Κλειστός Αργιθέας

Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες στην περιοχή της Αργιθέας των Αγράφων, με τους άνδρες στην αρχή του κύκλου και ακολουθούν οι γυναίκες στο τέλος του κύκλου.

Ο χορός αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο γίνονται 8 βήματα, με λαβή των χεριών αγκαζέ και στο δεύτερο γίνονται 5 βήματα, ενώ η λαβή αλλάζει και γίνεται από τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες.11

Την ονομασία του ο χορός την πήρε μάλλον γιατί οι χορευτές κλείνουν στο δεύτερο μέρος του χορού προς τα μέσα του κύκλου. Είναι χορός πασχαλιάτικος και χορεύεται την Κυριακή του Πάσχα το απόγευμα στην πλατεία του χωριού, όπου γίνεται μεγάλο γλέντι και σέρνουν πρώτα το χορό οι γεροντότεροι

 
 
 
 

Θεσσαλικός

Ανδρικός και γυναικείος χορός που χορεύεται στην περιοχή του Τυρνάβου με λαβή από τις παλάμες και τους αγκώνες λυγισμένους. Σχηματίζεται κύκλος ανοιχτός με μέτωπο λοξώς δεξιά. Η φτέρνα του δεξιού ποδιού είναι μέσα στην καμάρα του αριστερού. Αποτελείται από πέντε χορευτικά μοτίβα καθένα από τα οποία έχει δικό της αριθμό βημάτων. Όλα τα βήματα εκτελούνται ισόχρονα.Thessalikos

ΜΟΤΙΒΟ 1ο

1: Το δεξί πόδι βήμα δεξιά
2: Το αριστερό πόδι βήμα αριστερά
3: Το δεξί, δεξιά με τα δάχτυλα προς το κέντρο
4: Το αριστερό πόδι μισό βήμα δεξιά με την φτέρνα του σε επαφή με την καμάρα του δεξιού. Τα δάκτυλά του είναι στραμμένα αριστερά με ελαφριά στήριξη στο έδαφος. Μέτωπο αριστερά.
5: Το αριστερό πόδι βήμα αριστερά.
6: Το δεξιό πόδι βήμα αριστερά.
7:Το αριστερό αριστερά με τα δάκτυλα προς το κέντρο.
8: Το δεξί πόδι μισό βήμα αριστερά με την φτέρνα του σε επαφή με την καμάρα του αριστερού. Τα δάκτυλά του είναι στραμμένα δεξιά με ελαφριά στήριξη στο έδαφος. Μέτωπο δεξιά.

Τα βήματα αυτά επαναλαμβάνονται ώστε να γίνουν δεκαέξι.

ΜΟΤΙΒΟ 2ο
Αποτελείται από 4 βήματα. Τα δύο πρώτα είναι όμοια με το 3,4 του α΄ μοτίβου. Τα δύο δεύτερα είναι όμοια με το 7,8 του α΄ μοτίβου.

ΜΟΤΙΒΟ 3ο
Αποτελείται από τα 4 πρώτα βήματα του πρώτου μοτίβου.

ΜΟΤΙΒΟ 4ο
Αποτελείται από 4 βήματα. Τα δύο πρώτα είναι όμοια με το 7,8 του α΄ μοτίβου. Τα δύο δεύτερα είναι όμοια με το 3,4 του α΄ μοτίβου.

ΜΟΤΙΒΟ 5ο
Αποτελείται από τα (4) βήματα 5-8 του πρώτου μοτίβου.

 

Καραγκούνα

Ένας από τους κυριότερους χορούς της Θεσσαλίας, που χορεύεται όμως και σε άλλες περιοχές. Το τραγούδι της καραγκούνας είναι μια αναφορά κι ένας θαυμασμός στην αρχοντική καραγκούνικη γυναικεία φορεσιά, η οποία μαζί μ? αυτή της σαρακατσάνας, αποτέλεσαν θέματα μελέτης και έρευνας. Χορευτές και χορεύτριες σχηματίζουν κύκλο ανοιχτό με μέτωπο προς το κέντρο.

Η λαβή είναι του Καλαματιανού. Ο χορός αποτελείται από τρία χορευτικά μοτίβα, καθένα από τα οποία έχει διαφορετικό αριθμό βημάτων που εκτελούνται σε ισόχρονο κανονικό ρυθμό.

