Πόλεμος και Ειρήνη

Εισαγωγή

Συνδέσεις

Γραμματικό φαινόμενο

Σκέψεις ενός παιδιού για τον πόλεμο

Συνδέσεις

Άσκηση 5. σελ. 77

Το ημερολόγιο της Άννα Φρανκ

Γραμματικό φαινόμενο

ή πατήστε εδώ.

ή πατήστε εδώ.

ή πατήστε εδώ.

( Α )

Αξιότιμε Γενικέ Γραμματέα του Ο.Η.Ε.

Είμαστε οι μαθητές της Στ΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας, στην Ελλάδα και σας στέλνουμε αυτή την επιστολή για να προσπαθήσετε να κάνετε κάτι για να μη πηγαίνουν παιδιά κάτω των 18 ετών στον πόλεμο.
Τα παιδιά κάτω των 18 ετών δεν πρέπει να πηγαίνουν στον πόλεμο, γιατί καθημερινά αντιμετωπίζουν τη βία και χιλιάδες παιδιά χάνονται στον πόλεμο.
Ο Ο.Η.Ε. θέλω να πει σε όλες τις χώρες να μην στέλνουν στον πόλεμο παιδιά κάτω των 18 ετών.

Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ τάξης
του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας
Ημαθίας, Ελλάδα

( Β )

Αξιότιμε Γενικέ Γραμματέα του Ο.Η.Ε.

ΕΕίμαστε οι μαθητές της έκτης τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας Ημαθίας, που βρίσκεται στην Ελλάδα και σας στέλνουμε αυτή την επιστολή με σκοπό να σας ζητήσουμε να λάβετε κάποια μέτρα, ώστε να σταματήσει η παιδική στρατολόγηση.
Η παιδική στρατολόγηση δημιουργεί στα παιδιά σοβαρά προβλήματα. Τα κάνει πιο βίαια, τα εξαναγκάζει να οπλίζονται, με αποτέλεσμα παιδιά να σκοτώνουν ανθρώπους και το αντίθετο.
Εμείς θέλουμε από εσάς να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να σταματήσει η παιδική στρατολόγηση. Σας παρακαλούμε, κάντε ότι μπορείτε, για να διαδώσετε στον κόσμο τι συμβαίνει σε μας, ώστε να μην χρειαστεί να υποστούν αυτή τη βία και άλλα παιδιά.
Ελπίζουμε να λάβετε υπόψιν σας την επιστολή μας.

Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ τάξης
του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας
Ημαθίας, Ελλάδα

( Γ )

Αξιότιμε Γενικέ Γραμματέα του Ο.Η.Ε.

Είμαστε οι μαθητές της Στ΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας Ημαθίας, στην Ελλάδα. Αποφασίσαμε να σας στείλουμε αυτό το γράμμα, γιατί πιστεύουμε ότι είναι πάρα πολύ σκληρό και άδικο να χρησιμοποιούνται παιδιά ως στρατιώτες, σε πολέμους και συγκρούσεις
Κατά τη γνώμη μας δεν πρέπει να υπάρχουνε μικρά παιδιά ( κάτω των 18 ) ως στρατιώτες, γιατί καθώς είναι ανίκανοι να χρησιμοποιήσουν τα όπλα, χάνουν τη ζωή τους. Επίσης αναγκάζονται να αντιμετωπίζουν καθημερινά τη βία.
Αυτό που θέλουμε να κάνετε είναι να απαγορεύσετε σε παιδιά κάτω των 18 ετών να πολεμάνε και να σταματήσετε όσο το δυνατό, περισσότερους πολέμους.

Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ τάξης
του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας
Ημαθίας, Ελλάδα

( Δ )

Αξιότιμε Γενικέ Γραμματέα του Ο.Η.Ε.

Είμαστε οι μαθητές της Στ΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας Ημαθίας, στην Ελλάδα και σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή, για να λύσουμε το πρόβλημα που μας απασχολεί. Εκατομμύρια παιδιά κάτω των 18 ετών, χρησιμοποιούνται ως στρατιώτες σε συγκρούσεις και πολέμους, που γίνονται αυτή τη στιγμή σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Τα παιδιά αυτά είναι ανήλικα, οπλίζονται από πολύ μικρά και έρχονται αντιμέτωπα με τη βία. Γι ' αυτό λοιπόν δεν πρέπει να υπάρχουν παιδιά στρατιώτες, γιατί κι αυτά έχουν το δικαίωμα να χαίρονται τη ζωή, να μορφώνονται, να διασκεδάζουν και να ζουν όπως επιθυμούν.
Για όλους αυτούς τους λόγους παρακαλούμε κάντε ότι μπορείτε για να διαδώσετε στον κόσμο τι συμβαίνει σ' αυτά τα παιδιά, να ευαισθητοποιηθεί και εσείς να κάνετε ότι περνάει από το χέρι σας, ώστε να μη χρειαστεί να υποστούν αυτή τη βία και άλλα παιδιά.

Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ τάξης
του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας
Ημαθίας, Ελλάδα

Άσκηση 7. σελ. 79

εκπαιδεύεται, αντιμετωπίζει, συγκρούσεις, διαπροσωπικό, αποτελέσει, συμμαθητών, εμπλεκόμενοι, εκπαιδευμένου, προτείνει, συνεργασία.

Άσκηση 8. σελ. 79

εκπαιδεύεται εκπαίδευση, εκπαιδευτικός, εκπαιδευτική, εκπαιδευτικό, εκπαιδεύω, εκπαιδευμένος, εκπαιδευμένη, εκπαιδευμένο, εκπαιδεύομαι, εκπαιδευτήρια, εκπαιδευτής, εκπαιδεύτρια, εκπαιδεύσιμος, παιδεία, παιδί, παίζω
αντιμετωπίζει αντιμετώπιση, αντιμέτωπος, αντιμέτωπο, αντιμέτωπη, αντιμετωπίζω, μέτωπο
διαπροσωπικό προσωπικότητα, διαπροσωπικότητα
αποτελέσει αποτελώ, αποτέλεσμα, τελεί, αποτελεσματικός, αποτελεσματική, αποτελεσματικό, αναποτελεσματικός, αναποτελεσματικότητα
επιλύω επίλυση, επιλύσιμος, λύση, λύνω
συμμαθητές συμμαθητής συμμαθήτρια, συμμαθητεύω, συμμαθητεία, μαθητής μαθήτρια, μαθητεύω
εμπλεκόμενοι εμπλοκή, εμπλέκομαι, μπλέκομαι, μπλέξιμο
προτείνει πρόταση, προτασιακός, προτάσσω, προτεινόμενος
συνεργασία συνεργάζομαι, συνεργάσιμος, συνεργάτης, συνεργατικός, εργάζομαι, εργασία, εργαζόμενος

 

ΟΑΣΗ ΕΙΡΗΝΗΣ

Γραμματικό φαινόμενο

ή πατήστε εδώ.

ή πατήστε εδώ.

Άσκηση 2. σελ. 82

( Α )
Ισραηλινοί και Παλαιστίνιοι

Η εκδίωξη των Εβραίων και η γενοκτονία τους από το ναζιστικό καθεστώς του Χίτλερ, δημιούργησε νέα δεδομένα μετά τη λήξη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου. Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί αλληλοσκοτώνονται καθημερινά και τα Άγια χώματα μετατράπηκαν σε επίγεια κόλαση.
το καθεστώς της Ιερουσαλήμ: για το Ισραήλ, η πόλη αυτή έχει ιδιαίτερη συναισθηματική και πολιτική αξία .
οι πρόσφυγες: το δεύτερο καυτό πρόβλημα είναι η επιστροφή των 37 εκατομμυρίων Παλαιστινίων προσφύγων. Οι άνθρωποι αυτοί της παλαιστινιακής διασποράς Ξεριζώθηκαν από τις εστίες τους μετά τον αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1948. Το Ισραήλ αρνείται κατηγορηματικά την επιστροφή τους, ισχυριζόμενο ότι μία νύχτα έξι εκατομμυρίων θα κατάρρεε εν μία νυκτί αν άνοιγε τα σύνορά της σε τέσσερα εκατομμύρια εχθρούς.
οι έποικοι: σχεδόν 200.000 Ισραηλινοί ζουν σήμερα σε οικισμούς που κτίστηκαν μετά τον πόλεμο του 1967. Ένα από τα αγκάθια στις διαπραγματεύσεις για την ειρήνη, είναι το ζήτημα του μελλοντικού Παλαιστινιακού κράτους.
τα σύνορα: σύμφωνα με το ψήφισμα 242 του ΟΗΕ το Ισραήλ υποχρεούται να επιστρέψει τα εδάφη που κατέλαβε κατά τον πόλεμο των έξι ημερών, δηλαδή τη Δυτική Όχθη, τη Λωρίδα της Γάζας και την ανατολική Ιερουσαλήμ.
Πηγές: www.hri.org/news/cyprus/kypegr/1998/98-10-26-1.kyperg.html , www.e3kloges.com.cy

