«Όχι στη στοχοποίηση των εκπαιδευτικών» !

Στην Ελλάδα συχνά προτιμούμε να αναλωνόμαστε σε διαπιστώσεις, αντί να προχωρούμε στο «δια ταύτα». Η πρόσφατη δημοσιοποίηση του πορίσματος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείχνει ότι και το «δια ταύτα» το έχουμε σε μεγάλο βαθμό εξαντλήσει. Γίνεται λόγος στο πόρισμα για ανάγκη εξασφάλισης ενός «πραγματικά αξιοκρατικού συστήματος επιλογής που θα κρατήσει την επιλογή των στελεχών έξω και μακριά από οποιεσδήποτε παρεμβάσεις». Προσωπικά θα ήθελα να καταθέσω με ένα παράδειγμα το πόσο βαθιά πηγαίνει η συγκάλυψη των ευθυνών και πόσο ευρεία είναι η ανοχή της μετριότητας στην αλυσίδα της διοικητικής ιεραρχίας. Ένα παράδειγμα βέβαια, δεν αρκεί για την εξαγωγή γενικών συμπερασμάτων. Ο καθένας όμως μπορεί να το αξιολογήσει με βάση και τις δικές του εμπειρίες.

 

Πρόσωπα που θα έπρεπε να τους έχουν απαγγελθεί κατηγορίες για την υπόθεση της νοθείας στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2007, ψευδομαρτύρησαν στην ΕΔΕ που έγινε, με πρώτο αποτέλεσμα να διατηρήσουν / να καταλάβουν θέσεις στη διοίκηση σχολείων, με δεύτερο αποτέλεσμα να διευρύνουν τις αρνητικές συνέπειες στην παρεχόμενη παιδεία (κλίμα διχασμού στο σύλλογο διδασκόντων, αδιαφορία στην επιτέλεση παιδαγωγικού έργου στα σχολεία, κατανάλωση όλων των δυνάμεων στο πιο ανούσιο κομμάτι της γραφειοκρατίας ή στην εξασφάλιση ιδίου οφέλους).

Οι καταγγελθείσες στη συνέχεια παράνομες πράξεις αυτών, των ίδιων στελεχών, μέσα στο σχολείο όπου υπηρετούν, καλύπτονται επί μήνες από τους προϊσταμένους τους (που έτυχε να λάβουν μέρος στην ίδια νοσηρή διαδικασία της δήθεν απόδοσης ευθυνών για τις αλλοιώσεις των βαθμών στις πανελλαδικές). Δηλαδή το ίδιο διοικητικό σύστημα που καυχιόταν ότι μέσα σε λίγα 24ωρα έλυσε πειθαρχικά-ποινικά ένα σύνθετο ζήτημα όπως αυτό των πανελλαδικών του 2007 μοιάζει να έχει πάθει παράλυση 22 μηνών σε απλούστερα ζητήματα, ορατά δια γυμνού οφθαλμού. Αυτά είναι λίγο-πολύ γνωστά (λεπτομέρειες εδώ: http://szygouras.eu/themata/thesmoi-paideia2007-09/thesmoi-paideia2007-09.pdf και εδώ: http://szygouras.eu/themata/eikoniko/eik-sx.htm ). Πού ήμασταν εμείς, οι συνάδελφοι όλων των εμπλεκομένων στην υπόθεση των βαθμολογιών κατά τη διάρκεια των δύο ετών που εξελισσόταν η υπόθεση; Πού ήταν και πού βρίσκεται σήμερα η πλειοψηφία του συλλόγου διδασκόντων ενός σχολείου (στη δεύτερη περίπτωση); Πού ήταν ο συνδικαλισμός (σε κάθε περίπτωση);

 

Με αφορμή την τρέχουσα ανοιχτή διαβούλευση θα ήθελα να τοποθετηθώ πάνω στις διαπιστώσεις του ΥπΠδΒΜΘ που διατυπώνονται σχετικά με την κατάρτιση νόμου για το θέμα: «Κρίση και Επιλογή των Στελεχών Εκπαίδευσης», εστιάζοντας σε ένα σημείο: ποιος φαίνεται να είναι ο πλέον κρίσιμος παράγοντας που κάτω από καθεστώς πίεσης / συναλλαγής ή μέσα σε κλίμα αδιαφορίας στηρίζει / ανέχεται ή φοβάται να αντιδράσει στις αυθαιρεσίες και στην καταστροφική για την παιδεία ανεπάρκεια των στελεχών εκπαίδευσης; Ο εκπαιδευτικός. Και ποιος υφίσταται το σημαντικότερο μέρος των επιπτώσεων; Ο μαθητής. Για τον δεύτερο η νέα ηγεσία του ΥπΠδΒΜΘ δηλώνει «Στο χώρο της παιδείας, σύνθημα μας είναι «πρώτα ο μαθητής». Για τον πρώτο (που επίσης υφίσταται τις αρνητικές επιπτώσεις μιας ανίκανης / ιδιοτελούς διοίκησης) η ΟΛΜΕ σήμερα δηλώνει «Όχι στη στοχοποίηση των εκπαιδευτικών για τις πελατειακού τύπου πολιτικές που άσκησαν όλες οι κυβερνήσεις».

 

Οψόμεθα

27.11.2009

 

Στέργιος Ζυγούρας