6alan. "Ποιήσωμεν άνθρωπον..." (ασκήσεις ανάπτυξης)



Ασκήσεις στα θρησκευτικά
(του Στέφανου Χρ. Παναγιωτόπουλου)

  1. «Η ειρήνη πρώτα γίνεται εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου και μετά μπορεί να υλοποιηθεί στην κοινωνία». Να σχολιάσετε την παραπάνω θέση.

     
  2. Ο ίδιος ο Χριστός συνέστησε τη Θεία Ευχαριστία κατά τον Μυστικό Δείπνο, προσφέροντας το Σώμα του και το Αίμα του και παραγγέλνοντας στους μαθητές του να κάνουν το ίδιο. Οι απόστολοι με τη διδασκαλία του ευαγγελίου, παρέδιδαν και τον τρόπο τέλεσης της Θείας Ευχαριστίας, που ήταν μια επανάληψη των πράξεων του Χριστού κατά το τελευταίο εκείνο Δείπνο. Ποια σημασία έχει για την Εκκλησία η παράδοση του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας από τον Χριστό;
  3. Συχνά η τέλεση της λατρείας γίνεται τυπικά, εξωτερικά ή από συνήθεια. Ο Χριστός την Καινή Διαθήκη, προτείνει πραγματική λατρεία, που γίνεται με αγάπη, με αλήθεια και με ταπείνωση. Στην προηγούμενη παράγραφο, η λατρεία του Θεού περιγράφεται με δύο τρόπους. Να τους εξηγήσετε και να τους σχολιάσετε.

  4. «Η Γένεση δεν είναι βιβλίο Φυσικής ή Βιολογίας. Η περιγραφή της δημιουργίας του ανθρώπου στα βιβλικά κείμενα είναι πολύ συνοπτική... Το σημαντικό που δεν υπάρχει στα ζώα είναι η πνοή ζωής στον άνθρωπο και ότι τον "έπλασε κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν Θεού". ... Ο άνθρωπος έχει ομοιότητα με τα ζώα αλλά συγγένεια με τον Θεό... κατά την αιώνια και άφθαρτη εικόνα του» (Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος). Με βάση το παραπάνω κείμενο, να εντοπίσετε τις ιδιαιτερότητες της δημιουργίας του ανθρώπου και να σχολιάσετε την ιδιαίτερη σχέση του ανθρώπου με τον Δημιουργό του όπως αυτή εκφράζεται στη λατρεία της Εκκλησίας.
  5. «Η δοξολογία του Θεού μπορεί να πραγματοποιηθεί στην κάθε στιγμή της ανθρώπινης ζωής. Η μεγαλύτερη, όμως, ευκαιρία δίνεται μέσα από τα μυστήρια και τις ακολουθίες, δηλαδή με τη λατρεία της Εκκλησίας».

  6. «Ο δημιουργός λόγος του Θεού από την ορατή και αόρατη φύση δημιουργεί ένα ζωντανό πλάσμα, τον άνθρωπο. Πήρε το σώμα από την ύλη που ήδη είχε δημιουργηθεί και έβαλε μέσα σ' αυτό πνοή από τον εαυτό του..., τον τοποθετεί πάνω στη γη ως ένα δεύτερο κόσμο, μεγάλο αυτόν μέσα σ' ένα μικρό κόσμο, έναν άλλο άγγελο, προσκυνητή γης και ουρανού, επιτηρητή του ορατού κόσμου..., βασιλιά των επιγείων και υπήκοο στην άνω βασιλεία, επίγειο και ουράνιο, πρόσκαιρο και θάνατο, ορατό και αόρατο, στη μέση μεγαλείου και ταπεινότητας, το ίδιο πνεύμα και σάρκα, μια ζωντανή ύπαρξη... που φτάνει στη θέωσή του με την κλίση του προς τον Θεό» (Γρηγόριος Θεολόγος). Να εξετάσετε κατά πόσον ο σύγχρονος άνθρωπος έχει αντιληφθεί την αξία της ύπαρξής του όπως αυτή προσδιορίζεται από το κείμενο.
  7. «Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο μ' έναν ιδιαίτερο σκοπό: να φθάσει σε βαθύτερη κοινωνία μαζί του. ... Σύμφωνα με τη διήγηση της Παλαιάς Διαθήκης, ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο από χώμα και του έδωσε "πνοή ζωής". Άρα, η ανθρώπινη φύση μετέχει και στον υλικό αλλά και στον πνευματικό κόσμο». Να αναπτύξετε και να σχολιάσετε το απόσπασμα.

  8. Το στοιχείο της εικόνας του Θεού στον άνθρωπο είναι το λογικό και η ελεύθερη βούληση. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει: «Ο καθένας εκλέγει την κακία ή την αρετή με τη δική του ελεύθερη απόφαση. ... Ο Θεός άφησε το καθετί στην ελεύθερη βούληση του ανθρώπου για να αποκομίζει κανείς τα αποτελέσματα των επιλογών του». Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του πιστού προς τον κόσμο, τον συνάνθρωπο και τον Θεό, με βάση την κατ' εικόνα δημιουργία του από Αυτόν;