• Accueil
  • Primaire
  • Collège
  • Enquêtes
  • Questions méthodologiques
  • Enseigner /apprendre avec les TICE
  • Chansons
  • Apprenants
  • Éveil aux langues
  • Jeux
  • Contact
  • NOUVEAU / ΝΕΟ
  • ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΒΙΒΛΙΟ
  • Propositions/Προτάσεις 2011-12
  • Éducation aux médias/ Εκπαίδευση media
  • Éducation au métissage culturel / Εκπαίδ
  • Projets/Δράσεις 2013-14. Francophonie
  • Projets / Δράσεις 2013-14. Βίντεο, Μικρά βιβλία
  • Projets/ Δράσεις 13-14. Ma classe de FLE
  • Notre groupe Freinet en Grèce
  •  

    ¶ και2. Κατανόηση του κειμένου

    Ο δάσκαλος παρουσιάζει και μοιράζει το κείμενο στους μαθητές. (Το κείμενο- ηλεκτρονική σελίδα - προέρχεται από την περιοχή του καταστήματος LaRedoute.

    http://www.laredoute.fr/category.aspx?categoryid=21617092&opeco=ENFANT:ZSB:rentree-enfant.)

    Γενικές

     

    Γενικέ ερωτήσεις στη γλώσσα στόχο: Questions globales sur le document : - D’où est-il  tiré? - à qui s’adresse-t-il? - qu’est-ce que nous allons en faire? – Nous allons voir la collection et choisir une veste et un jean à la mode. Nous pouvons faire un achat électronique.

    ( -Πού βρίσκουμε αυτή τη σελίδα; - Σε ποιους απευθύνεται; - σε τι θα μας είναι χρήσιμη;

     - Θα δούμε τη συλλογή και θα επιλέξουμε ένα μοντέρνο σακάκι και ένα τζιν. Μπορούμε να κάνουμε την αγορά ηλεκτρονικά ) 

    3. Γλωσσική επεξεργασία για την ερμηνεία, κατανόηση και απομνημόνευση του λεξιλογίου

    α)   Αποκωδικοποίηση με την παρουσίαση αντικειμένων: ¶¶Ένας μαθητής σηκώνεται και δείχνει τα ρούχα της βαλίτσας, ο δάσκαλος τα ονομάζει και οι μαθητές τα  επαναλαμβάνουν.

    β) Εντοπισμός των γαλλικών λέξεων που αναγνωρίζονται εύκολα επειδή πέρασαν στο ελληνικό λεξιλόγιο ( maillot, pantalon, pull, cache-col, gants, costume, cravate…).

    γ) Ομαδοποίηση λέξεων γύρω από τις λέξεις κλειδιά : ρούχα,  μοντέρνο ντύσιμο. Λεξιλογικός χάρτης στον πίνακα με τη μέθοδο του «καταιγισμού ιδεών».

     

    Je porte                                                                                            Je mets

    mon maillot de bain,                                                                       ma jupe

    mon short, t-shirt,            en été                                                         ma robe

    ma casquette…                                                                                mon pantalon

                                                                         vêtements

    mon pull, ma veste,                                                                       court-e /long-ue

    mes gants, mon bonnet…       en hiver                                          beau- belle 

                                                                                           noir(e),bleu(e)

                                                                                          rouge…       

     

                                                     Les magasins  /  j’achète,  je dépense

                                                     c’est cher,  c’est bon marché

                                                             j’aime,  je préfère …               

     

     

    4. Επιλεκτική κατανόηση και επεξεργασία του κειμένου

    Αναζητάμε τις πληροφορίες που μας ενδιαφέρουν για το έγγραφο (- Ποια ρούχα δείχνει /διαφημίζει η σελίδα; - Ποια είναι η ποιότητα και οι τιμές των ρούχων που θα αγοράσουμε;) Οι μαθητές σε ομάδες συζητούν για τη σελίδα, λένε τι τους αρέσει και αποφασίζουν τι θα αγοράσουμε.

    5.  Δραστηριότητες και παιχνίδια για την ενίσχυση του λεξιλογίου

    - Αινίγματα:

    • On le porte sur la tête en hiver. Quest-ce que cest? ( Το φοράμε στο κεφάλι το χειμώνα. Τι είναι;)
    • On le porte à la mer. Qu’est-ce que c’est?  ( Το φοράμε όταν πηγαίνουμε στην παραλία. Τι είναι;)
    • Elle est jolie, courte ou longue, et c’est les filles qui la portent. Cest quoi? (¶¶¶ Είναι όμορφες, κοντές ή μακριές, και τις φορούν τα κορίτσια. Τι είναι¶Τι είναι;)

    - Άλλα παιχνίδια : κρεμάλα, κρυπτόλεξο, μπερδεμένες λέξεις ή προτάσεις.

