Μεταφορές πολυτελείας

 

 

Εκατομμύρια ευρώ χάνονται κάθε χρόνο από τα ταμεία του κράτους εξαιτίας των σκανδαλωδών απευθείας αναθέσεων-μισθώσεων τουριστικών λεωφορείων για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία. Στη Θεσσαλονίκη το καμπανάκι χτύπησε προσφάτως το ελεγκτικό συνέδριο, απορρίπτοντας την πρόταση της νομαρχίας για τα μαθητικά δρομολόγια, καθώς θεώρησε υπερβολικό το κόστος.

 

Και όλα αυτά την ώρα που γίνεται προσπάθεια να εξοικονομηθεί ακόμη και το τελευταίο ευρώ, για να σωθούμε από την οικονομική κρίση. Εξάλλου το θέμα της μεταφοράς των μαθητών συμπεριλαμβάνεται στο πακέτο μέτρων (συνταξιοδοτικό, ασφαλιστικό, έλλειμμα κτλ.) που απαιτεί η Κομισιόν από την Ελλάδα στο πλαίσιο επιτήρησης της οικονομίας. Επιδίωξη όλων είναι να βρεθεί άμεσα μία λύση ορθή, ασφαλής για τους μαθητές και λιγότερο δαπανηρή για την τσέπη του ελληνικού λαού. Για πολλούς η λύση αυτή έχει αργήσει δραματικά, με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί αρκετά εκατομμύρια ευρώ, τα οποία πήγαν στα λεγόμενα «καρτέλ» λεωφορειούχων. Το θέμα των «καρτέλ» είχε φτάσει και στην επιτροπή Αναφορών του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, όπου είχαν παραπεμφθεί πριν από περίπου δύο χρόνια έπειτα από καταγγελίες τα υπουργεία Παιδείας, Μεταφορών, Εσωτερικών, Οικονομικών, καθώς και οι νομαρχίες Θεσσαλονίκης, Σερρών, Δράμας και Πέλλας για παράβαση της ελληνικής και κοινοτικής νομοθεσίας σε σχέση με τις διαδικασίες ανάθεσης-μίσθωσης τουριστικών λεωφορείων για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία. Σύμφωνα με την αναφορά, που στάλθηκε στην επιτροπή από το δημοτικό σύμβουλο Θεσσαλονίκης και πρώην πρόεδρο της Γ’ ΕΛΜΕ-Θ Τριαντάφυλλο Μηταφίδη και το δικηγόρο Ηλία Τσαρουχά, εκπρόσωπο των επαγγελματιών τουριστικών επιχειρήσεων, οι παραπάνω φορείς κατηγορήθηκαν για απευθείας ανάθεση της μεταφοράς των μαθητών ακόμη και σε σχολεία που καλύπτονται από την αστική συγκοινωνία και τα ΚΤΕΛ σε συγκεκριμένους μεγαλολεωφορειούχους, που έχουν συγκροτήσει «καρτέλ» στον τομέα των μεταφορών. Το αποτέλεσμα ήταν να ζημιώνεται το ελληνικό δημόσιο κάθε χρόνο από 3 εκατ. έως 5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις καταγγελίες που είχαν έρθει στο φως της δημοσιότητας το καλοκαίρι του 2006 οι διαγωνισμοί που προκηρύσσονται από τις νομαρχίες είναι τύποις ανοικτοί, διότι δυνατότητα συμμετοχής έχουν μόνον επιχειρήσεις που διαθέτουν μεγάλο αριθμό λεωφορείων (20, 30, 70 και 80 λεωφορεία), ενώ αποκλείονται οι μικροί λεωφορειούχοι. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η Κομισιόν με προειδοποιητική επιστολή στις 19.2.2009 να καλέσει τη χώρα μας να λάβει έμπρακτα μέτρα, για να σταματήσουν οι παραβάσεις του κοινοτικού δικαίου στον τομέα της μεταφοράς μαθητών. Στην αφάνεια εν τω μεταξύ παραμένει και το πόρισμα των ορκωτών ελεγκτών-επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες είναι καταπέλτης.

 