( Β )
Ο συνεχής πόλεμος και οι προσπάθειες ειρηνικής συνύπαρξης

Με την συμφωνία του Εθνικού Παλαιστινιακού Συνεδρίου που αποτελεί το νομικό σώμα της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης, στις 15 Νοεμβρίου του 1988, το κράτος της Παλαιστίνης διακήρυξε ανεξαρτησία. Ωστόσο, το ισχυριζόμενο " κράτος της Παλαιστίνης " δεν είναι ούτε υπήρξε ανεξάρτητο κράτος, ούτε είχε κυριαρχία σε κάποια εδάφη. Επίσης η διακήρυξη αυτή αγνοήθηκε και εν τέλει απορρίφθηκε από το κράτος του Ισραήλ. Το Ισραήλ ελέγχει την περιοχή από τον πόλεμο των έξι ημερών, όταν την πήρε από την Αίγυπτο και την Ιορδανία.
Αποτελεί πεδίο έντασης και εστία τρομοκρατικών επιθέσεων, αντιπαράθεσης και πολεμικών συγκρούσεων μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλινών, έπειτα κυρίως από την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ, μετά από τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και κατόπιν απόφασης του ΟΗΕ. Η απόφαση προέβλεπε παράλληλα την ίδρυση αυτόνομου Παλαιστινιακού κράτους, κάτι που δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Η Συμφωνία Ράμπιν - Αραφάτ υπογράφτηκε στις 15 Σεπτεμβρίου του 1993 στην πολυεθνική Νέα Υόρκη. Εκεί Ισραήλ και Παλαιστίνιοι, μετά από έναν αιώνα μίσους, έχθρας και πολέμων, που ιδιαίτερα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο έλαβε διαστάσεις γενοκτονίας, αποφάσισαν να δώσουν μια ευκαιρία για την ειρήνη στη Μέση Ανατολή.
Η Όαση Ειρήνης αποτελεί μια γέφυρα, η οποία ελπίζουμε στο μέλλον να φέρει τους δύο λαούς πιο κοντά.
Πηγές: www.live-redia.gr, http://el.wikiredia.org

( Γ )
Πενήντα χρόνια ατελείωτου πολέμου

Η ιερή γη ουδέποτε ησύχασε. Ιδιαίτερα τα τελευταία πενήντα χρόνια μετά την αυτοανακήρυξη του Ισραηλινού κράτους και την προσφυγοποίηση τεσσάρων εκατομμυρίων Παλαιστινίων και Ισραηλινών. Παλαιστίνιοι και Ισραηλινοί αλληλοσκοτώνονται καθημερινά και τα Άγια χώματα μετατράπηκαν σε επίγεια κόλαση. Κατά την τελευταία δεκαετία δημιουργήθηκαν κάποιες ελπίδες για την εξεύρεση λύσεων χωρίς όμως το ποθητό αποτέλεσμα. Το αίμα ρέει ασταμάτητα και η ειρήνη φαίνεται ότι θα αργήσει να εγκατασταθεί μόνιμα στα Ιερά χώματα. Τα δραματικά γεγονότα που συντελούνται τις τελευταίες δύο εβδομάδες στη φλεγόμενη Μέση Ανατολή είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε ορισμένα σημαντικά στοιχεία για το πρόβλημα που ανατρέπει την πολιτική και οικονομική σταθερότητα σ' όλο σχεδόν τον πλανήτη.
Η παρουσία των εποίκων στα κατεχόμενα είναι μόνιμη πηγή τριβής και συγκρούσεων. Δεν είναι σπάνια τα περιστατικά επιθέσεων Παλαιστινίων εναντίον εποίκων και αντίστροφα, καθώς οι έποικοι οπλοφορούν με άδεια της κυβέρνησης.
Οι άνθρωποι λοιπόν, χρειάζεται να μάθουν πώς να κάνουν ειρήνη.
Αυτό ακριβώς μαθαίνει στους μικρούς μαθητές το σχολείο του Ισραήλ. Τέτοιες πρωτοβουλίες αποτελούν μια μικρή σταγόνα στον ωκεανό, των όσων πρέπει να γίνουν. Ο κόσμος δεν αλλάζει με τέτοιες ενέργειες, γίνεται όμως καλύτερος.

( Δ )
Ας σταματήσουν οι πόλεμοι, Φτάνουν πια οι πόλεμοι

Το 1948 με απόφαση του ΟΗΕ, ιδρύθηκε στην Παλαιστίνη το κράτος του Ισραήλ. Ακολούθησε η πολεμική παρέμβαση πέντε αραβικών χωρών ( Αιγύπτου, Συρίας, Ιορδανίας, Ιράκ και Λιβάνου ) υπέρ των ομοεθνών τους Παλαιστινίων.
Σ' αυτόν τον πόλεμο που κράτησε μέχρι το 1949, υπερίσχυσε το Ισραήλ. Σπουδαιότερη συνέπειά του ήταν ο αναγκαστικός εκπατρισμός εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστινίων, που έγιναν πρόσφυγες σε γειτονικές χώρες. Έτσι δημιουργήθηκε το περίφημο Παλαιστινιακό πρόβλημα, το πρόβλημα δηλαδή της επιστροφής των προσφύγων στην πατρίδα τους.
Το 1956 γίνεται νέος πόλεμος και πάλι νικάει το Ισραήλ. Το 1964 ιδρύθηκε το Εθνικό Παλαιστινιακό Συμβούλιο και η Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης.
Το 1967 ξέσπασε νέος πόλεμος αραβοϊσραηλινών και πάλι κατέληξε σε ήττα των Αράβων. Οι Ισραηλινοί κατέλαβαν την αιγυπτιακή Λωρίδα της Γάζας, τα συριακά υψώματα του Γκολάν και την πόλη της Ιερουσαλήμ. Η σύρραξη αυτή απείλησε την παγκόσμια ειρήνη.
Μέχρι και σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και το Παλαιστινιακό πρόβλημα παραμένει συνεχώς στο προσκήνιο της διεθνούς επικαιρότητας.
Παρ' όλες όμως τις διαφορές ανάμεσα στους Παλαιστίνιους και τους Ισραηλινούς γίνονται προσπάθειες για ειρήνη.
Μια τέτοια προσπάθεια αποτελεί και το ξεχωριστό σχολείο που ονομάζεται Όαση Ειρήνης, όπου τα παιδιά Ισραηλινών και Παλαιστινίων μαθαίνουν να σέβονται ο ένας τον άλλον και να λύνουν τις διαφορές τους ειρηνικά ζώντας μαζί.