1Ο ΜΟΤΙΒΟ

1: Το δεξί πόδι δεξιά

2: Το αριστερό πόδι δεξιά

3: Το δεξιό πόδι δεξιά με τα δάκτυλα προς το κέντρο

4: Το αριστερό σε προεκβολή, ελαφρά στα δάκτυλα

5: Το αριστερό πόδι ενώνεται πίσω σε προσοχή με το δεξιό.         Μέτωπο προς το κέντρο.

6: Το δεξί σε προεκβολή πίσω, ελαφρά στα δάκτυλα.

7: Το δεξί σε προεκβολή εμπρός ελαφρά στα δάκτυλα.

8: Όπως το 6

2Ο ΜΟΤΙΒΟ

1: Το δεξί βήμα δεξιά, λίγο πίσω και με τα δάκτυλα προς το κέντρο

2: Το αριστερό μισό βήμα δεξιά, με τη φτέρνα μπροστά από τα δάχτυλα του δεξιού και τα δάχτυλα προς το κέντρο.

Τα βήματα αυτά, που είναι τα ίδια με του «Ρόβα», επαναλαμβάνονται συνολικά τέσσερις φορές.

3Ο ΜΟΤΙΒΟ

1: Το δεξί σε προεκβολή εμπρός ελαφρά στα δάκτυλα.

2: Αναπήδηση στο αριστερό και άρση του δεξιού, μπροστά, λυγισμένου.

3: Το δεξί έρχεται και πατά αριστερά, σταυρωτά, μπροστά από το αριστερό.

4: Το αριστερό πόδι κοντά στη φτέρνα του δεξιού, ελαφρά στα δάχτυλα.

5: Το αριστερό σε προεκβολή προς το κέντρο, ελαφρά στα δάχτυλα.

6: Αναπήδηση στο δεξί με άρση του αριστερού, μπροστά λυγισμένου.

7: Το αριστερό πόδι έρχεται και πατά δεξιά, σταυρωτά μπροστά από το δεξί.

8: Το δεξί κοντά στο αριστερό στην προσοχή.

Ο Αθ. Μπίκος, απ? όπου προέρχεται η σχηματική περιγραφή13 σημειώνει ότι στο τρίτο μοτίβο του χορογραφήματος, λόγω τεχνικής δυσχέρειας, η κίνηση του δεξιού ποδιού από το 6 στο 8 σημειώθηκε από το μπροστινό μέρος και όχι από το πίσω, που είναι η κανονική του φορά. Γι? αυτό και τα βήματα 7 και 8 σημειώθηκαν δεξιότερα της κανονικής τους θέσης.

 

 

 

 

 

 

 

 

Χοροί Θεσσαλίας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παρ? όλο που οι κάτοικοί της παρουσιάζουν ετερογένεια ως προς την προέλευση, (Βλαχόφωνοι, Χασιώτες, Σαρακατσάνοι, Καραγκούνηδες, Μικρασιάτες και Θρακιώτες πρόσφυγες), εντούτοις κατόρθωσαν να διατηρήσουν μια κοινή διάλεκτο και

παράδοση. Ο Σαρακατσάνοι λοιπόν, χορεύουν κυρίως χορούς στα τρία, τσάμικους, καλαματιανούς και χορούς του γάμου. Τα τραγούδια τους έχουν να κάνουν με την ποιμενική τους ζωή και με τα κατορθώματα των κλεφτών με τους οποίους ερχόταν σε επαφή κάθε θερινή περίοδο όταν μετακινούνταν με τα κοπάδια τους στα χωριά των Αγράφων.

Σημαίνουσα αξία έχουν και οι τοπικοί χοροί της Αργιθέας, της νότιας ορεινής θεσσαλικής περιοχής. Εδώ οι χοροί είναι «κλειστοί», ένα είδος αργού τσάμικου με βαριές κινήσεις όπου έχουμε σαφή επηρεασμό από Ηπειρωτικές επιδράσεις.

Οι πηλιορείτικοι χοροί είναι ολοφάνερα επηρεασμένοι από τους ρυθμούς του Αιγαίου ενώ η περιοχή που συνορεύει με την Μακεδονία διαμορφώνει κοινούς μ? αυτήν ρυθμικούς, μουσικούς και χορευτικούς τύπους. Η θέση των χορευτών είναι κι εδώ αυστηρά καθορισμένη από κοινωνικούς τύπους, ενώ πολλοί χοροί χορεύονται χωρίς οργανική συνοδεία.

© 2015 - Σχεδίαση & Συντήρηση Ιστοτόπου : Λάμπρου Αθανάσιος - Καθηγητής Πληροφορικής 1ου Γενικού Λυκείου Αρτέμιδος