Τα μαθηματικά και η γλώσσα μας

PATHFINDER

 

 

Η μητρική μας γλώσσα ίσως καθορίζει τον τρόπο που επεξεργάζεται ο εγκέφαλός μας τα μαθηματικά προβλήματα, σύμφωνα με νέα έρευνα

Ο εγκέφαλος εκείνων που μιλάνε κινέζικα βασίζεται περισσότερο σε οπτικές περιοχές όταν κάνει μαθηματικούς υπολογισμούς, όπως συνδυασμό αριθμών και υπολογισμό αθροισμάτων, σε σχέση με τα άτομα που έχουν ως μητρική γλώσσα την αγγλική.

Η μητρική μας γλώσσα ίσως επηρεάζει τον τρόπο που επιλύουμε τα προβλήματα μέσα στον εγκέφαλό μας, εξηγούν οι ερευνητές. Προσθέτουν όμως, ότι η διαφορά του τρόπου διδασκαλίας σε κάθε μια κουλτούρα παίζει σημαντικό ρόλο για αυτή τη διαφορά.

Τα αποτελέσματα της έρευνας μπορεί να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς στον καθορισμό του αποτελεσματικότερου τρόπου διδασκαλίας μαθηματικών.

Oι πρυτάνεις πανεπιστημίων θετικών επιστημών στη Βόρεια Αμερική ανησυχούν για τις υπολογιστικές ικανότητες των σπουδαστών τους, που βρίσκονται πίσω από εκείνες των σπουδαστών της Κίνας και της Ιαπωνίας.

Έρευνα που δημοσιοποιήθηκε το 2001 τροφοδότησε τις ανησυχίες τους: ένας διαγωνισμός μεταξύ σπουδαστών από τον Καναδά και την Κίνα, έδειξε ότι οι τελευταίοι υπερτερούσαν στα πολυσύνθετα μαθηματικά (Journal of Experimental Psychology, vol 130, p 299). Όμως, οι εμπλεκόμενοι στην έρευνα ήθελαν βάσιμα στοιχεία για το πώς διαφέρουν οι διεργασίες του εγκεφάλου μεταξύ των ομάδων.

Τελειόφοιτοι πανεπιστημίων

Στην πρόσφατη έρευνα, οι αναλυτές καθοδηγήθηκαν από τον Yiyuan Tang στο Dalian University of Technology και συμμετείχαν 12 τελειόφοιτοι του πανεπιστημίου της βορειοανατολικής πόλης της Κίνας, Dalian, όπου μιλούσαν Μανδαρινικά.

Στην ομάδα, επίσης, συμμετείχαν 12 τελειόφοιτοι που μιλούσαν αγγλικά από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, τον Καναδά και την Αγγλία. Όλοι οι συμμετέχοντες, άνδρες και γυναίκες, ήταν περίπου 20 ετών.

Κατά τη διάρκεια του περάματος, ο εγκέφαλος των εθελοντών παρακολουθούνταν μέσω μαγνητικού τομογράφου. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να πατήσουν ένα κουμπί αν και όταν, για παράδειγμα, το τρίτο ψηφίο ήταν ίσο με το άθροισμα των δύο πρώτων ψηφίων που τους παρουσιάζονταν.

Όλα τα test περιλάμβαναν την Αραβική αριθμητική, που είχε χρησιμοποιηθεί από τους αγγλόφωνους αλλά και από τους κινέζους φοιτητές σε μικρότερη ηλικία.

Η ανάλυση του εγκεφάλου των εθελοντών έδειξε παρόμοια δραστηριότητα στο βρεγματικό φλοιό του εγκεφάλου, ένα μέρος όπου βρίσκεται ο αισθητήρας των ποσοτήτων.

Πρόσθετα στοιχεία

«Οι αγγλόφωνοι φοιτητές απέδιδαν περισσότερο στην επεξήγηση των λέξεων, ενώ οι Κινέζοι είχαν μεγαλύτερη απόδοση στο χειρισμό αριθμών,» εξηγεί ο Eric Reiman, από το ιατρικό κέντρο Banner Good Samaritan στο Phoenix.

Ο Reiman και οι συμφοιτητές του πιστεύουν ότι η κινέζικη γλώσσα απλοποιεί σε μεγάλο βαθμό την περιγραφή των αριθμών αφού, για παράδειγμα, αποδίδει τον αριθμό «έντεκα» ως «δέκα ένα» ή τον αριθμό «εικοσιένα» ως «δύο δέκα ένα»

Επίσης, παρατηρήθηκε ότι ο τρόπος μάθησης της αριθμητικής σε πολλά ασιατικά σχολεία απλοποιεί σε τέτοιο βαθμό τους αριθμούς ώστε να κεντρίζει το ενδιαφέρον των μαθητών.

«Τα αποτελέσματα της έρευνας προτείνουν ένα συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας, ανάλογα με τη γλώσσα και την ιδιοσυγκρασία της κάθε κουλτούρας και όχι στη γενίκευσή της. Έτσι, θα υπάρχει αύξηση της αποδοτικότητας σε γνωστικά αντικείμενα όπως τα μαθηματικά,» σχολιάζει ο νευροεπιστήμονας Barry Horwitz του Εθνικού Ινστιτούτου Κώφωσης, στο Maryland των Ηνωμένων Πολιτειών.

 

 

Χρόνος αντίδρασης

 

  Ο Reiman και οι συνεργάτες του δεν βρήκαν σημαντικές διαφορές στο χρόνο αντίδρασης μεταξύ Κινέζων και Αγγλόφωνων εθελοντών.

Ακόμα, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η έρευνα ανοίγει τις πόρτες για τη διερεύνηση των αιτιών και των συνεπειών στη διαφορά λειτουργίας του εγκεφάλου μεταξύ εθνικοτήτων αναφορικά με τα μαθηματικά.

«Νομίζω ότι η έρευνα αυτή ενισχύει την αντίληψη που υπάρχει αναφορικά με τις παραστάσεις που βρίσκονται στον εγκέφαλο και την επίδρασή τους στην εκπαίδευση,» είπε ο Horwitz και συνεχίζει, «Παρατηρώντας ότι ο τρόπος μάθησης δεν είναι κοινός για όλους, θα πρέπει να αναπτύξουμε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές μεθόδους για την καλύτερη αποδοτικότητα και απορροφητικότητα από τους μαθητές.»

Μερικοί ειδικοί, βλέποντας τα συμπεράσματα της έρευνας αυτής, πιστεύουν ότι η εκπαίδευση των μαθηματικών στο δυτικό πολιτισμό πρέπει να επαναπροσδιοριστεί και να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα πρώτα εισαγωγικά στάδια.

Με αυτόν τον τρόπο, πιστεύουν ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη εξοικείωση με το αντικείμενο και θα καταφέρουν με «μαθηματική» ακρίβεια τα επιθυμητά αποτελέσματα.

New Scientist

 

Αρχική σελίδα