ΑΡΧΙΚΗ - ΠΡΟΦΙΛ

 

Η επιθυμία γνώσης δεν είναι επιθυμία να μάθουμε περισσότερα, να ανακαλύψουμε περισσότερα πάνω στην αλήθεια, αλλά μια επιθυμία που προκύπτει από αυτό που μένει όταν η αλήθεια φεύγει.

 

Παρόλο που η σεξουαλικότητα αποτελεί ένα βασικό νήμα της ανάπτυξης και της συγκρότησης της ατομικής και της συλλογικής ζωής και συνδέεται τόσο με την διαιώνιση του ανθρώπινου είδους, όσο και με την ανάδυση της πολυπλοκότητας της ζωής, δυσκολευόμαστε να μιλάμε για αυτήν (δες στις “Ερωτήσεις”, “Γιατί δεν μιλάμε άλλο για αγάπη;”). Μια δυσκολία που απορρέει από διαφόρων ειδών κοινωνικά ταμπού και προσωπικούς καταναγκασμούς. Οι αυξημένες δυσκολίες που οι σημερινοί νέοι αντιμετωπίζουν στη σύναψη υγειών ερωτικών σχέσεων όμως, και μια τάση που δείχνουν προς τη μοναχικότητα δημιουργεί την ανάγκη να μιλήσουμε γι’ αυτά τα θέματα. Με τον ισότοπο αυτό ευελπιστούμε να συμβάλλουμε στην άρση αυτής της σιωπής και στην προώθηση ενός σύγχρονου λόγου για τον έρωτα(δες ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ)


 

Η εφηβεία, ως η δεύτερη καθοριστική φάση της σεξουαλικής εξέλιξης, μετά την πρώτη παιδική ηλικία και τη σεξουαλική «νάρκωση» της λανθάνουσας περιόδου, είναι το κατ’ εξοχήν πεδίο ενδιαφέροντός μου καθώς παραμένει συναρπαστική για τη δυναμικότητά της και την ορμή προς τη ζωή. Σ’ αυτή την περίοδο πραγματοποιούνται οι δευτερογενείς ταυτίσεις και οι διεργασίες της σεξουαλικής οργάνωσης και ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντική για την μετέπειτα ψυχική οργάνωση. Καθώς όμως η εφηβική σεξουαλικότητα δεν είναι δυνατόν να αποκοπεί από τις άλλες φάσεις της σεξουαλικής εξέλιξης το περιεχόμενο αυτού του ισότοπου αναφέρεται στη σεξουαλικότητα γενικότερα, αλλά και στον έρωτα και την αγάπη(δες ΕΦΗΒΕΙΑ και ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)

 

Η διερεύνηση των διαφορετικών σεξουαλικών ηθών και εθίμων ανά την υφήλιο καθώς και του παρελθόντος αναδεικνύει ότι υπάρχουν σεξουαλικές εκφράσεις διαφορετικές από τις κυρίαρχες δυτικές που παρουσιάζονται ως οι μόνες φυσικές,  αποκαλύπτει τις διαφορετικές αποκρυσταλλώσεις του έρωτα στο κοινωνικό φαντασιακό, τη σχετικότητα αυτών των εννοιών και αποδεικνύει ότι η σεξουαλικότητά μας προσδιορίζεται κατά μεγάλο μέρος από τις αντιλήψεις της εποχής και του τόπου που γεννηθήκαμε, πρόκειται δηλαδή για κοινωνική κατασκευή (δες στην κατηγορία ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ το κείμενο “Όψεις της σεξουαλικότητας”). Οι γνώσεις αυτές μπορούν να μας οδηγήσουν στην αναγνώριση κι άλλων ενδεχομένων (τι μας έχει κάνει αυτό που είμαστε και τι άλλο ενδεχομένως θα μπορούσαμε να είμαστε) και ενδεχομένως να δώσουν νέα ώθηση στην προσωπική μας ελευθερία. Έτσι, στον ισότοπο αυτό θα βρείτε πληροφορίες και συμπεράσματα από διάφορες Επιστήμες του ανθρώπου: Κοινωνική Ανθρωπολογία, Ιστορία, Φιλοσοφία, Ψυχανάλυση. Επίσης υπάρχουν διάσπαρτες αναφορές στη λογοτεχνία και την τέχνη οι οποίες, ως γνωστόν, αποκρυσταλλώνουν τις αλλαγές και τις μεταβάσεις. (δες ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)

 

