τη βοήθεια του Δήμου την εξουσία, εγκαθιστά την Τυραννίδα. Ως τύραννος πια λησμονεί τις υποσχέσεις που είχε δώσει στους πτωχούς για την αναδιανομή του πλούτου, κηρύσσει πολέμους για να αποσπά τον λαό από τα προβλήματά του και καταδιώκει τους επιφανείς πολίτες. Για να προστατευθεί από τους αγανακτισμένους και ελευθερόφρονες συγκροτεί σωματοφυλακή από απελεύθερους. Ο τυραννικός άνθρωπος περιτριγυρίζεται από σμήνος ηδονών, κλέπτει, συκοφαντεί και διαπράττει κάθε είδους ανοσιούργημα.
(Σελίδα 178- 179)