Α. Σε τι με βοηθά η άσκηση;

1- Η άσκηση αυξάνει την ικανότητα των πνευμόνων.
Οι πνεύμονες σε κάθε εισπνοή παίρνουν περισσότερο αέρα, άρα και περισσότερο οξυγόνο με λιγότερη προσπάθεια.
2- Αυξάνει την ικανότητα της καρδιάς με διάφορους τρόπους.
Η καρδιά είναι και αυτή ένας μυς. Όσο πιο γυμνασμένη είναι τόσο πιο αποδοτικά εργάζεται. Η αγύμναστη καρδιά δεν είναι ικανή να ανταποκριθεί σε μια κουραστική δραστηριότητα. Η γυμνασμένη καρδιά σε κάθε παλμό (κτύπο της) στέλνει περισσότερο αίμα στους ιστούς του σώματος. Έτσι, όταν θέλουμε να προλάβουμε το λεωφορείο, να παίξουμε στην παραλία, να ανεβούμε γρήγορα μια σκάλα και γενικά ,να χάνουμε μια έντονη σωματική δραστηριότητα, η καρδιά μας είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Στέλνει με κάθε κτύπο περισσότερο αίμα και κτυπά σε πολύ αργότερο ρυθμό από την αγύμναστη. Αντίθετα η αγύμναστη καρδιά, στην προσπάθεια της να ανταποκριθεί, μπορεί να λειτουργήσει επικίνδυνα.
3- Πλάθει το σώμα όχι μόνο ωραίο αλλά και γερό. Βοηθά το μυοσκελετικό σύστημα. Με την άσκηση αποκτάμε καλύτερη στάση. Δεν καμπουριάζουμε πια ούτε γέρνουμε μπροστά. Έχοντας δυνατό σκελετό και μυς γινόμαστε πιο γρήγοροι και πιο δυνατοί. Μπορούμε να τρέξουμε στο πάρκο, να πηδήσουμε μακριά, να σκαρφαλώσουμε στη βουνοπλαγιά, να σηκώσουμε ένα βαρύ αντικείμενο πιο εύκολα. Γινόμαστε βέβαια και πιο ελαστικοί. Αποκτώντας όλα αυτά τα οφέλη αποκτούμε περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και στις δυνατότητες μας.
4- Η άσκηση θωρακίζει την υγεία μας και μας προστατεύει από επιδημίες και ασθένειες.
5- Βοηθά να κοιμόμαστε καλύτερα τη νύχτα. Δεν υποφέρουμε πια από αϋπνίες.
6- Με την άσκηση έχουμε καλύτερη όρεξη και χωνεύουμε πιο εύκολα.
7- Η άσκηση μαζί με έναν υγιεινό τρόπο ζωής οδηγεί στη μακροζωία.

Β. Με τη γυμναστική όμως δε βοηθούμε μόνο το σώμα μας αλλά και το πνεύμα μας.
- Η γυμναστική μας αναζωογονεί και μας ξεκουράζει. Δε νιώθουμε πια άτονοι και μίζεροι.
- Όταν ασκούμαστε, στο σώμα μας εκκρίνονται οι "ενδορφίνες". Οι ενδορφίνες είναι ορμόνες,   δηλαδή ειδικές χημικές ουσίες, που μειώνουν τη νευρικότητα και το άγχος». Μας βοηθούν   να αποκτήσουμε καλύτερη διάθεση και να διώξουμε τη μελαγχολία. Οι επιστήμονες   ονομάζουν αυτές τις ουσίες "ορμόνες της ευτυχίας".
- Παίζοντας, έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε άλλα παιδιά και να γίνουμε κοινωνικοί. Δεν   είμαστε πια μόνοι τα απογεύματα, γιατί έχουμε καλούς φίλους.
- Η άσκηση μας βοηθά να βάζουμε στόχους και να προσπαθούμε να τους πετύχουμε, για να   φτάσουμε ψηλότερα.
Η άσκηση λοιπόν μας δίνει αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση, ευφορία, χαρά και ευτυχία. Όλα γύρω μας μοιάζουν πιο ωραία.

Γ. Η άσκηση δεν εμποδίζει την απόδοσή μας στο σχολείο, αντιθέτως την προάγει
- Πολλές σύγχρονες επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι οι μαθητές που γυμνάζονται είναι κατά κανόνα καλοί και στα μαθήματα τους. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά που γυμνάζονται συστηματικά, σε αντίθεση με τους συνομήλικους τους που δε γυμνάζονται, έχουν τα εξής πλεονεκτήματα:
- Ωριμάζουν πιο γρήγορα
- Έχουν καλύτερη ανάπτυξη
- Έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και πίστη στις δυνατότητες τους
- Είναι πιο κοινωνικοί και δυναμικοί
- Έχουν καλύτερη διάθεση
- Αποδίδουν καλύτερα στα μαθήματα τους.
- Εφοδιάζοντας μας με θέληση και αντοχή, με υγιές σώμα και διαυγές μυαλό, με αισιοδοξία και όρεξη για συμμετοχή, η άσκηση μπορεί να μας βοηθήσει να γίνουμε περιζήτητοι και στην επαγγελματική ζωή μας.
Την επόμενη φορά, λοιπόν, θυμήσου ότι η άσκηση μπορεί να γίνει ένα ευχάριστο διάλειμμα στη μελέτη σου, αλλά ότι ποτέ δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος της.