Πολύτιμο θεωρητικό εργαλείο υπήρξε η θεωρία της ψυχανάλυσης καθώς αποτελεί – πλην της θεραπείας – μια μέθοδο κατανόησης των ψυχικών λειτουργιών σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης. Ως γενική θεωρία της ανθρώπινης συμπεριφοράς και εμπειρίας, η ψυχανάλυση αναζητά εξηγήσεις για τις σύνθετες σχέσεις μεταξύ σώματος και ψυχής και ενδιαφέρεται να κατανοήσει το ρόλο των συναισθημάτων στην αρρώστια και την υγεία δημιουργώντας χώρους λόγου και αποφεύγοντας τις ιδεολογικές υποδείξεις, ηθικοπλαστικές ή αγωνιστικές. Η ψυχανάλυση νομίζω ότι μπορεί να προσφέρει το απαραίτητο ανθρώπινο διορθωτικό στην ανώνυμη υπερτεχνικότητα προς την οποία τείνουν οι ιατρικές μελέτες και η ιατρική πρακτική (δες Ιατρικοποίηση).

Χωρίς να εγκαινιάζει έναν καινούργιο ερωτικό κώδικα μετά την αυλική συμπεριφορά, την ελευθεριότητα, το ρομαντισμό ή την πορνογραφία, η ψυχανάλυση σφραγίζει το τέλος των κωδίκων καθώς και τη μονιμότητα του έρωτα, καθόσον αυτός δημιουργεί χώρους λόγου. Επισημαίνει την αναγκαιότητα της μεταβιβαστικής ή ερωτικής σχέσης για να είναι ζωντανό ένα σώμα και όχι ένα υπό έλεγχο πτώμα(δες το κείμενο «Γιατί Ψυχανάλυση;», «Η σεξουαλικότητα ως ψυχικό γεγονός»).


 

Οι σχέσεις ανάμεσα στα φύλα ανά εποχή δεν θα μπορούσε να λείψει απ’ αυτή τη διερεύνηση καθώς αναζητούμε αντίδοτα για την κρίση που περνά ο έρωτας και οι σχέσεις αγάπης στον 21ο αιώνα.


 

«Ο έρωτας είναι ο χώρος και ο χρόνος όπου το εγώ επιτρέπει στον εαυτό του να ξεφύγει από τα κοινά μέτρα». (JKristeva)

Αυτή η φράση μπορεί να γίνει ξανά μια μεγαλειώδης αξίωση σε μια εποχή που οι αγωνίες και οι οδύνες των ερώτων μας έχουν επιδεινωθεί εξ αιτίας των περιορισμών των τρόπων έκφρασής τους και της έλλειψης ερωτικών κωδίκων.

Χρειάζεται να τους επινοούμε κάθε φορά, με κάθε αγαπώμενο πρόσωπο, σε κάθε στιγμή τόπο και ηλικία, κάτι εξαιρετικά δύσκολο αλλά ίσως ο μόνος δρόμος -περίπλοκος αλλά αυτόνομος- που οδηγεί στο μέγιστο της υποκειμενικότητας.  (δες ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ και ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ)


 

Στην απόφαση για δημιουργία αυτού του ισότοπου συνέβαλε η πεποίθησή μου ότι ο σύγχρονος άνθρωπος στον αγώνα του για αυτοσυντήρηση, καθώς έχει να αντιμετωπίσει ιδιαίτερα πολύπλοκες συνθήκες, χρειάζεται να επαναλαμβάνει διαρκώς τη διεργασία της αναζήτησης και της αίσθησης του εαυτού. Καθώς η πρόσβαση στην ετερότητα –των μαθητών και των παιδιών μας – προϋποθέτει ότι αισθανόμαστε υποκείμενα της ιστορίας και της σκέψης μας, αυτή η αναζήτηση μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να απαλλαγούμε από άχρηστους καταναγκασμούς και επομένως να διευκολύνει τις σχέσεις μας μαζί τους. Μελετώντας πώς λειτουργεί η ανθρώπινη ψυχή εντός και εκτός κοινωνίας και θεσμών είναι πιο ενδιαφέρον και αποτελεί πιο αποτελεσματικό και μόνιμο εργαλείο ερμηνείας συμπεριφορών και τάσεων από τις έτοιμες συνταγές και συμβουλές που έχουν περιορισμένο φάσμα. Η πολυπλοκότητα των σημερινών σχέσεων απαιτεί αυτενέργεια και φαντασία.