Άσκηση 6. σελ. 83

Ενεστώτας οριστικής Αόριστος οριστικής
αναφέρω ανέφερα και ανάφερα
επιλέγω επέλεξα
επιβάλλω επέβαλα
απορρίπτω απέρριψα και απόρριψα
προβλέπω προέβλεπα και πρόβλεψα
περιγράφω περιέγραψα και περίγραψα

προέβλεψα, ανέφερα, απέρριψε, επέλεξαν, περιέγραψαν.

Άσκηση 7. σελ. 84

( Α )

Η ειρήνη είναι πάντα ένα ιδανικό πολύ αγαπητό στους ανθρώπους. Δύο λαοί έχουν μεταξύ τους ειρήνη όταν με καλή θέληση και αμοιβαία κατανόηση λύνουν τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους φιλικά. Πιστεύω ότι η Όαση της Ειρήνης μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση των προβλημάτων και την επαναφορά της ειρήνης στην περιοχή. Πιστεύω ακόμα ότι μέσα από το σχολείο οι δύο λαοί μπορούν να γνωριστούν από κοντά, να γίνουν φίλοι και να καταλάβουν ότι αυτά που τους ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που τους χωρίζουν.
Επίσης μέσα από το μάθημα της ιστορίας, οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν πολλά πράγματα, για το ποσό σκληρός είναι ο πόλεμος και τι αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει για τη ζωή των ανθρώπων. Πρέπει να δημιουργηθούν ανάμεσα στους ανθρώπους φιλειρηνικά αισθήματα και να μάθουν να αποφεύγουν τον πόλεμο και να αγαπούν την ειρήνη.
Κατά τη γνώμη μου τα παιδιά που μαθαίνουν από μικρά να αγαπούν την ειρήνη και τη φιλία ανάμεσα στους ανθρώπους, θα γίνουν στο μέλλον ικανοί και άξιοι πολίτες να δημιουργήσουν έναν ειρηνικό και ασφαλή κόσμο. Επίσης πιστεύω ότι ακόμα και με τον τρόπο που παίζουν τα παιδιά και το αν χρησιμοποιούνε τα σωστά παιχνίδια και όχι να παίζουν από μικρά με τα όπλα. Γιατί αυτό μπορεί να τους οδηγήσει και στο μέλλον να γίνουν άτομα που αγαπάνε τον πόλεμο και όχι την ειρήνη.
Γι' αυτούς τους λόγους πιστεύω ότι η Όαση της Ειρήνης μπορεί να φέρει την ηρεμία και την ισορροπία μεταξύ των κατοίκων μιας περιοχής. Πρέπει οι δύο λαοί να συνειδητοποιήσουν ότι η πρόοδος και η ανάπτυξή τους εξαρτάται μόνο από την ειρήνη και τις καλές σχέσεις που έχουν οι λαοί μεταξύ τους.

( Β )

Από το 1948 που με απόφαση του ΟΗΕ ιδρύθηκε στην Παλαιστίνη το κράτος του Ισραήλ, άρχισαν σ' αυτήν την περιοχή της Μέσης Ανατολής πόλεμοι ανάμεσα στους λαούς που κατοικούν εκεί. Οι λαοί αυτοί πολεμούν μεταξύ τους με πολύ μεγάλο μίσος, γιατί διεκδικούν εδάφη ο ένας από τον άλλον και έτσι χρόνια τώρα οι καταστροφές από τους πολέμους είναι μεγάλες και οι άνθρωποι είναι δυστυχισμένοι.
Βέβαια όσο περνούν τα χρόνια γίνονται κάποιες προσπάθειες για να επικρατήσει ειρήνη στην περιοχή. Μια τέτοια προσπάθεια αποτελεί και το ξεχωριστό σχολείο που ονομάζεται " Όαση Ειρήνης ", όπου φοιτούν παιδιά Ισραηλινών και Παλαιστινίων.
Πιστεύω πως αυτή μόνο η προσπάθεια δεν είναι αρκετή, είναι όμως μια καλή αρχή. Τα παιδιά αυτά πηγαίνοντας στο ίδιο σχολείο θα γνωριστούν καλύτερα, θα έρθουν πιο κοντά και θα μάθουν να λύνουν τις διαφορές τους με διάλογο και όχι με τη βία. Έτσι μεγαλώνοντας θα γίνουν καλύτεροι άνθρωποι γιατί θα έχουν μάθει να σέβονται ο ένας τον άλλον, να σέβονται την ίδια την ζωή.
Πρέπει όμως αυτό το σχολείο να γίνει παράδειγμα και για άλλες προσπάθειες ώστε να μπορέσουν επιτέλους αυτοί οι λαοί να ζήσουν ειρηνικά μεταξύ τους.

