Προς: |
|
Κοινοποίηση: |
i) Σύλλογο Διδασκόντων του Μουσικού Σχ. Θεσ/νίκης |
ii) Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Αν.
Θεσ/νίκης |
|
Θεσσαλονίκη 28-6-2006 |
|
|
Έκθεση – Αξιολόγηση |
(6- 9 Απριλίου 2006) |
|
|
|
|
Βασίλης
Βέτσος |
Μουσικός |
Καθηγητής στο Μ.Σ.Θ, |
επικεφαλής της εκδρομής |
|
|
Μέρος Α΄ (Εκπαιδευτικοί στόχοι) |
|
Της εκδρομής αυτής προηγήθηκε αναλυτικός
σχεδιασμός και εξειδικευμένη στοχοθεσία, που προέκυψαν μέσα στο πλαίσιο
λειτουργίας της Εισηγητικής
Ομάδας Επεξεργασίας Πολυήμερων Εκδρομών (ΕΟΕΠΕ) του Μουσικού
Σχολείου Θεσσαλονίκης (ΜΣΘ). Η επιμερισμένη αυτή πρακτική επεδίωξε την εντός του ΜΣΘ
εφαρμογή (και) των πρόσφατων εγκυκλίων του ΥΠΕΠΘ, με εναργή διάθεση
αναταπόκρισης στα κρίσιμα περί σχολικών εκδρομών ερωτήματα που έχουν προκύψει
μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην ελληνική κοινωνία. Οι εισηγήσεις
της ΕΟΕΠΕ
εδόθησαν στη σχολική κοινότητα προς συζήτηση-αναδιαπραγμάτευση, το αποτέλεσμα
της οποίας εκρίθη εν τέλει από το Σύλλογο Διδασκόντων, προεδρεύοντος του κ.
Διευθυντού, στο πλαίσιο της τρέχουσας εκπαιδευτικής δεοντολογίας. |
|
Η συμμετοχή μου (της τελευταίας στιγμής)
στην επιτυχή σε γενικές γραμμές, αλλά με προβλήματα στόχευσης και οργάνωσης,
εκδρομή της Β΄Λυκείου του 2004, έκρινε
[πάντα μέσα σ’ ένα προσωπικό, αλλά εκτιμώ, συμβατό με τα της Παιδείας,
πλαίσιο αντίληψης] τις καθοριστικές τομές που περιείχε η αρχική
μου πρόταση (Κέρκυρα 2006) προς
στην ΕΟΕΠΕ και την σχολική κοινότητα. Η συνεισφορά των άξιων συναδέλφων κ.
Στέργιου Μοσχογιάννη και κας Μαρίας Ζαχαριάδου, στο σχεδιασμό, στις
οργανωτικές διευθετήσεις, στη διασύνδεση με τους οικοδεσπότες μας αλλά
και στην άψογη εφαρμογή του στοχευμένου
προγράμματος, ήταν καθοριστική και ιδιαιτέρως αποτελεσματική. Η ανταπόκριση
των μαθητών κατά την συζήτηση
του από κοινού προταθέντος (ΕΟΕΠΕ)
πλέον πρόγραμματος, ήταν θετική αλλά και με τις αναμενόμενες επιφυλάξεις που
ενέχει το «νεωτερικό» διακύβευμα μια τέτοιας πρότασης. |
|
Από πλευράς παιδαγωγικής και ψυχαγωγίας οι
στόχοι που ετέθησαν, επετεύχθησαν σε ολιστικό ποσοστό που εξέπληξε ευχάριστα
τους οργανωτές αλλά και όλους τους καθ’ οιονδήποτε τρόπο, σχετιζομένους με
την εκδρομή. Από την συνοδό και τον οδηγό του λεωφορείου έως και τους
φιλόξενους και ιδιαιτέρως ευπροσήγορους κυρίους και κυρίες που παρακάτω
ευχαριστούμε θερμότατα. |
|
|
Με την επιφύλαξη ότι ίσως κάποιος να
παραλείπεται, αναφέρονται: |
|
1) Ο αξιότιμος κ. Πρόεδρος της
Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας. |
2) Ο κ. Κώστας Καρδάμης,
Μουσικολόγος, Διδάσκων στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο & ειδικός ερευνητής του αρχείου
της Φιλαρμονικής Εταιρείας. |
3) Η κ. Ζωή Διονυσίου, Διδάσκουσα
Μουσικής Παιδαγωγικής, στο Ιόνιο
Πανεπιστήμιο. |
|
Η επίσκεψη-αυτοξενάγηση και τα
θεατρικά δρώμενα στη Δωδώνη σηματοδότησαν με τον καλύτερο τρόπο την όλη
εξέλιξη της εκδρομής. Οι μαθητές μέσα στο οργιώδες ανοιξιάτικο περιβάλλον
