Μ.Σ.Θ. - Τι απέγινε το “site”;

 

Αναρωτιούνται σήμερα γονείς και μαθητές στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης γιατί σταμάτησε η λειτουργία της ιστοσελίδας του. Ας δώσουμε λοιπόν μια πληροφόρηση σε όσους δεν είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν όλα τα γεγονότα.

Επειδή μια ερώτηση μπορεί να εγκλωβίσει όποιον επιχειρήσει να την απαντήσει, ας θέσουμε διαφορετικά το ίδιο ερώτημα: Πού βρίσκεται σήμερα το σχολείο εκείνο που προβαλλόταν μέσα από την ιστοσελίδα του; Ποιο σχολείο επιχείρησε να το αντικαταστήσει; Μήπως αυτός ήταν ο λόγος της διακοπής του site;

Από τη θέση του συν-διαχειριστή των ιστοσελίδων, του μέλους ενός συλλόγου διδασκόντων, αλλά και του μουσικού, είχα εκφράσει την άποψή μου για όσα εντός του σχολείου συνέβαιναν:

1.      Οι θεσμοί στα μέτρα μας, ή εμείς στα δικά τους;

2.      Για την περί του site συνεδρίαση στο ΜΣΘ …και εδώ …ακόμα και εδώ

Τελικά, αυτό που «κόπηκε» ήταν η ιστοσελίδα ή οι δράσεις που προβάλλονταν μέσα απ’ αυτήν; Κι αν δεν ήταν οι δραστηριότητες αυτές που «ενοχλούσαν» όσους παρασκηνιακά παρενέβησαν, τότε πώς ερμηνεύεται αυτή η ενθουσιώδης αγκίστρωση της διοίκησης του σχολείου στη συγκεκριμένη επιλογή τη συγκεκριμένη στιγμή; Έδειξε ποτέ αντίστοιχο ενθουσιασμό για τις δραστηριότητες και τις καινοτομίες που ως τότε περιέχονταν στην ιστοσελίδα του Σχολείου; Ή μήπως κινήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση; Και ποιες άλλες δράσεις που εντάσσονταν σε παρόμοιο πλαίσιο καταγράφηκαν στην ιστοσελίδα λίγο πριν πέσει η αυλαία, είχαν τη θερμή υποστήριξη της διοίκησης;

Είχαν εκφραστεί κατά το 2007 μέσα στο Σχολείο επιφυλάξεις για την ιστοσελίδα από τη διοίκηση του, όμως πάντα με μισόλογα και πάντα μέσω τρίτων. Τυχαία άραγε έσπευσε μέσα στο 2008 να υιοθετήσει η διοίκηση του Μουσικού Σχολείου δυο κυβερνητικές επιλογές που ελέγχονταν ως προς τη συμβατότητά τους με νομικά ζητήματα, με την ανταποδοτικότητά τους έναντι του δημοσίου, με τα κεκτημένα της παιδείας, με τη φύση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Α) Τη «Συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιριών Microsoft Corporation, Microsoft Ireland Operation Limited και Μάικροσοφτ Ανώνυμη Βιομηχανική και Εμπορική Εταιρία Προϊόντων και Υπηρεσιών Πληροφορικής» Β) Την εγκατάλειψη των Μουσικών Σχολείων στο θολό τοπίο της ιδρυτικής τους πράξης και στην άστοχη κατάταξη που έχουν στο οργανόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Τα Μ.Σ. ανήκουν στη Διεύθυνση ΣΕΠΕΔ του Υπουργείου, δηλαδή στο Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό και τις Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες. Ο τελευταίος, πέρα από τη φυσική του ασυμβατότητα με την αισθητική αγωγή και με το γενικό προσανατολισμό της μουσικής στην παιδεία, πρέπει να γνωρίζουμε ότι προωθεί τον διαγωνισμό Πρωτοπόρων Δασκάλων (Innovative Teachers) της Microsoft Hellas (Εγκύκλιος 136259/Γ7/29-11-2007).