( Γ )

Ο πόλεμος δηλητηριάζει τις ψυχές των ανθρώπων με το μίσος. Ανοίγει πολλές και μεγάλες πληγές που πολύ εύκολα δεν μπορούν να κλείσουν. Οι άνθρωποι που έχασαν συγγενείς και φίλους σ' έναν πόλεμο είναι πολύ δύσκολο να δώσουν τα χέρια, δηλαδή να συμφιλιωθούν μεταξύ τους. Οι υπεύθυνοι γι' αυτή την κατάσταση, φταίνε μόνο οι ισχυροί, οι πολιτικοί και οι πλούσιοι αλλά και ο απλός λαός δεν έδειχναν ενοχή, αν έκαναν ότι περνούσε από το χέρι τους για να προασπίσουν την ειρήνη.
Οι άνθρωποι θα πρέπει να μάθουν πως να κάνουν ειρήνη. Πως να συμφιλιωθούν με τους άλλους ανθρώπους χωρίς να γίνεται πόλεμος μεταξύ τους. Αυτό όμως δε πρέπει να κρύβουν το θυμό τους και τη στεναχώρια τους, πρέπει να κάνουν ακριβώς το αντίθετο γιατί στην ειρήνη δείχνεις όλα σου τα συναισθήματα σε όλο τον κόσμο. Αυτά ακριβώς τα πράγματα μαθαίνουν στα παιδιά, τα οποία πηγαίνουν σ' αυτό το σχολείο στο Ισραήλ.
Αν προσπάθειες σαν αυτή αγκαλιαστούν από τους πολίτες όλου του κόσμου, τότε θα δοθεί η ευκαιρία στην ειρήνη να ανθίσει ακόμα και στα πιο αφιλόξενα μέρη, αυτά που ισοπεδώθηκαν κάτω από τα άρματα του πολέμου!

( Δ )

Πιστεύω πως ένα σχολείο όπως είναι η " Όαση της Ειρήνης ", το οποίο παρά τον πόλεμο που επικρατεί στο Ισραήλ, ανάμεσα στους Παλαιστινίους και τους Ισραηλινούς είναι πολύ σημαντικό, διότι μαθαίνει στα παιδιά να ζουν ειρηνικά μεταξύ τους και πως ο πόλεμος ανάμεσα στους ανθρώπους είναι ότι χειρότερο, διότι το αποτέλεσμά του είναι οι υλικές καταστροφές, η εξαφάνιση πολλών ανθρώπων, αλλά και η καταστροφή του περιβάλλοντος και των πολιτισμών.
Ένα μόνο τέτοιο σχολείο σίγουρα δεν φτάνει για να φέρει την άνοιξη, δηλαδή να διδάξει την ειρήνη και τον πολιτισμό μεταξύ των δύο λαών που χρόνια πολεμούν μεταξύ τους.
Όμως η ύπαρξη ενός έστω τέτοιου σχολείου σημαίνει πως υπάρχει ελπίδα, πως υπάρχει ακόμη μια μικρή αναμμένη φλογίτσα της Ειρήνης που σιγά σιγά μπορεί να ανάψει μεγάλη φωτιά και να ζεστάνει τους δύο λαούς.
Ένα μόνο σχολείο μπορεί να μην είναι αρκετό για να βοηθήσει την πραγματική ειρήνη αλλά είναι ο πρώτος σπόρος για να ανθίσει ένα μικρό φυτό από το οποίο θα πέσουν στη γη περισσότεροι σπόροι. Είναι η ελπίδα που ποτέ δεν πεθαίνει και φωνάζει σ' όλους τους ανθρώπους για ανθρωπιά, ειρήνη, πολιτισμό, αγάπη, αλληλεγγύη και συναδελφικότητα.
Σκεφτείτε να υπήρχε απόλυτο σκοτάδι, ενώ τώρα υπάρχει μια μικρή ηλιαχτίδα μέσα στο σκοτάδι που δίνει σ' όλους την βεβαιότητα ότι παραέξω φωτίζει ένας ήλιος, ο ήλιος της ειρήνης.
Ας πιστέψουμε ότι τα παιδιά που φοιτούν σ' αυτό το σχολείο θα μάθουν με την σειρά τους σ' άλλα παιδιά το καθένα να αγαπάει την ειρήνη και να αγωνίζονται για την ειρήνη.
Ας είναι λοιπόν αυτό το σχολείο ο ένας κούκος και ας ελπίζουμε όλοι, ότι αυτός ο ένας κούκος θα φέρει την άνοιξη, θα φέρει την ειρήνη και την ένωση των δύο λαών.