ήρθαν σε μια πρώτη ζεστή επαφή με την πολυσήμαντη πέτρινη πολιτεία της
Δωδώνης. |
|
Η επίσκεψη στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου
Πανεπιστημίου, ξεπέρασε κάθε συμβατική ανάλογη εκδοχή, αφού οι
μαθητές συμμετείχαν στην πρόβα του Συνόλου Πνευστών υπό τη διεύθυνση του
καθηγητή κ. Κώστα Καρδάμη, ενώ στη συνέχεια είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν
αναλυτικά για τη στοχοθεσία και την
δραστηριότητα του Τμήματος, από τους καθηγητές του Ι.Π, κα. Έλλη Μαρία
Γεωργιάδου, κα. Ζωή Διονυσίου και κ. Κώστα Καρδάμη, στο πλαίσιο μιας
ενδελεχούς ενημέρωσης - διαλογικής συζήτησης. |
|
Η επίσκεψη στην Φιλαρμονική
Εταιρεία Κερκύρας , ανέβασε τον εκδρομικό
πήχυ πολύ ψηλά, αφού οι μαθητές και βεβαίως και οι καθηγητές είχαν την σπάνια
ευκαιρία και την πολύτιμη δυνατότητα να μυηθούν στους υψηλούς στόχους της Εταιρείας,
από τον ίδιο τον αξιότιμο κ.Πρόεδρο της, και τον ειδικό ερευνητή κ. Κώστα
Καρδάμη που με περισσή ευγένεια τους καθοδήγησαν στο να γνωρίσουν την
αδιάλειπτη ιστορική διαδρομή της, να αγγίξουν τα έργα του Νικολάου Μάντζαρου,
να κοινωνήσουν την αληθινή μουσική πράξη που σήμαναν τα έμπειρα χέρια του
Μαέστρου κ. Δ. Καφύρη και η πολυσύνθετη από πλευράς οργάνων, ηλικιών και
κοινωνικών αναφορών, μπάντα της Φιλαρμονικής. Οι μαθητές σε ένδειξη αβρότητας
τραγούδησαν δυό
καντάδες -τις είχαν μάθει διασκεδάζοντας μέσα στο λεωφορείο- με την
ευγενική παρότρυνση του αξιότιμου κ. Προέδρου και υπό το βλέμμα των ιστορικών
πορτραίτων συμπεριλαμβανομένου και αυτού, του ιδρυτή, Νικολάου Μάντζαρου. |
|
Η βραδυνή έξοδος στην ταβέρνα
«Τα Κοκκόρια», που έγινε με την συμμετοχή φοιτητών και καθηγητών του Ι.Π.
έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές μας και στους συνοδούς καθηγητές -εκτός από
την σύσφιξη των επί μέρους πλευρών- να γνωρίσουν σε πρώτο στάδιο, τη μουσική
και την συμφραζόμενη πολιτισμική διάσταση της κοινωνικής ομάδας των «Ποπολάρων». |
|
Η εκδρομή
στην παραλία της Παλαιοκαστρίτσας (από την γκρίνια και ασυνενοησία που
ενείχε το 2004, λόγω και των τσουχτερών τιμών του παρακείμενου κοσμικού
εστιατορίου) με την υιοθέτηση της ανοιχτής και ελεύθερης επί της παραλίας
εστίασης (πίκ-νίκ) εξελίχτηκε σε
μια πανδαισία έκφρασης, αυτοσχέδιου θεατρικού λόγου, και ευφάνταστων
(αθλο)παιδιών. Η κοινοτική αίσθηση, η ευθύνη, και η καλή διάθεση περίσσεψαν
και το λιγότερο -αλλά πολύ σημαντικό για τα ελληνικά δεδομένα- είναι ότι δεν
έμεινε ούτε κι ένα κουκούτσι ελιάς πάνω στην όμορφη παραλία της
Παλαιοκαστρίτσας. |
|
Η κατάθεση στεφάνου στον
ανδριάντα του Ιωάννη Καποδίστρια και η (προαιρετική, με ποσοστό 60%) επίσκεψη
στο Δημοτικό
Κοιμητήριο της Κέρκυρας, ειδικότερα στο ταφικό μνημείο του Νικολάου
Μάντζαρου και στο κενοτάφιο του Διονυσίου Σολωμού, με τη στοργική συνοδεία
της κ. Ζωής Διονυσίου (Διδ. Μουσικής Παιδαγωγικής του Ι.Π.) έγιναν σε κλίμα εθνικής εγρήγορσης,
καλλιτεχνικής συγκίνησης και ιστορικής συνείδησης, ανταποκρινόμενες και στις
ιδιαίτερες αξιώσεις που έχει θέσει η πρακτική του εορτασμού της 25ης
