Ασκήσεις στα θρησκευτικά (του Στέφανου Χρ. Παναγιωτόπουλου)
Για να ολοκληρωθεί η άσκηση, πρέπει να απαντηθούν όλες οι ερωτήσεις και να εμφανιστεί το μήνυμα: "Έχεις ολοκληρώσει την άσκηση!".
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία κάθε πόλη-κράτος έχει μία συγκεκριμένη θεότητα ως προστάτιδά της.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία πίστευαν ότι κάθε θεότητα:
κατοικεί σε συγκεκριμένο τόπο.
είναι πανταχού παρούσα (βρίσκεται ταυτόχρονα σε πολλά μέρη).
ζει στα Ηλίσια Πεδία (στον Παράδεισο)
ζει στον Όλυμπο
Το πάνθεο των Ολυμπίων θεών καθιερώνεται πανελλαδικά:
με τη δημιουργία των ομηρικών επών
με την ανάπτυξη πανελληνίων αγώνων
με την ίδρυση ιερών που είχαν πανελλήνια επιρροή
όλες οι υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία, η λατρεία ηρώων:
δεν υπήρξε ποτέ
υπήρχε από τα πρώτα χρόνια εμφάνισης της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας
υπήρξε από τον 8ο αιώνα πΧ.
εμφανίστηκε μετά την επικράτηση του χριστιανισμού.
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία θεϊκά όντα θεωρούνται:
οι θεοί
οι δαίμονες
οι νεκροί
όλες οι υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία:
οι δαίμονες ονομάζονται εναλλακτικά Θεοί.
οι Θεοί ονομάζονται εναλλακτικά δαίμονες
και οι 2 απαντήσεις
καμία από τις 2 απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία οι Νύμφες ανήκουν στην κατηγορία:
των θεών
των δαιμόνων
των μάντιδων
των Μυστικιστών
Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στην ύπαρξη του Σατανά και των δαιμόνων-διαβόλων του.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία ο ουρανός, η γη, τα ουράνια σώματα, δάση, ποτάμια κτλ. δεν είναι θεϊκά όντα, απλώς εξουσιάζονται από αυτά.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία τα θεία όντα δεν εξουσιάζουν τις κοσμικές λειτουργίες (κύκλος του έτους, γονιμότητα κτλ)
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία τα θεία όντα εξουσιάζουν τις ανθρώπινες καταστάσεις (υγεία, επαγγέλματα, πόλεμος, μέθη κτλ)
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία υπάρχουν τόσα θεϊκά όντα, όσες και οι επιμέρους πραγματικότητες του κόσμου (φυσικά φαινόμενα, ανθρώπινες καταστάσεις, κοσμικές λειτουργίες κτλ).
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία Ελληνική θρησκεία οι επιμέρους πραγματικότητες του κόσμου μπορεί με τον καιρό να αυξάνονται, οι θεότητες όμως παραμένουν σταθερές σε αριθμό.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία δεν υπάρχουν 2 θεότητες για την ίδια πραγματικότητα
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία οι θυσίες:
ήταν αιματηρές
γίνονταν για να πάνε τα πράγματα καλά
γίνονταν για να αποφευχθούν τα κακά
όλες οι υπόλοιπες απαντήσεις
Για ποιο λόγο ορισμένες θεότητες έχουν πολλές μορφές; (π.χ. Ζεύς Ξένιος, Ευάνεμος, Πατήρ κτλ.)
Διότι λατρεύονταν από διαφορετικούς λαούς
Διότι εξουσιάζουν διαφορετικές πραγματικότητες.
Διότι έχουν πολλά ονόματα.
Διότι έχουν διαφορετικούς τόπους καταγωγής.
Η αρχαία ελληνική θρησκεία ήταν:
πολυθεϊστική
μονοθεϊστική
πανθεϊστική
καμία από τις υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία διάσημο μαντείο ήταν:
ο Όλυμπος
η Κνωσσός
οι Δελφοί
οι Μυκήνες
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία Πυθία ήταν:
ιερή ελληνική πόλη
γιορτή προς τιμήν του Ερμή
διάμεσος ανάμεσα σε θεούς και ανθρώπους (μάντης)
κατώτερη θεότητα.
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία Δίας σημαίνει:
φωτεινός
νικητής
αιώνιος
έξυπνος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία τα μαντεία αναπτύχθηκαν πάρα πολύ, διότι οι πιστοί ήθελαν να:
αποφύγουν τη «μανία»
μάθουν τί θέλει ο Θεός, για να το εφαρμόσουν
μάθουν ποιο θα είναι το μέλλον τους
δώσουν μεγάλη φήμη στον τόπο τους
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία ο μύθος δεν ήταν ψέμα. Ήταν αυτό που πίστευαν ως αληθινό.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία «Μανία» ήταν η:
οργή των θεών
προσπάθεια των ανθρώπων να γίνουν θεοί
τελετή μύησης στον αρχαίο ελληνικό Μυστικισμό
κατάληψη των πιστών από το θεό/δαίμονα.