 

ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ

ή πατήστε εδώ.

Άσκηση 3. σελ. 86

Στο σχολείο σας διοργανώνετε μια αντιπολεμική εκδήλωση με θέμα ¨ Δώστε μια ευκαιρία στην ειρήνη¨. Θα υπάρξει έκθεση ζωγραφικής των παιδιών του σχολείου σας και θα ακολουθήσει συζήτηση.
Φτιάξτε μια αφίσα που θα περιλαμβάνει τις βασικές πληροφορίες


 

Τετράδιο εργασιών

ή πατήστε εδώ.

ή πατήστε εδώ.

Άσκηση 1. σελ. 61

( Α )

Στην εικόνα απεικονίζεται μία αφίσα των γιατρών χωρίς σύνορα με τίτλο " Κρυφτοκυνηγητό ". Δυο παιδιά αγκαλιάζονται φοβισμένα προσπαθώντας να κρυφτούν από το αεροπλάνο των εχθρών. Βλέποντας τα παιδιά αυτά αλλά και γενικότερα την εικόνα μου προκαλούνται συναισθήματα θλίψης, πόνου ακόμα και φόβου για τις ζωές των μικρών αυτών παιδιών και όλων των ανθρώπων. Ελπίζουμε πως αυτό το κυνηγητό θα σταματήσει σύντομα διότι αυτά τα παιδιά πρέπει να ζήσουν κανονικά, όπως αρμόζει στην ηλικία τους με ίσα δικαιώματα και ελευθερία.

( Β )

Βλέποντας τη φωτογραφία μου έρχονται στο μυαλό διάφορα συναισθήματα και σκέψεις. Αυτά τα δύο παιδιά βρίσκονται αβοήθητα μέσα σε ένα νεκρό τοπίο, προσπαθώντας να σωθούν από τους βομβαρδισμούς. Κοιτάζοντας την αφίσα κανείς, πλημμυρίζει από στεναχώρια και λύπη. Νιώθουμε επίσης αδικία για αυτά τα παιδιά που δεν έχουν τη βοήθεια των άλλων και δέχονται άδικα τη θλίψη από τους πολέμους.
Αμέσως σκεφτόμαστε τη βοήθεια που θα μπορούσαμε να δώσουμε σε αυτά τα παιδιά και δεν το κάνουμε. Όλοι ελπίζουμε μία μέρα να πραγματοποιηθεί η επιθυμία μας, να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά.

( Γ )

Τα συναισθήματα που μας προκαλεί αυτή η αφίσα είναι δυσάρεστα. Αυτά τα παιδιά προσπαθούν να κρυφτούν για να μην τους χτυπήσει ένα αεροπλάνο ή κάτι άλλο. Οι σκέψεις που μας συγκινούν είναι λίγο άσχημες και πιστεύουμε ότι κανείς μας δεν θα ήθελε να βρισκόταν σε μία τέτοια θέση. Το καλό είναι πως μπορούν έστω και για λίγο να προστατευτούν από τις εκρήξεις.

( Δ )

Βλέποντας αυτή τη φωτογραφία νιώθω το φόβο και τον πόνο των ανθρώπων, που προσπαθούν να κρυφτούν από τους κατακτητές τους, οι οποίοι τους κυνηγούν με τις ένοπλες δυνάμεις. Βλέποντας τα πρόσωπα των ανθρώπων βλέπουμε την αγανάκτησή τους, για όσα υπέφεραν αυτό τον καιρό. Σε αυτή την αφίσα βλέπουμε σπίτια να καταστρέφονται και τους κατακτητές να εισβάλλουν βίαια σε πόλεις και χωριά. Το μεγαλύτερο συναίσθημα που νιώθω είναι ο φόβος και ότι θα μπορούσα να ήμουν κι εγώ ένας από αυτούς τους ανθρώπους.

Άσκηση 2. σελ. 62

4, 1, 3, 5, 2.

Άσκηση 3. σελ. 63

( Α )
Οι αδικίες της ζωής

Στις μέρες μας πολλοί άνθρωποι έχουν ψυχολογικά τραύματα, διότι κάποιοι άλλοι τους εκμεταλλεύονται και παίζουν με την ζωή τους. Κύριες αιτίες των τραυμάτων αυτών είναι ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η Μισαλλοδοξία.
Πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τους διαφορετικούς σε εμφάνιση, γλώσσα και πολιτισμό ανθρώπους, με βίαιους τρόπους, όπως να τους χτυπούν αλύπητα, να τους βρίζουν, να τους κοροϊδεύουν, να τους κατηγορούν χωρίς το φταίξιμο να είναι δικό τους και να τους θεωρούν κατώτερούς τους.
Αποτέλεσμα αυτών των αλόγιστων πράξεων είναι ο πόνος, η θλίψη, η δυστυχία, η διχόνοια, ο φόβος, το μίσος και ο ανταγωνισμός των ανθρώπων αυτών και η μοναξιά που νιώθουν.
Πρέπει λοιπόν κατά την άποψή μας να σταματήσει ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η Μισαλλοδοξία, ώστε όλοι οι άνθρωποι να έχουν ίσα δικαιώματα, να είναι ισότιμοι και να ζουν ειρηνικά μεταξύ τους. Έτσι η κοινωνία μας θα γίνει πιο όμορφη, πιο φιλική, δίκαιη και ισότιμη.