Μαρτίου στο ΜΣΘ, αποκαλύπτοντας και νέες ελπιδοφόρες πλευρές της μαθητικής πολιτισμικής συγκρότησης. |
|
Η (προαιρετική) επίσκεψη
στον Ι.Ν. του Αγίου Βασιλείου και η μερική παρακολούθηση της Θείας
Λειτουργίας, έδωσε στους εκδρομείς μαθητές και καθηγητές τη δυνατότητα να
εξοικειωθούν (κατ’ αρχήν) με το ύφος
της λαϊκής πολυφωνίας, να γνωρίσουν την αισθητική και πολιτισμική αναγκαιότητα
για την συνεκτίμηση της διαφορετικότητας
και στο χώρο της «Τέχνης». Δυστυχώς [λόγω ασυνεπούς διαχείρισης του όλου
προγράμματος από το ταξιδιωτικό γραφείο και παρά το υπογραφέν συμβόλαιο] δεν
κατέστη δυνατόν να ακούσουμε την εξαίρετη ανδρική χορωδία του Ιερού Ναού που
έμελλε σε λίγο να αποδώσει τα επερχόμενα λειτουργικά μέλη. |
|
|
|
Μέρος Β΄
(Ζητήματα Ασφαλείας) |
|
Η τελευταία διαπίστωση, έρχεται
να συνδέσει δυσάρεστα το όλο επιτυχές παιδαγωγικό μέρος της εκδρομής, με το δυστυχώς
ατυχέστατο – ευτυχώς βέβαια δεν είχαμε δυστυχήματα- μέρος της οργάνωσης της
εκδρομής, στο επίπεδο της επιλογής και μετέπειτα συνεργασίας με το επιλεγέν
ταξιδιωτικό γραφείο. |
|
Η εκτίμηση αυτή γίνεται, έχοντας
πολύ σοβαρά υπ’ όψιν τις επιπτώσεις, που μπορεί ανά πάσα στιγμή, να έχει μια
τέτοια «άτυχη» επιλογή σε πρωτεύοντα ζητήματα
ασφαλείας (και όχι σε δευτερεύοντα, όπως αυτό του προγράμματος που εθίγη
χάριν (και) της ροής του λόγου προηγουμένως). Παρακάτω, απαριθμώ διαπιστώσεις-ελλείψεις
και ολιγωρίες, με πρόθεση να συνεκτιμηθούν και να δρομολογήσουν τη συνάρθρωση
προτάσεων και διαχειριστικών προαπαιτουμένων για τη διεξαγωγή των σχολικών
εκδρομών, τόσο στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης όσο και εν γένει στα σχολεία
της χώρας. |
|
|
Ειδικότερα, οι προσφορές των
πρακτορείων ενώ δεν περιλαμβάνουν στη πρόταση τους συγκεκριμένη δέσμευση για
ξενοδοχείο, καθώς και για δεύτερο οδηγό, όταν οι αποστάσεις το απαιτούν, [αλλά
ούτε και κανένα στοιχείο που να πιστοποιεί ότι πράγματι έχουν επεξεργαστεί
στοιχειωδώς την πρόσκληση ενδιαφέροντος που τους απευθύνεται], όπως από την εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ
και τις διατάξεις του υπουργείου μεταφορών επιβάλλεται, γίνονται κατ’ αρχήν
αλλά και εν τέλει αποδεκτές (το λιγότερο για διερεύνηση), τουλάχιστον όσον
αφορά στο δικό μας σχολείο. Επιπροσθέτως, στη μικροκλίμακα του Μ.Σ.Θ. ας
συνεκτιμηθούν τα κάτωθι: |
|
i)
Παρότι είχα δηλώσει τηλεφωνικώς [σε συμπτωματική- κατά λάθος, τηλεφωνική κλήση που έλαβα
από τον κ. Διευθυντή] ότι θα τιμήσω
την (εκείνη τη στιγμή) πρόσκληση του για να συμμετάσχω στο άνοιγμα των
σφραγισμένων προσφορών, σε 20 λεπτά της ώρας, όταν έφτασα, οι προσφορές είχαν
ήδη ανοιχθεί από τους υπολοίπους. Ουδείς φρόντισε να με ενημερώσει για το αν
αντικαταστάθηκα ή όχι. Παρ’ όλα αυτά έλαβα, ως παρατηρητής, γνώση των
ανοιγμένων πλέον αρχικών προσφορών και τις σημείωσα στο μπλόκ μου. |
ii)
Εκ των υστέρων και παρότι έχω (και πολύ κακώς) υπογράψει [παραμονές
