ΕΡΓΑΣΙΑ

ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Στη δραστηριότητα αυτή ο αριθμός των μετρήσεων είναι πάρα πολύ μικρός σε σχέση με τον πραγματικό αριθμό των μορίων. Οι χρόνοι που θα μετρηθούν είναι και αυτοί ενδεικτικοί και δεν αντιστοιχούν σε κάποια πραγματική αντίδραση. Θα πρέπει, λοιπόν, να σημειώσουμε πως είτε η προσομοίωση της κίνησης των μορίων είτε ο χρόνος μεταξύ δύο αποτελεσματικών συγκρούσεων είναι εντελώς πλασματικός και απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Για να προσεγγίσει κανείς την πραγματικότητα θα έπρεπε να είχε αφάνταστα μεγαλύτερο αριθμό μορίων και εκατομμύρια μετρήσεων, απ’ όπου θα προέκυπτε ένας πειστικός μέσος όρος. Ωστόσο, και παρά τον κίνδυνο για παρερμηνείες από το μαθητή, πιστεύουμε ότι η δραστηριότητα αυτή έχει να προσφέρει θετικά στοιχεία στην κατανόηση της «αποτελεσματικής σύγκρουσης» και γενικότερα στο πώς πραγματοποιείται μια χημική αντίδραση, με τη συμβολή πάντα και του διδάσκοντα καθηγητή.

ΕΡΓΑΣΙΑ 

  1. Ξεκινήστε πατώντας το κουμπί «νέα μέτρηση» και επιλέξτε θερμοκρασία 30o C και πίεση 760 mmHg. Στη συνέχεια πατήστε «ΟΚ» για να αρχίσει το πείραμα. Όταν πραγματοποιηθεί μια αποτελεσματική σύγκρουση, το μεν χρονόμετρο σταματά, δείχνοντας έτσι το χρόνο που χρειάστηκε, το δε κουμπί «αποθήκευση τιμών» ενεργοποιείται. Πατήστε το για να καταγραφούν οι τιμές τις πρώτης μέτρησης στο σχετικό πίνακα.
  2. Επαναλάβετε δέκα φορές την παραπάνω διαδικασία νέων μετρήσεων, χωρίς να μεταβάλλετε τη θερμοκρασία και την πίεση, οπότε και θα έχετε τη μέση τιμή των μετρήσεων αυτών.
  3. Όπως παρατηρείτε, δεν έχετε πάντα το ίδιο αποτέλεσμα στο χρόνο. Πού οφείλεται αυτό;












  4. Μετά το τέλος μιας δεκάδας μετρήσεων ενεργοποιείται το κουμπί «ενημέρωση συγκεντρωτικού πίνακα». Πατήστε το για να μεταφερθεί η μέση τιμή της πρώτης δεκάδας μετρήσεων στο Συγκεντρωτικό Πίνακα Τιμών.
  5. Μεταβάλλετε τη θερμοκρασία στους 40οC, διατηρώντας την πίεση σταθερή. Τι περιμένετε να συμβεί στη μέση τιμή του χρόνου μιας δεύτερης δεκάδας μετρήσεων;





  6. Για να επιβεβαιώσετε τις προβλέψεις σας επαναλάβετε τα βήματα 1, 2, 4, με θερμοκρασία στους 40ο C και πίεση 760 mmHg.
  7. Μεταβάλλετε την πίεση στα 840 mmHg, διατηρώντας τη θερμοκρασία στους 40o C. Τι περιμένετε να συμβεί στο χρόνο που απαιτείται έως ότου η σύγκρουση να είναι αποτελεσματική;





  8. Για να επιβεβαιώσετε τις προβλέψεις σας επαναλάβετε τα βήματα 1, 2, 4, με θερμοκρασία στους 40ο C και πίεση 840 mmHg.

Σε κάποιο σχολείο, πραγματοποιώντας οι μαθητές την «Εργασία 2», παρατηρήθηκε, όσον αφορά τα ερωτήματα 5 και 7, ότι μερικές φορές τα αποτελέσματα για το χρόνο δεν συμφωνούσαν με τη πρόβλεψη των μαθητών. Μάλιστα μπορεί να ήταν και αντίθετα από αυτό που περίμεναν. Είχαν κάνει λάθος οι μαθητές; Είχε λάθος ο υπολογιστής; Υπάρχει άλλη εξήγηση;
Αντί κάποιας απάντησης, σας προτείνουμε να διαβάσετε και πάλι το εισαγωγικό σημείωμα αυτής της σελίδας.