ο Εμμανουήλ Κριαράς ως δάσκαλος


επιστροφή στην αρχική σελίδα

συνάντηση – συζήτηση

ο Εμμανουήλ Κριαράς ως δάσκαλος

Βιβλιοθήκη 1ου ΓΕΛ Δράμας

Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011 και ώρα 18.30

 

 

  1. προλογικά

  2. ο Εμμανουήλ Κριαράς, δάσκαλος εσαεί, Δήμητρα Χατζηκυριακίδου

  3. λίγα λόγια από τον ίδιο τον Εμμανουήλ Κριαρά, Χριστίνα Παπαγγελή

  4. το συγγραφικό έργο του Εμμανουήλ Κριαρά, Μαρία Μνηματίδου

  5. παράλληλο χρονολόγιο, Χριστίνα Παπαγγελή

  6. η προσφορά του Εμμανουήλ Κριαρά στην εκπαιδευτική και γλωσσική μεταρρύθμιση, Χριστίνα Παπαγγελή

  7. δουλεύοντας με τον καθηγητή Εμμανουήλ Κριαρά, Ουρανία Χατζηκωνσταντινίδου

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ, ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

Οι ακόλουθες διδακτικές προτάσεις είναι συνδεμένες με τα μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Σκοπός τους είναι να δοθεί αφορμή για να συζητήσουμε με τους μαθητές για τον Εμμανουήλ Κριαρά. Όπως έχουν δείξει οι σχετικές δοκιμές στην τάξη, οι μαθητές έχουν ανάγκη και χαίρονται συζητήσεις σχετικές με την ιστορία της εκπαίδευσης και τα γλωσσικά θέματα.

Σχετικά με τις δοκιμές που έγιναν σε τάξεις Λυκείου μπορούμε να πούμε ότι τα κείμενα αρέσουν στα παιδιά κυρίως επειδή σχετίζονται με τη δημοτική γλώσσα. Η θέση του Εμμανουήλ Κριαρά υπέρ της δημοτικής και οι αγώνες του για την καθιέρωσή της κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους. Επίσης, στη β΄ λυκείου, σχολίασαν θετικά τη συμμετοχή του στην Αντίσταση, για την οποία φυλακίστηκε. Με παρόμοια οπτική είδαν και τη δίωξη του από τη χούντα. Εντύπωση τους έκαναν τα πολύπλευρα ενδιαφέροντα και οι μελέτες του Κριαρά. Ειδικότερα, σχετικά με τη γλώσσα, απόρησαν για τον τρόπο που μιλά και για την προοδευτική σκέψη του. Συμφώνησαν ότι δεν πρέπει να διδάσκεται η αρχαία ελληνική γλώσσα στο γυμνάσιο και επισήμαναν ότι για την Α΄ Λυκείου είναι πολλές οι έξι ώρες την εβδομάδα. Στη Γ΄ Λυκείου, όπου τίθεται το ζήτημα του δικαιώματος/ ευθύνης του ανθρώπου των γραμμάτων να εκφράζει γνώμη για θέματα που απασχολούν την κοινωνία, είδαν με θετικό τρόπο την παρέμβασή του στο ζήτημα της εθνικής ταυτότητας και της εξωτερικής πολιτικής.

Και κάτι ακόμα από τα συμφραζόμενα των δοκιμών μας: Όταν έμαθαν για τη συνάδερφο που συνεργάζεται μαζί του ρώτησαν πως είναι δυνατόν να συνεργάζονται εφόσον έχουν τόσο μεγάλη διαφορά ηλικίας… Ακόμη περισσότερο, ρώτησαν για ποιο λόγο χρειάζεται συνεργάτες ένας τόσο σημαντικός επιστήμονας…

Ακολουθούν οι διδακτικές προτάσεις με σειρά από τη Α΄ Γυμνασίου προς τη Γ΄ Λυκείου.
 

  1. τα λεξικά (για την Α΄ Γυμνασίου), Σωτήρης Γκαρμπούνης

  2. περιγραφή και περίληψη (για την Α΄ Γυμνασίου), Σωτήρης Γκαρμπούνης

  3. ο Εμμανουήλ Κριαράς μιλά στη «Μακεδονία της Κυριακής» (για τη Β΄ Γυμνασίου), Ευαγγελία Αντωνίου

  4. αιτία της αγραμματοσύνης η γλωσσική μας πολυπραγμοσύνη στο γυμνάσιο (για τη Γ΄ Γυμνασίου), Έλσα Σκλαβάκη

  5. Εμμανουήλ Κριαράς, συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα (για την Α΄ Λυκείου), Μαργαρίτα Χίσσα, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Βασίλης Συμεωνίδης

  6. Εμμανουήλ Κριαράς, η ζωή και το έργο του (για την Β΄ Λυκείου), Ειρήνη Γεωργαλά, Βασίλης Συμεωνίδης

  7. Εμμανουήλ Κριαράς: «Οι γονείς μου δεν ήθελαν να γίνω φιλόλογος…» (για την Γ΄ Λυκείου), Ευαγγελία Μακρίδου, Βασίλης Συμεωνίδης
     

το αφιέρωμα σε ενιαίο αρχείο σε .pfd

και σε .doc

 

βίντεο που παίχτηκαν στη συνάντηση

 

 

φωτογραφίες από την συνάντηση

 

 

 

 


 


Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Δράμας
Κατακουζηνού 12 (Βιβλιοθήκη 1ου ΓΕΛ Δράμας), Δράμα, 66100,
http://sfdramas.blogspot.com  
e-mail: sfdramas@gmail.com  

 

επίσης:

ιστότοπος με το υλικό από τις συναντήσεις του Συνδέσμου

και το κανάλι μας στο Γιουτιούμπ


ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ν. ΔΡΑΜΑΣ

sfdramas@gmail.com

Μάρτιος 2011