    - Συλλογική δραστηριότητα: θεματικό λεξικό της τάξης. Οι μαθητές επιλέγουν από τις σελίδες που έχουν δει τις φωτογραφίες που τους αρέσουν και τις εκτυπώνουν. Γράφουν το θέμα « Vêtements et mode » σε ένα μεγάλο χαρτόνι και φτιάχνουν ένα κολλάζ με τις φωτογραφίες που συνοδεύονται από τις λέξεις και τις προτάσεις που έμαθαν. Το εκθέτουν στην τάξη τους. Μπορούν επίσης να προετοιμάσουν ομαδικά μια αφίσα για τη μόδα στη Γαλλία.

    6. Ενεργοποίηση λεξιλογίου

          α)   Eπικοινωνιακές δραστηριότητες

      « Décris ton voisin. Comment est-il habillé? Est-il moderne, sportif …? » Passe le ballon à un camarade (pas au voisin). C’est son tour! (Περιγράψτε ένα συμμαθητή σας.   Πώς ντύνεται;   Είναι μοντέρνος, αθλητικός...; " Ρίξτε τη μπαλίτσα σε έναν συμμαθητή σας, όχι στον διπλανό.   Είναι η σειρά του!)

      « Dis ce que tu prends dans ta valise si tu pars :

    • en colonie de vacances en été pour 15 jours
    • en vacances d’hiver pour 8 jours avec l’école »

    (Πείτε τι θα πάρετε μαζί σας στη βαλίτσα σας εάν φεύγετε:

    • σε θερινή κατασκήνωση για 15 ημέρες
    • σε χειμερινές διακοπές για 5 ημέρες με το σχολείο )  

      « Dis ce que tu portes si tu es invité(e) :

    • à une boum, anniversaire de copains
    • à une réception »

    (Πείτε πώς ντύνεστε όταν είστε καλεσμένος /η:  

    • στα γενέθλια ενός συμμαθητή /τριας
    • σε μια  οικογενειακή γιορτή
    • στο γυμναστήριο ή στην πισίνα)

      « Devine le nom de mon héros préféré : Les apprenants apportent des photos des héros ou des vedettes de sport, de musique, de cinéma etc. (en fonction de leurs intérêts). Ils les décrivent (la façon de s’habiller) en faisant deviner le nom du héros à leurs camarades.

      (Μάντεψε το όνομα του αγαπημένου μου ήρωα": Οι μαθητές περιγράφουν -εμφάνιση και ντύσιμο- αγαπημένους τους αθλητές, ηθοποιούς, τραγουδιστές, ήρωες κινουμένων σχεδίων κλπ... σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους αφήνοντας τους συμμαθητές τους να μαντέψουν το όνομά τους. Στο τέλος δείχνουν τη φωτογραφία τους, που έχουν φέρει μαζί τους.)

     Παιχνίδι ρόλων / Jeux de rôles 

    « Sandrine a son anniversaire. Samedi soir, elle fait une boum et elle invite ses copains et copines. Marie qui est une fille très moderne, Emilie qui est sportive et Sonia qui est très timide sont à la cour de l’école pendant la recrée. Qu’est ce qu’elles vont porter samedi? Faites-les parler. »

      (Η Sandrine έχει τα γενέθλιά της. Το Σάββατο το βράδυ, οργανώνει ένα πάρτυ και προσκαλεί τους φίλους της.   Οι φίλες της, η Marie, ένα πολύ μοντέρνο κορίτσι, η Emilie, που είναι αθλητικός τύπος και η Sonia, η οποία είναι πολύ ντροπαλή συζητούν στην αυλή του σχολείου κατά το διάλειμμα. Τι θα φορέσουν το¶Τι θα φορέσουν τοτο Σάββατο; Παίξτε αυτό το διάλογο.)

    β) Δραστηριότητες έρευνας και ανακάλυψης

    • Αναζητήστε στο διαδίκτυο άλλες σελίδες ηλεκτρονικής πώλησης ρούχων:
    • http://www.laredoute.fr/category.aspx?categoryid=21618689 http://www.bonprixsecure.com/fr/shop.htm 
    • Ανακαλύψτε τις εκπαιδευτικές σελίδες, οι οποίες αναφέρονται στα θέματα της μόδας:
    • http://babelnet.sbg.ac.at/canalreve/mode/interviews.htm (συνεντεύξεις νέων που εκφράζουν τις προτιμήσεις τους για το ντύσιμο.)  
    • http://babelnet.sbg.ac.at/canalreve/mode/presentation.htm (παρουσίαση των νέων τάσεων στο μοντέρνο ντύσιμο) 
    • http://lexiquefle.free.fr/vetements.swf (παρουσίαση του λεξιλογίου για τα ρούχα) 

    7. Διαμορφωτική αξιολόγηση και ανατροφοδότηση

    Στηριζόμαστε στις προφορικές και  γραπτές παραγωγές των προηγούμενων σταδίων προκειμένου να ελέγξουμε το βαθμό επίτευξης των στόχων και να προτείνουμε την απαραίτητη ανατροφοδότηση.

