ΕΡΓΟ: «ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ» ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΙ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ:
ΓΥΝΑΙΚΑ-ΑΝΔΡΑΣ ΣΗΜΕΙΩΣΑΤΕ 10*;
* ο αριθμός 10 στο δυαδικό σύστημα αρίθμησης αντιστοιχεί στον αριθμό 2 στο δεκαδικό σύστημα αρίθμησης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
ΤΑΞΗ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αγόρια: 16
Κορίτσια: 6
ΤΖΙΟΥΜΑΚΗΣ Η. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΠΕ20 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΚΑΣΤΟΡΙΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2007
Οι διδακτικές παρεμβάσεις συνιστούν εμπλουτισμό της διδασκαλίας με την εισαγωγή της οπτικής της Ισότητας των φύλων στα διάφορα μαθήματα. Στόχος αυτού του είδους των παρεμβάσεων, οι οποίες οργανώνονται ως σχέδια δράσης (projects), είναι να επιτρέψουν στους/στις εκπαιδευτικούς να προωθήσουν τις αρχές της Ισότητας των δύο φύλων στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας με βάση τα υπάρχοντα διδακτικά εγχειρίδια. Στα πλαίσια αυτής της πρακτικής και της συνήθους προετοιμασίας του μαθήματός τους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να φέρουν καινούργια στοιχεία, πρόσθετες πληροφορίες και νέους προβληματισμούς, για να συζητήσουν με τους/τις μαθητές/τριες. Έτσι, επιτυγχάνεται η διάχυση των βασικών αρχών της Ισότητας των φύλων σε μεγάλο μέρος του διδακτικού προγράμματος.
Οι διδακτικές παρεμβάσεις εντάσσονται στο αναλυτικό πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς να προϋποθέτουν αλλαγές των σχολικών εγχειριδίων και του περιεχομένου των μαθημάτων. Το περιεχόμενο και η φιλοσοφία τους αναπτύσσονται στη βάση της διδακτέας ύλης και στην κριτική προσέγγιση των βιβλίων που προτείνει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ταυτόχρονα, βασίζονται στην πρωτοβουλία των ίδιων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι/ες καλούνται να εμπλουτίσουν την ύλη αυτή με την οπτική του φύλλου.
Οι εκπαιδευτικοί με την υλοποίηση διδακτικών παρεμβάσεων μπορούν:
- να προωθήσουν την Ισότητα των φύλων μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία,
- να εισαγάγουν την προβληματική που συνδέει την Ισότητα των φύλων με την αγωγή στις αρχές της δημοκρατίας,
- να αναπτύξουν στρατηγικές και τεχνικές που οδηγούν σε μια εναλλακτική θεώρηση ορισμένων από τα μαθήματα που διδάσκονται στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,
- να εφαρμόσουν στην πράξη της αρχές της Ισότητας των φύλων στο πλαίσιο του περιεχομένου των μαθημάτων τους και της διδακτικής μεθοδολογίας που ακολουθούν,
- να δώσουν την ευκαιρία να συζητηθούν στη σχολική τάξη οι αξίες της δημόσιας και της ιδιωτικής σφαίρας και η αναγκαιότητα της ανακατανομής των κοινωνικών πόλων στην ιδιωτική ζωή,
- να διευρύνουν τις παραδοσιακές ταυτότητες φύλου ενσωματώνοντας σ’ αυτές νέα στοιχεία και χαρακτηριστικά,
- να προωθήσουν την ιδέα της συμφιλίωσης της επαγγελματικής και της οικογενειακής ζωής και για τα δύο φύλα στο πλαίσιο της παραπάνω διεύρυνσης των ταυτοτήτων φύλου.
Στα πλαίσια του έργου «Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών και Παρεμβατικά Προγράμματα για την Προώθηση της Ισότητας των Φύλων» πραγματοποιήσαμε διδακτική παρέμβαση στο μάθημα της Πληροφορικής Γυμνασίου. Την ομάδα μας αποτελούσαν τα 16 αγόρια και 6 κορίτσια του πρώτου τμήματος της Β’ τάξης του 4ου Γυμνασίου Καστοριάς.
Ως υλικό προς μελέτη χρησιμοποιήσαμε το σχολικό εγχειρίδιο του μαθήματος της Πληροφορικής Γυμνασίου (Γ. Βουτυράς, Ε. Κονιδάρη, Μ. Κούτρας, Ν. Σφώρος) και συγκεκριμένα το μάθημα «1.2 Πώς φτάσαμε στους σημερινούς υπολογιστές;» (σελίδες 7-12, Έκδοση Ζ’ ΟΕΔΒ 2006). Στις σελίδες του σχολικού εγχειριδίου γίνεται αναφορά σε πρωτοπόρους επιστήμονες της Πληροφορικής και συγκεκριμένα σε 11 άντρες (J. Neper, W. Schickard, B. Pascal, J. Jacquard, C. Babbage, H. Hollerith, K. Zuse, H. Aiken, G. Boole, A. Turing, J. Von Neuman) και μία μόνο γυναίκα (Ada Byron). Αυτό ήταν και η αφορμή για την διδακτική παρέμβαση.
Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν η δημιουργία της παρούσας ιστοσελίδας. Τελικά η απάντηση στο ερώτημα είναι προφανής... Γυναίκες και Άνδρες προσέφεραν εξίσου πολλά στην Επιστήμη της Πληροφορικής. Καλό "σερφάρισμα"...
Η αναλυτική παρουσίαση της τελικής έκθεσης σε αρχείο .pdf εδώ. (0,25MB)
Παρουσίαση στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς σε αρχείο .pps εδώ. (1,23 MB)
Κάντε click πάνω στην εικόνα για να δείτε την αφίσα μας σε μεγέθυνση.
Η Αφίσα μας.
|