ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΣ : ΖΩΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.)
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΥΤΙΣΤΙΚΩΝ ΑΤΟΜΩΝ
( Ε.Ε.Π.Α.Α.) ΚΑΙ ΥΠ.Ε.Π.Θ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ: κος
ΑΛΕΞΙΟΥ ΧΡ.
Το ταξίδι στη Δανία
διήρκησε από 25-03-01 μέχρι 07-04-2001.
Το γκρούπ αποτελείτο
από 8 άτομα.
Μείναμε στην πόλη
Arhus,
στο ξενοδοχείο
HOTEL
SCANCIC
PLAZA.
Ø
Στις 26-03-01 επισκεφθήκαμε στην περιοχή
Viby
το
Langagerskolen
που είναι κέντρο πληροφόρησης και εκπαίδευσης του Αυτισμού.
Διευθυντής αυτού του κέντρου είναι ο κος
BENT
VANBORG.
Μας υποδέχτηκε
ο κος
FINN BORCH,
ο οποίος μας έδωσε και τις
πληροφορίες για
τη λειτουργία του κέντρου.
Στο
Langagerskolen
εκπαιδεύονται 230 παιδιά.
Το προσωπικό
ανέρχεται στα 270 άτομα.
Υπάρχουν 8
τμήματα ή γκρουπ (
Department).
Κάθε τμήμα έχει
5 – 6 μαθητές με 2 δασκάλους και 2 Κοινωνικούς
Λειτουργούς.
7 νύχτες το
μήνα κάποια παιδιά μένουν μέσα και τα επισκέπτονται οι γονείς
τους τα
Σαββατοκύριακα.
Το κέντρο
λειτουργεί από 8.30 π.μ. – 16.00 π.μ.
Η μετακίνηση
των παιδιών από το σπίτι γίνεται με λεωφορείο ή ταξί.
Η διάγνωση για
εισαγωγή στο
Langagerskolen
πρέπει να είναι:
-
Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή ή
-
Διάσπαση προσοχής ή
-
Υπερκινητικότητα.
Υπάρχουν δάσκαλοι και
παιδαγωγοί.
Επίσης υπάρχει και
Ειδικό Επιστημονικό προσωπικό (ΡΡΤ), Ψυχολόγοι, Λογοθεραπευτές,
Φυσικοθεραπευτές, Γυμναστές, Σύμβουλος Επαγγελματικής Αποκατάστασης.
Η υλικοτεχνική υποδομή
του κέντρου είναι άριστη.
Η εκπαίδευση των
παιδιών έχει την αντιστοιχία ένα προς ένα, δηλαδή ένας εκπαιδευτής
με ένα παιδί.
Ø
Στις 27-03-01 επισκεφθήκαμε ένα παράρτημα του
Langagerskolen
στην περιοχή
MǾrke,
μια ώρα από το
Arhus.
Πρόκειται για κέντρο
εκπαίδευσης του Αυτισμού, στο οποίο βρισκόμασταν μέχρι τις
06-04-2001.
Διευθύντρια αυτού του
κέντρου είναι η κα
KARIN
MUNK
PEDERSKEN, η
οποία μας υποδέχτηκε και μας ενημέρωσε.
Στο
MǾrke,
το
Langagerskolen
έχει 30 παιδιά και το προσωπικό ανέρχεται στα 24 άτομα.
Υπάρχουν 6 τμήματα.
Κάθε τμήμα έχει 5-6
μαθητές με 2 Δασκάλους και 2 Κοινωνικούς Λειτουργούς.
Η διάγνωση για
εισαγωγή στο κέντρο του
MǾrke
πρέπει να είναι:
-
Σύνδρομο
Asperger
ή
-
Διάσπαση προσοχής ή
-
Υπερκινητικότητα
Στόχος της εκπαίδευσης
των παιδιών είναι η απασχόληση στην αγορά εργασίας.
Οι ηλικίες των
παιδιών είναι από 6 ετών μέχρι 15 ετών.
Κάθε Γκρουπ έχει το
δικό του σπίτι ή διαμέρισμα.
6γκρουπ είναι 6
ενωμένα σπίτια τα οποία αποτελούν ολόκληρο το κέντρο.
Κάθε σπίτι έχει:
-
Τέσσερα δωματιάκια, ένα για κάθε παιδί.
-
Ένα σαλόνι μικρό.
-
Μια κουζίνα μικρή.
-
Μια αποθηκούλα.
-
Ένα χώρο ( γκαρνταρόμπα).
-
Ένα
W.C.,
μπάνιο.
-
Μια αυλή.
Οι αυλές από κάθε
σπίτι δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
Διάλειμμα δεν γίνεται
όπου θα συναντηθούν όλα μαζί τα παιδιά από όλα τα σπίτια.
Σε κάθε σπίτι, κάθε
παιδί έχει τον ελεύθερο χρόνο (
free
time)
όπου θα επιλέξει εκείνο τι θα κάνει.
Απαγορεύεται ένα παιδί
από ένα σπίτι να πάει σε άλλο σπίτι, ας είναι δίπλα. Κάθε σπίτι
λειτουργεί αυτόνομα.
Τα ενωμένα σπίτια
επικοινωνούν μεταξύ τους με διαδρόμους.
Η μέθοδος διδασκαλίας
των παιδιών είναι το
TEACCH.
Πολλά παιδιά
χειρίζονται και κομπιούτερ τα οποία υπάρχουν μέσα στα δωματιάκια
των σπιτιών.
Τα παιδιά εκτός από
την εκπαίδευσή τους μέσα στο διαμέρισμα ή σπίτι, ασχολούνται και
με άλλες δραστηριότητες όπως: Γκόλφ, ιππασία, κολύμβηση, αγροτικές
εργασίες, μαγειρική, επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του γειτονικού
κανονικού σχολείου.
Όλες αυτές οι
δραστηριότητες τις παρακολούθησα.
Πρέπει να σας αναφέρω
ότι και στα δυο αυτά κέντρα που επισκεφθήκαμε διαπίστωσα ότι δεν
υπάρχουν παιδιά με βαρύ αυτισμό.
Η εκπαίδευση αυτών
των παιδιών γίνεται σ΄ άλλο κέντρο, που δεν παρακολούθησα.
Επίσης αισθητή έγινε
η φιλοξενία τους και πρέπει να πω ότι απ΄ την πρώτη κιόλας μέρα
ένιωσα ότι βρίσκομαι μέσα σε δικό μου χώρο.
Ø
Στις 05-04-01 επισκεφθήκαμε κέντρο διαβίωσης ενήλικων αυτιστικών
ατόμων στην
περιοχή
Vejlby
στο
Risskov.
Πιστεύω πως αυτό
το ταξίδι, μου έδωσε τέτοια εμπειρία η οποία είναι απαραίτητη σε
κάθε μου βήμα όσο αφορά την προσφορά μου απέναντι στα αυτιστικά
παιδιά του σχολείου μου.
Στην Ελλάδα θα πρέπει
να στοχεύουμε:
1.
Καλύτερη υλικοτεχνική υποδομή των ειδικών σχολείων όσον αφορά την
εκπαίδευση των αυτιστικών παιδιών.
2.
Αύξηση προσωπικού στα ειδικά σχολεία.
3.
Ίδρυση κέντρων διαβίωσης αυτιστικών ενηλίκων ατόμων.
Ημερήσιο Πρόγραμμα
του μαθητή
Burdur
(
Asperger)
Τετάρτη