Αξιολόγηση - Βαθμολόγηση των μαθητών

Με τον όρο αξιολόγηση , στη σχολική πράξη , εννοούμε τον προσδιορισμό και την εκτίμηση , με αριθμούς ή με άλλο τρόπο , της επίδοσης των μαθητών , με σκοπό είτε τη βαθμολογία ( κατάθεση βαθμών τριμήνου κ.α.), είτε τη διαπίστωση της προόδου τους ( αξιολόγηση αποτελεσμάτων διδασκαλίας κ.α.), με ειδικές εξετάσεις ή τεστ .
Επειδή όμως η αξιολόγηση μέσα στο σχολείο κατά κανόνα γινόταν για βαθμολόγηση των μαθητών, για αυτό και η έννοια της αξιολόγησης ταυτίστηκε με την έννοια της βαθμολογίας .
Στο μάθημα της Φ.Α. η αξιολόγηση - βαθμολόγηση των μαθητών παρουσίασε μεγάλες αποκλίσεις συγκριτικά με τ ' άλλα μαθήματα , όχι τόσο στις αριθμητικές τιμές ( βαθμούς , όσο και κυρίως στα εξεταστέα αντικείμενα.
Ακριβώς , επειδή δεν υπήρχε συγκεκριμένη κατά τρίμηνο διδακτέα ύλη και ο κάθε καθηγητής έκανε δικό του πρόγραμμα που αυτοσχεδίαζε , γι΄αυτό και τα αντικείμενα εξέτασης ήταν διαφορετικά από καθηγητή σε καθηγητή , πολλές φορές και σε καθηγητές που δίδασκαν τις ίδιες τάξεις στο ίδιο σχολείο .
Στα νέα αναλυτικά προγράμματα όχι μόνον υπάρχει συγκεκριμένη ύλη για κάθε τάξη και τρίμηνο χωριστά, αλλά και συγκεκριμένα αντικείμενα εξέτασης για βαθμολογία .
Ακόμη, επειδή σε μια αξιολόγηση σημασία έχουν , εκτός από τα εξεταστέα αντικείμενα , και τα κριτήρια εξέτασης , δηλαδή το μετρό και η βαρύτητα που θα δοθεί σε κάθε ένα απ ' αυτά , γι αυτό δίνεται επιπλέον και ειδική βαθμολογική κλίμακα και μέτρο κρίσης για κάθε εξεταστέα ομάδα χωριστά.
Μάλιστα στη Φ.Α. , η ειδική αυτή βαθμολογική κλίμακα έχει μεγαλύτερη σημασία , γιατί τα αντικείμενα κρίσης είναι περισσότερα ( φυσικές - σωματικές ικανότητες , κινητικές - αθλητικές γνώσεις , συμμετοχή , ενδιαφέρον , αθλητικό ήθος κ.α. ) από αυτά των άλλων μαθημάτων , που είναι μόνο γνώσεις ή και κρίσεις .
Συγκεκριμένα , στο μάθημα της Φ.Α. τα εξεταστέα αντικείμενα εντάχθηκαν και ομαδοποιήθηκαν σε τρία στοιχεία , που σε κάθε ένα απ ' αυτά δόθηκε η ακόλουθη βαθμολογία :
1. Φυσική κατάσταση του μαθητή (κληρονομική ή επίκτητη) με κλίμακα : 0-4 βαθμούς .
Η εξέταση αυτή θα γίνεται είτε κατ΄εκτίμηση , αφού το άνοιγμα κατά κανόνα θα είναι μικρό από 2-4 βαθμούς , είτε με σχετικά τεστ κάποιας φυσικής ικανότητας (ταχύτητας , αντοχής , δύναμης κ.α.), που προβλέπει το τρίμηνο .
2. Η κινητική γνώση , σε θέματα τεχνικής που προβλέπει το τρίμηνο , με κλίμακα : 0-8 βαθμούς .
Η εξέταση θα επικεντρώνεται στην ευχέρεια και στην επιδε­ξιότητα με την οποία θα εκτελείται η άσκηση και όχι στο αποτέλεσμα π . χ . στο μπάσκετ θα υπολογίζεται η σωστή κίνηση του μπασίματος και όχι εάν μπει το καλάθι .
3. Παρουσίες , προσπάθεια , ενδιαφέρον , αθλητικό ήθος κ.α. με κλίμακα : 0-8 βαθμούς .

Λόγω της ιδιαιτερότητας του μαθήματος ΦΑ , που στοχεύει και σε άλλους παράπλευρους στόχους (όπως ψυχοπαιδαγωγικούς , βιωματικούς , κοινωνικούς κ.α.), τα παραπάνω εξωγυμναστικά στοιχεία πριμοδοτούνται αρκετά , τόσο για να βοηθήσουν τους μαθητές εκείνους που εξαιτίας κληρονομικών ή άλλων λόγων (π.χ. παχυσαρκία, έλλειψη σωματικών ικανοτήτων κ.α) δεν μπορούν να έχουν επιδόσεις, όσο και για να δημιουργήσουν κίνητρα (περισσότερο για το Λύκειο) για συμμετοχή στο μάθημα αφού μέσα απ' αυτό θα αποκτηθούν και οι κινητικές συνήθειες (τα αθλητικά χόμπι).

 - Στο Λύκειο η βαθμολογία θα διαμορφώνεται κατά 50% από τα εξεταστέα αντικείμενα της κινητικής δραστηριότητας, που διάλεξαν οι μαθητές και κατά 50% από τα άλλα εξωγυμναστικά στοιχεία (παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον κ.α.).
Συμπερασματικά τα κριτήρια που επηρεάζουν τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας του μαθήματος της ΦΑ. για το Γυμνάσιο και το Λύκειο είναι:

Γυμνάσιο

1. Φυσικές ικανότητες :                             20% με άριστα 4 βαθμοί

2. Αντικείμενα τριμήνου :                           40% με άριστα 8 βαθυοί

3. Παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον:         40% με άριστα 8 βαθμοί

            Σύνολο:                                      100% με άριστα 20 Βαθμοί

 

Λύκειο

1. Αντικείμενα επιλογής :                            50% με άριστα 10 βαθμοί

2. Παρουσίες, προσπάθεια, ενδιαφέρον :        50% με άριστα 10 βαθμοί

             Σύνολο:                                     100% με άριστα 20 βαθμοί

Σημειώνεται ότι οι μαθητές που έχουν επιδόσεις ή ανήκουν σε ομάδες του σχολείου, των Μ.0Α των εξωσχολικών σωματείων κ.α., θα πρέπει να τυχαίνουν ιδιαίτερης βαθμολογικής μεταχείρισης - έστω κι αν σ΄ένα αντικείμενο ενός τριμήνου κάπως υστερούν ή εξαιτίας φόρτου υποχρεώσεων (προπονήσεων, αγώνων κ.α.) έχουν μειωμένες παρουσίες - γιατί η συμμετοχή και η πολύωρη απασχόληση τους σε σχολικές και εξωσχολικές ομάδες δείχνει το ενδιαφέρον και την αγάπη που έχουν για την άσκηση-άθληση, γεγονός που αποτελεί και την τελική επιδίωξη του μαθήματος Φ.Α.