Αρχική | Διδακτικές προτάσεις | Ψυχική υγεία | Α ΕΝΟΤΗΤΑ | Β ΕΝΟΤΗΤΑ | Γ ΕΝΟΤΗΤΑ | Δ ΕΝΟΤΗΤΑ

Γ΄ Ενότητα: "Εγώ ένας από τους πολλούς"

 

Υποενότητες

  1. "Ομοιότητα και διαφορά"

  2. "Ποιος είναι ο φίλος"

  3. "Δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις"

  4. "Άνθρωποι που χρειάζονται ιδιαίτερη βοήθεια"

1. "Ομοιότητα και διαφορά"

Στόχοι

bullet

Να βρούμε τις ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους από διαφορετικές πολιτιστικές ομάδες και έθνη

bullet

Να δούμε πώς οι διαφορές κάνουν πιο πλούσια τη ζωή των ανθρώπων μαθαίνοντας διαρκώς καινούρια πράγματα

bullet

Να σκεφτούμε ένα κόσμο που όλοι θα σέβονται όλους
 

Τι μάθαμε

Όλοι διαφέρουμε αλλά έχουμε και κοινά στοιχεία.

Οι ομοιότητες που έχουμε μεταξύ μας είναι: στο φύλο, στην ηλικία, στις ανάγκες, για τροφή, σπίτι, οικογένεια, αγάπη, ζεστασιά, φροντίδα, φίλους, ειρήνη.

Οι διαφορές που έχουμε είναι: στο χρώμα, στην εθνικότητα, τη θρησκεία, το φύλο, την ηλικία, ύψος, βάρος, σχήμα προσώπου, χρώμα μαλλιών, ματιών.

Πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος αν ήμαστε όλοι ίδιοι;
 

Τι κάναμε

Κολάζ-"Η ανθρώπινη οικογένεια"Χωριστήκαμε σε ομάδες των 6 και φτιάξαμε με την τεχνική του κολάζ "την ανθρώπινη οικογένεια".

Μια ομάδα έφτιαξε το κολάζ με τίτλο "Η γη - το σπίτι μας" στο οποίο άτομα από διαφορετικά μέρη μένουν στο ίδιο σπίτι.

Η άλλη ομάδα έφτιαξε με τις φωτογραφίες ένα ανθρώπινο λουλούδι.

Η τρίτη έβαλε τις φωτογραφίες σε μια μεγάλη καρδιά με τίτλο "Η ανθρώπινη οικογένεια" και η τέταρτη ομάδα έβαλε τις φωτογραφίες πάνω σε μια ζωγραφισμένη υδρόγειο.

Στις εικόνες που συγκεντρώσαμε παρατηρήσαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές στο χρώμα, στο ντύσιμο, στις κατοικίες, στις συνήθειες κ.ά.

Βρήκαμε πόσες διαφορετικές ομάδες και εθνικότητες ζουν στην περιοχή μας και ποια κοινά και ποιες διαφορές έχω με τα άλλα παιδιά.

Βρήκαμε κώδικες και συνθήματα που να ενθαρρύνουν τις καλές σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, όπως: "Ειρήνη - φιλία - αγάπη - βοήθεια", "Αγάπη χωρίς σύνορα σε όλη τη γη - βοήθεια σε όλους τους ανθρώπους".

2. "Ποιος είναι ο φίλος"

Στόχοι

bullet

Να καταλάβουμε πόσο σπουδαίο είναι να έχουμε φίλους στη ζωή μας

bullet

Να βρούμε την ποιότητα της καλής φιλίας, πώς είναι η καλή φιλία
 

Τι μάθαμε

Γιατί είναι σημαντικοί οι φίλοι; Πότε χρειαζόμαστε φίλους; Είναι οι μεγάλοι και τα ζώα φίλοι; Χρειαζόμαστε φίλους για να παίζουμε, χρειαζόμαστε φίλους όταν έχουμε ένα πρόβλημα και θέλουμε κάποιον να μας βοηθήσει ή έστω να μας ακούσει αλλά και όταν θέλουμε να μοιραστούμε τη χαρά μας, όταν νιώθουμε μοναξιά, κάποιον να μας υποστηρίζει, να μας προστατεύει, να μας συμπαραστέκεται στις δυσκολίες, να μας λέει το ελάττωμά μας που δεν το καταλαβαίνουμε, για να το διορθώσουμε. .

Ποιες είναι οι ιδιότητες του καλού φίλου; Πώς πρέπει να είναι; Να με καταλαβαίνει, να μη με παρατάει, να με αγαπάει, να μοιράζεται τα πράγματά του μαζί μου, να με προσέχει, να μου συμπαραστέκεται, να λέμε τα μυστικά μας και να μη τα μαρτυράει, να κάνουμε καλή παρέα, να μη μαλώνουμε, να είναι ευγενικός, να μας φέρεται με καλό τρόπο, να μη λέει στην πρώτη δυσκολία "δε σ' έχω φίλο".

