We are the best - Best of all the rest

Σκοπός δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη

Σκοπός δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη

 

Οι εννοιολογικοί χάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ποικίλες περιπτώσεις. Ωστόσο οι πιο διαδεδομένοι σκοποί δημιουργίας τους είναι οι ακόλουθοι τρεις:

 

 

  1. Οι εννοιολογικοί χάρτες σαν εργαλείο καθοδήγησης

 

 

Προετοιμασία για συγκεκριμένα μαθήματα

                                               

 

 

2. Οι εννοιολογικοί χάρτες ως εργαλείο εκμάθησης για μαθητές

        

 Εκμάθηση του περιεχομένου ενός μαθήματος

 

 

Εξαγωγή περίληψης μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος

 

            

Εξαγωγή περίληψης για το περιεχόμενο διαφορετικών μαθημάτων

 

 

3. Οι εννοιολογικοί χάρτες ως εργαλείο αποτίμησης

 

 Αποτίμηση της εκμάθησης του μαθητή

 Οι εννοιολογικοί χάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την συγκέντρωση των αλλαγών και την πρόοδο κατανόησης από την πλευρά των μαθητών σαν αποτέλεσμα της παρακολούθησης ενός μαθήματος.

 

 Παροχή «γνωστικής διαίσθησης» στον καθηγητή και το μαθητή

 Ένας εννοιολογικός χάρτης μπορεί να παρέχει γνωστική διαίσθηση σε ένα μαθητή έτσι ώστε να μπορεί να ελέγχει την κατανόηση του περιεχομένου ενός μαθήματος.

 Ταυτόχρονα ο εννοιολογικός χάρτης ενός μαθητή μπορεί να δώσει χρήσιμη εμπειρία στον καθηγητή έτσι ώστε να καταλαβαίνει πιθανές ελλείψεις εννοιών στο χάρτη, τις οποίες θα επισημαίνει στο μέλλον.

 

Όταν οι εννοιολογικοί χάρτες χρησιμοποιούνται με αυτό το σκοπό θα πρέπει κανείς να έχει υπόψη του ότι οι λιγότερο πεπειραμένοι δημιουργοί χαρτών κατασκευάζουν χάρτες χαμηλότερης ποιότητας από αυτούς που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία. Κατά συνέπεια, υπάρχει περίπτωση ένας μαθητής να καταλαβαίνει πλήρως το υλικό ενός μαθήματος, παρόλα αυτά να μην είναι άριστος κατασκευαστής του αντίστοιχου εννοιολογικού χάρτη καθώς δεν διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία και άνεση για τη συγκεκριμένη κατασκευή. Μια καλή συμβουλή θα ήταν η δημιουργία εννοιολογικών χαρτών να διδάσκεται κατά τρόπον τινά ως ένα εργαλείο απορρόφησης της γνώσης.  

Γιώργος Τσορμπάς