Η μαθηματική σκέψη και η αποδεικτική διαδικασία είναι τα θεμέλια της Μαθηματικής Επιστήμης και αποτελούν κοινό αγαθό, για όλους τους λαούς του κόσμου. Πολλές φορές τα μαθηματικά έγιναν η  αιτία για τεχνολογικά και επιστημονικά θαύματα καθώς και για αριστουργήματα στη μουσική, στη ζωγραφική, στη γλυπτική,  στη Φιλοσοφία, στην Ψυχολογία, στην Ιατρική, στην Αστρονομία, στη Βιολογία, στην Αρχιτεκτονική αλλά και στα ίδια τα Μαθηματικά.  Επιδρούν με δυναμικό τρόπο, ακόμα και στη συμπεριφορά των ατόμων και στην έκβαση σημαντικών γεγονότων.

Π.χ.

  • Το παιχνίδι: 

Πολλά από τα παιχνίδια όπως το σκάκι,sudokou κλπ. απαιτούν στρατηγικές, υπολογισμούς και τη χρήση μαθηματικών εννοιών. Τα παιχνίδια αυτά μέσω των μαθηματικών γίνονται φορείς σκέψης, προβληματισμού και μάθησης

  •  Γεγονότα:

Ο Ναπολέων αρνήθηκε να καταστρέψει την πόλη Γκέτινγκεν λέγοντας ότι ο πλέον διακεκριμένος μαθηματικός (Gauss: καθηγητής της αστρονομίας)όλων των εποχών ζει εκεί (Mlodinow, 2007).

 

  • Τέχνη:

Τα μαθηματικά μολονότι είναι μία θεωρητική, αναλυτική επιστήμη, έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην Τέχνη όπως π.χ.

  1. στον Παρθενώνα της Ακρόπολης, στην «Τζοκόντα» του  Leonardo da Vinci,
  2. στην πυραμίδα του Χέοπα,
  3. στο ανθρώπινο σώμα

όπου συναντά κανείς τη χρυσή τομή.

  • Fractals:

Σήμερα με τη βοήθεια των υπολογιστών μπορούμε να κατασκευάσουμε πολύ όμορφες εικόνες που φέρουν το όνομα  fractals. (Mandelbrot & Hudson, 2006). Σε πολλές περιπτώσεις ένα fractal μπορεί να δημιουργηθεί από ένα πρότυπο, το οποίο επαναλαμβάνεται άπειρες φορές μέσω μιας επαναληπτικής διαδικασίας δίνοντας ένα όμορφο αισθησιακά αποτέλεσμα όπως π.χ. το τρίγωνο του Sierpinski ή ο σπόγγος του Menger.

  • Λογοτεχνία :

Τα μαθηματικά έδωσαν την ευκαιρία  να γραφούν λογοτεχνήματα, όπως μυθιστορήματα, ιστορικές αφηγήσεις, έρευνες, βιογραφίες, διαλόγοι κ.λπ. Σε κάποια από αυτά παρουσιάζονται σε «απλή» γλώσσα ποικίλα θέματα των μαθηματικών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα «Το Πυθαγόρειο Θεώρημα στα Μαθηματικά των αρχαίων πολιτισμών», του Θεόδωρου Εξαρχάκου, που μέσα από έρευνα ο συγγραφέας αποδεικνύει την απόλυτη ελληνικότητα του Πυθαγορείου Θεωρήματος.

          Βέβαια ως εκπαιδευτικοί δεν ξεχνάμε ποτέ ότι πάντα υπάρχει και η αντίστροφη πορεία των πραγμάτων, δηλ. η προσφορά των Τεχνών, των Γραμμάτων και των Επιστημών στη διαδικασία της διδασκαλίας ? μάθησης των μαθηματικών ώστε να γίνουν πιο κατανοητά και πιο ευχάριστα στους μαθητές μας.

 

 

Επιρροές των Μαθηματικών