της σχολικής εκδρομής το σχετικό συμβόλαιο με την εταιρεία «Ζορπίδης»] ως αρχηγός της εκδρομής, πρέπει να αναφέρω ότι
η εν λόγω εταιρεία δεν είχε δώσει αρχική προσφορά στο πλαίσιο που νομίμως
ορίζεται και που επιβάλλει τους όρους της επίσημης διευθέτησης τους. |
iii)
Δηλώνω κατηγορηματικά, και
παρά την αυτοαναίρεση-αυτοέγκληση που μου επιμερίζει η εκ των υστέρων
βιαστική (στο παραπέντε της
εκδρομής) υπογραφή μου, ότι η διευθέτηση του συμβολαίου με την εταιρεία «Ζορπίδης» έγινε εκ των υστέρων και εν αγνοία μου, σε τόπο και χρόνο, καθώς και με
τρόπο, που δεν δύναμαι να γνωρίζω. |
|
Δεν θα υπήρχε ιδιαίτερη ανάγκη
αναφοράς σ’ αυτές τις παραλείψεις-παρατυπίες, αν η διεκπεραίωση της εκδρομής
από το εν λόγω πρακτορείο, σε επίπεδο οργάνωσης και ασφαλείας, δεν απέκλινε
βάναυσα από αυτά που οι κείμενες νομικές διατάξεις ορίζουν. |
|
Συγκεκριμένα: |
|
1) Ουδόλως το εν λόγω πρακτορείο
ασχολήθηκε με το πρόγραμμα που ανέλαβε(;) να διεκπεραιώσει, μη έχοντας
επεξεργαστεί ούτε στο ελάχιστο τις διαδρομές, με αποτέλεσμα το ταξείδι να
επιμηκυνθεί σε χιλιόμετρα και χρόνο, επιβάλλοντας και τον δεύτερο οδηγό που το πρακτορείο επίσης δεν διέθεσε. Αυτό
είχε σαν αποτέλεσμα την λάθρα
μετακίνηση του λεωφορείου, την επιβάρυνση του -καθ’ όλα άψογου
επαγγελματία- οδηγού με εκτός νόμου
πρόσθετες ώρες οδήγησης, ενώ ακόμα και επιπλέον μετακινήσεις-ελιγμοί, εκτός των χώρων που ενδεχομένως θα
εδράζετο κλιμάκιο (μπλόκο) της
τροχαίας, έπεσαν στην άμεση αντίληψη όλων. |
|
2) Επειδή πιστεύω (έχοντας και τις
πληροφορίες) ότι το φαινόμενο είναι αρκούντως γενικευμένο και ενδεχομένως δεν
εξαντλείται μόνο στην περίπτωση μας, προτείνω τα εξής: |
|
Ι. Μέσα στην εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ,
εκτός από τα περί ελέγχου κατά την αναχώρηση (στα λάστιχα, στον ταχογράφο
κ.λ.π,) που ανατίθεται τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στην Τροχαία, να
περιληφθούν και διατάξεις που να επιβάλλουν και τον εκ των προτέρων έλεγχο των προϋποθέσων-υποχρεώσεων των
πρακτορείων και των οδηγών, για τη νόμιμη κίνηση των εκδρομικών σχολικών
λεωφορείων. |
|
ΙΙ. Να επανεξεταστεί το σχετικό
διοικητικό πλαίσιο των προβλεπομένων ποινών
που σήμερα αποκλίνοντας από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μεταφέρει την
ευθύνη στον οδηγό [με το εξοντωτικό πόιντ
σύστεμ να τον ρίχνει ακόμα πιο βαθειά στο φαύλο κύκλο-δίνη ενός
επαπειλούμενου εργασιακού μεσαίωνα] την ίδια στιγμή που αντιμετωπίζει με τα ελάχιστα πρόστιμα τους
ιδιοκτήτες-εργοδότες τους. |
|
ΙΙΙ. Τα σχολεία να ορίσουν
επακριβώς τον εξειδικευμένο τρόπο διαχείρισης τέτοιων ζητημάτων, ακολουθώντας
κατά γράμμα (και πνεύμα) τις
εγκυκλίους του ΥΠΕΠΘ. |
|
ΙV. Το Υπουργείο Παιδείας σε
απόλυτο συντονισμό με το Υπουργείο Μεταφορών, να φέρουν εκείνες τις
βελτιώσεις στις κείμενες διατάξεις, ούτως ώστε και οι εκδρομές να γίνονται
(σ’ ένα αναβαθμισμένο πλαίσιο) και να μην επιτραπεί στις παραλείψεις
αλλά και στις «μικρές λεπτομέρειες» να
χύσουν κι άλλο αίμα στους δρόμους. |
|
|
|
Με τιμή |
Βασίλης Βέτσος |
|
|
|