ΟΙ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ

Οι οφειλές για τη μεταφορά των μαθητών, που προέκυψαν από τις παράνομες απευθείας αναθέσεις, ανέρχονται σε περίπου 100.000.000 ευρώ και τις νομιμοποίησε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με φωτογραφική διάταξη στο νόμο 3731/2008. Οι παράνομες συμβάσεις που νομιμοποιήθηκαν αναδρομικά ανατρέχουν έως και το σχολικό έτος 2007-2008. Σύμφωνα με τους κανόνες του Δημόσιου Λογιστικού κάθε δαπάνη που δεν προβλέπεται από τον προϋπολογισμό δεν είναι νόμιμη. Τα 100.000.000 ευρώ εμφανίζονται ως «οφειλές», επειδή κατά το χρόνο γένεσής τους δεν προβλέπονταν από τον αντίστοιχο προϋπολογισμό. Σύμφωνα με τους κυρίους Μηταφίδη και Τσαρουχά το μεγάλο αυτό οικονομικό σκάνδαλο ξαναβγαίνει στην επιφάνεια με την κάλυψη αυτή τη φορά του νυν υφυπουργού Εσωτερικών κ. Ντόλιου. «Το σκάνδαλο δεν αφορά μόνον το νομάρχη Θεσσαλονίκης αλλά πάνω απ’ όλα τον υπουργό Οικονομικών, που προϋπολόγισε τα 100.000.000 ευρώ 'πανωπροίκια διαφθοράς' στον προϋπολογισμό του 2010, και τον κ. Ντόλιο, που εισηγήθηκε το αμαρτωλό αυτό κονδύλι, αδειάζοντας το υπουργείο Παιδείας» (σ.σ. η ηγεσία του ΥΠΕΠ-Θ εξέφρασε τη διαφωνία της για το κραυγαλέο αυτό ποσό στη Βουλή, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στα 280 εκατ. ευρώ που προβλέπονται συνολικά για τη μεταφορά μαθητών).

 

Παράλληλα καταγγέλλουν ότι οι νομάρχες απειλούν να μπλοκάρουν τον «Καλλικράτη», εάν δεν εξοφληθούν τα «πανωπροίκια της διαφθοράς», γι’ αυτό και ενσωματώθηκε στον προϋπολογισμό το δημοσιονομικό αυτό σκάνδαλο.

 

Στοπ από το Eλεγκτικό Συνέδριο

Το θέμα της μεταφοράς των μαθητών ήρθε πάλι στο προσκήνιο πριν από μία εβδομάδα, όταν οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων και ΚΤΕΛ τράβηξαν χειρόφρενο λόγω της λήξης της σύμβασής τους. Το ελεγκτικό συνέδριο αρνήθηκε να την ανανεώσει, γιατί θεώρησε ότι το ύψος της δαπάνης των δρομολογίων είναι υπερβολικό. «Εμείς είχαμε τις πιστώσεις, αλλά το ελεγκτικό συνέδριο έκρινε ότι τα δρομολόγια κοστολογούνταν ακριβά. Οι ίδιες τιμές υπάρχουν από το 2000, για να μην πω ότι φέτος είναι μειωμένες κατά 10%», τόνισε ο αντινομάρχης Γιώργος Τσαμασλής. Μιλώντας για τις απευθείας αναθέσεις σημείωσε ότι ο διαγωνισμός δεν αποδίδει λόγω του μαθηματικού τύπου που καθορίζει τις τιμές, γι’ αυτό και αναγκαστικά προσφεύγουν στις διαπραγματεύσεις-αναθέσεις.

Έπειτα από αυτήν την τροπή η νομαρχία Θεσσαλονίκης κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της απόφασης του ελεγκτικού συνεδρίου, ενώ παράλληλα ανανέωσε για έναν μήνα τη σύμβαση με ποσό που δεν υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ και δεν απαιτεί έγκριση. Το τελευταίο προκάλεσε την αντίδραση πολλών, μεταξύ των οποίων και του κ. Τσαρούχα: «Πού θα βρει το 1 εκατ. ευρώ; Θα πάρει πάλι δάνειο;».


Σε περίπτωση βέβαια που δεν ανακληθεί η απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου, τότε η μεταφορά των μαθητών από 10 Μαρτίου, οπότε λήγει η μηνιαία σύμβαση, είναι πραγματικά στον αέρα. «Μετά δεν θα έχουμε καμία δυνατότητα εμείς. Η μεταφορά των μαθητών θα είναι στα χέρια του ΥΠΕΠ-Θ», σχολίασε ο κ. Τσαμασλής. Σε έκτακτο συμβούλιο που προχώρησε χθες η Ομοσπονδία Γονέων του νομού Θεσσαλονίκης με μοναδικό θέμα τη μεταφορά των μαθητών κατήγγειλε τον αδιαφανή τρόπο με τον οποίο γίνονται οι αναθέσεις και απαίτησε την αναθεώρηση του συστήματος, με βασικούς άξονες τη διαφάνεια, τον εξορθολογισμό και την ασφάλεια των παιδιών, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν τα θλιβερά φαινόμενα του παρελθόντος. Ζητούν, μάλιστα, μέχρι το τέλος της χρονιάς να αναλάβει τη μετακίνηση των παιδιών μια άλλη δημόσια αρχή.

 

Στο νομό Θεσσαλονίκης με τα 230 μισθωμένα λεωφορεία, που σε γενικές γραμμές κοστίζουν ετησίως 9 εκατ. ευρώ, εξυπηρετούνται καθημερινά περίπου 13.500 μαθητές. Στα 9 εκατ. πρέπει να προστεθούν άλλα περίπου 10 εκατ. ευρώ που χρωστά η νομαρχία για τους προηγούμενους δεκαοκτώ μήνες.

 

Φιλομήλα  Δημολαΐδου

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 01/3/ 2010