Δ. Τι πρέπει να γνωρίζω για να γυμνάζομαι αποτελεσματικά και χωρίς προβλήματα
-Να ακολουθώ τις οδηγίες του γυμναστή μου. Αυτός είναι ο εξειδικευμένος επιστήμονας που   θα μου προσφέρει τη γνώση.
-Ποτέ δεν πρέπει να γυμνάζομαι με γεμάτο στομάχι. Πρέπει να έχουν περάσει τουλάχιστον   τρεις ώρες από το
  τελευταίο μεγάλο γεύμα μου.
-Καλό είναι να ασκούμαι τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα, γιατί λιγότερες φορές δε θα   έχουν σημαντικό αποτέλεσμα στον οργανισμό μου
- Να φοράω την κατάλληλη αθλητική ενδυμασία και να μη γυμνάζομαι με τα ρούχα εξόδου.   Εκτός του ότι θα τα φθείρω, δε θα μπορώ να ασκηθώ αποτελεσματικά. Χρειάζομαι επίσης   αθλητικά παπούτσια, για να προστατέψω τα πόδια μου.
- Να προσέχω πάντοτε τα ρούχα μου και ιδιαίτερα οι κάλτσες μου να είναι καθαρά, για να μην   προσβληθώ από μυκητιάσεις.
- Να προσπαθώ και να ξαναπροσπαθώ. Χωρίς άσκηση το κορμί φθείρεται και εκφυλίζεται Δεν   υπάρχει χειρότερη λέξη από τη λέξη «παραιτούμαι».

Ερωτήσεις - Εργασίες

1. Σε τι σε ωφελεί η άσκηση;
2. Σε τι θα σε βοηθήσει να γίνεις καλύτερος;
3. Τι πρέπει να γνωρίζεις, ώστε να ασκείσαι αποτελεσματικά και χωρίς προβλήματα;
4. Σου αρέσει η γυμναστική; Ποιο είναι το αγαπημένο σου σπορ;
5. Ασκείσαι; Πιστεύεις ότι η άσκηση σε εμποδίζει να είσαι καλός μαθητής ή το αντίθετο.    Αιτιολόγησε την απάντησή σου.
6. Σου αρέσει ο αθλητισμός. Περίγραψε πώς νιώθεις, όταν ασκείσαι.
7. Τι γνωρίζεις για τη λειτουργία της καρδιάς και των πνευμόνων κατά τη διάρκεια της    άσκησης;

1. Ζητήστε από τα παιδιά:
   α. Να σκεφτούν πώς θα ήταν ο κόσμος μας, αν δεν υπήρχε αθλητισμός. (Λόγου χάρη δε θα    υπήρχαν στάδια, φίλαθλοι, αγώνες κτλ.)
   β. Να περιγράψουν τις διαφορές μεταξύ ενός αθλητή κι ενός ατόμου που δεν ασκείται.
2. Εξηγήστε με απλά λόγια στα παιδιά:
   α. Γιατί επιλέξατε να ακολουθήσετε το επάγγελμα του γυμναστή ή του δασκάλου,
   β. Τι είδους ειδίκευση αποκτήσατε με τις σπουδές σας.
3. Ζητήστε από τα παιδιά:
   α. Να δημιουργήσουν μια λίστα με τα προσόντα που πρέπει να έχει ένας ιδανικός    εκπαιδευτικός/γυμναστής και με τα στοιχεία που πρέπει να αποφεύγει.
   Για παράδειγμα:

Να είναι :
Να μην είναι :
Ευγενικός
Φιλικός
Οργανωτικός
Ενθαρρυντικός κ.ο.κ.
Αυταρχικός
Σκληρός
Εχθρικός
Αδιάφορος κ.ο.κ.

   β. Να ζωγραφίσουν τον εκπαιδευτικό/γυμναστή τους τη στιγμή που κάνει κάτι που τους        αρέσει.
   γ. Να γράψουν -ανώνυμα- τη γνώμη τους για τον εκπαιδευτικό/γυμναστή τους με τα       θετικά και αρνητικά του στοιχεία.
   Τα στοιχεία αυτά θα σας βοηθήσουν να διαπιστώσετε τι προσδοκούν τα παιδιά από την    επικοινωνία μαζί σας και τι τα απογοητεύει.
4. Για να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ασχοληθούν με τον αθλητισμό, πρέπει να γνωρίζουμε το αθλητικό τους προφίλ, τις ιδιαιτερότητες και τις προτιμήσεις τους. Ίσως κάποιο παιδί δεν αγαπά τη γυμναστική, λατρεύει όμως το κολύμπι ή το τένις.