Μαθήματα

ΣΧΕΔΙΟ  ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΙΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ (§6.3 Γ΄ Γυμνασίου )

 

Διδακτικοί Στόχοι : Οι μαθητές πρέπει :

 

  1. Να διαπιστώσουν επαγωγικά(παρατηρώντας περιπτώσεις) ότι όταν παράλληλες ευθείες ορίζουν ίσα τμήματα σε μια ευθεία, τότε θα ορίζουν ίσα τμήματα και σε κάθε άλλη ευθεία που τις τέμνει.
  2. Να αποδείξουν παραγωγικά την παραπάνω πρόταση.
  3. Να εφαρμόζουν την παραπάνω πρόταση προκειμένου να διαιρούν ένα ευθύγραμμο τμήμα σε  ν  ίσα μέρη με κανόνα και διαβήτη.
  4. Να διαπιστώσουν επαγωγικά ότι αν από το μέσο μιας πλευράς τριγώνου φέρουμε την παράλληλη προς μια πλευρά του, τότε αυτή θα διέρχεται και από το μέσο της τρίτης πλευράς του.

 

Πορεία διδασκαλίας :

 

Απομένει να αποδειχθεί αυτό ,στο επόμενο μάθημα, με παραγωγικό τρόπο.

 

 

 ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΙΣΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ

 1. 

Ισχύει ότι : ΑΒ=ΒΓ,  .

Τότε παρατηρώ ότι : ΔΕ     ΕΖ  ,   ΗΘ    ΙΘ   ,    ΚΛ    ΛΜ   ,   ΝΞ    ΞΟ

2.    Θεώρημα(;) : Όταν παράλληλεσ ευθείες ορίζουν  ..............  τμήματα σε μια ευθεία, τότε θα ορίζουν ............. τμήματα καισε κάθε άλλη .................... που τις τέμνει.

 

3.  Απόδειξη ( στη γενική περίπτωση)

 

Φέρνω την ΑΜ//  ......     και την ΒΝ// ........   . Τότε τα ΑΔΕΜ και ΒΕΖΝ είναι ............................

Έχουμε λοιπόν ότι ΔΕ= ..........         και ΕΖ=  ............       . Αρκεί λοιπόν να συγκρίνουμε τα .............................................................

Για το σκοπό αυτό συγκρίνουμε τα τρίγωνα  ........................................ 

Τα τρίγωνα αυτά έχουν  ΑΒ=.........               Α1= ..............   και Β2=............

Δηλαδή μια πλευρά και τις προσκείμενες γωνίς ..................................... άρα θα είναι  ................................

Και επομένως ΑΜ=.................    , οπότε και ΔΕ=...................

4. Πως μπορούμε με κανόνα και διαβήτη να διαιρέσουμε ένα ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ σε ίσα τμήματα;  (π.χ.  5).

5.   Στο παρακάτω τρίγωνο ΑΒΓ το Μ είναι το μέσο της πλευράς ΑΒ και η ΜΝ είναι παράλληλη στην πλευρά ΒΓ. Τι παρατηρείτε;

  α.  Συγκρίνατε τα ΑΝ και ΝΓ.

  β.  Συγκρίνατε το μήκος της ΜΝ με το μήκος της πλευράς ΒΓ.

 

 

 

  © Μπ. Τουμάσης