 

Από τη θέση του μουσικού και του πολίτη είχα εκφράσει την άποψή μου για όσα εντός και εκτός των Μουσικών Σχολείων συνέβαιναν (2008-09):

        Παιδεία ή Εκπαίδευση; Το παράδειγμα των Μουσικών Σχολείων - Το μάθημα της μουσικής

        Καινοτομίες και "Κενοτομίες" στη μουσική και στην Παιδεία

        ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΥΡΓΕ ! - Μουσική Παιδεία και Πολιτική Παιδείας

        Καταλληλότερο σχολείο - Πρωθυπουργός του μέλλοντος

        Θ’ αντέξουν το βάρος μας οι Καρυάτιδες;

 

Αν πάμε και λίγο βαθύτερα (δεν πρέπει;), το ζήτημα με το οποίο ασχολούμαστε έχει να κάνει με τη στελέχωση του δημοσίου από πρόσωπα που δεν θα εκφράζουν αντίθετη γνώμη πάνω στις υλοποιούμενες πολιτικές. Εδώ υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα ασυμβατότητας: μας προσλαμβάνει το δημόσιο ως δασκάλους για να διαμορφώσουμε πολίτες με ελεύθερο νου, με κριτική σκέψη, άρα… Και ποιες είναι οι πολιτικές παιδείας της Ε.Ε., για τις οποίες η προηγούμενη κυβέρνηση είτε μεταφράζοντας είτε υιοθετώντας, δεν ανεχόταν καμία αντίρρηση; αυτές που συντηρούν το διχαστικό ευρωπαϊκό πολιτισμικό ζήτημα, αυτές που συρρικνώνουν την παιδεία σε κατάρτιση ακραίων πολιτικών σκοπιμοτήτων (βλέπε και στα συνημμένα κείμενα του τελευταίου άρθρου).

Συνεπώς, αν ισχύουν τα προηγούμενα, το ζήτημα της ιστοσελίδας του Μ.Σ.Θ., είναι απλώς ζήτημα προσανατολισμού και στόχευσης του Σχολείου. Σε ειδική συνεδρίαση (18.9.2008) επιχειρήθηκε από τη διοίκηση του Σχολείου με πλάγια μέσα, με υπονοούμενα και προφάσεις η υποβάθμιση μιας σημαντικής προσπάθειας στη διάρκεια της τριετίας 2005-08, ενός «ανοιχτού σχολείου» που δεν διακατέχεται από αντι-ιδιωτικά σύνδρομα, δεν φορά παρωπίδες, υπηρετεί όμως τον εκφρασμένο στόχο της παιδείας, επενδύει στον προβληματισμό για τη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας των Μουσικών Σχολείων, αναδεικνύει χωρίς προκαταλήψεις τις σύνθετες ιστορικές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες «ανατολής και δύσης», ενισχύει τη συνοχή του συλλόγου διδασκόντων αλλά και ολόκληρης της σχολικής κοινότητας με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας. Μη παίρνοντας όμως και πάλι το αποτέλεσμα που ήθελε, η διοίκηση κατέφυγε στην πάγια τακτική της αλλοίωσης των πρακτικών του συλλόγου. Σήμερα εξακολουθεί να κωφεύει στη δημόσια διατυπωμένη ερώτηση «Γιατί σταμάτησε να λειτουργεί το site;». Η διοίκηση του Μ.Σ.Θ., που εμφανίζεται αδύναμη να τοποθετηθεί στα εκπαιδευτικά ζητήματα, που έκνομα, πολλές φορές στο παρελθόν στήριξε ή προώθησε ιδιωτικά συμφέροντα, στην υπόθεση “site”, για άλλη μια φορά, απλώς ανταπέδωσε στη διοικητική ιεραρχία το δώρο που της δόθηκε: τη διοικητική της θέση.

Προς τα πού πορεύεται το Μ.Σ.Θ. υπό αυτές τις συνθήκες; Ας το αξιολογήσει ο καθένας. Ας αναλάβει ο καθένας και τις ευθύνες του: οι διδάσκοντες (κυρίως) και (δευτερευόντως) οι γονείς.

 

Στέργιος Ζυγούρας

1.11.2009