«

»

Ιαν 26

Πρόγραμμα μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό

Μετά τα επιτυχή δεδομένα της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό προχωρούμε στη γενικευμένη εφαρμογή του σε όλες τις σχολικές μονάδες των Δήμων Κασσάνδρας και Ν. Προποντίδας .
Παρακαλούμε τις προϊσταμένες των νηπιαγωγείων και τους Δ/ντες των αντίστοιχων περιφερειών των δημοτικών σχολείων να πραγματοποιήσουν πρόγραμμα μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο, σύμφωνα με το παρακάτω ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα «Πρακτικές μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο».

1. Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη του προγράμματος 2014-2015
xonodiagr

1.2. Σχεδιασμός
Χρόνος Δραστηριότητα μετάβασης
Ιανουάριο Αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης (πόσα παιδιά ακολουθούν το πρόγραμμα, υπάρχει κοντά στο νηπιαγωγείο Δημοτ. Σχολείο, υπάρχει η βούληση του διευθυντή/εκπαιδευτικών του δημοτικού για συνεργασία, υπάρχει η βούληση των γονέων;)
Σύνταξη πίνακα ονομάτων παιδιών που θα μεταβούν την επόμενη σχολική χρονιά στο δημοτικό
Συνάντηση με τους γονείς-ενημέρωση για το πρόγραμμα-Συμπλήρωση ερωτηματολογίων από γονείς
Κατασκευή πίνακα με τα πιθανά δημοτικά στα οποία θα φοιτήσουν τα παιδιά- Αποστολή πίνακα με τα ονόματα των παιδιών στα πιθανά δημοτικά σχολεία.-Συνάντηση με τους διευθυντές των δημοτικών. Ενημέρωση για το πρόγραμμα
Ιανουάριο προς Φεβρουάριο Παρατήρηση παιδιών – Αρχική αξιολόγηση των δυνατοτήτων τους και των αναγκών τους.
Σχεδιασμός στρατηγικών μετάβασης
Φεβρουάριο προς Μάρτιο Οργάνωση επισκέψεων στα πιθανά δημοτικά υποδοχής των νηπίων-επίσκεψη – ξενάγηση στους χώρους του σχολείου-κοινή συνάντηση των νηπίων με τους μαθητές της Α΄ δημοτικού-γνωριμία με τον διευθυντή του σχολείου-Συζήτηση των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων για κοινό πλαίσιο εργασίας (π.χ. μια θεματική στη Μελέτη Περιβάλλοντος), κοινές δραστηριότητες και ίδια μέθοδο διδασκαλίας (αν και όπου είναι εφικτή).
Μάρτιο προς Απρίλιο Εκπόνηση κοινής θεματικής (ανταλλαγές εργασιών, αλληλογραφία, κλπ.) ? Δραστηριότητες μέσα στην τάξη και έξω από την τάξη-Παρακολούθηση από κοινού επισκέψεων, θεαμάτων, εκδρομών, κλπ.
Μάιο Δραστηριότητες κλεισίματος: Ενημέρωση ατομικών φακέλων-αξιολόγηση αυτών -Ενημέρωση συλλογικού φακέλου-αξιολόγηση αυτού- Κοινοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης στους γονείς- Έκθεση ατομικών και ομαδικών εργασιών- Σχολικές γιορτές
Ιούνιο Τελική αξιολόγηση παιδιών και σχεδίου εργασίας
Οδηγίες-συμβουλές από τους νηπιαγωγούς προς τους γονείς για το πώς θα ενισχύσουν θετικά την εικόνα των παιδιών για το δημοτικό σχολείο στο σπίτι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού
Ιούλιο έως Σεπτέμβριο Υποστήριξη των παιδιών από τους γονείς στο σπίτι.
Σεπτέμβριο έως Δεκέμβριο Συμβουλευτική υποστήριξη των παιδιών στο δημοτικό. Οι νηπιαγωγοί βρίσκονται στο πλευρό των δασκάλων κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών στο δημοτικό σχολείο, προκειμένου να επιλύσουν μαζί ενδεχόμενα προβλήματα.
Οκτώβριο Αξιολόγηση της διαδικασίας μετάβασης της προηγούμενης χρονιάς και τροποποίηση αυτής σύμφωνα με τα δεδομένα
Νοέμβριο Ανάλυση δεδομένων
Δεκέμβριο Ερμηνεία αποτελεσμάτων -κοινοποίηση-προτάσεις για διεύρυνση του προγράμματος