( Β )
Ρατσισμός, ένα επιθετικό φαινόμενο

Ο ρατσισμός είναι ένα φαινόμενο που χιλιάδες μετανάστες δέχονται από τους τοπικούς κατοίκους. Άνθρωποι φεύγουν από τις χώρες τους και πηγαίνουν σε άλλες περιοχές για μία καλύτερη ζωή. Οι μετανάστες καθημερινά δέχονται επιθέσεις από τους γείτονες, λόγω της διαφορετικής εμφάνισής τους. Οι γείτονες νομίζουν πως δεν είναι άνθρωποι και έτσι δεν μπορούν να μένουν σε έναν κόσμο που οι άνθρωποι έχουν άλλη εμφάνιση και θρησκεία. Όλα αυτά τα παραπάνω πράγματα ονομάζονται ρατσισμός, είναι αληθινά και δυστυχώς γίνονται.
Πιστεύω πως δεν πρέπει να συμπεριφερόμαστε έτσι σε αυτούς, αντίθετα θα πρέπει να φερόμαστε καλά και να τους βοηθάμε.
Ο ρατσισμός είναι φαινόμενο που μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο. Η άσχημη συμπεριφορά μας και η θλίψη που τους προκαλούμε, μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που κανέναν δε συμφέρουν.

( Γ )
Μία ίση κοινωνία

Για να υπάρχει μία κοινωνία ισότητας, δικαιοσύνης και ελευθερίας θα πρέπει όλοι οι πολίτες της να είναι ελεύθεροι και να νιώθουν ισότητα μεταξύ τους.
Πρέπει η ελευθερία μας να σταματάει εκεί που αρχίζουν τα δικαιώματα των άλλων.
Για να γίνει αυτό όμως πρέπει να το μάθουμε από μικρά παιδιά.
Αυτή είναι μία από τις σοβαρότερες δουλειές των δασκάλων μας, οι οποίοι εκτός από τους γονείς μας, ανέλαβαν την διαπαιδαγώγησή μας.
Γι' αυτό πρότασή μου είναι η άνοδος του κοινωνικού και μορφωτικού επιπέδου όλων μας.

( Δ )
Το φαινόμενο του ρατσισμού

Όλοι οι άνθρωποι δεν είναι ίδιοι. Άλλοι ανήκουν στην λευκή φυλή, άλλοι στην μαύρη, άλλοι στην κίτρινη και άλλοι στην ερυθρά.
Μπορεί να μην έχουν ίδιο χρώμα, έχουν όμως τις ίδιες ανάγκες και τα ίδια συναισθήματα.
Κάποιοι όμως αυτό δεν το καταλαβαίνουν και συμπεριφέρονται άσχημα σε ανθρώπους, οι οποίοι δεν ανήκουν στη δική τους φυλή. Αυτό το φαινόμενο λέγεται ρατσισμός και είναι επικίνδυνο.
Οι ρατσιστές υποτιμούν τους άλλους, τους εκμεταλλεύονται και πολλές φορές φτάνουν στον πόλεμο.
Αυτό όμως εν είναι σωστό και δεν πρέπει να γίνεται.

Άσκηση 5. σελ. 65

( Α )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και οι συνεχείς πτήσεις αεροσκαφών αποτελούν απειλή για τους αμάχους. Από τους ήχους των όπλων, οι κάτοικοι πανικόβλητοι ετοιμάζονται να αναχωρήσουν και να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Η έλλειψη τροφίμων και νερού κάνει υποχρεωτική την ανάγκη για χορήγηση ανθρωπιστικής βοήθειας. Επίσης σοβαρός είναι ο κίνδυνος για εμφάνιση επιδημιών καθώς τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα. Ο Ο.Η.Ε. συνεχίζει τις προσπάθειες για ειρήνη στην περιοχή.

( Β )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και οι πτήσεις αεροσκαφών απειλούν τους αμάχους. Οι ήχοι των όπλων έχουν ως αποτέλεσμα να πανικοβληθούν οι κάτοικοι και να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Ακόμη ετοιμάζονται για αναχώρηση και έχουν ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας. Υπάρχει έλλειψη τροφίμων, νερού και εμφανίζονται κίνδυνοι επιδημιών. Όλα τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα και ο Ο.Η.Ε. κάνει προσπάθειες για ειρήνευση.

( Γ )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και τα αεροσκάφη απειλούν τις ζωές των αμάχων. Ακούγονται ήχοι όπλων και οι κάτοικοι πανικοβάλλονται και εγκαταλείπουν τις κατοικίες τους. Γίνονται ετοιμασίες για αναχώρηση. Έχουν ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας, έχουν έλλειψη τροφίμων, νερού και κινδυνεύουν από επιδημίες. Τα νοσοκομεία είναι κατεστραμμένα και γίνονται προσπάθειες από τον Ο.Η.Ε. για ειρήνευση.