Τι κάναμε

Επιλέξαμε μια ιδιότητα του καλού φίλου και την παρουσιάσαμε με παντομίμα μέσα στην"Ποιος είναι ο φίλος;" τάξη. Οι άλλοι έπρεπε να μαντέψουν ποια ιδιότητα είναι: μοιράζομαι πράγματα, υποστηρίζω όταν τον αδικούν, τον βοηθάω στα μαθήματα, κρατάω μυστικά, ακούω ό,τι μου λέει.

Ζωγραφίσαμε έναν καλό μας φίλο και γράψαμε μια πρόταση για να τον περιγράψουμε, όπως: "Ο Δημήτρης είναι καλός και γενναιόδωρος. Η Σωτηρία με υποστηρίζει και είναι ειλικρινής και έμπιστη. Η Ελένη με στηρίζει όταν δεν είμαι καλά. Ο Δημήτρης μου συμπαραστέκεται και μου δίνει κουράγιο, μ' έχει σαν αδερφό του."

Φτιάξαμε μια φανταχτερή διαφήμιση, για να πείσουμε τους άλλους να μας προτιμήσουν για φίλους. Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας και γράψαμε ρητά, όπως: "Θα είμαι δίπλα σου όταν με χρειάζεσαι. Είμαι γελαστή, γενναία, πολύ ευγενική και πάνω απ' όλα γενναιόδωρη. Αγαπήστε με, είμαι καλοσυνάτη, ξέρω να προσφέρω πραγματικά, βοηθάω τους φίλους μου."

Στο ατομικό μας τετράδιο γράψαμε έναν τρόπο που διαλέξαμε, για να δείξουμε τη φιλία μας σε έναν καλό φίλο.

3. "Δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις"

Στόχοι

Να δούμε:

bullet

πώς δημιουργούνται και διατηρούνται οι φιλίες

bullet

πώς κάποιες φιλίες τελειώνουν

bullet

πώς όταν μια φιλία τελειώνει προκαλεί πόνο και

bullet

πώς θα λιγοστέψουμε αυτόν τον πόνο
 

Τι μάθαμε

Πώς θα δείξω τη φιλία μου σ' ένα καινούριο παιδί; πηγαίνω να το γνωρίσω, το ξεναγώ στους χώρους του σχολείου, μοιράζομαι κάποια πράγματα μαζί του, δείχνω ενδιαφέρον.

Πώς θα διατηρήσω τις φιλίες μου; καλεί ο ένας τον άλλο για φαγητό, πηγαίνουμε στα σπίτια και παίζουμε, μιλάμε στο τηλέφωνο, βρίσκουμε λύσεις όταν μαλώνουμε, δεν ξεχνώ τα γενέθλια και τη γιορτή του, δε μαρτυράω τα μυστικά του, είμαστε αχώριστοι.

Για ποιους λόγους χαλάει η φιλία; όταν μαλώνουμε συνέχεια και δε μπορούμε να τα ξαναβρούμε, όταν μου παίρνει πράγματα χωρίς να με ρωτήσει, όταν μετακομίζουμε αλλού, όταν λέει όλα τα μυστικά μου, όταν κάνει ζαβολιές, όταν δε φερόμαστε καλά ο ένας στον άλλο.

Πώς θα το αντιμετωπίσω; θα το κουβεντιάσουμε και θα δώσουμε άλλη μια ευκαιρία, θα τον συγχωρούμε, θα δίνουμε τα χέρια, θα κάνουμε συμφωνίες, θα του πω πως πρέπει να ρωτά πρώτα γιατί δεν είναι σωστό να παίρνει χωρίς να ρωτά, θα ζητήσουμε συγγνώμη...

Πώς νιώθω όταν χάνω μια φιλία; πονάμε, νιώθουμε άσχημα, κλαίμε, λυπόμαστε, στενοχωριόμαστε.

Η συνταγή της καλής φιλίας

 

Θα χρειαστείτε:

100 γραμμάρια αποδοχή

100 γραμμάρια κατανόηση

200 γραμμάρια στήριξη

60 γραμμάρια γενναιοδωρία

1 φλιτζάνι του τσαγιού εμπιστοσύνη

3 κουταλιές της σούπας ειλικρίνεια.

 

Εκτέλεση: Ανακατεύουμε απαλά σε ένα μπολ την αποδοχή, την κατανόηση και τη γενναιοδωρία. Ρίχνουμε μέσα τη στήριξη, την ειλικρίνεια και αργά αργά την εμπιστοσύνη. Όταν λιώσουν καλά όλα τα υλικά, τα βάζουμε στο  ταψί και ψήνουμε σε δυνατό φούρνο για αρκετό, αρκετό … καιρό.

 

Καλή επιτυχία σε όλους σας!