1.3. Εφαρμογή
1.3.1. Περιγραφή στρατηγικών (π.χ. επίσκεψη στο όμορο δημοτικό σχολείο) Στόχος κάθε στρατηγικής (π.χ. ο στόχος της επίσκεψης στο δημοτικό σχολείο είναι να εξοικειωθούν τα νήπια κα να αναπτύξουν σχέσεις με το χώρο και τους ανθρώπους, τους οποίους θα συναντούν την επόμενη σχολική χρονιά)-Βήματα για την εκπλήρωση κάθε στρατηγικής (π.χ. για την επίσκεψη στο δημοτικό σχολείο, ο/η νηπιαγωγός θα ενημερώσει όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα για να έχει την συναίνεσή τους, θα επικοινωνήσει με τον διευθυντή του σχολείου τηλεφωνικά και γραπτά για να ορίσουν ημερομηνία και ώρα συνάντησης, θα προετοιμάσει τα νήπια για το σκοπό και το περιεχόμενο της συνάντησης, κλπ.)-Διαμορφωτική αξιολόγηση των παραπάνω στρατηγικών (π.χ. επιτεύχθηκε ο σκοπός της επίσκεψης στο δημοτικό σχολείο, τι προβλήματα συνάντησε η νηπιαγωγός, τα παιδιά, μήπως θα έπρεπε να σχεδιαστεί κάτι καλύτερα, κλπ.).- Χρόνος εκπλήρωσης (πότε ολοκληρώθηκε η κάθε στρατηγική;)
1.3.2 Σύνταξη εκθέσεων από νηπιαγωγό
1.3.3 Εμπόδια-αλλαγή στο σχέδιο μετάβασης
1.4 Δραστηριότητες κλεισίματος του σχεδίου εργασίας. Τελική αξιολόγηση
1.4.1. Ενημέρωση ατομικών φακέλων-αξιολόγηση αυτών
Περιλαμβάνει τα ατομικά και ομαδικά δημιουργήματα των παιδιών καθώς και τα φύλλα αξιολόγησης4.4.2. Ενημέρωση συλλογικού φακέλου-αξιολόγηση αυτού
Στον φάκελο αυτό συγκεντρώνονται τυχόν βιβλία και ιστορίες που δημιουργήθηκαν από τα παιδιά, φωτογραφίες, έρευνες που επιχειρήθηκαν κλπ.
1.4.3. Κοινοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης στους γονείς
Τηλεφωνικές συναντήσεις, προσωπικές συναντήσεις στο νηπιαγωγείο, ομαδικές συναντήσεις, προτάσεις προς τους γονείς για ανάπτυξη δραστηριοτήτων με τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
1.4.4. Έκθεση ατομικών και ομαδικών εργασιών
Μετά το τέλος της ενότητας ή με τη λήξη της σχολικής χρονιάς τα παιδιά εκθέτουν τις ατομικές και ομαδικές κατασκευές τους.
1.4.5. Σχολικές γιορτές
2. Τελική αξιολόγηση του προγράμματος (Συμπλήρωση ερωτηματολογίων-συνεντεύξεων από όλους τους εμπλεκόμενους)

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι της
37ης & 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π.Α & Π.Ε. Χαλκιδικής
Ραχήλ Μαρτίδου & Γεώργιος Μπότσας