ΣΕΡΑΦΕΙΜ- ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ Καθηγητής Μουσικής στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Λαμίας |
|
αρχική σελίδα | βιογραφικό | ενδιαφέροντα | ενδιαφέρουσες σελίδες |
Ο ΦΟΥΡΝΑΣ των ΑΓΡΑΦΩΝ | 7o Δημοτικό Σχολείο Λαμίας | sekyritsis@sch.gr |
q
Ορολογία στη Μορφολογία της Μουσικής ü
Γρηγοριανό
μέλος – το
σύνολο των ύμνων που μέχρι σήμερα
χρησιμοποιεί η Καθολική Εκκλησία. ü
Όργκανουμ
– μια πρώτη
απόπειρα δημιουργίας πολυφωνικής
μουσικής. ü
Ντισκάντους
– πολυφωνική
μορφή, νεότερη του όργκανουμ, δίφωνη και
αργότερα τρίφωνη. ü
Κοντούκτους
– είδος
σύνθεσης του 12ου και 13ου
αιώνα. Ο συνθέτης χρησιμοποιεί δική του
μελωδία και όχι Γρηγοριανή. ü
Μίμηση
– η επανάληψη από μια φωνή ενός τμήματος
μιας μελωδίας που έχει προηγούμενα
παρουσιάσει κάποια άλλη φωνή. ü
Κανόνας
– είδος
πολυφωνικής σύνθεσης όπου μια φωνή
εκθέτει μια μελωδία και στη συνέχεια μια
άλλη ή και περισσότερες τη μιμούνται
πιστά νότα προς νότα. ü
Κάτσα
- είδος
πολυφωνικής σύνθεσης του 14ου
αιώνα (δίφωνος κανόνας που συνοδευόταν
από ένα τενόρο) με θέμα σκηνές κυνηγιού ή
ψαρέματος κλπ. ü
Ριτσερκάρε
– σύνθεση
οργανικής μουσικής του 16ου και 17ου
αιώνα. Πρόγονος της Φούγκας με κυρίαρχο
το στοιχείο της Μίμησης. ü
Μοτέτο
– σύνθεση θρησκευτικού περιεχομένου
πάνω σε λατινικό κείμενο. Η πιο
σημαντική φωνητική μορφή της
πολυφωνικής μουσικής κατά το Μεσαίωνα
και την Αναγέννηση. ü
Μαδριγάλι
– πεντάφωνη
σύνθεση περισσότερο ελεύθερη από το
μοτέτο, αντίποδάς του όσο αφορά το
κείμενο. ü
Φούγκα
–
σύνθεση για καθορισμένο αριθμό
φωνών, αποκορύφωμα της πολυφωνικής-αντιστικτικής
γραφής. ü
Κοράλ
(χορικό) – τύπος
ύμνου της Λουθηρανής γερμανικής
εκκλησίας. ü
Πρελούδιο
– εισαγωγικό κομμάτι, προηγείται μιας
άλλης σημαντικότερης σύνθεσης. ü
Τοκάτα
– έργο
ελεύθερου στυλ, δεξιοτεχνικού χαρακτήρα
για πληκτροφόρο όργανο. ü
Ενβανσιόν
–δίφωνη και
αργότερα τρίφωνη ελεύθερη σύνθεση για
πληκτροφόρα, όπου κυριαρχεί το στοιχείο
της μίμησης. ü
Λίντ
– είδος
ομοφωνικής σύνθεσης, με πρότυπο τα
μεσαιωνικά τραγούδια. Οδήγησε στη
δημιουργία διαφόρων τύπων συνθέσεων
οργανικής μουσικής. ü
Ροντό
– κυκλική μορφή, επέκταση της τριμερούς.
Αποτελείται από ένα ρεφραίν [Α] και πολλά
κουπλέ (επεισόδια) : Α-Β-Α-Γ-Α-Δ-Α… ή
: Α-Β-Α΄-Γ-Α΄΄-Δ-Α΄΄΄… ü
Σουίτα
– σειρά –
ακολουθία χορών πάντα στην ίδια
τονικότητα, εναλλάξ αργών και γρήγορων : Allemande(4/4),
Courante(3μερές
μέτρο άρσης) Sarabande
(3μερές μέτρο), Gigue(3/8,6/8,9/8
ή 12/8) Menuet,
Trio,
Gavotte,
Musette,
Bourre,
κ. α. ü
Διάφοροι
χοροί που επικράτησαν στην Ευρώπη τον 19ο
αιώνα Βαλς,
Polonaise
(3/4,
μοιάζει περισσότερο
με πομπή),
Mazurka(3/4),
Polka(2/4)
Tarantella(6/8),
Bolero (3μερές
μέτρο),
Ecossaise(2μερές
μέτρο
), Habanera,
Saltarello
κ.α. Σονάτα –
σύνθεση οργανικής μουσικής.
