ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΟΝΤΩΝ (Cl-, Br-, I-)

1. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Α. ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ

4 δοκιμαστικοί σωλήνεςNaCl 0,1 M
Στήριγμα δκιμαστικών σωλήνωνKI 0,1 M
ΣταγονόμετροKBr 0,1 M
αυτοκόλλητες ετικέτεςAgNO3 0,1 M
ΝΗ3 1 Μ

Β. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Σχηματισμός και μελέτη των ιδιοτήτων του AgCl, AgBr, AgI

  1. Με το σταγονομετρικό φιαλίδιο προσθέτουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) από το διάλυμα NaCl 0,1 M και το εισάγουμε στον 1o δοκιμαστικό σωλήνα. Κολλάμε μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη "διαλ. NaCl".
  2. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία για να εισάγουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) KBr 0,1 M στον 2o δοκιμαστικό σωλήνα Κολλάμε μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη "διαλ KBr ".
  3. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία για να εισάγουμε 20 σταγόνες (ή 1 ml) KΙ 0,1 M στον 3o δοκιμαστικό σωλήνα . Κολλάμε από μια ετικέτα στο σωλήνα με την ένδειξη "διαλ. KΙ".
  4. Στον κάθε δοκιμαστικό σωλήνα προσθέτουμε 5 σταγόνες AgNO3. Συμπληρώνουμε τις παρατηρήσεις μας στο φύλλο εργασίας.
  5. Και στους τρεις σωλήνες προσθέτουμε 10 σταγόνες ΝΗ3 1Μ. Συμπληρώνουμε τις παρατηρήσεις μας στο φύλλο εργασίας.
  6. Από τον / την καθηγητή/τρια παραλαμβάνεται 1 ml άγνωστο διάλυμα. Με κατάλληλη επεξεργασία προσδιορίστε ποια ουσία (NaCl, KBr, KΙ) περιέχεται στο διάλυμα. Συμπληρώστε το φύλλο εργασίας.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΟΝΤΩΝ (Cl-, Br-, I- )

Ομάδα:

1. …………………………………….

2. …………………………………….

3. …………………………………….

4. …………………………………….

5. ……………………………………

  1. Ποια ιόντα δημιουργήθηκαν κατά την διάλυση στο νερό των : NaCl , KI, KBr, AgNO3;

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  2. Με την προσθήκη AgNO3 στο διάλυμα NaCl τι παρατηρείται;

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  3. Ποια η αντίδραση που έχει γίνει

    NaCl + AgNO3 ………… +………

  4. Με την προσθήκη AgNO3 στο διάλυμα KBr τι παρατηρείται;

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  5. Ποια η αντίδραση που έχει γίνει

    KBr + AgNO3 …………. +……….

  6. Με την προσθήκη AgNO3 στο διάλυμα ΚΙ τι παρατηρείται;

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  7. Ποια η αντίδραση που έχει γίνει

    KI + AgNO3 ………… + ………

  8. Σε ποια κατηγορία αντιδράσεων μπορούμε να κατατάξουμε τις αντιδράσεις
  9. Στο παρακάτω πίνακα σημειώστε τις παρατηρήσεις σας σχετικά με την διαλυτοποίηση των ιζημάτων ΝΗ3
  10. Ένα άγνωστο στερεό μπορεί να είναι NaCl ή KΒr ή KI. Να προτείνετε μια απλή διαδικασία για να το ταυτοποιήσετε.

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  11. Εφαρμόστε την ιδέα σας στο άγνωστο διάλυμα που σας δίνετε.

    ________________________________________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________

  12. Ποια είναι η ουσία που περιέχεται στο άγνωστο διάλυμα;
  13. ________________________________________________________________________________________