"Καινοτομίες"
και "Κενοτομίες" στη Μουσική και στην Παιδεία |
Ναι, κύριε
Υφυπουργέ, όντως η "καινοτομία" θεωρείται προαπαιτούμενο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όμως από ποιους και (το κυριότερο) πώς ακριβώς την εννοούν;
Αυτονόητες και αδιαμφισβήτητες έννοιες όπως "ευέλικτη ζώνη",
"διαθεματικότητα", "καινοτομία" τείνουν κατά καιρούς μέσω
της κατάχρησής τους να δίνουν ένα νόημα passepartout στην
κρατική οργάνωση της παιδείας. Η ευελιξία όμως με την οποία τελικά αυτές
εφαρμόζονται, αφήνει ερωτηματικά ως προς τις προθέσεις, ή τουλάχιστον ως προς
τη δυνατότητα άμεσης αντιμετώπισης των δομικών προβλημάτων της παιδείας,
καθώς το κράτος αφιερώνει την ενέργειά του για να προωθήσει τις εκπαιδευτικές
δράσεις με κριτήριο το εκάστοτε θολό μέτρο ευελιξίας, διεπιστημονισμού, καινοτομίας. |
Είναι άραγε
καινοτομία η χωρίς διαγωνισμό σύναψη σύμβασης του ΥπΕΠΘ (και ευρύτερα του
ελληνικού δημοσίου) με την εταιρία που επανειλημμένα καταδικάστηκε από την
Ευρωπαϊκή Ένωση για μονοπωλιακές πρακτικές; Είναι άραγε καινοτομία να γίνεται
αυτό από το κόμμα που αποτελεί τον κύριο ελληνικό αντιπρόσωπο της
"ελεύθερης-ανταγωνιστικής οικονομίας"; Είναι δυνατόν να ξέχασε το
κόμμα στην περίπτωση αυτή το κύριο επιχείρημά του: "λάβαμε υπόψιν τι
γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη"; |
Ενώ ακόμα
περιμένουμε το υπηρεσιακό DSL στο σχολείο μας, το δημόσιο εξακολουθεί να
χρεώνεται με υπέρογκα τηλεφωνικά τέλη για μια πρόσβαση στο διαδίκτυο ISDN
128k. Είναι λοιπόν καινοτομία η δημιουργία αυτών των δράσεων και των ιστοσελίδων για το μοναδικό, δημόσιο Μουσικό Σχολείο στη Θεσσαλονίκη; Εμπίπτει αυτή σε όσα λέτε για ιδιωτικές πρωτοβουλίες που έχουν τη δυνατότητα να προβλέψουν
και να διαμορφώσουν το κοινό μας μέλλον; Αν ναι, τότε
γιατί στην έννοια των πρωτοβουλιών αυτών δεν δείχνετε να συμπεριλαμβάνετε
(δεν εξαντλείτε πρώτα) το ανθρώπινο δυναμικό των σχολείων, αλλά αποκλειστικά
αναζητείτε εξωτερικούς, εμπορικούς παράγοντες; Πιστεύετε ότι τέτοιοι
παράγοντες θα έκαναν δράσεις ανάλογες με αυτές που δημόσιοι υπάλληλοι έκαναν
και μάλιστα χωρίς την ιδιαίτερη στήριξη των προϊσταμένων; |
Νομίζω πάντως ότι θα συμφωνήσετε
πως καινοτομία θα ήταν η εγγύηση εκείνου του διοικητικού μηχανισμού που
δεν θα αξιολογεί στη συνέντευξη για επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων ως άριστους (19,8) εκείνους που πληρούν όλα τα
αρνητικά κριτήρια που αναφέρετε για ξεπερασμένες λογικές και νοοτροπίες.
Εκτός αν μπορεί να εξηγηθεί με άλλον τρόπο η διετής κώφωση, σιωπή, αδράνεια των άμεσων προϊσταμένων μου
σε όσα σήμερα αναφέρετε για τα διαδραστικά κέντρα εκπαίδευσης και για όσους
ενδιαφέρονται για την πρόοδο της δημόσιας ελληνικής παιδείας. Επιτρέψτε μου κύριε
Υφυπουργέ, να διατηρώ την πεποίθηση πως όταν μιλάτε για "πολιτισμό και
"παιδεία", αλλά και για "αξιοκρατία", δεν εννοείτε τα
ανωτέρω. |
Τέλος και
επί τη ευκαιρία της αναφοράς σας στον 3475/06, θα ήθελα
να επαναφέρω το ζήτημα της
μουσικής στην παιδεία: α) γιατί
πιστεύετε ότι το κόμμα σας που είναι υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας
απαρέγκλιτα αξιολόγησε στο χαμηλότερο επίπεδο τους μουσικούς που πρώτα
ονόμασε «ιδιώτες»; β) η μουσική στην παιδεία είναι επάγγελμα-καινοτομία και μόνον;
Αλλά κι αν ακόμα είναι έτσι, μέσα από ποιο νομοθετικό πλαίσιο, μέσα από ποια
αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού, μέσα από ποια χρηματοδότηση θα υλοποιηθεί
κάτι τέτοιο στα Μουσικά Σχολεία; Η τρέχουσα υπερπροβολή της
"καινοτομίας" με αναγκάζει να αναρωτηθώ αν αυτές οι
"καινοτομίες" προσέφεραν κάτι θετικό στη μουσική και στην παιδεία. Στέργιος Ζυγούρας Ιούνιος 2008 |
H
«καινοτομία» είναι όρος που σχετίζεται και
παραπέμπει στην επιχειρηματικότητα. Η έντονη χρήση της στην παιδεία από την
κυβέρνηση έρχεται να εντείνει την πεποίθηση ότι παρά τη συνταγματική πρόβλεψη
η παιδεία, ήδη από την πρώτη της βαθμίδα έχει ρόλο εξειδικευμένης γνώσης και
όχι γενικής μόρφωσης, με προφανή στόχο το επάγγελμα. Η διολίσθηση της
παιδείας σε κατεύθυνση αποκλειστικά επαγγελματική πραγματοποιείται εδώ και
αρκετές δεκαετίες και διευρύνεται ιδιαίτερα από το 2000. Ο προηγούμενος
σχολιασμός αφορά την καλύτερη δυνατή εκδοχή της «καινοτομίας» στην παιδεία,
παρότι δεν μπορώ, παρά να θυμηθώ και ένα προ διετίας σχετικό κείμενο. Τα Σχολικά Συμβούλια λειτουργούν «σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο άρθρο 51 του
Ν.1566/85 και του άρθρου 2 του Ν.2621/98». Από το 2008-09 η λειτουργία
τους μπορεί να προβλεφθεί, όπως περίπου οι καιρικές συνθήκες: έως 15
Οκτωβρίου 2008 «θα υποβληθούν
προτάσεις για καινοτόμες δράσεις σε ό,τι αφορά στη λειτουργία των σχολείων». |