Απώτερος στόχος μας είναι να συνδράμουμε τους νέους μεγαλώνοντας να εκφράσουν ελεύθερα τη σεξουαλικότητά τους και να συνειδητοποιήσουν το δικαίωμα που έχουν όλοι οι άνθρωποι στην ηδονή, απελευθερωμένοι από διαφημιστικές υπερβολές και εμπορικά τεχνάσματα. Η σύνδεση του σεξ με τη λογική της κατανάλωσης και του ατομικού κέρδους και η εκμετάλλευση των σωμάτων από την ιατρική και τη βιοτεχνολογία που με περισσό ζήλο απομόνωσαν το σώμα από την ολότητα που αποτελεί το ανθρώπινο ον, το έχει καταστήσει αγνώριστο: μια απλή εκτόνωση που οδηγεί σε περισσότερα βάσανα απ’ αυτά που υπόσχεται να θεραπεύσει. (δες ΙΑΤΡΙΚΟΠΟΙΗΣΗ)

Το θέμα της σεξουαλικότητας και του έρωτα είναι τόσο ευρύ που μοιραία κατέληξα να συνδέω με διάφορους τρόπους τις πληροφορίες που φτάνουν ως εμένα και αυτό έγινε ένας από τους στόχους του συγκεκριμένου ισότοπου (δες Ευρετήριο Όρων, Αποσπάσματα Ερωτικού λόγου, Βιβλία,  Foodforthoughtκ.α.). Έτσι, παραθέτω αποσπάσματα και παραπέμπω σε άλλα site, δημοσιεύσεις, άρθρα κ.λπ. τα οποία θεωρώ χρήσιμα για όσους ενδιαφέρονται για τη Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ή μελετούν το θέμα της Σεξουαλικότητας. Κάποια απ’ αυτά δεν αντιπροσωπεύουν απόλυτα τις απόψεις μου αλλά θεωρώ ότι  βρίσκονται σχετικά κοντά ή παρουσιάζουν ενδιαφέρον.


 

Η βοήθειά σας μέσω σχολιασμών αλλά και η αποστολή υποδείξεων, διορθώσεων, προτάσεων, κειμένων, σχετικών όρων, ιστοσελίδων, blog, εκδηλώσεων, σεμιναρίων, βιβλίων, παραστάσεων κ.λπ. που πιστεύετε ότι ταιριάζουν με τη λογική του παρόντος, είναι πολύτιμη και εισάγει μια ενδιαφέρουσα διαδραστικότητα.

 

Ο ισότοπος αυτός αποτελεί για μένα κι έναν «τόπο» συνάντησης με τους μαθητές μου, που στα πλαίσια των ομάδων Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης αποκτήσαμε ισχυρούς δεσμούς. Θα ήταν ευχής έργο επίσης, να ανταλλάξουμε απόψεις και εμπειρίες με συναδέλφους που έχουν ασχοληθεί με το ίδιο θέμα.

Επιθυμία μου άλλωστε, είναι να αναζητήσω γνώσεις, να ενεργοποιήσω ερωτήματα, να ανακινήσω τη συζήτηση και σε καμία περίπτωση να δώσω συμβουλές ή απαντήσεις. (Πως θα μπορούσε κανείς άλλωστε, να δώσει οριστικές απαντήσεις στο θέμα του σεξ και του έρωτα;)

 

(Όπου υπάρχει η υποκατηγορία «Κείμενα» αναφέρομαι σε δικά μου γραπτά, ενώ με την υποκατηγορία «Άρθρα» αναφέρομαι σε γραπτά άλλων.

Σε κάποια κείμενα ή αποσπάσματα δεν αναφέρονται οι πηγές γιατί δεν μου είναι γνωστές. Αν γνωρίζετε κάτι παραπάνω σας παρακαλούμε να μας το επισημάνετε.

Αν κάποιοι θεωρούν αθέμιτη την αντιγραφή κειμένων που τους ανήκουν, τους παρακαλώ να μου το επισημάνουν για να τα αφαιρέσω.

Επίσης προϋπόθεση για να χρησιμοποιήσετε το υλικό αυτής της ιστοσελίδας είναι να αναφέρετε τις πηγές).

 

                                                                     

                                                                                         Έλενα Σκαρπίδου

                                                                                         (εκπαιδευτικός)

 

 

 

Αν θέλετε να επικοινωνήσετε μαζί μου ή απλώς να στείλετε υλικό το e-mail μου είναι: sexualeducationgr@gmail.com