Χωρίς λεωφορεία 12.000 μαθητές στη Θεσσαλονίκη

Οι ιδιοκτήτες των 230 λεωφορείων τραβάνε χειρόφρενο και δεν προτίθενται να τα κινήσουν εάν δεν υπογράψουν σύμβαση με τη νομαρχία. Ψάχνει λύση η κυβέρνηση, λιγότερο δαπανηρή…

του Φώτη Κουτσαμπάρη

Χωρίς λεωφορεία για τη μεταφορά τους από και προς το σχολείο μένουν 12.000 μαθητές της Θεσσαλονίκης, καθώς έληξε χθες και η τελευταία μηνιαία σύμβαση που είχε υπογράψει η νομαρχία με τους ιδιοκτήτες λεωφορείων, οπότε τα δρομολόγια διακόπηκαν οριστικά.

Οι μαθητές, κυρίως των απομακρυσμένων περιοχών του νομού, θα πρέπει να βρουν τρόπους να πηγαίνουν εγκαίρως στο σχολείο τους, για να μη χάσουν πολύτιμες διδακτικές ώρες, ενώ οι γονείς ζητούν την άμεση παρέμβαση της πολιτείας. Η μόνη ελπίδα για την επαναδρομολόγηση των λεωφορείων είναι να γίνει δεκτή η ένσταση που κατέθεσε η νομαρχία στην τελευταία απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία δεν εγκρίθηκε η σύμβαση με τους λεωφορειούχους.

Από σήμερα οι ιδιοκτήτες των 230 λεωφορείων που μεταφέρουν καθημερινά περίπου 12.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ολόκληρο το νομό τραβάνε χειρόφρενο και δεν προτίθενται να κινηθούν εάν δεν υπογράψουν σύμβαση με τη νομαρχία. Η αρχική σύμβαση από την έναρξη της χρονιάς έληξε στις 5 Φεβρουαρίου και το Ελεγκτικό Συμβούλιο αρνήθηκε την ανανέωση της σύμβασης, θεωρώντας ότι το τίμημα μεταφοράς είναι πολύ ακριβό. Η νομαρχία χρησιμοποίησε το δικαίωμά της να δώσει παράταση ενός μήνα, μέχρι τις 10 Μαρτίου, υπογράφοντας σύμβαση 1 εκατ. ευρώ, και παράλληλα κατέθεσε ένσταση κατά της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία θα εκδικαστεί αύριο στα διοικητικά δικαστήρια της Αθήνας. “Αδυνατούμε να μεταφέρουμε τους μαθητές χωρίς σύμβαση και αποφασίσαμε να ακινητοποιήσουμε τα λεωφορεία. Θα περιμένουμε τις εξελίξεις”, δήλωσε στη “Μ” ο κ. Μιχάλης Πεζίκογλου, πρόεδρος του συνδέσμου πρακτόρων τουρισμού Μακεδονίας - Θράκης. Ο συντονιστής του νομαρχιακού έργου Γιώργος Τσαμασλής εξέφρασε την ελπίδα “ότι όλα θα πάνε καλά στην εκδίκαση της ένστασης. Σε αντίθετη περίπτωση τα παιδιά δεν θα πηγαίνουν στο σχολείο με τα δημόσια μέσα”.

Το κόστος για τη μεταφορά των μαθητών, στους οποίους περιλαμβάνονται και 1.200 παιδιά με ειδικές ανάγκες, τα οποία μεταφέρονται είτε με ειδικά λεωφορεία είτε με ταξί, ανέρχεται σε 9 εκατ. ευρώ το σχολικό έτος, δηλαδή σε περίπου 1 εκατ. ευρώ το μήνα. “Το Ελεγκτικό Συμβούλιο θεωρεί υψηλό το τίμημα, αλλά δεν μπορεί να είναι φθηνότερα τα δρομολόγια. Κάναμε 10% έκπτωση σε σχέση με πέρυσι. Ακολουθήσαμε διαδικασία διαγωνισμού”, υπογράμμισε ο κ. Τσαμασλής.

Η νομαρχία χρωστά από την περσινή χρονιά 10 εκατ. ευρώ στους ιδιοκτήτες των λεωφορείων και περιμένει να εκταμιευτούν τα κονδύλια, για να ξεχρεώσει. “Για μας δεν είναι το ζητούμενο αυτή τη στιγμή η εξόφληση του χρέους, αλλά η υπογραφή της σύμβασης”, δήλωσε ο κ. Πεζίκογλου.