Ο ελληνικός μυστικισμός σκόπευε στην:
εξασφάλιση μιας καλής μεταθανάτιας ζωής
άμεση επικοινωνία με τους θεούς
υπέρβαση αυτού του κόσμου για χάρη κάποιου άλλου
όλες οι υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία η διαφορά ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους ήταν:
η αθανασία και οι εξαιρετικές δυνάμεις των θεών
ότι οι θεοί ζούσαν σε άλλο κόσμο από τους ανθρώπους
ότι οι θεοί δεν είχαν δημιουργηθεί από κανέναν, ενώ οι άνθρωποι είχαν "αρχή"
όλες οι υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία οι θεοί:
είχαν ανθρώπινα ελαττώματα
ήταν θνητοί
ήταν ηθικοί
μισούσαν τους ανθρώπους
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία οι φιλόσοφοι άρχισαν από τον 6ο αιώνα π.Χ. να κρίνουν τους ελληνικούς θεούς:
επειδή έμοιαζαν πολύ στους ανθρώπους
επειδή ήταν αιώνιοι και όχι θνητοί
επειδή έβγαζαν συνεχώς καινούργιους μύθους
επειδή ο Χριστιανισμός είχε ήδη αρχίσει να κερδίζει έδαφος έναντι της αρχαίας θρησκείας
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία ο Ορφισμός υποστήριζε ότι το σώμα ήταν:
ανώτερο από την ψυχή
κατώτερο από την ψυχή
ισάξιο με την ψυχή
θεόπνευστο
Στην αρχαία Ελλάδα η πίστη στους θεούς υποχώρησε πολύ πριν την έλευση του χριστιανισμού.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία ο άνθρωπος δεν μπορούσε να γίνει θεός
Σωστό
Λάθος
Η αρχαία ελληνική θρησκεία ήταν πολυθεϊστική και δεν έφτασε να πιστεύει σε ένα μοναδικό Θεό
Σωστό
Λάθος
Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στη μοίρα, αλλά ήταν και προληπτικοί.
Σωστό
Λάθος
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία "ύβρις" ήταν:
η προσπάθεια του ανθρώπου να γίνει Θεός
όταν έβριζαν τα ιερά και τα όσια
η θεότητα των βλάσφημων
η αποφυγή των θνητών να ζευγαρώσουν με τους θεούς
Γνωστός ημίθεος που τιμωρήθηκε από τους θεούς λόγω ύβρεως:
Προμηθέας
Προμηθευτής
Άγιος Αντώνιος
Δίας
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία οι Θεοί:
ζουν μέσα στον κόσμο των θνητών
ζουν έξω από τον κόσμο των θνητών
ζουν στις ψυχές των θνητών
καμία από τις υπόλοιπες απαντήσεις
Στην αρχαία ελληνική θρησκεία ημίθεος γίνεται όποιος:
δεν μπορεί να γίνει κανείς. Ημίθεος είναι όποιος προέρχεται από ερωτική ένωση θνητού με θεό
ενωθεί ερωτικά με θεό
όποιος μοιάσει στους θεούς
ήταν πρώτα θεός και αποφάσισε να γίνει θνητός
Στα Ελευσίνια Μυστήρια ο πιστός δημιουργούσε μια σχέση με τη Δήμητρα και την Περσεφόνη:
για να έχει καλύτερη μεταθανάτια ζωή
για να μην πάνε στον Άδη
για να έχει καλύτερη αγροτική σοδειά
για να τον βοηθάει στην καθημερινότητά του.
Η Διονυσιακή λατρεία έχει ως κύριο χαρακτηριστικό:
τις οργιαστικές τελετές
ορισμένες σεμνές και ηθικές πρακτικές
τη φιλανθρωπία
τους ολυμπιακούς αγώνες
Κύριο χαρακτηριστικό του Ορφισμού είναι:
η ασκητκή ζωή
ο έκλυτος (ανήθικος) βίος
η μίμηση της ζωής του Ορφέα (μουσική, τραγούδι κτλ)
ο ίδιος είναι Θεός.
Αντίθετα από τον Ορφισμό, η παραδοσιακή αρχαία ελληνική θρησκεία υποστήριζε ότι:
το σώμα είναι ανώτερο από την ψυχή
ο άνθρωπος αποτελείται εξίσου από σώμα και ψυχή
μετά το θάνατο πηγαίνει σε παράδεισο ή κόλαση
ο άνθρωπος αποτελείται κυρίως από ψυχή και πνεύμα.
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα (πλατωνισμός) η ψυχή:
προέρχεται από έναν αιώνιο κόσμο
δεν υπάρχει
υπάρχουν πολλοί θεοί
μετά το θάνατο παύει να υφίσταται
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα (πλατωνισμός):
υπάρχει μόνο ένας Θεός
δεν υπάρχει κανένας Θεός
υπάρχουν πολλοί θεοί
ο ίδιος είναι ο Θεός.
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα (πλατωνισμός) σκοπός του ανθρώπου είναι:
να καθαρίσει την ψυχή του για να επιστρέψει καθαρή στον τόπο καταγωγής της.
να λατρεύει τους θεούς και να τους υπακούει
να αγιάσει
να διαιωνίσει το ανθρώπινο είδος.
"Μετά, σ' όλα τα πλοία ανάμιξαν στους κρατήρες κρασί κι από εκεί αξιωματικοί και στρατιώτες έκαμαν τις σπονδές τους από χρυσούς ή ασημένιους κύλικες...Αφού έψαλλαν τον παιάνα και τελείωσαν τις σπονδές, ο στόλος ξεκίνησε". Τί ήταν οι σπονδές;
ειδικοί σπόγγοι (σφουγγάρια) με τους οποίους καθάριζαν τα ιερά.
προσφορά ποτού στους θεούς
προαγωγή των στρατιωτών σε αξιωματικούς με τη βοήθεια των θεών.
προσευχές στους θεούς.
Τί παρατηρείτε στη διπλανή εικόνα;
το Θεό Απόλλωνα.
το Θεό Διόνυσο.
τη Θεά Άρτεμη.
το Θεό Άρη.
Ποιός από τους παρακάτω ναούς είναι ναός της αρχαίας ελληνικής θρησκείας;