Συζήτηση - αποδοχή - συγγνώμη - συγχώρεση - συμφιλίωση!

Τι κάναμε

Παίξαμε με παντομίμα με ποιους τρόπους θα δείξουμε τη φιλία μας σε ένα καινούριο παιδί: ξενάγηση στο σχολείο, παίζω μαζί του, μοιράζομαι τετράδια και μολύβια, το προστατεύω, δείχνω ενδιαφέρον.

Γράψαμε ιστορίες και ποιήματα για δυο φίλους που τσακώνονται και με ποιο τρόπο συμφιλιώνονται.

4. "Άνθρωποι που χρειάζονται ιδιαίτερη βοήθεια"

Στόχοι

bullet

Να διαπιστώσουμε ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες

bullet

Να βρούμε με ποιους τρόπους μπορούμε να τα βοηθάμε
 

Τι μάθαμε

Πώς νιώθει κάποιος που δε βλέπει; άσχημα, δυσάρεστα, λυπημένα, φόβο, σαν να λείπει κάτι, ανησυχία μήπως πέσει και χτυπήσει, απογοήτευση, μοναξιά.
Είναι δύσκολο να μη βλέπεις αλλά και μεγάλη ευθύνη να οδηγείς κάποιον άνθρωπο που δε βλέπει.

Τι λείπει περισσότερο από έναν άνθρωπο που δε βλέπει;

ο ήλιος, τα χρώματα, τα πρόσωπα, τα λουλούδια, ένα άθλημα, οι ζωγραφιές, δε μπορεί να δει ρούχα

Πώς θα βοηθήσω;

Γίνομαι οδηγός του, βοηθάω στο λεωφορείο τα άτομα με το λευκό μπαστούνι, τον περνάω απέναντι, εάν το θέλει, παίζουμε ειδικά παιχνίδια

Τι λείπει περισσότερο από έναν άνθρωπο που δεν ακούει;

οι φωνές των φίλων, των πουλιών, της μαμάς, της μουσικής, τα τραγούδια

Πώς θα βοηθήσω;

Μιλώ αργά, καθαρά, κουνώ τα χείλη για να τα διαβάσει, κάνω νοήματα με τα χέρια

Τι λείπει περισσότερο από έναν άνθρωπο που δε μιλάει;

δε μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του, δε μπορεί να τραγουδήσει, να φωνάξει βοήθεια, να πει τα προβλήματά του

Πώς θα βοηθήσω;

Μαθαίνω τη γλώσσα των χεριών, μπορεί να μου γράφει αυτά που θέλει, μιλάω στους άλλους γι' αυτά που θέλει.

Τι λείπει περισσότερο από έναν άνθρωπο που δεν περπατά;

δε μπορεί να τρέξει, να χορέψει, ν' ανεβεί τις σκάλες, να κάνει βόλτα στην πόλη, να κολυμπήσει, να ταξιδέψει

Πώς θα βοηθήσω;

Λέω στους γονείς μου να μην παρκάρουν σε θέσεις αναπήρων, δεν πιάνω τη θέση τους στα λεωφορεία, προσφέρομαι να βοηθήσω όπου χρειαστεί, δεν εμποδίζω στις ράμπες για να μπορεί να περάσει το αναπηρικό καροτσάκι

Τι λείπει περισσότερο από έναν άνθρωπο
που έχει πρόβλημα στα χέρια;

δε μπορεί να παίξει, να γράψει, να γυρίσει τη σελίδα στο βιβλίο, να πλυθεί, να χαϊδέψει, να ξυθεί, να ντυθεί, να φάει

Πώς θα βοηθήσω;

Του προσφέρω ό,τι μου ζητήσει, τον υποστηρίζω, τον φέρνω κοντά στα άλλα παιδιά για να μη νιώθει μόνος, παίζω μαζί του παιχνίδια με τα πόδια, του κάνω συντροφιά.

Τι κάναμε

"Χέρια βοήθειας"

Ζωγραφίσαμε το περίγραμμα του χεριού μας σε χαρτόνι και το κόψαμε. Στη"Πώς νιώθουν άραγε όσοι δε βλέπουν;" συνέχεια γράψαμε πάνω σε κάθε χάρτινη παλάμη έναν τρόπο με τον οποίο μπορούμε να βοηθήσουμε τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Φτιάξαμε ένα κολάζ με τα χέρια βοήθειας προς τα άτομα που έχουν ανάγκη.

Γράψαμε μια ιστορία για ένα φίλο μας που έχει ειδικές ανάγκες, πώς ζει, πώς νιώθει και τον τρόπο που του συμπαραστεκόμαστε.

Αρχική | Διδακτικές προτάσεις | Ψυχική υγεία | Α ΕΝΟΤΗΤΑ | Β ΕΝΟΤΗΤΑ | Γ ΕΝΟΤΗΤΑ | Δ ΕΝΟΤΗΤΑ