280 εκατ. ευρώ για μεταφορά μαθητών. Το ζήτημα του κόστους μεταφοράς μαθητών απασχολεί, μεταξύ άλλων, την κυβέρνηση, στο πλαίσιο εφαρμογής μέτρων εξοικονόμησης χρημάτων. Επιδίωξή της είναι να βρεθεί μια λύση ασφαλής για τους μαθητές αλλά λιγότερο δαπανηρή. Ο προϋπολογισμός του 2010 προβλέπει 280 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά μαθητών. Από αυτά, 190 εκατ. είναι μέσω νομαρχιών και 90 εκατ. μέσω του υπουργείου Παιδείας για χρέη που δεν έχουν εξοφληθεί. Τα χρέη των 90 εκατ. ευρώ αφορούν κυρίως σχολικές περιόδους πριν από το 2008, οπότε τα χρήματα δαπανήθηκαν χωρίς να προβλέπονται στον προϋπολογισμό και με απευθείας αναθέσεις, γεγονός που αποτέλεσε αντικείμενο ελέγχου από το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης. Οι οφειλές αυτές νομιμοποιήθηκαν αναδρομικά με διάταξη στο νόμο 3731/2008.

 

Τι ζητούν οι γονείς

Οι γονείς ζητούν επανεξέταση του αριθμού των μετακινούμενων μαθητών και των απαραίτητων δρομολογίων και αναπροσαρμογή των δρομολογίων του ΚΤΕΛ και του ΟΑΣΘ προς εξυπηρέτηση των μαθητών. Οι περισσότεροι μαθητές μετακινούνται στις απομακρυσμένες περιοχές του νομού, στην ανατολική Θεσσαλονίκη και στην επαρχία Λαγκαδά, ενώ γίνονται μετακινήσεις και προς το κέντρο για τους μαθητές του μουσικού σχολείου, του καλλιτεχνικού σχολείου και των ειδικών σχολείων. Μικρό ποσοστό μαθητών μετακινείται εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος. “Κάθε διευθυντής εκτιμά τον αριθμό των μαθητών που πρέπει να μετακινηθούν, τον αναφέρει στις διευθύνσεις εκπαίδευσης και αυτές με τη σειρά τους στη νομαρχία. Μπορεί να δηλωθούν 40 μαθητές και να μεταφέρονται 35 ή 60. Πρέπει να συντάσσεται ονομαστικός κατάλογος των μετακινούμενων μαθητών”, υποστηρίζει η κ. Δέσποινα Κετογλίδου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Μαθητών νομού Θεσσαλονίκης.

Οι γονείς ζητούν επίσης, στο πλαίσιο της εφαρμογής του “Καλλικράτη”, να δοθεί αρμοδιότητα στους δήμους να προμηθευτούν σχολικά λεωφορεία για τις μεταφορές μαθητών. “Μέχρι να γίνει αυτό, να προβλεφτεί η συμμετοχή εκπροσώπων των συλλογικών οργάνων των γονέων στις επιτροπές ανάθεσης, οι οποίες πρέπει να ολοκληρώνουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Να επεκταθεί η χρονική διάρκεια των νέων συμβάσεων, να έχουν τριετή ή πενταετή διάρκεια, για την επίτευξη καλύτερων τιμών και για την αποφυγή των δυσλειτουργιών των ετήσιων συμβάσεων”, ζητά η κ. Κετογλίδου και προσθέτει: “Στις συμβάσεις θα πρέπει να προβλέπεται και η υποχρεωτική παρουσία και αμοιβή συνοδού στο λεωφορείο, καθώς και κάθε υποχρέωση του αναδόχου για τα μέτρα προστασίας, τη συντήρηση των οχημάτων, τους όρους και τους κανόνες ασφαλούς μεταφοράς”.

Άμεση επίλυση του ζητήματος των μετακινήσεων ζητούν οι γονείς και οι μαθητές του 5ου δημοτικού σχολείου Θερμαϊκού και του 12ου δημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης, που από σήμερα απέχουν από τα μαθήματα τους. 

11.3.2010

Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