     

    Κοινωνιοπολιτισμική και διαπολιτισμική επεξεργασία.  Σε επόμενο μάθημα μπορεί να γίνει αναφορά (στη ξένη ή στην μητρική γλώσσα όπου κρίνεται απαραίτητο) σε κοινωνιοπολιτισμικά και διαπολιτισμικά στοιχεία όπως :

    • Η χρήση του διαδικτύου στην Ελλάδα και στη Γαλλία για την ηλεκτρονική αγορά προϊόντων όπως ρούχα, βιβλία, εισιτήρια, και άλλα.
    • Η υψηλή ραπτική και οι διάσημοι Γάλλοι μόδιστροι ( Pierre Cardin, Yves Saint Laurent, Coco Channel...)
    • Το ντύσιμο των νέων (απλό, σπορ ή μοντέρνο) και η μόδα στα σχολεία (σε αγόρια και κορίτσια) στην Ελλάδα και τη Γαλλία.

     

    Σχολικές δραστηριότητες. Εάν οι μαθητές συμμετέχουν σε πρόγραμμα όπως το e-twinning με κάποιο άλλο σχολείο ( με συναφές θέμα) μπορούν να διενεργήσουν μια μικρή έρευνα στο σχολείο τους και να ανταλλάξουν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τις πληροφορίες που έχουν συλλέξει σχετικά με το ντύσιμο των νέων στη Γαλλία και την Ελλάδα. Εάν συντάσσουν  σχολική εφημερίδα, μπορούν να παρουσιάσουν το υλικό τους για τη μόδα στη Γαλλία στην εφημερίδα τους.

     Συμπερασματικά, υπογραμμίζεται ότι ο σχεδιασμός μαθήματος για την διδασκαλία /μάθηση του λεξιλογίου στην ξένη γλώσσα περιλαμβάνει στάδια όπως η παρουσίαση του λεξιλογίου, η ερμηνεία του, η γλωσσική και σημασιολογική επεξεργασία των λέξεων και οπωσδήποτε η εξάσκηση με παιχνίδια και ασκήσεις. Τελικό στάδιο και στόχος είναι η ενεργοποίηση του λεξιλογίου με τις επικοινωνιακές και διαδραστικές δραστηριότητες στην τάξη της ξένης γλώσσας. Επίσης, οι σχολικές δραστηριότητες και τα projects μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην κοινωνιοπολιτισμική και διαπολιτισμική επεξεργασία της θεματικής περιοχής στην οποία εντάσσεται το λεξιλόγιο.


    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    • Bérard, E., 1991,  L’approche communicative, Théories et pratiques, Paris, CLE International
    • Bogaards, P., 1994, Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangères, Paris, Didier.
    • Byrne, D., 1987, Techniques for classroom interaction, Londres-New York, Longman.
    • Courtillon, J., 1989, Lexique et apprentissage de la langue, dans Lexiques, Paris, Hachette.
    • Galisson, R., 1983, Des mots pour communiquer, Paris, CLE International
    • Galisson, R., 1979, Lexicologie et enseignement des langues, Paris, Hachette.
    • Gerbeau, Cl., 1996, Des langues vivantes à l’école primaire, Paris, Nathan
    • Harmer J., 1991, The practice of english language teaching, New York, Longman
    • Littlewood, W., 1981, Communicative language teaching: an introduction, Cambridge, Cambridge University Press.
    • Lussier, D., 1992, Évaluer les apprentissages, Paris, Hachette.
    • Martin-Berthet, 1993, Définitions d’enfant : Étude de cas, Repères, No 8
    • Moirand, S., 1982, Enseigner à communiquer en langue étrangère, Paris, Hachette.
    • Nunan, D., 1989, Designing tasks for the communicative classroom, Cambridge, Cambridge University Press.
    • Picoche, J., 1977, Précis de lexicologie française, Paris, Nathan.
    • Puren, Ch.,  Bertocchini P., Costanzo E, 1998, Se former en didactique des langues, Paris, Ellipses.
    • Tréville M-C., Duquette L., 1996,  Enseigner le vocabulaire en classe de langue, Paris, Hachette.
    • Vigner, G., 1993, Le monde, les mots et l’école. Eléments d’une didactique du vocabulaire à l’école élémentaire, Repères, No 8
    • Weiss F., 1983, Jeux et Activités Communicatives dans la classe de langue,  Paris, Hachette
    • Weiss, F., 2002, Jouer, communiquer, apprendre, coll. Pratiques de classe, Paris, Hachette

    -          Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Αναλυτικά Προγράμματα στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου :  http://www.pi-schools.gr

    -          Το Ενιαίο ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς για τις γλώσσες στην ιστοσελίδα :

    http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_FR.pdf

     

     

     

     

     

     

     

    © 2010-2011. Sofia Lahlou. Docteur en Didactique des langues vivantes. Enseignante de FLE au primaire et au secondaire hellénique.