Αποτελείται συνήθως από τέσσερα
μέρη: Allegro
σε φόρμα – σονάτα Andante
(ή adagio) Μενουέτο
ή σκέρτσο με τρίο Allegro
vivace
(ή Presto
σε φόρμα Ροντό) ü
Σονατίνα
– μια μικρή
σονάτα, ευκολότερη στην εκτέλεση. ü
Συμφωνία
–μια σονάτα για
ορχήστρα. ü
Κοντσέρτο
–μια σύνθεση
όπου ένα όργανο σόλο άλλοτε
συνεργάζεται και άλλοτε έρχεται σε
αντίθεση με το σύνολο της ορχήστρας. ü
Προγραμματική
Μουσική – ο
συνθέτης προσπαθεί να περιγράψει κάτι
το συγκεκριμένο , π.χ. ένα ιστορικό
συμβάν, ένα φιλολογικό κείμενο, μια
εικόνα ή μια καθορισμένη ψυχική
κατάσταση. Το αντίθετο της Απόλυτης
Μουσικής ü
Συμφωνικό
Ποίημα – έργο
ελεύθερου στυλ, σε ένα μόνο μέρος που
θυμίζει το πρώτο μέρος της Συμφωνίας. ü
Φαντασία
–ελεύθερη μορφή
οργανικής μουσικής, σχετική με το
Συμφωνικό Ποίημα. Χρησιμοποιεί θέματα
χωρίς να τα επεξεργάζεται ιδιαίτερα.
Συνηθισμένες οι πολλές και μακρινές
μετατροπίες. ü
Ραψωδία
– είδος
σύνθεσης, στο πρότυπο της Φαντασίας.
Χρησιμοποιεί συχνά λαϊκές (φολκλορικές)
μελωδίες κάποιας χώρας. ü
Σκέρτσο
– σύνθεση οργανικής μουσικής με
χαρακτήρα ρυθμικό, λεπτό και χαριτωμένο
συνήθως σε τριμερές μέτρο. ü
Καπρίτσιο
–έχει ανάλαφρο
χαρακτήρα, γρήγορο τέμπο, ελεύθερη φόρμα. ü
Εμπροπτί
–οργανική
σύνθεση ελεύθερης μάλλον μορφής ,με
αυτοσχεδιαστικό χαρακτήρα. ü
Σπουδή
– σύνθεση με
στόχο να βοηθήσει τον εκτελεστή κάποιου
οργάνου να ξεπεράσει τεχνικές ή άλλες
δυσκολίες. ü
Νυχτερινό
– σύνθεση
συνήθως για πιάνο που θυμίζει τη
νυχτερινή γαλήνη. ü
Μπαγκατέλα
–σύντομο
κομμάτι για πιάνο χωρίς ιδιαίτερες
αξιώσεις.. ü
Ιντερμέτζο
–(intermezzo:
διάλειμμα) μια
σύνθεση που παρεμβάλλεται μέσα σε μέρη
ενός μεγαλύτερου έργου . ü
Λειτουργία
– σαν μουσικό
είδος ακολουθεί το τυπικό της
λειτουργίας της Καθολικής Εκκλησίας
αρχικά a cappella
και από τον 17ο αιώνα με οργανική
συνοδεία. Παραπλήσιο είναι το Ρέκβιεμ, η νεκρώσιμη δηλαδή
λειτουργία. ü
Όπερα
– ένας συνδυασμός θεάτρου και μουσικής.
Εκτελείται από τους σολίστες –
τραγουδιστές, χορωδία και ορχήστρα. ü
Ορατόριο
– (oratorio
: αίθουσα προσευχής)
ένας συνδυασμός θεάτρου και μουσικής.
Εκτελείται από τους σολίστες –
τραγουδιστές, χορωδία και ορχήστρα, όπως
και η όπερα. Βασική τους διαφορά είναι
ότι το ορατόριο δεν έχει σκηνική δράση. ü
Άρια
– ένα φωνητικό
κομμάτι με οργανική συνοδεία. ü
Ρετσιτατίβο
– ένα φωνητικό
κομμάτι με οργανική συνοδεία όπου η
μελωδία και ο ρυθμός παίζουν
δευτερεύοντα ρόλο, ακολουθώντας τη
φυσική ροή του λόγου. ü
Καντάτα
– ένα φωνητικό
κομμάτι .Εκτελείται από σολίστ, χορωδία
και ορχήστρα. ü
Ουβερτούρα
– κομμάτι εισαγωγής σε μια όπερα, ένα
ορατόριο ή κάποιο άλλο έργο. ü
Φινάλε
– το τελευταίο
μέρος ενός μουσικού έργου. ü
Κόντα
– (coda : ουρά)τμήμα
που προστίθεται στο τέλος μιας μουσικής
σύνθεσης και έχει καταληκτικό χαρακτήρα,
χωρίς όμως και να είναι αναγκαίο,
από δομική άποψη. |