( Δ )

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και και καταστρέφουν ότι βρουν στο διάβα τους. Αυτή τη στιγμή ακούγονται οι μανιακές πτήσεις των αεροσκαφών. Οι άμαχοι απειλούνται συνεχώς, από παντού ακούγονται οι δυνατοί ήχοι των όπλων. Όλοι οι κάτοικοι τρέχουν πανικόβλητοι να εγκαταλείψουν τις κατοικίες τους. Οι ετοιμασίες αναχώρησης δίνουν και παίρνουν. Είναι μεγάλη η ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας. Πολλοί άνθρωποι βγαίνουν στους δρόμους ψάχνοντας για ένα κομμάτι ψωμί ή λίγο νερό. Επίσης πολλοί άνθρωποι κινδυνεύουν να χάσουν τη ζωή τους από διάφορες ασθένειες. Νοσοκομεία και άλλοι δημόσιοι χώροι βρίσκονται κατεστραμμένα, σε κατάσταση μη λειτουργίας. Παρ' όλα αυτά ο Ο.Η.Ε. συνεχίζει τις προσπάθειές του για ειρήνευση.

Άσκηση 9. σελ. 70

διέλυσαν, απέρριπταν, επέλεγαν, κατέβαλε, εξέδωσε, ανέθετε, ενέκριναν.

Άσκηση 10. σελ. 70

εκστρατείες, εισβάλει, καταπατούσε, επεδίωκε, επίθεση, αντιστέκονται, υποτάσσονται, μετατρέπονται, υπόδουλους, διαδηλώσεις, διαμαρτυρίες, συμμετέχουν, εντοπίσουν, επικρατήσει, αναβιώσει.

Άσκηση 11. σελ. 71

συν + κρούση = σύγκρουση
επί + κίνδυνος = επικίνδυνος
διά + λόγος = διάλογος
εν + πόλεμος = εμπόλεμος

( Α )

Είναι επικίνδυνο οι χώρες να κλείνουν την πόρτα στο διάλογο και να προσπαθούν να λύσουν τις διαφορές τους με τη βία. Οι εμπόλεμες συγκρούσεις ανοίγουν πληγές που δύσκολα επουλώνονται.

( Β )

Σφοδρή σύγκρουση σημειώθηκε σήμερα στη Νέα Υόρκη, μετά την επίθεση από τους Καναδούς. Οι ειρηνικές διεκδικήσεις και οι διάλογοι δεν είχαν αποτέλεσμα. Έτσι όλα οδηγήθηκαν σε νέο πόλεμο. Η ζώνη είναι εμπόλεμη και επικίνδυνη για όποιον πλησιάσει.

( Γ )

Την περασμένη Τρίτη παρακολούθησα στην τηλεόραση μια ενημερωτική εκπομπή, την ¨ εμπόλεμη ζώνη ¨. Ο παρουσιαστής φιλοξενούσε στο στούντιο έναν γιατρό της UNISEF που έκανε περιοδείες στις χώρες που επικρατούσε πόλεμος. Μας εξήγησε πως οι καταστάσεις εκεί είναι επικίνδυνες και πως οι συγκρούσεις δημιουργούν πολλές υλικές και ηθικές καταστροφές καθώς και ανθρώπινες απώλειες. Ο επίλογος του διαλόγου ήταν ένα μήνυμα ειρήνης για όλα τα κράτη του κόσμου.

( Δ )

Πολλές φορές υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα κράτη. Τότε οι λαοί αρχίζουν τις συγκρούσεις και δημιουργείται μία εμπόλεμη κατάσταση πολύ επικίνδυνη. Οι πόλεμοι φέρνουν μεγάλες καταστροφές και σκοτώνονται πολλοί άνθρωποι, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά.
Πρέπει λοιπόν οι λαοί να προσπαθούν με διάλογο να λύνουν τις διαφορές τους ειρηνικά και όχι με συγκρούσεις. Έτσι ο κόσμος θα γίνει καλύτερος.

Άσκηση 12. σελ. 71

- Ο πόλεμος βγάζει τους ανθρώπους από το δρόμο του Θεού, μουρμούρισα δειλά, γιατί δεν ήξερα πώς θα το πάρει.
Με κοίταξε μέσα απ’ τα γυαλιά του με το καθαρό γαλάζιο μάτι του.
- Η νεαρή σου ηλικία, μου αποκρίθηκε, και τα βάσανα που πέρασες δε σε εμποδίζουνε να αντικρίσεις σωστά τη ζωή. Ο πόλεμος ανοίγει βάραθρα στις ψυχές και στα έθνη. Εσείς οι Έλληνες είχατε στην αρχαία μυθολογία σας μια Κίρκη, που σαν άγγιζε τους ανθρώπους τους έκανε γουρούνια. Κίρκη είναι ο πόλεμος.

Quiz

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player